Aký rozdiel môžu spraviť 2 kg v kopci?

Aký rozdiel môžu spraviť 2 kg v kopci?

89109 komentárov

Imroman 07.10.2020   Youtube Bianchi Cestny Bike Cestna Cyklistika Hmotnosti

Rozhodli sme sa vyskúšať menší pokus a porovnať, aký vplyv môže mať hmotnosť bicykla na výsledný čas v stúpaní.

 

Hneď na úvod poviem, že sa nejedná o dokonalý laboratórny pokus, ale skôr o porovnanie v reálnych podmienkach. Možno ste si niekedy skúšali zlepšiť „osobák“ na nejakom kopci, prípadne sa pokúsili zaútočiť na nejaký KOM, alebo sa zúčastnili lokálnej časovky do kopca . Potom rozmýšľate, či vezmete jednu flašu (ale len do polovice plnú), či dáte dole kapsičku, alebo či vezmete so sebou aj bundu a nejaké veci.

Preto som zvoli práve rozdiel 2 kg, ktorý je pre hobby jazdcov vo výsledku (jazdec + bicykel) v podstate minimálny – často aj v rámci pár dní môže človeku kolísať hmotnosť aj o viac ako 2 kg, čo má na svedomí napríklad voda v tele. Na druhej strane pre fanúšikov pretekárskej cyklistiky, alebo tzv. nadšencov, je to rozdiel doslova priepastný – najmä ak sa bavíme o komponentoch a výslednej hmotnosti bicykla. Tých pohľadov je viacero, rovnako ako pohľadov na samotný výsledok – veď čo je vlastne málo a čo veľa?



Pre tento pokus som zvolil hmotnosť, ktorá je „pevná“. Teda nejedná sa o rotačnú hmotnosť, pričom niekedy nabudúce môžeme zase skúsiť, aký rozdiel spravia ľahšie kolesá, prípadne ľahšie plášte a pod. Rovnako sa dá pohrať s tlakom, zmenou profilu a zmenou povrchu. U MTB sa otvárajú ďalšie možnosti. Tých kombinácií je veľa a samozrejme máme tu vždy rozdielne podmienky. Preto výsledky neberte ako dokonale presné, skôr ako také, ktoré vznikli v danej situácii a pre daného jazdca.



Podobné porovnania ste už možno videli na zahraničných kanáloch, takže netvrdím, že som objavil Ameriku. Ale na vlastnej koži je to iné, rovnako ma zaujímalo, či také niečo vôbec dokážem „nasimulovať“, udržať dané watty v presnom intervale a či výsledky budú nakoniec dávať zmysel.

Keď už sme u tých čísel, možno si pamätáte náš menší „súboj“ s Tomášom Višňovským, ktorý prebehol na rovnakom kopci, teda tzv. Žilinskom monumente, kam si svoju kondíciu chodia testovať aj Saganovci . Ak ste ho nevideli, tam si môžete pekne pozrieť, ako si dobre dávame do tela a čo znamená „pro“ level .



Verím, že vám takýto názorný príklad priniesol trochu svieži pohľad na to, akú úlohu zohráva výbava a samotná kondícia a že je na to viacero pohľadov, pričom v podstate každý má niečo do seba. Teda môže byť namakaný borec, ktorý všetkých „rozvešia“ na oceľovom ráme spred 20 rokov a výdobytky modernej doby sú pre neho zbytočnosť. A rovnako si môže aj skutočný hobby jazdec s bruškom dopriať top bicykel bez ohľadu na to, či ten ušetrený čas má pre neho vlastne význam.

Nakoniec som nečakal, že to bude taká dobrá zábavka a ešte aj celkom príjemný tréning . Tak vitaj „offseason“...

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Výber z produktov

Komentáre

galerida 08.10.2020 (08:29)

18


Veľmi pekné, dobre sa na to pozeralo. Super i komentár i samotný záver, že čím je človek ťažší, čím to má menší zmysel (akoby to bolo prekvapujúce). Veľmi nerado to počúva kde kto, lebo i 115 kilový chlap, čo je pre neho výkon 40 kilometrov na bicykli, je presvedčený o tom, že keby mal o 2 kilá ľahší bicykel, tak z 20 km/h priemerky vyletí na 30km/h. Uvítal by som viac takýchto článkov, možno i na tému, kde sa porovnávajú cyklisti viacerých výkonnostných stupňov. A rád by som tiež uvítal článok, pre úplných laikov (takých chodí na bicykloch 80%), aký to má efekt, keď zhodím 2 kilá na bicykli a pár kíl na sebe svojou trénovanosťou. Lebo práve tých 80%, si myslím, že strašne preceňuje význam techniky, nechápe, že i tu niektorí chalani sú naozaj do toho zapálení a trénujú tisíce km mesačne. Vysvetliť im, že 82 kg u chalana, čo má takmer 2m a tuk na úrovni 5 %, nie je to isté ako keď má niekto 82 kg a 1,75m s tukom 20 % - že tam sú veľké rozdiely vo vnímaní váhy bicykla, inak to cíti človek, ktorý je na fyzickom limite a inak totálny amatér. Ale napísať to úplne jasne, zrozumiteľne tak, aby sa z toho nikto nemohol vykrútiť. Aby bolo jasné tomu 115 kilovému, že i keby mal 7 kilový bicykel, tak profík ho na náročnejšom stúpaní uštve i na soby20, že riešiť gramy na bicykli sa patrí až, keď sú vyriešené kilogramy na svojom tele.

 
romanca galerida 08.10.2020 (08:36)

0


pekne napísané. ja som inak príklad toho 110 plus nadšenca a treba povedať že je rozdiel aj v biku. na HT (lacny kellys) nemám šancu ani na rovine dať priemerku nad 24 kmh, na cestnom (lacny bianchi, shimano 105) dám na tom istom úseku kľudne priemerku 30.

 
Joe70 romanca 08.10.2020 (20:18)

0


No to je asi logické, že lacný cesťák je na ceste rýchlejši, ako lacný horák. Vezmi tie bicykle do terénu a ten HT si prekvapujúco povedie lepšie ako cesťák. S tým kilá nemajú nič spoločné.

 
TomHC galerida 08.10.2020 (09:18)

0


Tesať do kameňa

 
Imroman galerida 08.10.2020 (12:09)

1


Ahoj, diky...ono ak niekto zhodi 2 kila z biku alebo zo seba bude to v podstate to iste, len jedno vyrazne lacnejsie Kazdopadne ako vravim, takymto temam sa budeme urcite venovat aj dalej a vela z toho co si pisal je v podstate v tom videu spomenute...stacilo ked som pridal 100 wattov a so sekund su minuty.

 
vmikusik galerida 08.10.2020 (19:47)

0


Tak to je asi každému súdnemu človeku jasne. Ale neznamená to, že aj ten hobík si nemôže spraviť radosť dobrým bicyklom, len nemôže čakať, že to z neho spraví profíka.
Ja mám jasnú predstavu čo čakám od nového biku a nižšia hmotnosť je pre mňa len taký malý bonus, ale určite nie rozhodovacie kritérium.

 
galerida vmikusik 09.10.2020 (07:22)

1


Súdnemu človeku áno.

 
Tata1955 vmikusik 09.10.2020 (07:38)

0


Veru, bol som v predajni, keď tam mprišiel chalan s nagélovanými vlasmi, zlatou reťazou: "Postavíte mi bajk tak okolo 10kilo euri?" Nič o type, značke, výbave atď. A vôbec pritom nevyzeral, že by vôbec niekedy na bicykli sedel.

 
stvrty 07.10.2020 (20:57)

6


k teme nemam nic, ale tie zabery z dronu na zeleny les a sexy zakriveny hladky asfat boli paradne

 
Imroman stvrty 07.10.2020 (21:19)

1


Dik, to sa Adam (nas kameraman) potesi

 
kafe stvrty 08.10.2020 (08:41)

2


Ano, musim povedat, ze som si kameru a strih dost uzival tentokrat. Prestrihy na zelene listky 👌

 
hurmikak 07.10.2020 (16:39)

4


Ako majiteľ dvoch sad kolies (enduro a trail s rozdielom cca 700g/par) mozem povedat ze rozdiel je poriadne citit. Aj hore aj dole

 
Joe70 hurmikak 08.10.2020 (20:26)

0


Asi si nevidel video. Na začiatku hovorí, že sa nejedná o rotačnú hmotnosť. To je téma na iný test.

 
romanca 07.10.2020 (20:22)

3


vdaka za pekne videjko, vzdy sa z imrovych videi tesim. ja som teda hobik s hmotnostou teraz 111 kilo a mam za sebeou rok, ked som na jar zhodil na 108 kilo, potom cez leto som pribral na 115 a teraz teda tych 111, jazdim stale rovnake trasy a bike mam rovnaky, nic moc tak desatinu ceny z imrovho a videl som, ze ked som pribral nemal som sancu na tie jarne casy a teraz sa k nim uz zase priblizujem. kondicka sa buduje len postupne. teda moj experiment je, ze plus sedem kilo prida viac ako minutu na par km stupanie

 
Imroman romanca 07.10.2020 (20:32)

0


Heh, ked clovek jazdi tie iste kopce dookola tak si to vie celkom pekne porovnat aj takto...a drzim palce nech to ide dole

 
mikkaeeel 07.10.2020 (16:04)

2


GCN po slovensky🤣 Nabuduce budu dufam na pretrase kolesa, nie voda 😋

 
vcarnogu mikkaeeel 07.10.2020 (16:47)

-12


Tento príspevok vyhodnotili používatelia ako nekvalitný, a preto sa nezobrazuje. Klikni sem ak si ho želáš napriek tomu zobraziť.
 
svajka vcarnogu 07.10.2020 (17:08)

10


Nebudem sam, co gcn nesleduje a mtbiker hej.

Skor ma vadu, ze sa z clanku nedozviem vysledok, na to (asi) musim kukat video. Nepasuje mi.

 
Imroman svajka 07.10.2020 (17:23)

2


Tak to video obsahuje vsetky potrebne info, pricom v clanku by som sa len opakoval, tazko nieco doplnit. Videa su sucast nasej stranky a obsahu pricom myslim, ze prave video sa na taketo nazorne porovnanie dokonale hodi...

 
zdenom Imroman 08.10.2020 (11:58)

0


...tiez by som uprednostnil zopar sumarnych info "vizualizaciou" do samotneho textu - preferencne aj formou grafov [tieto sa podvedomim clovek lepsie absorbuju], resp. tabuliek plus zakomponovanim skor relativnych [percenta] nez absolutnych ciselnych hodnot + odporucanie do buducna na aj nejaky komplexny clanok na tuto zaujimavu temu [formou "vycucu" z lokalnych ci zahranicnych zdrojov] s naslednymi specifikami -a la- tento clanok. Vdaka zan...

 
Imroman zdenom 08.10.2020 (12:18)

0


Nechcel som hned v texte vyzradit ako to dopadne...ked uz si dame pracu s takym videom, odmenou je, ze si to pozriete Ale nabuduce dame nejaky kompromis

 
Imroman vcarnogu 07.10.2020 (17:25)

28


Myslim, ze originalnych tem, reportov, tipov na vylet, ci stupani tu mame dost a to, ze niekedy nieco podobne robili GCN neznamena, ze uz to nikdy nemozeme spracovat. Navyse sme to robili s inou hmotnostou, v inom kopci a v nasom podani...Ale nikomu nic nenutim, sledovat to nemusis

 
romanca Imroman 07.10.2020 (20:13)

1


to je typicky slovak, len frflat a somrat

 
delarosa Imroman 07.10.2020 (21:23)

12


Imroman Chlape robis to dobre a aj keby si zopakoval vsetko po GCN v SK podmienkach a prostredi tak je to super, lebo vela ludi proste GCN nesleduje vcetne mna a to pouzivam anglictinu denne, len uz nemam cas sledovat vsetky YT kanaly.

 
Imroman delarosa 07.10.2020 (21:51)

0


Diky

 
romanca delarosa 08.10.2020 (08:13)

5


suhlasim --- navyše. myslím, že frflajúci človek si vôbec neuvedomuje, aká je to makačka dať dokopy takéto super video a je vidno, že ironman a jeho (tipujem tak 1 členný štáb) sa hodne zlepšili za tie roky. aj keby hneď len kopírovali nápady z GCN, tak sa na tom hodne naučia o technickej realizácii a produkcii takýchto videí a časom môžu pridávať svoje vlastné. to fakt nie je o tom, že ráno si sadnem a vymyslím niečo orginálne na nobelovu cenu. je beztak zázrak, že táto kvalita sa dá dosiahnuť v hobikovskych podmienkach.

 
Imroman romanca 08.10.2020 (12:21)

0


no skor v slovenskych podmienkach...predsa len hobby uz nie sme ale stale musime mat rozumny kompromis medzi kvalitou a tym kolko vieme spravit. Jednoducho nemozeme robit tyzden iba jedno video

 
Tata1955 07.10.2020 (17:39)

2


Aha, takže je to pre cesťák. Ja jazdím na krosáku, tam to určite nepôjde .
Včera som si vyskúšal kopček https://www.relive.cc/view/vrqD42Gd9wq.
Author Mission (cca 13,5 kg + liter ionťáku + mojich 84kg vo veku 65 rokov s momentálnymi 2400km toho roku).
Ale nemám to s čím porovnať, takže neviem posúdiť, aký je to výkon. Ale rozhodol so sa kúpiť si ten comp., aby som mal podrobnejší prehľad počas jazdy i po jazde. Doposiaľ používam iba iPhone + Runtastic.

 
the-redsox Tata1955 08.10.2020 (08:13)

0


Imromana netreba k tomu este jedno zariadenie na prenos signalu, ktore treba namontovat?

 
Imroman danyH 08.10.2020 (12:07)

0


Jj, on bol sucastou Infinita uz priamo takze mas pravdu, ze niekde to bude treba dokupit...

 
rudino11 07.10.2020 (19:59)

1


Ahojte aky je to oresny typ bicykla na ktorom to testuje a priblizna cena dakujem

 
Tata1955 rudino11 07.10.2020 (20:14)

-2


Nemá to byť "presný" ?

 
Davac 07.10.2020 (21:44)

1


Mne sa najviac zlepsili casy, ked som cez koronu mohol dlhsie spat. Paradoxne som menej trenoval. 😊

 
Imroman Davac 07.10.2020 (21:53)

0


Heh, vsetko ma svoje vyhody....

 
Johnny80 08.10.2020 (11:36)

1


Jednoduché prirovnanie človek môže vidieť, medzi profi jazdcami. Jeden má 65 kg druhý 85 kg bicykle porovnateľnej váhy, každému je jasné kto bude v čom lepší, rozdiel by to už robí keby šli viacerí váhovo - kondične - výkonovo rovnaký, ako bolo spomenuté aj tých 12 s by bol rozdiel medzi pódiom a top 10-20 miesta uvediem príklad. Ono to je skôr takto u nás Hobby jazdcov, baví ťa to kúpiť si niečo nové lepšie a máš z toho radosť a nevadí ti koľko si do toho investoval Proste treba makať a niekto, vie, chce drieť viac Má to byť hlavne zábava.

 
Imroman Johnny80 08.10.2020 (12:06)

1


Jasne, ako hovorim, tiez sa rad vozim na peknom bicykli a jedno ci idem casovku alebo vylet

 
Roboop76 08.10.2020 (12:57)

1


Zaujímavé výsledky , otázka či ak by to otočil ešte so 4 kg , či by boli výsledky lineárne závislé

 
phercek Roboop76 08.10.2020 (16:15)

1


Nie je to linearne predovsetkym z dovodu odporu vzduchu.

Ale zmena rychlosti je pomerne mala a teda aj nelinearita odporu vzduchu sa moc neprejavi a pre hruby odhad to kludne mozes pokladat za linearne v oblasti zmeny hmotnosti do okolo ±10% isto.

 
Davac phercek 09.10.2020 (15:47)

1


Je to viac menej linearne. Odpor vzduchu pri takto nizkej rychlosti zanedbat.

 
phercek Davac 09.10.2020 (17:42)

0


Sak hovorim.
Tu je priklad grafu zobrazujuceho zvislost casu od hmotnosti pre ten kopec o ktorom sa tu diskutuje:
https://images.mtbiker.sk/avatars/big_108960_1602256060.jpg

 
Bud 08.10.2020 (21:20)

1


Fajne video. Rád se o takových věcech něco dozvídám, i když mám kolo a vlastně veškerý sport už jen pro zábavu a hlavně pro své zdraví. ( Tedy i za účelem udržování své dosavadní hmotnosti). Perfektně tam bylo zmíněno, že jde i o dobrý pocit. A to přesně rozhodlo u koupě mého kola. Vyzkoušel jsem v jeden den hned za sebou dva kola. První levnější a těžší, druhé dražší a lehčí. Ten rozdíl byl tak markatní, ne v časovce( to jsem nezkoušel), ale v ovládání celého kola, že mi nebylo líto připlatit asi 25 tis.Kč. Později jsem se od uživatelů podobných levnějších kol dozvídal pouze to, že jsem udělal moc dobře . Takže teď už to není jen o pocitu, ale o skutečné funkčnosti a použitelnosti a vlastně i životnosti samotného kola. Sportu zdar..

 
Per 07.10.2020 (17:00)

0


Ako bikepacker mozem povedat,ze ziadne extremy sa nekonaju ak mam plne nalozeny bike,alebo bez..Je to tazsie,ale nic co na co by som sa stazoval

 
misko_hrasko Per 07.10.2020 (20:03)

0


Tomu uplne neverim. U mna ten 10-15 kg rozdiel velmi citim. To su desiatky wattov navyse aby si udrzal rozvnaku rychlost

 
hurmikak 07.10.2020 (17:12)

0


Rozdiel by bol ovela vacsi, ak by bolo potrebné na trati brzdit a znova pridavat. Ale toto sa asi na cestakoch nerobi (okrem jazdy v meste?).

 
Imroman hurmikak 07.10.2020 (17:22)

0


tak napriklad nejake kriterium a pod, tam to sa to stale meni...u MTB zase take XC. Kazdopadne zaujimave by bolo aj to, ci by bol rozdiel v kopci pri kolesach aj vtedy, ak by bolo konstatne tempo a kolko. Resp. kolko spravi takych 300g napr pretoze 2 kg na kolesach to uz je mimo Potom zase trat, kde bude aj nejaka akceleracia atd...no da sa s tym hrat donekonecna

 
hurmikak Imroman 07.10.2020 (17:33)

-1


Najlepsie je to asi osobne vyskusat. A mozem povedat, ze lahsi bike = vacsia radost. Ale len po istu hranicu. Je v tom aj psychologia. Napr teraz sme paf ked ma xc bike 9-10kg. O 20 rokov bude mat mozno 5 a budeme sa divit, ako sa dalo jazdit na 10 kg kovadline

 
vlastoch Imroman 07.10.2020 (17:49)

2


ked som kupoval nove kolesa, urobil som si porovnanie ... ten isty 2km kopec na starych 1950g kolesach a o pol hodiny ten isty kopec na novych 1350g kolesach ... oba jazdy na uplne rovnakych tepoch, kedze wattmeter nemam ...
rozdiel 9:54 vs 9:05

 
Imroman vlastoch 07.10.2020 (17:51)

7


no bez toho to je tazko presne pretoze obrovsky vplyv ma placebo efekt a to aj u skusenych....ak vies, ze mas nieco dobre, nove, lahsie, krajsie, ide sa ti velmi casto ovela lepsie. Ale samozrejme netvrdim, ze to tak nemusi byt, ale jedine s wattmetrom to vies povedat naisto.

 
vlastoch Imroman 07.10.2020 (21:29)

-2


nerozumiem, ake placebo? ked pisem ze som siel oba jazdy na rovnakych tepoch ...

 
info500 vlastoch 08.10.2020 (13:49)

2


Rovnaky tep neznamena vzdy rovnaky vykon. Telo nieje stroj.

 
vlastoch info500 08.10.2020 (14:17)

0


to je mi jasne, ale v ramci 1 hodiny jedneho dna je to na porovnanie urcite lepsi a objektivnejsi ukazovatel ako ist len na pocit, nie ?

 
info500 vlastoch 08.10.2020 (14:40)

0


Tak to ano.

 
mikkaeeel vlastoch 07.10.2020 (18:01)

0


Na margo 🙂GCN nedavno s expertom na fyziku zarubali, ze na rotujucej hmotnosti az tak nezalezi, tak ma opat raz pobavili😁

 
Imroman mikkaeeel 07.10.2020 (18:05)

0


Ja to nerad porovnavam, GCN a MTBIKER su 2 uplne odlisne svety ale pre "uzivatela" je dobre, ze si moze vybrat alebo kukat oboje

 
phercek mikkaeeel 07.10.2020 (20:43)

0


No to vsetko zalezi na definicii spcifikatora "az tak".

A ci sa ide do kopca, dolu kopcom alebo po rovine. Dokonca ked sa ide dole kopcom tak tazsi bicykel je vyhoda!

 
marky7805 vlastoch 07.10.2020 (19:28)

0


9.54 si siel ako druhy o pol hodinu!)....je jasne, ze kolesa su zaklad...u mna minuta na Kolibu ...control sl vs dt swiss x1900

 
stopjak vlastoch 08.10.2020 (06:58)

0


Tie nove plášte na tých kolesách a ich valivý odpor urobili pravdepodobne najväčší rozdiel.

 
ivanv Imroman 07.10.2020 (20:38)

0


V teste si dal rozdiel 19 sekund na 13 minut a 13 sekund na 9 minut jazdy, čo je približne rovnake percento, priama umera. Zvlast, ked zapocitas, ze si sice odlahcil naklad, ale pribudla vlhkost v obleceni z dazda a z potu. V suchom pocasi by ta priama umera asi vysla uplne dokonalo. Takze vo vyledku by mohlo byt, o kolko percent si sa zlepsil, nie o kolko sekund

 
milos21 ivanv 07.10.2020 (20:58)

0


cca o 2,5% lepší čas v oboch príbadoch, to bolo prvé čo som počítal lebo 19s a 13s absolútne nič nevraví

 
ivanv milos21 07.10.2020 (21:14)

0


Ak Má Imro 87 kg ( aj so zatazou), odlahcenie o 2 kg je 2,3%, čo je skoro namerany benefit uspory casu.

 
Imroman milos21 07.10.2020 (21:20)

1


no asi mame na to iny pohlad, mne tie sekundy prisli jasne ale je pravda, ze percenta su este nazornejsie...nabuduce doplnime aj tie

 
Mattiaa 07.10.2020 (17:20)

0


Ako veľkému fanúšikovi čísiel a dát sa mi tieto porovnávacie videá veľmi páčia. Napríklad by ma ešte zaujímalo, aký by bol rozdiel, keby ten kopec na rovnakých wattoch vyšiel napr. 85 kg jazdec a 65-70 kg jazdec (mám totiž podobne ako Imro 195 cm a 86 kg a veľakrát som už v kopcoch rozmýšľal, ako by to asi vyzeralo, keby som mal o 15-20 kg menej). Ale ešte raz, super robota a teším sa na ďalšie podobné videá.

 
Imroman Mattiaa 07.10.2020 (17:31)

0


Ahoj, no moznosti je kopec, v tom videu s Tomasom to vidis aj ked on ide pri 70 kg este o 50 w viac

 
Mattiaa Imroman 07.10.2020 (17:53)

0


Ahoj, video s Tomášom som videl, ale ako hovoríš, ide vyššie watty a tak ťažko povedať, koľko z toho časového rozdielu tvorí rozdiel hmotnosti a koľko watty. Ale určite sa dá urobiť kopec porovnávaní zaujímavých pre všetkých, toto by asi zaujímalo len ťažších jazdcov, ktorí nad tým určite už neraz rozmýšľali.

 
tomasbenc Mattiaa 07.10.2020 (21:13)

0


treba vykon preratat na W/kg. Potom sa da povazovat za indikator, kto je lepsi jazdec z pohladu vykonu. Do kilogramov treba zaratat brutto vahu aj s bicykolom. Nie len tvoju vahu rano nalacno v slipoch Ak profik dal 500W vykon pri 70 kg (7,14W/kg) s casom 15 min, tak 80 kg jazdec by musel vynalozit tie iste W/kg, cize 571W na rovnakom bicykli.

 
vlastoch Mattiaa 07.10.2020 (17:46)

0


take porovnanie by nemalo ziadnu vypovednu hodnotu

 
phercek Mattiaa 07.10.2020 (21:34)

7


Vyrataj si to z rovnice o zachovani energie:

prevysenie * hmotnostSBicyklom * 9.8 = (vykonJazdca * 0.97 - aerodynamickaStrataVykonu) * cas

Vsetko v zakladnych jednotkach SI (metre, kilogramy, waty, sekundy).

Mozes sa trocha hrat s cislom 0.97 (co je ucinnost bicykla, stratis asi 1.5% - 2% na retazovom prevode a asi 1% na valivom odpore pneumatik).

Aerodynamicky stratu vykonu si odhadni ako:
aerodynamickaStrataVykonu = 0.5 * C * 1.2 * rychlost³ * celnaPlocha

Ako C pouzi cislo v rozsahu od 0.5 do 1.1 podla toho ci si velmi aerodynamicky na TT bicykli (vtedy 0.5) alebo skoro vzpriameny na beznom bycykli (vtedy 1.1).

Ako rychlost pouzi tvoju priemernu rychlost do kopca v metroch za sekundu. Cize ak pojddes asi 15 km/h tak pouzi 15/3.6 = 4.17. Samozrejme s mensou hmonostou sa zvysi rychlost a teda natvrdo vyratat aerodynamicku stratu nie je koser, ale na hruby odhad ti to bude stacit. K tomuto sa vratim neskor.

Celnu plochu jazdca s bicyklom v stvorcovych metroch si mozes zratat zo svojej fotky na bicykli z predu, ale ak sa ti nechce tak pouzi tento odhad:
vzpriamena poloha: 0.29 * tvojaVyksaVMetroch
aerodynamicka poloha: 0.23 * tvojaVyksaVMetroch

No a ak chces trocha presnejsi vysledok a zvladas kubicke rovnice tak vyrataj cas z tohoto:
- 0 .97*vykonJazdca * cas^3
+ 9.8*hmotnostSBicyklom*prevysenie * cas^2
+ 0.6*C*celnaPlocha*dlzkaKopcaVMetroch^3
= 0

A tak zistis ako moc by ti pomohlo keby si mal o 15-20 kg menej. A nemusis ani slapat do kopca!

 
Mattiaa phercek 07.10.2020 (22:33)

1


Super, takéto niečo som potreboval. Ďakujem.

 
phercek Mattiaa 07.10.2020 (22:58)

1


Super ak ti to pomoze.

Najvacsi zabijak vykonu su pri cestnej cyklistike su aerodynamicke straty (vsimni si, ze zavisia od tretej mocniny rychlosti). Do prudkeho kopca to nie je tak velky problem lebo rychlost je mala a treba dvihat svoju vlastnu hmotnost do vysky. Ale na rovine je to to najpodstatnejsie. Preto aj lehokola (ktore maju aerodynamicke straty polovicne az tretinove) v pohode predbiehaju standartne bicykle v rovinatom terene. A preto su zakazane na standartnych pretekoch

 
misosovica phercek 07.10.2020 (22:58)

1


Toto by sa asi zišlo viacerým, vrátane mňa, vo forme online kalkulačky. Je také niečo už na webe, alebo treba zrobiť?

 
phercek misosovica 07.10.2020 (23:12)

1


Asi hej neviem o tom, skus pogooglit.

Ja som to narychlo zbuchal vo wxMaxima, tkora v pohode aj vyrata kopu typov rovnic (vcetne kubickych, dokonca aj jednoduche diferencialne). Ale wxMaxima by bola prilis tvrda kava pre ludi co k matike nemaju vzdath.

Ak to nik uz na webe nenajde tak to mozno niekedy oprogramujem ako web apku, ale nic neslubujem. Kopa inej dolezitejsej roboty v dohladnom case. Mozno nejaky iny programator na mtbikeri to chce spravit?

V kazdom pripade pokial ma clovek BMI nad 22, tak nejlepsie meisto kde uberat hmotnost je telo jazdca (asi ja ked ma BMI nad 21). Pretoze, nadbytocna hmotnost jazdca nie len, ze zatazi, ale jadzdcov aj doboera o cast zivin/energie a kyslika.

 
Tata1955 phercek 07.10.2020 (23:20)

0


Možno by stačil excelovský formulár. S excelom už dnes dokáže robiť takmer každý. Navyše by sa v tabuľke jednoducho ukladali priebežné hodnoty. Skúsil by som to, len tým "opisným rovniciam" celkom nerozumiem. Chcelo by to čisté vzorce a zoznam premenných a konštánt. Možno by som to zajtra vedel spichnúť a dať sem link.

 
danyH phercek 08.10.2020 (10:24)

0


Existuje!
Golden Cheetah - topka vies si vypocitat aj vlastne Cd

 
vmikusik phercek 08.10.2020 (19:53)

0


Nie každý má útlu postavu. Aj v najlepšej forme som bol na BMI cca 25. Niektorý spoluhráči mali ešte vyššie BMI a nie preto, že by boli vykŕmený. Ale ja negramarím ani na biku. Potrebujem len aby to fungovalo a vydržalo.

 
phercek vmikusik 08.10.2020 (20:13)

0


No s BMI 25 je to skor kulturista ako cyklista. Do kopcov mu to moc nepojde, co neznamena, ze si neuzije zabavu z jazdy ... a preto to robime skoro vsetci.
Jediny rozpor je ked ludia s vysokym BMI su aj gramari.

 
Jullo misosovica 08.10.2020 (00:34)

2


http://bikecalculator.com/ a mozes sa hrat. netreba zabudat, ze su to artificial vypocty, takze od reality bude znacna odchylka. ak si tu das imrove data, tak kalkulacka uliala 23W najma preto, ze rata s dost konzervativnymi 5% stratami prenosu vykonu v systeme.. ale sama voci sebe je konzistentna.

 
phercek Jullo 08.10.2020 (09:09)

0


5% straty celkovo moze byt dobre cislo. Nie kazdy ma super vyladeny bicykel a vela zalezi tiez na tom ci a ako sa krizi retaz. Ale nevypada, ze to ubera 5% len na straty odvalovania pneumatik. Nejaka starsia verzia tam ma 0.005 ako straty na pneumatikach. To je pol percenta z hmotnosti a je to jedna z pouzivanych dolnych hranic.

Vypada to byt dost dobre takze to pisat netreba.

Inak ak chce byt clovek presnejsi tak odvalovacie straty by sa nemali zahrnut do percento z vykonu, ale ako percento z hmotnosti bicykla s jazdcom. To da odvalovaciu treciu silu ktora sa nasobi rychlostou, aby sa ziskali vykonove straty odvalovania kolies. Toto urobi vzorec este trocha zlozitejsim a ja som to vynechal. Najvacsie su straty na vyskovom prevyseni a aerodynamike. Tie tam mam.

 
Tata1955 07.10.2020 (17:29)

0


Super informácia aj pre "hobbíka". Všimol som si, že používaš LEZYNE Mega XL s diaľkovým ovládaním. Aké je to ovládanie? Kde sa dá zohnať?

 
Imroman Tata1955 07.10.2020 (17:37)

0


Ahoj, to dialkove ovladanie je vlastne Shimano Ultegra Di2. Na vrchu pak su take cudliky, ktore si vies naprogramovat a Lezyne patri medzi vyrobcov, kde je to kompatibilne. Takze si ich mozes nastavit aby ovladali obrazovku a rovnako umoznia robit "kola" alebo pauznut nahravanie. Za mna je to vec, bez ktorej si uz na cestaku neviem predstavit jazdu, velmi navykove a hlavne bezpecne. Takto absolutne nemusim davat ruky z riaditok dole...

 
samiso 07.10.2020 (19:29)

0


Zdravím vás 🚴. Viem , že testovať sa dá čokoľvek, ale mňa by zaujímalo, aký by bol
rozdiel , keď sa jazdí na obyčajných ložiskách v nabojoch a keď sa jazdí na keramickych ložiskách. Môžete to brať ako ďalší námet na "testík" . Ďakujem. Braňo

 
Imroman samiso 07.10.2020 (20:33)

0


Ahoj, to je zatial az moc velka "chutovka" pricom osobne si myslim, ze rozdiel by bol nejako badatelny az na velmi dlhej trase. Predsa len to uz su velmi male odchylky...

 
danyH Imroman 07.10.2020 (21:36)

2


Zo skusenosti tych co to vo svete merali sa bavime o 1-2w max. za predpokladu ze pravidelne potom keramicke loziska cistis a mazes ak nerobis pravidelnu udrzbu tak sa bavime potom skor o nevyhode radovo aj 5-7w v priebehu pol roka od instalacie

 
Imroman danyH 08.10.2020 (12:04)

0


No asi presne ako som si myslel...to by som musel ist tak 30 km kopec aby z toho cosi bolo

 
phercek samiso 07.10.2020 (21:39)

0


V podstate zadny. Kvalitne bicykle maju straty iba okolo 3 %. Keramicke lozkiska ti uberu iba nejake percnenta uz teraz mizernych iba 3 %. Radsej sa zameraj na tlaky a plaste. EDIT: Jo a retaz a jej krizenie.

 
danyH phercek 07.10.2020 (22:20)

1


Ano a este napr ake pastorky mas zaradene napr 10-11 su velmi neefektivne.
Napr teraz na tour mali tie jedine 2 timy co mali sram defacto 11sp lebo mali limit skrutkou vyradeny najmensi pastorok
Zmysel to ma od 12z hore
Zlym Krizenim mozes zabit aj 7-8w v poho

 
yojo danyH 08.10.2020 (17:43)

2


To krizenie je dost diskutabilne a velmi zalezi konkretne na prevodoch. Kedysi som cital vyjadrenie zo SRAMu ohladom krizenia a tam napisali, ze napriklad, pokial krizis velka/velka, tak zisk z toho, ze pouzivas vacsie prevodniky hravo vykompenzuje straty sposobene krizenim. Takisto pisali, ze retaz pod zatazou zdaleka nema take straty pri krizeni, ako sa ludom zda, ked to skusaju naprazdno. V akzdom pripade, ich zaver bol, ze krizenie nie je problem, pokial je prevodnik spravne nastaveny a nie je tam ziadne suchanie. Straty krizenim su minimalne a casto vykompenzovane inymi vecami. Skusim ten clanok pohladat.

 
palo14 07.10.2020 (21:35)

0


Sa mi zda celkom dost rozdiel, som myslel ze budu mensie. Mna by zaujimal cas na fulle oproti hardtailu na asfalte

 
Imroman palo14 07.10.2020 (21:38)

6


mame v plane aj taketo porovnanie do kopca...otvoreny tlmic a zamknuty napriklad

 
phercek Imroman 07.10.2020 (21:42)

1


Ak to budete robit tak by ste to mali spravit na dvoch povrchoch. Jeden relativne hladky a druhy velmi kamenity so sutrami asi vo velikosti paste.

 
Joe70 08.10.2020 (00:32)

0


To je téma, ako či bola skôr sliepka alebo vajce. Či to riešili na GSN alebo niekde inde je irelevantné. Výsledky sú stále rovnaké. Gramy majú význam pre naozajstných profíkov. A pre internetových profíkov samozrejme. U nich rozhodujú aj miligramy.
Ináč sú nejaké kilá irelevantné. Rozdiely v časoch sú zlomky percent, čo je mimo profi pretekov fakt jedno. Hlavne ak má človek nejaký tuk. Nevidel som všetky videá na GCN, ani som ich všeobecne nevidel moc, tak ani neviem, či to niekto skúšal jazdiť na konštantné waty. Čo si spomínam, tak jazdili na čas. Dobré video.

 
the-redsox Joe70 08.10.2020 (08:18)

1


nesuhlasim s tebou, na 80km MTB maratone, kde nastupas ovela viac sa tatu uspora casu pekne vynasobi a mozes sa dostat k vysedklu 5 a viac minut. Ked ides na vytsledok napr. top 20 tak je to dost.

 
vladocizmo 08.10.2020 (08:13)

0


pekny rozdiel ....super práca

 
stehlo 08.10.2020 (09:11)

0


Prekvapil ma rozdiel, čakal som väčší. Možnože úbytok takejto "mŕtvej" váhy má najmenší vplyv oproti zníženiu telesnej alebo rotačnej hmotnosti. Také porovnanie by bolo zaujímavé, kde je najlepšie zhodiť.

 
phercek stehlo 08.10.2020 (09:16)

1


Pokial jazdec uz nie je vychrtlik tak jednoznacne na tele jazdca je to najlepsie miesto.

Rozdiel rotacnej a nerotacnej vahy az tak vela nespravi ked sa ide stale zhruba rovnakou rychlostou a dostatocne dlho. Rotacna/nerotacna vaha je rozdiel iba pri zrychlovani a spomalovani a trosilinka pri zatacani. Ak zrychlis iba raz na zaciatku kopca a spomalis iba raz na konci tak je ten rozdiel zanedbatelny.

 
stehlo phercek 08.10.2020 (10:38)

0


Vďaka za komentár phercek, myslel som, že rotačná váha má väčší vplyv.

 
Cykl1sta phercek 08.10.2020 (18:41)

1


Tak tu si dovolim nesuhlasit, doteraz som ticho suhlasil, ale "rotacna" hmotnost (poznam poloplesateho profaka, ktoremu by pri tomto vyraze vypadali vypadnute vlasy) je praveze velmi dolezita ci uz v kopci alebo po rovine. Nemam momentalne cas ani chut prestudovavat si stare studijne materialy, aby som to tu v urcitom hrubom priblizeni dokazal podlozit rovnicami a integralnym poctom, ale jednoducho povedane kazdy hmotny bod pohybujuci sa po zakrivenej, cize aj kruhovej, drahe sa pohybuje so zrychlenim a zrychlenie je sila a sila zase praca/energia (dalsie vlasy...). Hej cize v kopci, ked si nakreslis vektorovy obrazok a rozlozis sily, ma tam samozrejme vplyv aj "mrtva" vaha (vlasy...) a nemusis sa pohybovat ani so zrychlenim, kdezto po rovine pri konstantnej rychlosti "mrtvu" vahu necitis (ok zanedbatelne formou trecej...), dominantna je urcite odporova sila vzduchu, ako pises vyssie, ale tiez nevyhnutne nemusi byt umerna tretej mocnine rychlosti v celom, pre cyklistov zaujmovom, intervale, ale skor predstavuje exponent pri rychlosti pohyblivy parameter, no a "rotacnu" (auu ten pohlad(y) ma bude navzdy strasit...) hmotnost citis vzdy aj po rovine pri konstantnej rychlosti, inak by sme uz davno pozatvarali jadrove elektrarne a mali zvladnuty energeticky vyhodnejsi konkurecny poces ku fission, cize fussion... jazdim pre radost stareho favorita (10,8 kg) zhovadeneho novymi komponentami a uvazujem, ze posledna investicia pojde prave do kolies, aby som nahradil svoje 2140 g plastove neznicitelne tazitka sub 1400 g galuskovym maslom (Mavic rafiky + Alu niple + Ti spice + Novatec naboje). Rozmyslam a tiez by som si to chcel predtym "exaktne" zratat, ale zatial to ma cas, moja vykonostna krivka ma od saturovaneho stavu prilis daleko, cize viac stale ziskam(e!!!) efektivnejsim treningom a na vahe chcem praveze naopak nabrat

 
vlastoch Cykl1sta 08.10.2020 (20:39)

1


tiež s nim velmi nesuhlasim, ale dovolim si ti pripomenut, ze on pisal o vplyve SUCTU rotacnej a nerotacnej hmotnosti, že nezalezi na ROZDELENI hmotnosti na tieto dve casti, nie ze nezalezi na rotacnej hmotnosti ...
vo svojom priklade by si teda musel porovnavat vzdy 10,8kg bajk, cize po vymene kolies pridat 740g niekde do mrtvej vahy bajku
hadam som to napisal zrozumitelne

 
phercek vlastoch 08.10.2020 (20:45)

0


Tak to myslim. Pri konstantnej rychlosti nezalezi ci je hmotnost rotacna alebo staticka (nerotacna). Je to uplne jedno.

 
phercek Cykl1sta 08.10.2020 (20:43)

2


Ci je hmotnost "rotacna" alebo "staticka" je podstatne iba pre zrychlovanie a spomalovanie. Nie je tam ziaden rozdiel pri stupani do kopca pri konstantnej rychlosti (ked opomenieme pociatocny rozbeh a koncovy dojazd).

Priklad:

Ak ides stale tou itou rychlostou (ci do kopca, dole kopcom alebo po rovine) tak je jedno ci je hmotnost rotacna alebo nie. Budes potrebovat rovnake mnozstvo energie na udrzanie rovnakej rychlosti a prekonanie danej vzdialenosti.

Ak potrebujes casto spomalovat a zrychlovat, Napriklad lebo jazdis po meste a casto zatacas a spomalujes pred zakrutou a zrychlujes po zakrute, Tak rotacna hmotnost je asi 2x horsia ako staticka. Aj to iba ta ktora je pri okraji kolesa (plaste, duse, rafiky). Ta co je pri strede kolesa (naboje) je iba malicko horsia a nie az 2 krat ... povedzme okolo iba 1.14 krat horsia (zalezi od presnej geometrie). Tato rotacna hmotnost sposobi, ze sa budes pomalsie rozbiehat a ze budes pomalsie brzdit pri rovnakom vykone investovanom do rozbiehania/brzdenia.

Je to tak preto, ze rovnice newtonovskej dynamiky su linearne. Tociace sa koleso po vozovke mozes rozlozit na dva pohyby: dopredny pohyb netociaceho sa kolesa a tocenie sa kolesa na jednom mieste. Linearnou kombinaciou (v tomto pripade iba suctom) rovnic popisujucich tieto dva pohyby ziskas model pre pohyb kolesa odvalujuceho sa po vozovne. Toto spolu s faktom, ze gravitacne pole je konzervative ti umozni uvazovat o pohybe kolesa hore kopcom tak, ze naprv pohnes koleso hore kopcom bez tocenia a potom ho nechas tocit sa na konstantnej rychlosti na jednom mieste (kedze predpokladame, ze ides hore kopcom konstantnou rychlostou). Ked si to takto rozlozis tak je jasne, ze pre tuto situaciu je "rotacna" hmotnost rovnaka ako "staticka".

Ak tomu neveris tak ti viac neviem pomoct a musis sa poziet do tych studijnych materialov co si spominal

 
Cykl1sta phercek 08.10.2020 (22:46)

0


OK velka vdaka za namahu, s tymto vysvetlenim som spokojnejsi Vlastoch to vystihol, ja som si zobral z komentara len to "svoje" a nespravne reagoval. S tou "rotacnou" m plne suhlasim, vzdy mi pride usmevne, ako su gramari schopni investovat strasne peniaze do nabojov (Extralite atd.), len aby stlacili vahu kolies co najviac dole. Pohybove rovnice, posledny odsek, by som potreboval vidiet napisane... lebo intuitivne (nespravne?) mi stale pride, ze prispevok od uhloveho zrychlenia ma vacsiu vahu (nemyslim hmotnost) vo vysledku a preto mi dava zmysel, ak ubrat z celkovej hmotnosti, tak najskor na kolesach a tie dokazu zlepsit subjektivny pocit z jazdy na akomkolvek bicykli viac ako ekvivalent statickej m, subjektivne...

 
pepozabojnik 08.10.2020 (21:12)

0


A ja hovorím bráchovi,že 15kil rozdiel medzi nami nehrá žiadnu rolu.a že zase on má vedsie stehná,. 🙂. tak asi sa mu predsa horšie šlape.

 
funtom 10.10.2020 (10:50)

0


Imro klasicky super článok, palec hore

 
Imroman funtom 10.10.2020 (12:58)

0


Vdaka

 
JulesK 14.10.2020 (09:45)

0


Bolo by ešte zaujimavejsie porovnať 8kg carbonový bicykel a 10kg hlinikovy ktorý má možno nie tak pevný rám,kolesá... Myslím že rozdiel by bol ešte o niečo väčší.

 
phercek JulesK 14.10.2020 (11:07)

0


Tak to by som rad videl. Dovazit karbonovy bicykel na rovnaku hmotnost a skusit. Moj tip je, ze rozdiel bude v ramci chyb meraca vykonu. Zda sa mi neuveritelne, ze by hlinikovy ram bol tak pruzny, aby tam bol meratelny rozdiel.

 
Imroman phercek 14.10.2020 (19:30)

0


To su uz veci, ktore si myslim, ze v realnej situaciu nebudu meratelne...predsa len nechceme robit laboratorne pokusy ale realne

 
Pridaj komentár