Test: Prilba Giro Radix MIPS - príjemný spoločník na každý trail

Test: Prilba Giro Radix MIPS - príjemný spoločník na každý trail

V bežnej premávke už prilbu zo zákona síce nosiť netreba, ale ja si ju beriem stále. Čo očakávať od kvalitnej trailovej škrupinky?

Určite nik z nás nemusí dlho loviť v pamäti a rýchlo sa mu premietne spomienka, keď mu prilba na hlave pomohla predísť úrazu. Vtedy sme si aspoň v duchu povedali, že je dobré, že sme na jej nosenie nezanevreli. Giro je známy výrobca cyklistického vybavenia a prilby tejto značky vídame aj na hlavách jazdcov v profi pelotóne.



Model Radix sa radí niekam do stredu ponuky a výrobca ju charakterizuje ako superľahkú modernú trailovú prilbu. Je určená na každodenné jazdenie, pričom robustný dizajn ju aspoň opticky predurčuje aj na menej šetrné zaobchádzanie. Pri tomto type ochrany hlavy sa viac ako na hmotnosť kladie dôraz na pohodlie a funkčnosť. Takže údaj od výrobcu o 300 gramoch nie je vôbec tragický. Testovaný kus vo veľkosti M na váhe ukázal hodnotu 313 gramov.

MIPS, RocLoc a P.O.V. - systémy bezpečnosti a pohodlia


Prilba je vyrobená technológiou In-mold v prevedení Full Wrap. To znamená, že polystyrénové vnútro je celé pevne obalené polykarbonátovou škrupinou. Aj keď trailové prilby zvyknú mať menší počet vetracích otvorov na úkor zvýšenej pevnosti, tak u Giro Radix to neplatí a dizajnérom sa sem podarilo natlačiť celkovo 25 prieduchov. Tie sa spolu s Wind Tunnel Ventilation Channels starajú o príjemnú klímu, aj keď si práve nakladáte v peknom stúpaní.

Samozrejme, poteniu sa nik neubráni, ale antibakteriálne Cool Fit výstelky si s tým dokážu poradiť. Predná výstelka pekne priľne k čelu až po spánkovú časť a vrchné zas zabezpečia pohodlné nosenie na hlave bez toho, aby vás niečo nepríjemne tlačilo. V balení náhradné výstelky neboli, ale snáď čoskoro pribudnú aj do našich e-shopov, pretože ich životnosť všeobecne nezvykne prekročiť dva roky.

Sťahovací RocLoc 5.5 systém s integrovaným MIPS (Multi-Directional Impact Protection System) sa ovláda kolieskom v zadnej časti, ktoré má veľmi jemný chod. Primerané dotiahnutie na obvod hlavy nie je žiaden problém. Predozadný sklon je možné nastaviť aretáciou upínania do troch polôh.



MIPS je systém vyvinutý vo Švédsku a používa sa pri rôznych športových prilbách na redukciu rotačných síl pôsobiacich na hlavu pri náraze. Prilby bez tohto systému chránili hlavu v podstate len deformáciou materiálu, z ktorého boli vyrobené.

Tu sa akcelerácia sily dopadu redukuje pružnosťou tohto systému. MIPS spočíva v spojení upínania k samotnej škrupine pružnými zelenými háčikmi, ktoré sú úplne ukryté pod výstelkami, a tak tento systém nijako neznižuje vetranie samotnej prilby.



Zapínanie pod bradou je riešené klasickou zacvakávacou prackou, na ktorej si potiahnutím nastavíte tesnosť upnutia a na mieste ju udrží gumová zarážka. Poslednou vychytávkou je odnímateľný a hlavne polohovateľný štít, takzvaný systém P.O.V™, ktorý umožňuje jeho pohyb v rozsahu zhruba 15 stupňov.



Nastaviť a vyraziť do lesa


Nastavenie popruhov pod bradou a usadenia okolo uší je otázka chvíle a aj keď plastové spony na bokoch nemajú aretáciu, pri používaní sa ich poloha nikdy nezmenila. Hlavné je, že to nikde netlačí. Predozadné nastavenie tiež nie je zložité, stačí si vybrať tu správnu polohu a upínací systém v nej zacvaknúť.

Pravdepodobne o pár dní zabudnete, že táto prilba takúto možnosť vôbec ponúka. Ako som už spomínal, sťahovacie koliesko je veľmi jemne odstupňované. To znamená, že každým cvaknutím sa vnútorný obvod stiahne len nepatrne, a tak si každý ľahko nájde vhodnú mieru utiahnutia.



Pogumované koliesko je relatívne malé, ale chod je hladký, takže sa dá jednoducho ovládať aj v rukaviciach. Rovnako polohu predného štítu zvládnete bez väčšej námahy pohodlne aj za jazdy. Keby vám v spodnej pozícii prekážal vo výhľade, ľahko ho odsuniete nahor a hneď ako vám zapadajúce slnko zasvieti do očí, vrátite ho späť.



Po akej veľkosti siahnuť?


Na moju hlavu o obvode 58 centimetrov mi vo veľkosti M (55-59 cm), čo sa pohodlia týka, sadla celkom presne a ostalo aj dosť miesta na pohyb sťahovacieho kolieska oboma smermi. S hĺbkou to už bolo trošku horšie a určite by sa mi hodilo, keby bola o centimetrík či dva hlbšia, ale toto je môj problém pri výbere prilby všeobecne. To, že nesedí dostatočne hlboko, však nijako neznižuje pohodlie, ktoré poskytuje, skôr len mieru ochrany a vizuálny dojem na hlave.

Samotné polstrovanie je mäkučké a ani pri dlhých výjazdoch nikde netlačí a aj pot, zatiaľ v teplotách do 25 stupňov, saje spoľahlivo a nič mi do očí nesteká. Je to pravdepodobne aj dôsledkom toho, že vetranie skutočne funguje tak, ako by malo a k hromadeniu tepla naozaj nedochádza.



Moje prvotné obavy z toho, že prilba bude mať vďaka MIPSu pri jazde v teréne plávajúci efekt, sa nepotvrdili. Snáď iba raz, a to drobnými vibráciami o okuliare, ale to je vyriešené v sekunde úpravou polohy prilby, či okuliarov. Pohyb MIPSu si tak možno vyskúšať len ručne rotáciou prilby upnutej na hlave.

To, že ma skutočne pri páde ochráni pred vážnejšími zraneniami hlavy spôsobenými rotačnými silami, v reáli skúsiť nechcem a budem veriť špecialistom, ktorí nad tým strávili hodiny vývoja a testovania. K okuliarom ešte dodám, že vhodná kombinácia vetracích otvorov pre ich uloženie sa hľadala ťažšie, ale nakoniec sa to podarilo, aj keď až celkom vzadu. Možno to chce len viac cviku.

Plusy:

  • cena
  • systém MIPS
  • jemný chod sťahovacieho systému
  • dobré vetranie

Mínusy:

  • na moju hlavu by mohla byť hlbšia



Ak by som to mal zhrnúť, tak čo sa týka pohodlia pri nosení, nemám tejto prilbe čo vytknúť. Rýchlo som si na ňu zvykol a prestal som registrovať, že mám vôbec niečo na hlave. A to aj pri dlhých celodenných výjazdoch. Okrem testovaného variantu je v ponuke aj bez systému MIPS a k farebnej kombinácii tmavozelenej vrchnej časti a krikľavo zelenej spodnej časti je na výber ešte v ďalších štyroch farebných verziách. Pri návrhu nezabudli ani na dámy a tie si môžu vybrať novú prilbu v dvoch farebných prevedeniach. Odporúčaná cena testovanej prilby je 116 €. Ďalšie modely od výrobcu Giro nájdete na tomto odkaze.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up12thumb_down comments 23 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Prilba Alpina Anzana Tocsen - maximálne bezpečie v každej situácii

Test: Prilba Alpina Anzana Tocsen - maximálne bezpečie v každej situácii

Je to irónia, že práve keď prestanem na pretekoch padať, mi do rúk, respektíve na hlavu, príde prilba so senzorom na detekciu pádov? Táto myšlienka však nemala dlhú platnosť, s prilbou totiž prišli späť aj pády.
Test: CTM Molab – štýlová a funkčná trailová prilba s rozumnou cenou

Test: CTM Molab – štýlová a funkčná trailová prilba s rozumnou cenou

CTM Molab sa so svojou nízkou cenou radí k najdostupnejším prilbám na trhu, napriek tomu sa to na prvý pohľad neodráža na jej spracovaní a kvalite.
Test: ABUS MonTrailer Quin - váš digitálny anjel strážny

Test: ABUS MonTrailer Quin - váš digitálny anjel strážny

Hlava je v prípade pádu najzraniteľnejšou časťou ľudského tela. Hoci prilba je pre drvivú väčšinu cyklistov absolútna samozrejmosť, značka ABUS sa rozhodla bezpečnosť jazdca posunúť ešte o niekoľko levelov vyššie.
keyboard_arrow_up