Test: Orbea OIZ H10 –  keď XC naberie nový význam

Test: Orbea OIZ H10 – keď XC naberie nový význam

1827 komentárov

bikeacademy 13.07.2020 24 fotografií   Bicykel Trail Horsky Bike Horska Cyklistika Test Orbea Vavrys

Možnosť testovať tento bicykel som si nenechal ujsť. Keď som sa dozvedel, že je to verzia so 120 mm zdvihom a teleskopickou sedlovkou, hneď som spozornel. Keďže primárne jazdím enduro a zjazd, tešil som sa na zaujímavú zmenu.

 

Orbea OIZ H10 môže byť vstupnou bránou do ťažšieho terénu a náročnejších trailov. V prípade karbónových OIZov majú tieto modely označenie TR. Aký je to teda bike a ako sa na ňom jazdí?

XC alebo trail bike?


Bicykel Orbea OIZ je vyrobený z hliníkového rámu Hydro High Polished, ktorý má dokonale vyhladené zvary tak, že človek z diaľky nespozná, že ide o hliníkový rám. Táto technológia zvarov nemá len estetickú funkciu, ale oproti klasickým zvarom je aj pevnejšia. OIZ využíva technológiu UFO, kde sa využíva pružnosť zadnej stavby. Toto riešenie je menej náročné na údržbu a funguje spoľahlivo. Rám má možnosť uchytenia 2 košíkov na fľašu, ako aj vnútorné vedenie bowdenov. To pridáva na čistote a elegancii rámu. Zadná stavba využíva boostovú os a je konštruovaná tak, aby ponúkla priestor aj pre širšie plášte. OIZ TR má oproti hliníkovému OIZ-u mierne pozmenenú geometriu, čo má za následok väčšiu kontrolu nad bicyklom pri jazde z kopca.



Samotný rám je vyrábaný v Španielsku, kde bola v roku 1 840 založená aj Orbea. Vidlica Fox 34 Float SC Performance s patrónou Grip má 34 mm vnútorné nohy a 120 mm zdvih, čo poskytuje jazdcovi dostatočnú oporu aj v rozbitejších úsekoch. O pruženie zadnej stavby sa stará tlmič Fox i-line DPS Performance Evol s rovnakým 120 mm zdvihom a možnosťou nastavenia odskoku. Tak je tomu aj pri vidlici. O uzamykanie tlmenia sa stará Squidlock, ktorý pozostáva z dvoch páčok – vrchná páčka otvára kompresiu (2 polohy) a spodná naopak vráti kompresiu naspäť – čiže uzamkne tlmenie.

Teleskopická sedlovka od značky Orbea, ktorá je v sériovej výbave tohto bicykla, určite poteší každého jazdca, ktorý si chce užiť jazdu dole kopcom. O správne radenie sa stará sada SRAM GX Eagle, ktorá má 12 rýchlostí a rozsah kazety 10-50 zubov. Kvalitné plášte Maxxis Forekaster 2.35" FB 120 TPI Dual Exo (predný) a Maxxis Ardent 2.2" FB Dual Exo TR (zadný) sú na pevných 29-palcových kolesách DT Swiss X-1900 Spline 25c TLR 15/110 mm CL dobrou voľbou. Brzdný účinok by mali zaisťovať brzdy Shimano MT501 BR500. Ostatné komponenty s výnimkou kľúk (SRAM Stylo 6K Eagle Dub Boost s 32-zubovým prevodníkom) a predstavca Race Face Ride zabezpečuje Orbea.



Dosť o komponentoch - ako sa na tomto bicykli jazdí?


O tom, že OIZ je bike s potenciálom na pretekanie, sa ani nemusíme baviť. Zvládne však aj náročnejšie zaobchádzanie, na ktoré ho 120 mm zdvih predurčuje? Pri prvej testovacej jazde ma prekvapilo (keďže som zvyknutý na enduro s vysokým zdvihom), ako ľahko a efektívne sa na bicykli šliape do kopca. Squidlock, s ktorým som úplne uzamkol tlmenie, urobil z tohto bicykla v podstate hardtail. Necítil som žiadne náznaky pruženia, čo zefektívňovalo každý jeden záber. Keď som došiel na nejaký technický výšľap s koreňmi a kameňmi, kde som potreboval čo najviac gripu na zadnom kolese, prepol som Squidlock do strednej pozície a tlmič s vidlicou mierne pracoval. Tak mi to prinieslo maximálny grip, no zároveň taký, aby sa zbytočne nezanáral. So squidlockom som nemal žiadné problémy počas celého testovania a perfektne som si naň zvykol. Za to dávam palec nahor.



Počas výšľapu som rozmýšľal, aké je na takomto bicykli jazdiť technickejšie pasáže a náročnejšie časti trailu. Musím povedať, že som mal trochu obavy z pevnosti zadnej stavby. OIZ ma však príjemne prekvapil. Ani na strmých úsekoch, dlhších gapoch a dropoch ma nezradil. Viem, že to nie je priorita tohto bicykla, ale snažil som sa bicykel otestovať na maximum.



Pruženie bicykla fungovalo bez problémov, tlmič a vidlica citlivo absorbovali malé nerovnosti, v prípade tvrdších dopadov tlmenie pekne prituhlo. Z čoho som mal naozaj radosť, bola masívna vidlica s 34 mm vnútornými nohami, na ktorú som sa vedel vždy spoľahnúť. Taktiež teleskopická sedlovka je výhodou, pretože jazdec má pri zjazde podstatne viac priestoru na manipulovanie s bicyklom.



Hlavnou nevýhodou OIZu sú brzdy, ktoré pri dlhých zjazdoch strácali brzdný účinok. Taktiež sú na bicykli použité kotúče vhodné iba na resin platničky, takže fanúšikovia iných typov platničiek budú musieť kotúče vymeniť.



Plusy:

  • 34 mm vnútorné nohy spolu so 120 mm zdvihom
  • Teleskopická sedlovka v základnej výbave
  • Agresívnejšia geometria

Mínusy:

  • Slabší brzdný účinok
  • Kotúče vhodné iba pre resin platničky

Záverečné slovo


Orbea týmto bicyklom trafila do čierneho. Pre jazdcov, ktorých XC bicykel so 100 mm zdvihom a pevnou sedlovkou začína limitovať a nechcú jazdiť veľké zdvihy trailového bicykla, môže byť tento model zlatou strednou cestou. Je výborne ovládateľný a hravo zvládne dlhé a strmé výšľapy. Takisto mu nie je cudzia ani agresívna jazda dole kopcom a náročnejšie traily s rôznymi technickými prvkami, ako sú skoky a dropy. Takže mnohým sa vďaka tomuto bicyklu otvoria nové možnosti - hlavne v prípade, ak chcú skutočne pustiť brzdy smerom nadol.



Cena predstaveného modelu sa pohybuje na úrovni 2 999 € a viac informácií nájdete na tomto odkaze.


Fotogaléria k článku

 

Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

semiro 13.07.2020 (11:01)

14


Kokos zasa "TEST" na urovni, ako by som cital vypis z katalogu. Sorry, to ako robite copy/paste pri vsetkych testoch, iba vymenite nazov bajku a zoznam komponentov?

 
martinzz 13.07.2020 (12:03)

5


Naozaj, okrem vymenovanych komponentoch, som cakal, ze ten bajk hodite aspon na vahu, ked to sa v tabulkach nedocitam.

 
kafe martinzz 13.07.2020 (12:10)

-1


orbea schvalne neuvadza hmotnosti bajkov a tvrdi, ze trosku vyssia hmotnost moze zbytocne odradit pred vyskusanim bajku. mozno to bola dohoda pred testom. ratam, ze bude mat cca 14kg..

 
semiro 13.07.2020 (13:34)

2


V podstate som sa o tom bajku nedozvedel viac ako z propagacnych materialov, Este ani realnu vahu si neuviedol, co je uplny zaklad. Co tak pridat porovnanie s ostatnymi bajkami so segmentu, s tymi co si jazdil,.....resp. aj mino segment, porovnat to s tvojim endurom co jazdis, proste byt konkretnejsi

 
murko444 13.07.2020 (10:07)

1


Tak pekny bikeale nemuseli az tak setrit na brzdach a dat tam len MT501 BR500 To uz tam nevedeli dat aspon Deore ??

 
duves murko444 13.07.2020 (10:18)

1


murko444vela peňazí za málo muziky

 
murko444 duves 13.07.2020 (11:46)

3


No pravdu mas napr prihodis 500e a kupis Canyon Lux carbon s full XT

 
kafe murko444 13.07.2020 (12:15)

8


ale krabicu nevyhadzuj, este sa moze zist

 
frohn.jaan kafe 13.07.2020 (19:42)

0


presne pekne odlozit krabicu od kazdeho canyonu

 
alkof77 murko444 13.07.2020 (13:04)

0


alebo so skoro rovnakou výbavou karbónový Canyon Neuron CF 8.0 so 130mm zdvihmi za 2700e, takže ešte ušetríš - to je skôr adekvátny konkurent pre túto Orbeu, mam ho už vyše roka a max. spokojnosť, krabicu som síce odložil ale nepotreboval, ako prevažná časť vlastníkov Canyon bikov

 
peter19800 murko444 13.07.2020 (14:09)

1


jazdim na orbea (iny model) budem kupovat dalsiu orbeu, je to top značka, krasny dizajn (nazivo), premakane riesenia, vieš si vybrat do urcitej miery farby, komponenty atd.. Cena v katalogu nie vzdy plati na predajni, že. takže ani tie komonenty nevychadzaju zle..nevravim ze canyon je zly ale je ich všade plno, take daco jak škoda octavia na ceste. A ..design canyonov sa niekomu moze zdat nemastny neslany

 
tomaskasanicky 13.07.2020 (14:53)

1


Kokos apson odvazit ste to mohli ako pise @martinzz. Vazne je to coraz vacsia bieda . Napisane dobre ale na co to citat ked si mozem pokadenu stranku poziret

 
kafe tomaskasanicky 13.07.2020 (15:15)

2


jazdne vlastnosti a niekoho realne skusenosti si asi na pokadenej stranke nepozries..

 
tomaskasanicky kafe 13.07.2020 (15:20)

0


Precitaj si popis co dava orbea, co sa pise k systemom pruzenia a potom si sprav prienik s tym co je napisane. Nikoho nehanim ako pisem dobre napisane, ale ziadne ine informacie ako katalogove som sa nedozvedel. Nehovoriac ze clovek co jazdi enduro zazije x krat vecsiu zabavu aj na rigid biku ako bezny smrtelnik, cize jeho predstavy, su v spektre inde ako "neakeho pana tatu "

 
kafe tomaskasanicky 13.07.2020 (16:43)

0


Chapem, ale stale - orbea si bude davat na svoje produkty marketingove texty, kdezto tu je nezavisly (snad) pohlad enduro jazdca na konkretnu masinu. Netvrdim, ze netreba byt kriticky, myslim, ze aj autor sa rad posunie dalej, ale treba napisat skor konkretne veci (okrem vahy), ktore od testu ocakavas a nie vseobecny hate.

 
frantisek.stolar kafe 13.07.2020 (19:15)

1


Kokos ved pochvalil clanok, aky vseobecny hate co je to tvoj kamos ten autor ?

 
kafe frantisek.stolar 13.07.2020 (20:11)

1


nie je to moj kamos, nepoznam ho.. ale beriem, hate to nie je.

 
matho010 13.07.2020 (10:28)

0


jj, tie brzdy su premrhana prilezitost, ako je to s vahou tohto biku kedze ram je hlinikovy?

 
antonsimo matho010 13.07.2020 (12:13)

0


antonsimo@alebo YT ponuka za 3000€ celokarbonovy pekny bike.

 
Luthy 13.07.2020 (11:47)

0


Mozno by bolo dobre, keby ten bajk otestoval aj nejaky XC jazdec
Endurakovi sa nemusi zdat, ze sa bajk nehupe pri vyslape, nejakemu XC-ckarovi co jazdi na HT sa to moze zdat ako hojdacka

 
bikeacademy 13.07.2020 (13:04)

0


@semiro
Test OIZu som sa snazil napisat vlastnou hlavou, preto som si nepozeral ziadne ine recenzie a nicim som sa neinspiroval aby to nebolo ako pises copy/paste stylom. Samozrejme, komponenty a ram si musis pozriet a nastudovat na strankach vyrobcu aby si vedel o com pises. Co by si presne zlepsil v tomto teste ?

 
frantisek.stolar bikeacademy 13.07.2020 (19:14)

1


Napisal si to pekne co mne chyba je:
- hmotnost biku ( ako sa tu uz pisalo )
- tvoja hmotnost tvoja vyska ( je to dost podstatne prave pri teste ako sa kruti stavba
- ale najviac porovnanie 29 zo 120 je pomerne dost no ty s nicim neporovnavas

Ale este raz vdaka

 
martinc bikeacademy 13.07.2020 (21:41)

1


Mozno by som tam skusil doplnit viac informacii...
- Tvoja vyska- vhodnost zvolenej velkosti ramu.
- Posed- sedlovy uhol, reach, predstavec, sirka rajdov..bolo vsetko vhodne pre tvoju vysku ? Ako sa na tom sedi v porovnani s konkurenciou ?
- Ako sa na tom slape do strmeho stupania ? Sedi predne koleso na povrchu, alebo sa odlepuje ?
-ako sa ram a tlmic sprava v stupani ked je odomknuty ? Pohupuje sa vyrazne bike, alebo je to porovnatelne s konkurenciou ak ano..ktory bikeje vo vyjazde podobny ?
- dlzka zadnej stavby je ok ? Ako sa to sprava v dotiahnutych zatackach? Ako sa bike sprava v rychlosti ?
Porovnanie s konkurenciou pri zjazde.
-je bike viac hravy, alebo do rychlosti ?
-ovladanie teleskopky, rychlost, polohovanie, vola teleskopky, utesnenie, predpokladana zivotnost, porovnanie s konkurenciou ?
-Tvoja vaha- nastavenie pruzenia, odskoku, tlak v pneu...plaste su vhodne viac pre vyjazd a uhladenejsi povrch, alebo znesu aj kameniste pasaze ?
-napady a doporucenia pre zjazdovejsi upgrade, brzdy, plaste(sirka)...ktore by si doporucil a preco..tvoje skusenosti s plastami, ktore tam odporucas..

A hlavne pekne, ostre a farebne fotky...vela peknych fotiek a potom detailne foto, a dalsie pekne foto a na zaver krasne fotky...

 
martinc bikeacademy 13.07.2020 (21:49)

0


A pridal by som aj tvoje realne meno, vek, lokalitu kde si testoval...taky tvoj profil...co jazdis, uspechy, aby to dostalo vacsiu doverihodnot. Ked uz ides s kozou na trh, tak poriadne.

 
bikeacademy martinc 14.07.2020 (11:09)

3


Nápady na zlepšenie si zapisujem a konštruktívnu kritiku taktiež. Vidíme sa pri nasledujúcom teste. Samozrejme všetko mám na strave ktorú taktiež hodím do ďalšieho testu

 
myrech bikeacademy 14.07.2020 (13:38)

1


Paci sa mi takyto pristup. Drzim palce a tesim sa na dobre testy dobrych bajkov.

 
matho010 bikeacademy 13.07.2020 (22:24)

0


Vy tu nakladate chlapci riadne..vase clanky su kde na precitanie? ☺ vzdy to moze byt lepsie ale aj horsie a podla mna snaha sa ceni

 
Pridaj komentár