Aký rozdiel môžu spraviť 2 kg v kopci?

Rozhodli sme sa vyskúšať menší pokus a porovnať, aký vplyv môže mať hmotnosť bicykla na výsledný čas v stúpaní.

Hneď na úvod poviem, že sa nejedná o dokonalý laboratórny pokus, ale skôr o porovnanie v reálnych podmienkach. Možno ste si niekedy skúšali zlepšiť „osobák“ na nejakom kopci, prípadne sa pokúsili zaútočiť na nejaký KOM, alebo sa zúčastnili lokálnej časovky do kopca . Potom rozmýšľate, či vezmete jednu flašu (ale len do polovice plnú), či dáte dole kapsičku, alebo či vezmete so sebou aj bundu a nejaké veci.

Preto som zvoli práve rozdiel 2 kg, ktorý je pre hobby jazdcov vo výsledku (jazdec + bicykel) v podstate minimálny – často aj v rámci pár dní môže človeku kolísať hmotnosť aj o viac ako 2 kg, čo má na svedomí napríklad voda v tele. Na druhej strane pre fanúšikov pretekárskej cyklistiky, alebo tzv. nadšencov, je to rozdiel doslova priepastný – najmä ak sa bavíme o komponentoch a výslednej hmotnosti bicykla. Tých pohľadov je viacero, rovnako ako pohľadov na samotný výsledok – veď čo je vlastne málo a čo veľa?


Pre tento pokus som zvolil hmotnosť, ktorá je „pevná“. Teda nejedná sa o rotačnú hmotnosť, pričom niekedy nabudúce môžeme zase skúsiť, aký rozdiel spravia ľahšie kolesá, prípadne ľahšie plášte a pod. Rovnako sa dá pohrať s tlakom, zmenou profilu a zmenou povrchu. U MTB sa otvárajú ďalšie možnosti. Tých kombinácií je veľa a samozrejme máme tu vždy rozdielne podmienky. Preto výsledky neberte ako dokonale presné, skôr ako také, ktoré vznikli v danej situácii a pre daného jazdca.


Podobné porovnania ste už možno videli na zahraničných kanáloch, takže netvrdím, že som objavil Ameriku. Ale na vlastnej koži je to iné, rovnako ma zaujímalo, či také niečo vôbec dokážem „nasimulovať“, udržať dané watty v presnom intervale a či výsledky budú nakoniec dávať zmysel.

Keď už sme u tých čísel, možno si pamätáte náš menší „súboj“ s Tomášom Višňovským, ktorý prebehol na rovnakom kopci, teda tzv. Žilinskom monumente, kam si svoju kondíciu chodia testovať aj Saganovci . Ak ste ho nevideli, tam si môžete pekne pozrieť, ako si dobre dávame do tela a čo znamená „pro“ level .


Verím, že vám takýto názorný príklad priniesol trochu svieži pohľad na to, akú úlohu zohráva výbava a samotná kondícia a že je na to viacero pohľadov, pričom v podstate každý má niečo do seba. Teda môže byť namakaný borec, ktorý všetkých „rozvešia“ na oceľovom ráme spred 20 rokov a výdobytky modernej doby sú pre neho zbytočnosť. A rovnako si môže aj skutočný hobby jazdec s bruškom dopriať top bicykel bez ohľadu na to, či ten ušetrený čas má pre neho vlastne význam.

Nakoniec som nečakal, že to bude taká dobrá zábavka a ešte aj celkom príjemný tréning . Tak vitaj „offseason“...
report_problem Našiel si v texte chybu?
Imroman 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Video: Výber bicykla online vs. realita - 3x slušný cesťák Bianchi, Pinarello a Orbea

Video: Výber bicykla online vs. realita - 3x slušný cesťák Bianchi, Pinarello a Orbea

Porovnali sme 3 podobné cestné bicykle, najprv podľa online ponuky eshopu a potom naživo.
Video: Zvládneš agresívny posed? Novinka Pinarello Dogma X

Video: Zvládneš agresívny posed? Novinka Pinarello Dogma X

Ako si zvoliť správny posed, ktoré 3 veci sú dôležité? Objavilo Pinarello s novinkou Dogma X dieru na trhu?
Konečne som skúsil aero bicykel - sezóna s Giant Propel

Konečne som skúsil aero bicykel - sezóna s Giant Propel

Dlhé roky tvrdím, že aero model je pre mňa zbytočný, a na prvom mieste mám iné parametre než rýchlosť na rovine. Lenže doba sa zmenila a prišiel čas prehodnotiť názor.
keyboard_arrow_up