Test: Superior X-Road Team Issue – ďalší hltač nudných kilometrov?

Test: Superior X-Road Team Issue – ďalší hltač nudných kilometrov?

286 komentárov

Micequal 20.07.2020 18 fotografií   Bicykel Gravel Test Cestny Bike Cestna Cyklistika Superior

Písmenom X sa zvykne označiť niečo neštandardné, extrémne, niečo, čo nás vyvedie z komfortnej zóny. Či sa susedom z Kopřivnice podarilo vytvoriť produkt, ktorý je hodný tohto prívlastku, tak na to som sa snažil prísť uplynulé dva týždne.

 

Značka Superior sa stále viac dostáva do povedomia bikerov, hlavne vďaka zameraniu na športové MTB modely a aj ja som mal začiatkom minulého roka jeden v užšom výbere. Moja voľba bola nakoniec iná, ale dnes pozorujem, že sa SUP-y u nás množia ako huby po daždi a odozva jazdcov je viac než pozitívna. Z toho vyplýva, že smerovanie značky sa uberá správnym smerom. Viac o ich víziách si môžete pozrieť v rozhovore s produktovým manažérom značky Petrom Lavičkom alebo vo videu z prehliadky výrobných hál Bike Fun International od BimJeam-a zo začiatku minulého roka.



Cesťák alebo gravel?


Počas môjho spolunažívania s týmto bicyklom som často počúval otázky typu: „Máš nový cesťák?“ „Nie.“ „Máš gravel na test?“ „Nie. Mám X-road!“ Je to určitý hybrid medzi čistokrvnou cestou a jasným gravel bicyklom, schválne píšem hybrid a nie kompromis. V katalógu 2020 som už stránku určenú pre cestné špeciály nenašiel, nahradila ju ponuka Gran Fondo a Gravel. Prvý menovaný zahŕňa tri modely na karbónovom základe a ďalšie dva na ráme z hliníka. Gravel zas ponúka po jednom z každého druhu, kde drobné rozdiely v geometrii sú dané len vlastnosťami a možnosťami použitého materiálu.



Vymysleli to šikovne a ústretovo voči zákazníkovi, ktorý nemusí kupovať bike zvlášť na cestu a ďalší do ľahšieho terénu. Stačí mu jeden a už len podľa preferencií si vyberie, či viac času strávi na ceste alebo mimo nej. Slušným základom pre oba typy je Grand Fondo rám, ktorý kladie dôraz na komfortný, možno až turistický posed pri dlhších výjazdoch. Neuberá však na agilite a tuhosti. Pokiaľ sa rozhodnete teda skutočne zabrať do pedálov. Je to hlavne vďaka krátkemu zadnému trojuholníku, vyššej hlavovej rúrke a ostrejšiemu hlavovému uhlu. Gravel sa teda líši len použitím jednoprevodníka, GRXkovej sady a terénnym obutím.



Výbava ako má byť


Dobrý rám je základ, ale zmysel všetkému dáva adekvátna a vyvážená výbava. Poväčšine sa stretávame s tým, že nás najslabší komponent donúti kúpiť vyšší model. Model Team Issue v tomto smere kompromisy nerobí a všetko na ňom osadené má hlavu a pätu. Úhľadný kokpit je z vlastnej dielne pod označním ONE1, ktorý pozostáva z aero riadidiel a predstavca rovnakého zjavu, ktoré dokonale skrývajú všetku kabeláž a prispievajú k čistému vzhľadu bicykla. Kratší spodný úchop ma v úvode párkrát prekvapil, ale k tomuto typu bicykla sa viac hodí úchop za radiace páky. Práve v tejto polohe som trávil najviac času. Hliníkové duo vzadu dopĺňa karbónová sedlovka tiež vlastnej výroby a na nej sa vyníma sedlo Fizik Antares Versus Evo R5.



Pohon a brzdy sú pod taktovkou sady Shimano Ultegra, čo samo o sebe dáva záruku spoľahlivosti a bezproblémového fungovania. Prehadzovačka je s označením Ultegra RX800 Shadow plus, čiže s dlhším ramienkom, aby bola schopná obslúžiť aj 34-zubové koliesko kazety a s možnosťou uzamknutia pre prípad jazdy na horšom povrchu. Kompaktné prevodníky rozsahom 50-34 zubov osadené na Press Fit stredovom zložení obsluhuje prešmyk FD-8000. Táto kombinácia určite poteší v náročnejších stúpaniach. V klesaní majú na starosti bezpečné zastavenie hydraulické brzdy s Ice-tech kotúčmi s priemerom 140 milimetrov. Strmeň je k rámu a spevnenej vidlici uchytený v štandarde Flatmount. Brzdný účinok je výrazne lepší ako pri klasických ráfikových brzdách a to je presne to, čo mi pri tréningoch na ceste doteraz chýbalo najviac, pričom sa ani nemusím vyhovárať na mokré podmienky.



Vydarený celok už len dopĺňajú kolesá DTSwiss ER1600 Spline s ráfikmi so šírkou 20 milimetrov a výškou 32 milimetrov obuté do plášťov Schwalbe Pro One Evo 700x30C. Toto zoskupenie je tiež ladené na „Endurance“ použitie, čo vyplýva aj z označenia ER1600. Kolesá sú druhý najnižší model s radu ER a mám ku nim pár postrehov.



Zhrniem to len v skratke, že dizajnovo aj funkčne pekne sedia k tomuto bicyklu, hlavne tvar náboja vyzerá efektne v pohybe. Jednu otravnú drobnosť by som vytkol konkrétnemu páru kolies, ktoré mali buď slabo našponovaný výplet, alebo testovací jazdec predo mnou prekročil 115 kilogramovú hranicu. To malo za následok, že výplet v krížení vydával pri jazde nepríjemné zvuky. Ani dôkladné vyčistenie od prachových častí nepomohlo tieto pazvuky utíšiť.

Širšie plášte pridávali na jazdnom komforte a stabilite v zákrutách a hlavne s nimi nebol problém navštíviť aj poľné cestičky. Maximálny udávany tlak 5,5 Bar som ani neskúšal, úplne im sedelo rozmedzie medzi 3,5 až 4 Bar. Oceňujem bezdušové prevedenie a keďže sa do rámu vojdu plášte až do šírky 40 milimetrov, mohol by výrobca do krabice k bicyklu prihodiť rovno aj nejaké obutie tejto špecifikácie, ktoré otvoria ďalšie možnosti tohto stroja. A bolo by to tiež fajn PR. Takýto komplet po prevážení ukázal na váhe hodnotu 8,3 kilogramu.



Pasovačka s realitou našich ciest


Hneď pri prvom výjazde som sa vďaka jeho povahe rozhodol, že na ňom nechám MTB prevozné pedále po celý čas a ani nohy kvôli fotkám si holiť nebudem, snáď ma za to nik v komentároch neukrižuje. Úvodné nastavenie prebehlo rýchlo a mojich 180 centimetrov si s L-kovým rámom sadli na výbornú, snáď len predstavec by som si ja osobne vymenil za trošku kratší a posed by bol perfektný. Ešte sa priznám, že pre nastavenie 100 % hladkého chodu prešmyku som musel použiť návod na internete, pretože je tam pár drobností, ktorými sa líši od svojich predchodcov. Na prvý pohľad je zrejmé, že toto nie je bike, ktorý si potrpí na kvalitný asfalt z utopických strán biblie cestnej cyklistiky. Dokonca by som sa nebál ho nazvať náplasťou na väčšinu drobných prešľapov našich cestárov.



Pritom rám rozhodne nie je postavený z blata, priam naopak. Je poriadne tuhý, čo sa dá očakávať a výrazne je to aj cítiť, keď mu šliapnete na krk v krátkych stojkách alebo aj v hravých úsekoch mimo cesty. Za komfortom sa pritom neskrýva žiadny miliónový kúsok gumy v zadnej stavbe, spravili to jednoducho a po starom, správnym ladením geometrie, použitými kolesami s vhodným obutím a karbónová sedlovka tiež priloží ruku k dielu, teda k zadku . Samozrejme, nie je to celoodpružený bike, ale svojmu menu určite neostane nič dlžný.



Každý z nás má určite v okolí zopár cestičiek, kam už v podstate nechodí, lebo cesťák je tam škoda ničiť a na druhej strane načo tam chodiť na MTB. Keď ste ich podobne ako ja vyškrtli s označním „X“, tak práve vďaka tomuto biku sa na nich znova zabavíte. Napríklad ja som podľa Stravy po štyroch rokoch znova išiel po klasickej ceste na Inovec, čo sa dá možno porovnať s Polomom pri Žiline. O ďalších chodníčkoch, ktoré cesťákom obchádzam a na horskom biku ich využívam ako prístup k ťažším terénom, ani nehovorím.

Je jasné, že o svižnej jazde sa bavíme smerom hore alebo po rovinkách. Na tých horších cestách smerom dole treba aspoň v originálnom obutí trošku viac krotiť svoje vášne, s čím ale brzdy nemali problém. To je na tom biku to najlepšie, skrátka jazdíte a objavujete, aj keď sa cesta pod kolesami výrazne líši od dokonalosti. Ak vás chúťky zavedú ďalej od asfaltových ciest, stačí využiť možnosti rámu, obuť tam to najširšie a brázdiť svet ako Gravel.



Ak sa vám zdá, že som až príliš pozitívny, tak to bude tým, že Superior týmto strojom u mňa úplne trafil klinec po hlavičke. Hneď by som ho vedel zaradiť do svojej garáže, keby sa mi manželku a peňaženku podarilo presvedčiť. Tí, ktorí ma poznajú, vedia, že dlhé výjazdy alebo objavovanie nových miest sú pre mňa to pravé orechové a je jedno, či som na cesťáku alebo XC stroji. Svoje by o tom vedel povedať hlavne kamarát, ktorý sa stará o výročný servis môjho vlastného cestného bicykla, keď mi ho po hodinách driny vracia o kilo piesku ľahší.

Plusy:

  • Zladený celok
  • Univerzálnosť použitia
  • Úhľadný dizajn
  • Brzdný účinok

Mínusy:

  • U testovaného modelu vŕzganie výpletu kolies



Keď sa vrátim k nadpisu, je zrejmé, že bol myslený ironicky. Hltač áno, ale rozhodne nie nudných kilometrov. Hltaním dlhých jednotvárnych rovín by ste celkom zabili dušu tohto bicykla. Nestratí sa ani v pelotóne, ale to pravé vydá zo seba pod hmotnosťou jazdca, ktorý objavuje nové možnosti a cestičky.

Elektrika by už bola pre tento bike moc nóbl, zato 105-kový brat bude mať určite veľmi podobnú náturu. Cena testovaného modelu je na úrovni 3 099 €. Viac informácií nájdete na stránke výrobcu Superior.

Fotogaléria k článku

 

Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

motopalic 20.07.2020 (20:54)

3


Mám tento xroadik len 2019 model na komplet 105ke. V podstate to iste len kola su dt swiss c 1800 spline. Za ten rok som nabuchal cca 6000km a možem povedat že mi prirastol k srdcu. Povodne som ho kupil ako trening bajk k mojmu enduru ale zanedlho som sa zbadal že enduro je akosi bokom a stale jazdim supika, až som sa za to hanbil ako vášnivý bahniak. Mám dva páry gum cesty 28c a teraz uz na blatko aj 40C. Tento rok som dokonca na nom skončil na bedni na mtb duatlone žiadne terno ale ľudia kukali ... Za mna top bajk a to som už mal specialized roubaix na komplet dura ace aj s kolami... Proste nahodim 40C a v pohode lesne cesty polia aj v slusnom tempe hop sem hop tam aj skákat sa tomu chce ale to už je v réžií techniky jazdca samozrejme no a keď nahodim 28C tak už tento rok padlo aj 160km 2500+ .... Jedine co som zmenil bol predný kotuč na 160mm lebo mam tažku rit. Ale tie kola fakt klobuk dole znesu riadne prasačiny na to že tu píšete že niečo medzi cestou a gravelom... Nič pozdravujem konštrukterov so superioru že spravili kus dobrej roboty a ak niekto váha ohladom tohto bajku možem len povedat že už včera bolo neskoro..... objednávaj kým je .... za tie love fakt vela muziky.... Nazdar

 
Zoro 20.07.2020 (20:24)

2


No čakam Michal tento rok v zime lepší stav tvojho cesťáku ako minuly rok.Dúfam že servis nebude dlhší ako 4 hodiny!

 
jozeftimulak 22.07.2020 (09:24)

2


Čaute, ja mám síce Superior X-Road Comp za tretinovú cenu ale je fantastický, fakt, že aj na cestu aj do poľa, vyzerá na zožratie, spracovanie krásne. Váži o kilo viac a má nižšiu výbavu ale ako prvý skutočný bicykel oproti horákom za 500 eúr je to doslova raketa. To už sa bicyklovanie mení na cyklistiku, presúvanie z miesta A do B na vášeň.

 
motopalic jozeftimulak 22.07.2020 (10:01)

1


Súhlasím vydarený kúsok, táto 2020 ma kukam užšie rafiky ale moja 2019ka je na dt swiss c 1800 spline ma vonkajšiu širku 26mm.... škoda na takomto bajku nejde o to hrotit vahu ale dat mu nekonecnu univerzalnost....

 
karco 21.07.2020 (21:10)

0


kamos ma presne tento isty model a rovnaky problem s kolesami, museli ist na "dotah"

 
FilipNM 30.08.2020 (19:33)

0


Na tej brunovskej lávke by som radšej nezastavoval 😁, chcelo by to vymenit hnilé dosky, ja to vždy len prefrčím. Bike parádny, presne podľa mojho gusta 👍

 
Pridaj komentár