Test: CTM Skaut 3.0 – poctivý trailový bicykel s prívetivou cenovkou

Test: CTM Skaut 3.0 – poctivý trailový bicykel s prívetivou cenovkou

CTM Skaut je úplne nový model bicykla pre rok 2021. Prekvapilo ma to najmä vtedy, keď som sa dozvedel, že budem tento model testovať a nikdy predtým som o ňom nepočul.

Naschvál som si bicykel na internete nepozeral, pretože som čakal na moment prekvapania, čo mi vlastne príde.

V skratke


Skaut je radený do skupiny All Mountain bicyklov, čo znamená, že si s ním užijete naozaj veľa zábavy. Traily, celodenné výjazdy ale dovolím si tvrdiť, že aj občasné výjazdy do bikeparkov - na toto všetko je tento model stavaný a to nielen pre začiatočníkov.

Parametre


Táto novinka je osadená 140 mm zdvihom vpredu a 130 mm zdvihom vzadu na novom systéme pruženia HORSTLINK, oproti zaužívanému systému FSS. Skaut je v podstate takým úvodom do sféry celoodpružených bicyklov, samozrejme na 29-palcových kolesách. Ako píše výrobca - moderná geometria a výber spoľahlivých komponentov definujú model Skaut.

Geometria Skaut 3.0Výbava CTM Skaut 3.0


Dizajn


Pri vybaľovaní bicykla zo škatule ma hneď zaujal dizajn, čo je, samozrejme, preferencia každého bikera, ktorá sa môže líšiť – sto ľudí sto chutí. Black on black – čierno-čierny bicykel s hnedým prevedením plášťov (tzv. Tanwall bočnica) naozaj k sebe sedia. Bicykel by mal byť však v prvom rade funkčný, tak som ho zložil a išiel som ho rovno prevetrať na trail.



Príprava pred prvou jazdou


V prvom rade som si nastavil tlmenie podľa svojich preferencií:

  • Vidlica: 89 psi
  • Tlmič: 110 psi
  • Hmotnosť jazdca: 72 kg

Po nafúkaní tlmiča pri nastavovaní odskoku som zistil, že rozsah nastavenia je 10 klikov, čo mi prišlo menej oproti drahším - highendovým tlmičom. Myslím si však, že pre začiatočníka to môže byť aj výhodou, nakoľko si vie tlmič nastaviť jednoduchšie. Mne by širšia škála nastavenia odskoku pri dlhodobom jazdení na bicykli chýbala, avšak pri takejto cenovej relácii bicykla sa nie je o čom baviť.



Páčka teleskopickej sedlovky


Taktiež som spozoroval menej kvalitné prevedenie páčky na teleskopickej sedlovke, ktoré malo vôľu. Nebolo to nič zásadné, avšak môže to niekomu prekážať. V teréne mi to až tak nevadilo. Pri prívetivej cene najvyššieho modelu Skaut je však páčka teleskopickej sedlovky minimálny nedostatok, ktorý sa dá jednoducho odstrániť pre jazdcov, ktorým by to naozaj vadilo. Mne osobne to pri jazdení v teréne neprekážalo.

Prejav bicykla v teréne - výšľap


Zobral som bicykel prevetrať na naše bratislavské traily. Nemal som od bicykla žiadne očakávania, nakoľko je to úplne nový model pre rok 2021, a tak som bol naozaj zvedavý, čím ma bicykel očarí a čím naopak sklame. Zamkol som tlmič a vidlicu a vrhol som sa na prvý výšľap. Počas šliapania do kopca som sa cítil naozaj komfortne, nepociťoval som žiadne húpanie zadnej stavby. Pri šliapaní v stoji som zistil, že vidlica, aj keď má lockout, sa mierne pohupuje. Nie je to nič zásadné, avšak na asfalte pri strmých výšľapoch to bolo celkom cítiť.



Pohon


Čo ma naozaj očarilo, bola spoľahlivosť 12-rýchlostného pohonu Shimano Deore, a to nielen hore kopcom, ale aj počas zjazdu dole trailom. Trochu som počas výšľapu cítil vyššiu hmotnosť bicykla, avšak na to, akými komponentmi je bicykel osadený a hlavne za akú cenu, je to zanedbateľné. Jazdec by to možno pocítil pri celodenných výletoch, avšak postupom času si určite zvykne. 150 mm teleskopická sedlovka (vo veľkosti L) mi úplne postačovala.



Prejav bicykla v teréne - zjazd


Keď som odomkol pruženie a spustil sa dole po traile, hneď som vedel, že môžem tomuto bicyklu dôverovať. Správal sa predvídateľne a pri jazde dole kopcom som cítil, že si s bicyklom rozumiem. Pri jednoduchších sekciách trailu sa správal stabilne tam, kde to bolo treba – hlavne keď pribúdala rýchlosť. Hneď ako som prešiel do hravej časti trailu a objavili sa rôzne klopky a menšie skoky, bicykel si s nimi tiež hravo poradil.



Prejav tlmenia v akcii


Čo sa týka tlmenia, to funguje najmä vtedy, keď je dobre nastavené. To môže byť pre začiatočníkov problém, preto, ako som už spomínal, obmedzené nastavenie odskoku na tlmiči môže byť aj výhodou. Samozrejme, v prípade nedoletenia alebo preletenia skokov, poprípade pri tvrdších nárazoch alebo dopadoch som cítil hranicu toho, čo si môžem na bicykli dovoliť a čo nie. Myslím si však, že pri správnom nastavení zvládne bicykel aj takéto tvrdšie zaobchádzanie, samozrejme, v rámci normy.

Hneď ako som išiel do rozbitej časti trailu, kde ma čakali poriadne skaly, korene, poprípade väčšie skoky a dropy, tam som si už musel dávať pozor, pretože je to predsa trailový bicykel a tam by mi nejakú zásadnú chybu už nemusel odpustiť. Taktiež som pociťoval v týchto častiach trailu pri stúpajúcej rýchlosti menšiu podporu, čo sa týka vidlice, nakoľko má 32 mm šírku vnútorných nôh. Pre jazdcov, ktorí budú tento bicykel používať v podmienkach, na aké je určený, to vôbec nebude zohrávať zásadnú rolu.



Brzdy


Ako som spomínal už v mojich predošlých testoch, na brzdách by som vymenil platničky za metalické, oproti organickým, s ktorými je bicykel dodávaný. Páčky na brzdách sú tzv. dvojprstové, čiže sú dlhšie a jazdcom, ktorí majú väčšie ruky, poprípade dlhšie prsty to môže ubrať na ergonómii, nakoľko je na páčku na brzde napojené aj radenie. Tým pádom sa môže stať, že jazdec naň nedočiahne. Mne sa to však nestalo a páčky som si nastavil podľa svojich potrieb.



2-piestové brzdy toho znesú dosť, avšak treba si dávať pozor pri dlhších zjazdoch, aby ich jazdec neprehrial, pretože potom brzdná sila rapídne klesá.

Plášte


Bicykel som testoval aj na našom prvom snehu v Bratislave, kde som pociťoval nedostatočný grip vďaka plášťom, čo sa dalo, samozrejme, očakávať. Týmto som chcel však povedať, že pokiaľ budete jazdiť v blate, poprípade zoberiete bicykel do bikeparku alebo na traily s voľnejším podkladom, tak odporúčam vymeniť aspoň predný plášť za nejaký masívnejší.



Radenie


Taktiež by som chcel, ako vo výšľapoch tak aj v zjazdoch, pochváliť radenie, ktoré fungovalo spoľahlivo aj pri preraďovaní na nerovnostiach, ako sú korene, poprípade menšie skaly. Výhodou tohto bicykla je aj možnosť upevnenia bashguardu, ktorý ochráni prevodník v prípade, že chytíte stredom nejakú nerovnosť. To napovedá, že bicykel je určený nielen na jemné zaobchádzanie po lesných cestičkách.



Zhrnutie - pre koho je bicykel vhodný?


Taktiež by som chcel vychváliť správny výber komponentov, ktorý za danú cenu dostanete.
Bicykel by som určite odporúčal začínajúcim bikerom, ako aj jazdcom, ktorí si chcú na bicykli užiť ako celodenné výjazdy, tak aj zjazdy a stredne náročné traily, na ktorých sa budú chcieť technicky zdokonaľovať a posúvať svoje hranice. Netreba však zabúdať, že bicykel je určený na traily, tým pádom v naozaj náročných a rozbitých úsekoch ťažkých tratí musí jazdec dávať pozor, pretože tam mu bicykel už nič neodpustí.


Plusy:

  • Správny výber komponentov
  • Teleskopická sedlovka
  • Opora pri výšľapoch
  • Hravosť bicykla spojená so stabilitou pri vysokých rýchlostiach
  • Dizajn (moja osobná preferencia)
  • Prívetivá cena

Mínusy:

  • Páčka teleskopickej sedlovky
  • Ergonómia brzdových páčok nemusí sadnúť každému
  • Nastaviteľnosť tlmenia pre náročných jazdcov
  • Hmotnosť

Cena testovaného bicykla sa pohybuje na úrovni 1 599 € a viac sa dozviete na tomto linku.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up37thumb_down comments 30 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Lapierre Spicy 6.9 – enduro na steroidoch, ktoré vám prinesie nielen zábavu

Test: Lapierre Spicy 6.9 – enduro na steroidoch, ktoré vám prinesie nielen zábavu

O tom, že Lapierre Spicy vyzerá najmä v červenej farbe naozaj spicy, sa myslím nemusíme baviť. Enduro bike však nemá iba dobre vyzerať, ale hlavne skvelo jazdiť. Tento model má na to všetky predpoklady.
AM/Trail modely s cenovkou okolo 5 000 € PR článok

AM/Trail modely s cenovkou okolo 5 000 €

Ak je cyklistika vaším životným štýlom, investícia do kvalitnej výbavy vždy nájde využitie - navyše pri tak náročnom jazdení, aké ponúka disciplína AM/Trail.
Test: Superior Team XF 29 Issue – tá správna hračka pre veľké deti?

Test: Superior Team XF 29 Issue – tá správna hračka pre veľké deti?

Vyskúšať nový bike je vždy pre mňa taký malý sviatok a tento pocit sa razom znásobí, keď ide o model z hornej polovice ponuky. Čím sa teda Superior snaží osloviť pri svojich top strojoch?
keyboard_arrow_up