
Za lepší výkon nevďačím len aerodynamike – test BMC Teammachine R
Po niekoľkých mesiacoch v sedle vysnívaného biku BMC Teammachine R je čas na hodnotenie. A nebude sa len chváliť.
Model R mi bol asi predurčený. Trénujem a pretekám na ňom od začiatku sezóny 2025, ale prvé kilometre som na „testovačke“ absolvoval už v roku 2024. Na akcii BMC v Girone sa mi potvrdilo, že geometria mi skutočne sedí. Žeby tomu tak mohlo byť, to som tušil už v roku 2023, pri príležitosti svetovej premiéry som písal o novinke článok, v ktorom som okrem geometrie predstavil aj všetky technické detaily.
Vďaka tomu sa teraz môžem zamerať na skúsenosti z jazdenia a detaily, ktoré sa prejavia pri dlhodobých skúsenostich s bicyklom. Ale kto má chuť a chce sa dozvedieť viac o vývoji a parametroch R-ka, stačí si kliknúť na jeden z odkazov.
Plášte s obmedzením
Každý moderný cestný bicykel by mal mať, podľa môjho názoru, priechodnosť rámu postavenú najmenej na plášte so šírkou aspoň 32 mm. Preto odporúčaný rozmer 25 až 28 mm a teoretické maximum 30 mm je v prípade R-ka málo.Celá situácia vyzerá zvláštne aj kvôli tomu, že predná vidlica má aerodynamicky široké nohy, ale pri vrchole obutia nie je priestoru navyše. A rovnako to vyzerá vzadu, najmenej miesta je v hornej časti, ako sa zadné vzpery napájajú na sedlovú rúrku.
Široká plocha je pohodlná na usadenie zápästí. Tvar riadidiel je výborne vymyslený.Na fotkách sú plášte s papierovou šírkou 30 mm, ale po premeraní majú ešte o nejaký milimeter viac. Rýchlo však museli ísť z kolies dole, pri šprintoch sa plášť dostal do kontaktu s rámom a dokonca zodral lakovanie. Nepomohlo ani to, že som nohy preventívne oblepil. Teraz jazdím obutie s 28 mm a všetko je OK.

Je toto skutočne taký problém? Áno aj nie. Pre väčšinu cyklistov je 28 mm dostatočná šírka, takéto plášte sú pohodlné a aj rýchle. Tento rozmer navyše nevyžaduje širší ráfik, na čo je dobré dopredu tiež myslieť. Na opačnej strane budú cyklisti, ktorí by chceli viac – či už kvôli svojej hmotnosti, alebo z dôvodu jazdenia po rozbitých cestách. A extra miesto sa hodí aj v prípade, keď koleso nie je dokonale vycentrované.
A ak tento test čítajú profíci z tímu Tudor, dajú mi za pravdu, že širšie obutie by sa hodilo najmä pred pretekmi Paris–Roubaix.

Kokpit s luxusným úchopom
V tomto teste to spravím tak, že od mínusov prejdem k neutrálnym poznatkom a na záver budem už len chváliť. Ako ďalší spomeniem karbónový kokpit, ktorý má sploštenú vrchnú časť a rozdielnu šírku v spodnom úchope a v mieste brzdových pák. Špecifický tvar sa podpísal na tom, že vnímam jeho kompromisnú tuhosť.Karbónové riadidlá na modeli SLR sú určite pevnejšie, asi k tomu prispieva klasický okrúhly priemer. V šprintoch do kopca cítim, ako sa kokpit na R-ku v sploštenej časti hýbe, prejavuje sa to najmä pri držaní za páky. Na druhej strane táto flexia materiálu prispieva k pohodliu, ktoré je skutočne na výbornej úrovni.
Ďalším benefitom aero tvaru je úchop, široká plocha je pohodlná na usadenie zápästí. Ale toto nie je vec, ktorú si užívam najviac. Výborne je vymyslený tvar riadidiel.
V mieste pák sú užšie, takže cyklista sa vie pekne upraviť do aero pozície aj pri držaní za radenie. A zároveň neprichádza o páku v šprinte v spodnom úchope. Len ako zaujímavosť spomeniem to, že ak by som sa chcel zmestiť do plánovaných limitov UCI na budúci rok, páky SRAM by som musel vyhnúť viacej smerom von (aktuálne 29 mm). Dole je to v poriadku už teraz.
Aero a ešte aj vrchár
Rozdiely medzi vrchárskymi a aero modelmi sa zmenšujú a toto potvrdil aj môj test, v ktorom som porovnával R a SLR v kopci a aj v zjazde. Výsledok ma utvrdil, že bežný cyklista bude veľmi spokojný s jednou aj druhou možnosťou a vôbec nič sa nestane, ak si bude vyberať podľa vkusu alebo výhodnosti ponuky. Ale má to ešte jednu veľmi dôležitú premennú – tou je posed.Menší drop kvôli pohodliu a rýchlosti
Niekoľko PR v miestnych stúpaniach nech slúži ako dôkaz, že je aj veľmi schopný vrchár.Posed R-ka je natiahnutejší, takže sa na bicykli lepšie „upracem“. S dĺžkou úchopu pomáhajú aj nové brzdové páky SRAM Red, ktoré majú v poslednej verzii nový tvar. Ako dobré rozhodnutie hodnotím, že som zmenšil výškový rozdiel medzi riadidlami a sedlom, drop mám asi o 1 cm menší, ako som jazdil na modeli SLR. Teraz sa mi ľahšie skrýva hlava medzi ruky, limitujem tak otvorený priestor v oblasti hrudníka.
Nevýhodou je, že som musel pridať nie jednu, ale hneď dve podložky pod predstavec. Je to kvôli tomu, že SLR nemalo tak agresívnu geometriu, ako má model R.

Osobné rekordy a vysnívaný KOM
A teraz k tým rekordom. Stúpajúci vek, menej tréningu a spánku a žiadne sústredenia tento rok som pravdepodobne úspešne vykompenzoval lepším materiálom. Inak mi nové wattové maximum na 60 a 30 sekúnd nedáva zmysel.Definitívne som si tohtoročnú formu na novom stroji potvrdil pri získaní KOMu, domáci kopec využívam na testovanie aktuálnej výkonnosti viac ako 10 rokov. Prekvapilo ma, aký som tu bol na Rku rýchly. A to som sa išiel len rozjazdiť pred pretekmi.
Tuhosť a ľahkosť preverená v teréne
Akú zásluhu na tom má BMC? Výborné pocity mám z upraveného posedu, medzi pákami a sedlom som „zaklínený“ spôsobom, že ešte viac energie môže putovať do pedálov. A tým, že je úvod stúpania Cerov vrch dosť rýchly, tak mi pomáha aerodynamika R-ka, ešte raz pochválim úzky úchop na pákach.Na druhej strane má sklon v závere aj cez 10 %, preto je dôležité, že neplatím daň za vyššiu hmotnosť aero bicykla. Najnovší SRAM Red je ľahší ako jeho japonský konkurent, aj vďaka tomu je rozdiel celku zanedbateľný.

Viac materiálu na ráme mi dáva ešte lepší pocit v oblasti tuhosti, ale to už sme vo svete, keď porovnávam veľmi dobrý výsledok s excelentným. A aby som nesúdil len z výsledku jedného segmentu, identické pocity som mal aj na kopcovitej L'Etape Czech Republic v Prahe. Niekoľko PR (Personal Record) v miestnych stúpaniach a celkové dobré pocity mi potvrdili moju teóriu, že R je aj veľmi schopný vrchár.
Alebo je všetko inak? Rozdiel nerobí bicykel a ani tréning, ale keramický stred od značky CeramicSpeed? Na ten sa plánujem pozrieť detailnejšie, doma mám ich mazivo, ktorým si ho môžem v priebehu sezóny ošetriť. Som zvedavý, ako mi to pôjde a aký bude výsledok...
Na biely kríž sa dá stále spoľahnúť
Nemyslím ten bratislavský Biely kríž, pred očami mám tentokrát švajčiarsku zástavu. Značka BMC robí krajine pôvodu dobré meno, vo svete bicyklov to znamená niekoľko vecí. Kvalitné je vyhotovenie rámu vrátane lakovania, vidieť to je aj na vnútornostiach karbónových dielov, ktoré som detailne preskúmal pri skladaní.Sú to aj detaily ako plastové košíky na fľaše, ktoré držia aj po rokoch (skúsenosť z SLR), alebo zámok sedlovky a hlavové zloženie, s ktorými sa mi dobre pracuje aj v rámci údržby. Keď spätne hodnotím všetky moje bicykle, tak Helvétsky kríž vyhráva.
A ešte jednu odpoveď dlžím. Na otázku zo skladacieho videa odpovedám: „Áno.“ Omotávka Silca je skutočne výnimočne kvalitná, dobre sa s ňou pracovalo, je príjemná na používanie a vyzerá, že aj dlho vydrží.
SRAM Red je návykový
Najnovšia generácia sady od Američanov je jednoducho výborná, koho zaujímajú detaily, odporúčam moje ďalšie video z Girony. Veľmi rýchlo som si zvykol aj na dvojitý klik pri radení na prevodníkoch a najviac si užívam neskutočné brzdy. Shimano má odolnejšie platničky voči prehriatiu, ale inak sa mi lepšie žije s brzdami od SRAMu. Sú skoro bezúdržbové. Odvzdušňovaciu sadu už ani neviem, kde mám.Veľkým benefitom je aj skladba prevodov, neraz som bol v šprinte alebo v zjazde zvýhodnený vďaka 10-zubovému pastorku (neverím, že UCI ho zakáže). Príjemná je aj appka a ak bude dobrá životnosť kazety, tak SRAMu odpustím aj jej vysokú cenu.
Kolesám sa v tomto teste venovať nebudem, model FFWD RAW CS má vlastný článok. Jazdím ich už dlhší čas a na veciach, ktoré som opisoval takto pred rokom, sa nič nezmenilo.

Keď zhrniem to podstatné, tak BMC Teammachine R s prívlastkom „custom“ vnímam takto:
Mínusy
- menej miesta v ráme na širšie plášte
- kompromisná tuhosť kokpitu
Plusy
- úchop a pohodlie kokpitu
- aerodynamika
- tuhosť rámu
- pohodlie
- vrchárske schopnosti
- nový SRAM Red
- lakovanie a spracovanie detailov
- dizajn
Ponuka cestných bicyklov od značky BMC v MTBIKER shope obsahuje najmä katalógové modely. Alternatívou je využitie programu Bicykel na mieru, nový stroj si môžete vyskladať podľa svojich predstáv.