Test: Superior X-Road Team Issue – ďalší hltač nudných kilometrov?

Písmenom X sa zvykne označiť niečo neštandardné, extrémne, niečo, čo nás vyvedie z komfortnej zóny. Či sa susedom z Kopřivnice podarilo vytvoriť produkt, ktorý je hodný tohto prívlastku, tak na to som sa snažil prísť uplynulé dva týždne.

Značka Superior sa stále viac dostáva do povedomia bikerov, hlavne vďaka zameraniu na športové MTB modely a aj ja som mal začiatkom minulého roka jeden v užšom výbere. Moja voľba bola nakoniec iná, ale dnes pozorujem, že sa SUP-y u nás množia ako huby po daždi a odozva jazdcov je viac než pozitívna. Z toho vyplýva, že smerovanie značky sa uberá správnym smerom. Viac o ich víziách si môžete pozrieť v rozhovore s produktovým manažérom značky Petrom Lavičkom alebo vo videu z prehliadky výrobných hál Bike Fun International od BimJeam-a zo začiatku minulého roka.


Cesťák alebo gravel?

Počas môjho spolunažívania s týmto bicyklom som často počúval otázky typu: „Máš nový cesťák?“ „Nie.“ „Máš gravel na test?“ „Nie. Mám X-road!“ Je to určitý hybrid medzi čistokrvnou cestou a jasným gravel bicyklom, schválne píšem hybrid a nie kompromis. V katalógu 2020 som už stránku určenú pre cestné špeciály nenašiel, nahradila ju ponuka Gran Fondo a Gravel. Prvý menovaný zahŕňa tri modely na karbónovom základe a ďalšie dva na ráme z hliníka. Gravel zas ponúka po jednom z každého druhu, kde drobné rozdiely v geometrii sú dané len vlastnosťami a možnosťami použitého materiálu.


Vymysleli to šikovne a ústretovo voči zákazníkovi, ktorý nemusí kupovať bike zvlášť na cestu a ďalší do ľahšieho terénu. Stačí mu jeden a už len podľa preferencií si vyberie, či viac času strávi na ceste alebo mimo nej. Slušným základom pre oba typy je Grand Fondo rám, ktorý kladie dôraz na komfortný, možno až turistický posed pri dlhších výjazdoch. Neuberá však na agilite a tuhosti. Pokiaľ sa rozhodnete teda skutočne zabrať do pedálov. Je to hlavne vďaka krátkemu zadnému trojuholníku, vyššej hlavovej rúrke a ostrejšiemu hlavovému uhlu. Gravel sa teda líši len použitím jednoprevodníka, GRXkovej sady a terénnym obutím.


Výbava ako má byť

Dobrý rám je základ, ale zmysel všetkému dáva adekvátna a vyvážená výbava. Poväčšine sa stretávame s tým, že nás najslabší komponent donúti kúpiť vyšší model. Model Team Issue v tomto smere kompromisy nerobí a všetko na ňom osadené má hlavu a pätu. Úhľadný kokpit je z vlastnej dielne pod označním ONE1, ktorý pozostáva z aero riadidiel a predstavca rovnakého zjavu, ktoré dokonale skrývajú všetku kabeláž a prispievajú k čistému vzhľadu bicykla. Kratší spodný úchop ma v úvode párkrát prekvapil, ale k tomuto typu bicykla sa viac hodí úchop za radiace páky. Práve v tejto polohe som trávil najviac času. Hliníkové duo vzadu dopĺňa karbónová sedlovka tiež vlastnej výroby a na nej sa vyníma sedlo Fizik Antares Versus Evo R5.


Pohon a brzdy sú pod taktovkou sady Shimano Ultegra, čo samo o sebe dáva záruku spoľahlivosti a bezproblémového fungovania. Prehadzovačka je s označením Ultegra RX800 Shadow plus, čiže s dlhším ramienkom, aby bola schopná obslúžiť aj 34-zubové koliesko kazety a s možnosťou uzamknutia pre prípad jazdy na horšom povrchu. Kompaktné prevodníky rozsahom 50-34 zubov osadené na Press Fit stredovom zložení obsluhuje prešmyk FD-8000. Táto kombinácia určite poteší v náročnejších stúpaniach. V klesaní majú na starosti bezpečné zastavenie hydraulické brzdy s Ice-tech kotúčmi s priemerom 140 milimetrov. Strmeň je k rámu a spevnenej vidlici uchytený v štandarde Flatmount. Brzdný účinok je výrazne lepší ako pri klasických ráfikových brzdách a to je presne to, čo mi pri tréningoch na ceste doteraz chýbalo najviac, pričom sa ani nemusím vyhovárať na mokré podmienky.


Vydarený celok už len dopĺňajú kolesá DTSwiss ER1600 Spline s ráfikmi so šírkou 20 milimetrov a výškou 32 milimetrov obuté do plášťov Schwalbe Pro One Evo 700x30C. Toto zoskupenie je tiež ladené na „Endurance“ použitie, čo vyplýva aj z označenia ER1600. Kolesá sú druhý najnižší model s radu ER a mám ku nim pár postrehov.


Zhrniem to len v skratke, že dizajnovo aj funkčne pekne sedia k tomuto bicyklu, hlavne tvar náboja vyzerá efektne v pohybe. Jednu otravnú drobnosť by som vytkol konkrétnemu páru kolies, ktoré mali buď slabo našponovaný výplet, alebo testovací jazdec predo mnou prekročil 115 kilogramovú hranicu. To malo za následok, že výplet v krížení vydával pri jazde nepríjemné zvuky. Ani dôkladné vyčistenie od prachových častí nepomohlo tieto pazvuky utíšiť.

Širšie plášte pridávali na jazdnom komforte a stabilite v zákrutách a hlavne s nimi nebol problém navštíviť aj poľné cestičky. Maximálny udávany tlak 5,5 Bar som ani neskúšal, úplne im sedelo rozmedzie medzi 3,5 až 4 Bar. Oceňujem bezdušové prevedenie a keďže sa do rámu vojdu plášte až do šírky 40 milimetrov, mohol by výrobca do krabice k bicyklu prihodiť rovno aj nejaké obutie tejto špecifikácie, ktoré otvoria ďalšie možnosti tohto stroja. A bolo by to tiež fajn PR. Takýto komplet po prevážení ukázal na váhe hodnotu 8,3 kilogramu.


Pasovačka s realitou našich ciest

Hneď pri prvom výjazde som sa vďaka jeho povahe rozhodol, že na ňom nechám MTB prevozné pedále po celý čas a ani nohy kvôli fotkám si holiť nebudem, snáď ma za to nik v komentároch neukrižuje. Úvodné nastavenie prebehlo rýchlo a mojich 180 centimetrov si s L-kovým rámom sadli na výbornú, snáď len predstavec by som si ja osobne vymenil za trošku kratší a posed by bol perfektný. Ešte sa priznám, že pre nastavenie 100 % hladkého chodu prešmyku som musel použiť návod na internete, pretože je tam pár drobností, ktorými sa líši od svojich predchodcov. Na prvý pohľad je zrejmé, že toto nie je bike, ktorý si potrpí na kvalitný asfalt z utopických strán biblie cestnej cyklistiky. Dokonca by som sa nebál ho nazvať náplasťou na väčšinu drobných prešľapov našich cestárov.


Pritom rám rozhodne nie je postavený z blata, priam naopak. Je poriadne tuhý, čo sa dá očakávať a výrazne je to aj cítiť, keď mu šliapnete na krk v krátkych stojkách alebo aj v hravých úsekoch mimo cesty. Za komfortom sa pritom neskrýva žiadny miliónový kúsok gumy v zadnej stavbe, spravili to jednoducho a po starom, správnym ladením geometrie, použitými kolesami s vhodným obutím a karbónová sedlovka tiež priloží ruku k dielu, teda k zadku . Samozrejme, nie je to celoodpružený bike, ale svojmu menu určite neostane nič dlžný.


Každý z nás má určite v okolí zopár cestičiek, kam už v podstate nechodí, lebo cesťák je tam škoda ničiť a na druhej strane načo tam chodiť na MTB. Keď ste ich podobne ako ja vyškrtli s označním „X“, tak práve vďaka tomuto biku sa na nich znova zabavíte. Napríklad ja som podľa Stravy po štyroch rokoch znova išiel po klasickej ceste na Inovec, čo sa dá možno porovnať s Polomom pri Žiline. O ďalších chodníčkoch, ktoré cesťákom obchádzam a na horskom biku ich využívam ako prístup k ťažším terénom, ani nehovorím.

Je jasné, že o svižnej jazde sa bavíme smerom hore alebo po rovinkách. Na tých horších cestách smerom dole treba aspoň v originálnom obutí trošku viac krotiť svoje vášne, s čím ale brzdy nemali problém. To je na tom biku to najlepšie, skrátka jazdíte a objavujete, aj keď sa cesta pod kolesami výrazne líši od dokonalosti. Ak vás chúťky zavedú ďalej od asfaltových ciest, stačí využiť možnosti rámu, obuť tam to najširšie a brázdiť svet ako Gravel.


Ak sa vám zdá, že som až príliš pozitívny, tak to bude tým, že Superior týmto strojom u mňa úplne trafil klinec po hlavičke. Hneď by som ho vedel zaradiť do svojej garáže, keby sa mi manželku a peňaženku podarilo presvedčiť. Tí, ktorí ma poznajú, vedia, že dlhé výjazdy alebo objavovanie nových miest sú pre mňa to pravé orechové a je jedno, či som na cesťáku alebo XC stroji. Svoje by o tom vedel povedať hlavne kamarát, ktorý sa stará o výročný servis môjho vlastného cestného bicykla, keď mi ho po hodinách driny vracia o kilo piesku ľahší.

Plusy:

  • Zladený celok
  • Univerzálnosť použitia
  • Úhľadný dizajn
  • Brzdný účinok

Mínusy:

  • U testovaného modelu vŕzganie výpletu kolies


Keď sa vrátim k nadpisu, je zrejmé, že bol myslený ironicky. Hltač áno, ale rozhodne nie nudných kilometrov. Hltaním dlhých jednotvárnych rovín by ste celkom zabili dušu tohto bicykla. Nestratí sa ani v pelotóne, ale to pravé vydá zo seba pod hmotnosťou jazdca, ktorý objavuje nové možnosti a cestičky.

Elektrika by už bola pre tento bike moc nóbl, zato 105-kový brat bude mať určite veľmi podobnú náturu. Cena testovaného modelu je na úrovni 3 099 €. Viac informácií nájdete na stránke výrobcu Superior.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Micequal 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela
Komentáre
Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela
Podobné články
Superior X-ROAD Team Issue – poctivý kus cestárčiny z rodiska Tatry
Každý, kto začne s cyklistikou, sa po pár rokoch začne obzerať po serióznejšom stroji. Prečo si práve X-ROAD získal moje srdce?
Prečo som presedlal z gravelu na hardtail – test Superior XP 979
O univerzálnosti hardtailov sa už popísalo dosť. Dnes, v dobe gravelovej, je čoraz ťažšie tú univerzálnosť nájsť a obhájiť. Presvedčil ma tento karbónový Superior?
Prevetrali sme nový Superior XR – ako obstál na trati MS v graveli?
X-ROAD si u mňa vybudoval imidž mimoriadne pohodlného bicykla, ktorý však v mojom ponímaní trochu strácal na tuhosti. Ako na tom bude nový model?
keyboard_arrow_up