Vortex platničky - lepšia alternatíva?

Vortex platničky - lepšia alternatíva?

2023 komentárov

Henry33 03.08.2020 18 fotografií   Sezona 2020 Predstavenie Horska Cyklistika Servis Komponenty Brzdy

Brzdové platničky sú spotrebný materiál a tak výmena za sezónu bude určite nutnosť. Možno ste ako ja a skúšate stále nové alternatívy. Preto ani ponuka na vyskúšanie novej značky Vortex neostala z mojej strany nepovšimnutá.

 

V ruke sa mi ocitli organické platničky označené ako DO-01, ktoré pasujú do Shimano bŕzd a sú náhradou za notoricky známe Shimano B01-S. Ak máte brzdy Tektro, tak pre niektoré modely vám budú tieto platničky pasovať tiež. Všetky podporované modely bŕzd nájdete na priloženom linku na náš shop.



Balenie a prezentácia


Všimol som si aj na iných produktoch, že Vortex používa recyklovaný papier a ani tieto platničky nie sú výnimka, za čo určite chválim. Okrem samotných platničiek obsahuje aj rozpernú pružinku a všetko je to spojené plastovou sponou. Balenie mohlo v tejto cene obsahovať náhradnú závlačku, ale to už zase vymýšľam.



Trošku väčšie, ale sadli


Neviem prečo mám potrebu všetko porovnávať a merať šublerou, asi už profesionálna deformácia. Zistil som však, že Vortex platničky sú o nejakú desatinku dlhšie a ponúkajú skoro o pol milimetra širšiu brzdnú plochu.



Platničky však sadnú do bŕzd bez najmenších problémov a montáž prebehla za pár sekúnd. Pri niektorých brzdových prasiatkach vedia originálne platničky nepríjemne cinkať. Vortex so svojou mierne väčšou dĺžkou tento neduh na mojom ebiku eliminoval. Ďalšou výhodou je už spomínaná širšia brzdná plocha. Jednak prispieva k trošku lepšej brzdnej sile a taktiež je konečne kotúč rovnomerne opotrebovaný.



Prekvapujúce prvé metre


Po výmene platničiek väčšinou nasleduje fáza zabrzďovania, aby si nové platničky sadli a brzdili, ako majú. Zaujímavé bolo sledovať, že Vortex hrýzol kotúč hneď po prvom stlačení a tak som túto fázu preskočil a šiel rovno na trail.



Pri lacnejších brzdách, ako sú moje MT400, mávam väčšinou problém s prehrievaním a následným vädnutím bŕzd. Vortex sa chváli prímesou kevlaru, ktorá logicky musí posunúť zlomový bod vädnutia vyššie. Absolvoval som preto ten istý trail v ten istý deň s oboma sadami platničiek.



Subjektívne musím potvrdiť, že sa mi Vortex páčili viac. Jednak nástup brzdného účinku je viac kúsavý a skôr pripomína metalické platničky. Taktiež sa brzdy určite menej prehrievali, nakoľko som ani raz nemusel povoliť brzdu, aby sa trošku ochladila.



Pomer cena - kvalita na jednotku


Aj keď je Vortex zatiaľ u nás málo známa značka, tak sa nemusí za nič hanbiť a tieto platničky ma presvedčili. Uvidíme ako na tom budú s výdržou ale myslím, že nebudú na tom horšie ako originály. Kvalita a použité materiály sa odzrkadlili na mierne zvýšenej cene oproti základným Shimano platničkám, avšak dovolím si tvrdiť, že za dvojnásobnú cenu ponúkajú aj dvojnásobný výkon.

Plusy:

  • kvalitné spracovanie
  • väčšia brzdná plocha
  • prímes kevlaru
  • lepší výkon oproti štandardným Shimano platničkám

Mínusy:

  • v balení sa nenachádza poistný pin
  • pre niekoho cena

A aké dojmy si z používania týchto platničiek odniesol kolega Adam? Prenechávam mu slovo.

Adam - skúsenosti s Vortex


Brzdové platničky patria medzi komponenty, ktoré sú na prvý pohľad nenápadné, no práve platničky sa radia medzi kľúčové z hľadiska komfortu jazdy a to najmä z kopca. Ako obstáli tie od Vortex? Práve platničky vo veľkej miere rozhodujú o tom, aký charakter majú pri brzdení vaše brzdy.

K vyskúšaniu ma priviedla najmä zvedavosť, keďže Vortex patrí možno k tým drahším platničkám, no svojim “moderným” balením (moderný, pretože je papierový ) a celkovo už pri prvom pohľade ma oslovili svojím dizajnom, ktorý pôsobí kvalitne. Na výber sú organické a metalické. Ja osobné rád kombinujem na predný strmeň organické, ktoré majú síce menšiu životnosť, ale zato sa viac “kúsnu” do kotúča. Zadný strmeň si vyslúži zas metalické kvôli životnosti.



Organické prevedenie, ktoré používam vpredu, bolo svojím brzdným účinkom a vlastnosťami podobné, no rozdiel bol v o niečo dlhšej výdrži oproti originálnemu setu napríklad od Shimana. Od absolútneho začiatku brzdili ako mali, pričom veľmi dobre zvládli aj dlhšie a náročné zjazdy.

Tu treba dodať, že používam vpredu 203 mm kotúč. Nevydávali žiadne nepríjemné zvuky a to platí aj v prípade vyššej vlhkosti a prípadnej vody. Ak preferujete citlivé dávkovanie a jemnejší prejav, ide o vhodnú voľbu.



Metalické prevedenie, ako som spomínal, bolo použité dozadu a práve to ma svojím výkonom naozaj prekvapilo. Celkovo bola životnosť poriadna a najmä sa odstránilo nepríjemné rezonovanie a s tým spojené vibrácie.

Hlavne ma presvedčili v dlhých zjazdoch, kde bol ich prejav výrazne odlišný, ako som bol zvyknutý. Ani ku koncu nevydávali šialené zvuky. Samozrejme ak bolo vlhko, trochu si “zaškriekali”, ale nešlo o nejaký extrém.



A čo cena?


Samozrejme, faktorom pri výbere býva aj cena, ktorá sa v prípade organického prevedenia pohybuje okolo 8 € a metalické sa pohybujú okolo 11 €. Práve tie mi prídu ako výborný pomer ceny a ponúkaných vlastností, pretože skok medzi nimi a originálom je oveľa menší ako pri organickom prevedení.

Navyše vzhľadom na ich výdrž a vlastnosti by som ich bez váhania nasadil rovno na predné aj zadné koleso, ak nechcete nič riešiť a mať pokoj počas dlhej doby. Treba si dávať ale pozor, pretože v balení sú platničky a samozrejme pružinka no nenájdete tam poisťovaciu „závlačku“, takže tú starú určite nevyhadzujte.

Viac informácií ako aj kompletnú špecifikáciu a ponuku nájdete na stránkach MTBIKER shopu.

Fotogaléria k článku

 

Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Výber z produktov

Komentáre

Altitude_90_RSL 03.08.2020 (12:31)

16


Od doby kedy bolo v takýchto článkoch vychválené Tubolito a ja som mal potom každý druhý deň v lese defekt považujem tieto články za určitý typ reklamy. Z vlastnej skúsenosti môžem povedať, že náhrada nikdy nebola tak kvalitná ako originál. Netvrdím, že to musí platiť aj tu. Ale skúsenosť je skúsenosť.

 
milos21 Altitude_90_RSL 03.08.2020 (13:07)

2


Tiež nedám dopustiť na Shimano metaliky. Ale aj organické sú fajn, len majú veľmi nízku výdrž...

 
lacika_dnb Altitude_90_RSL 03.08.2020 (15:06)

0


v prvom rade tubolito nie je na kazdodenne jazdenie.
vzhladom na cenu/hmotnost/vydrz je dobra len ako dojazdova dusa do bezdusakov..

 
p.ferenc.ml Altitude_90_RSL 03.08.2020 (19:44)

0


Skús dať možnosť plstničkám Galfer. Aktuálne ich mám 1x a sú skutočne výborne.

 
romanca p.ferenc.ml 03.08.2020 (22:23)

0


suhlas, aj ja ich tuto sezonu pouzivam a mam z nich dobry pocit. len skoda, ze sa tazsie zhanaju

 
laco 05.08.2020 (18:44)

1


Výborné metalické kupujem z Aliexpressu po 3 €. Už veľa rokov.

 
phercek laco 05.08.2020 (19:59)

0


Daj linku ak tam mas nejake vyskusane.

 
laco phercek 09.08.2020 (21:14)

0


Toto mám momentálne na ebájku a som maximálne spokojný. Jazdím aj náročné terény.

€ 5,97 6%OFF | EOOZ 2 Pairs Metal Bicycle Metallic Disc Brake Pads For SRAM Code 2011+ / Guide -re 2011+ / Sram Red 22 / S-700
https://a.aliexpress.com/_d6MI20Y

 
double 03.08.2020 (10:55)

0


Práve som kupoval a je.to Naopak. Metalické sú drahšie ako organicke.
Organicky na e-bike do zadu jednoducho nepatria. 400km vydrzali

 
Habci double 03.08.2020 (14:14)

0


Dakujeme za upozornenie. Ano, mali sme to opačne - metalické sú drahšie - už je to opravené

 
vladolos double 05.08.2020 (17:23)

0


potvrdzujem, zakladne cierne Galfer su fajn, kupujem tu : https://www.spoke-store.sk/galfer-fd293/?v=13001

 
luky64 03.08.2020 (11:25)

0


Asi tam máte chybu pri cenách, organické stoja cca 8€ a metalické cca 11€. V článku to je uvedené opačne.

 
Habci luky64 03.08.2020 (14:13)

1


Dakujeme za upozornenie. Ano, mali sme to opačne - už je to opravené

 
juraj.bobor 03.08.2020 (11:29)

0


A kde sme testovali platnicky? Niekde v okoli Hradku?

 
double juraj.bobor 03.08.2020 (11:43)

0


Žilina a Bratislava predpokladam

 
martin_mtb 03.08.2020 (13:41)

0


No ja na metalicke nedam dopustit. Chvilku kym sa zahreju a potom kusu ako besne.
Ja pouzivam shimano a nukeproof. Zatial spokojnost. Cena je +/- rovnaka ako pri tychto: 8-10E. Ale pri cenach ostatnych komponentov je to viac menej zanedbatelne.

Nedavno som cital, ze niektori DH jazdi zvyknu kombinovat a v ramci jedneho strmena dat metalicke+organicke.

A este jeden tip ohladne novych platniciek: pred vlozenim do strmena obliat vodou a navzajom jemne o seba posuchat brzdiace casti platniciek.

 
phercek martin_mtb 03.08.2020 (19:23)

0


martin_mtb: "A este jeden tip ohladne novych platniciek: pred vlozenim do strmena obliat vodou a navzajom jemne o seba posuchat brzdiace casti platniciek."
Na co je to dobre a ako je mozne, ze to funguje?

 
martin_mtb phercek 03.08.2020 (20:46)

0


Aby sa zosuchala ta prva ochranna vrstva na platnickach. Je o to menej roboty pri zabehu na kotuci.

 
GaliPet martin_mtb 04.08.2020 (10:48)

0


Ochranná vrstva?

 
phercek GaliPet 04.08.2020 (10:58)

0


Predpokladam, ze mysli iba obycajne zodratie povrchu platnicky, aby lepsie sedela na kotuc, ktoreho brzdny povrch nesedi dokonale na platnicku. Pokial viem tak na platnickach nie je ziaden ochranny povlak.

Mam pocit, ze minimalne organicke platnicky sa deru rychlejsie ked su mokre. Ak je to pravda tak moze mat zmysel ich namocit ked sa prvotne usadzuju/zabrusuju ku kotucu.

Neviem si predstavit ako moze pomoct ich jemne posuchanie. Tiez by isto lepsie fungovalo ich proste obliat niekolko krat pri brzdeni kym sa neusadia/nezabrusia ku kotucu. Vlhkost z provotneho obliatia sa asi vypari ovela rychlejsie ako sa platnicky usadia/zabrusia.

To su moje dojmy z toho. Ja osobne zaidne specialne ukony pri movych platnickach nerobim. Pouzivam takmer vyhrandne organicke a tie sa usadia/zabrusia ku kotucu dostatocne rychlo bez akychkolvek specialnych akcii.

 
GaliPet phercek 04.08.2020 (11:05)

2


Súhlasím s tým čo píšeš. Žiadna ochranná vrstva na platničkách nebýva. Zrejme sa o nej mládenec len zle vyjadril.

 
martin_mtb GaliPet 05.08.2020 (22:04)

0


Ano, zle som sa vyjadril. Phercek to povedal presne.

Ja som to videl na DH videach na YT, nemam to z vlastnej hlavy. Osobne som to vyskusal a (subjektivne) sa mi to zdalo byt lepsie.

 
phercek martin_mtb 06.08.2020 (12:22)

0


Dnes ked som jazdil ma napadlo ako by to mohlo fungovat.

Platnicky sa mozu drat rychlejsie ked su mokre lebo voda do nich ciastocne vsiakne a ked sa brzdi platnicky sa prudko zohreju, to sposobi vyparenie vody a tlak pary by mohol rozrusit strukturalnu integritu platnicky. Alebo proste voda nejako oslabi chemicke vazby v platnicke :-/

Mierne potretie mokrych platniciek o seba iba zabezpecuje, aby voda lepsie zmacala povrch platniciek. Spravne zaspineny povrch niekedy voda dobre nezmaca bez mechanickej pomoci. Lepsie by mohlo byt to spravit prstom lebo je poddajnejsi, ale zasa prstom ich moze clovek zamastit(*). Stale sa mi vidi, ze je asi lepsi postup na ne par krat naliat vodu uz ked su v strmeni a namiesto posuchania jemne stlacit brzdu a zatocit kolesom.

(*) Ja osobne som nikdy nemal problem s chytanim platniciek a diskov holymi prstami. Ako pri metalickych tak pri organickych nikdy nebol badat rozdiel medzi platnickami/kotucmi ktorych som sa dotykal holymi rukami a tymi ktore boli dotknute maximalne rukavicami. A to boli casy ked som jak s kotucmi tak platckami zaobchadzal velmi opatrne iba v rukaviciach. Islo predovsetkym o casy ked som mal metalicke platnicky co piskali. Nakoniec tak ci tak nic nepomohlo okrem vymeny za organicke. Mozno je problem dotykania sa holymi prstami iba u ludi co maju prilis mastnu pokozku.

 
Pridaj komentár