Ako som odvzdušňoval brzdy – zvládne to aj hobík?

Častá téma článkov a videí, ale ako to dopadne reálne, ak sa do výmeny oleja pustí hobík, ktorý to ešte nikdy nerobil?

Prvá otázka, ktorá napadne viacerým ľuďom je, prečo. V dnešnej dobe je veľa servisov, čo robia tento úkon rutinne, aby sme sa s tým doma nemuseli babrať. Problém nastal v čase koronakrízy, kedy nám tieto naše milé servisy zatvorili. Mal som možnosť počkať, ale rátal som s návalom a priznám sa, čakať sa mi veľmi nechcelo.


Výber správneho setu

Tí, ktorí majú brzdy od Shimano alebo Sram, majú ľahšiu situáciu, v obchode je kopa dostupných setov a stačí si len vybrať podľa značky a modelu brzdy. V mojom prípade ide o brzdy od firmy Tektro a jediná informácia, čo som k brzdám našiel bola, že moje brzdy majú v systéme minerálny olej. Pekný začiatok a rýchly koniec, minerálnych olejov je viacero druhov a od rôznych výrobcov. Nakoniec mi kamarát poradil a povedal, že ak natiahnem do systému nový minerálny olej, nemusím to ani riešiť, lebo zloženie minerálneho oleja je všade skoro rovnaké. Druhý problém bola sada na odvzdušnenie. Pustil som sa teda do pozerania videí na YouTube kanáli MTBIKER. Zhodou okolností som natrafil na video so sadou od Force, kde som našiel riešenie mojej situácie.


Stačilo mi prečítať si popis a cesta bola jasná. Sada obsahuje redukcie aj na brzdy Tektro, takže už len objednať pár vecí a môžeme začať.


Plniacu sadu sme si opísali, tam netreba ďalší komentár. Ja som sa rozhodol dokúpiť lievik a tiež som si zohnal expandér a osvedčil sa. Náplň som zvolil od Shimana, keďže som netušil, koľko budem potrebovať, radšej väčšie balenie.

Poďme na to

Pred začatím si odporúčam pozrieť video s konkrétnymi brzdami, postup sa môže v detailoch líšiť, princíp je však rovnaký. Ešte kým som začal, dopredu som si všetko nachystal a pripravil miesto, keby sa mi náhodou niečo vylialo alebo kvaplo.


Problémy ma neobišli

Nasadíme si rukavice a poďme do toho. Zo začiatku išlo všetko v pohode. Dal som páčku do vodorovnej polohy, dal preč predné koleso a vytiahol brzdové platničky. Najprv som si nasadil lievik s redukciou a potom začal vytláčať piestiky. Pripravenú striekačku pripájam na prasiatko. Povolil som skrutku a začal stláčať striekačku. Nič! Kvapalina začala tiecť všade inde, len nie tam, kde mala. Dobre, že som mal všade kartón a noviny.


Tak teda znova poďme pozrieť postup a zistiť, čo robím zle. Elektrikárskou páskou som utesnil hadičku pri vyústení striekačky. Druhý pokus bol znovu bez úspechu. Frustrovaný som všetko začal dávať späť. Keď som odstránil lievik, všimol som si jednu vec. Redukcia, ktorú som použil, bola nevhodná. Kvapalina nemala kam ísť. Vzal som teda krabičku a našiel konečne tú správnu a zanesenú starú kvapalinu dostal von.


Zadná brzda

Ak robíte veci viackrát, ide to potom od ruky. Teraz som chcel to isté spraviť pre zadnú brzdu, veď postup mám už vyšperkovaný a viem, na čo si dať pozor. Presunul som sa do exteriéru, pretože minule som použil veľa nevhodných slov pri kvapkaní oleja na zem. Nemám stojan určený na servis bicyklov, bez neho sa to robí trochu ťažšie. Viete si však poradiť a použiť napríklad vedro ako ja. Dôrazné upozornenie – majte pod sebou kartóny, ak ste vo vnútri, tak najlepšie asi v celej miestnosti. Ten olej sa nedá umyť, teda dá, ale trvá to a lepšie je, ak nemáte doma práve manželku. Nemusíte potom zbytočne vysvetľovať, prečo je dané miesto také mastné. Ja som našťastie zašpinil iba kartóny a zvyšné veci som očistil odmasťovačom.


Vráťme sa späť. Takže koleso dole, platničky von, nasaďme lievik a začíname pomaly a postupne. Pri prednej brzde som použil 20 ml, no zadná má o meter dlhšiu hadicu, tam išlo oleja trochu viacej. Viac-menej všetko dopadlo dobre, akurát manipulácia je trochu horšia. Prednú brzdu máte hneď po ruke a pri tej zadnej je to komplikovanejšie, no dá sa to zvládnuť. Keďže stav platničiek bol už zrelý na výmenu, tak som to vybavil všetko naraz, teraz je brzda ako nová.

Stálo to za to?

Ja som si prešiel v tomto prípade krstom, ale neľutujem, že som na to nabral odvahu a odhodlanie a vyskúšal na prvý pohľad zložitejší servisný úkon. Brzdy fungujú na 100% a teraz podľa vlastnej skúsenosti môžem povedať, že so správnym náradím to zvládne každý domáci kutil. V budúcnosti budem tento úkon robiť hlavne pri výmene platničiek, čo je v mojom prípade jedenkrát za sezónu. Nové platničky sa mi nastavovali ľahšie a celý systém bŕzd je skontrolovaný a pripravený. V sezóne možno vyskúšam iba jednoduché odvzdušnenie pomocou lievika, keď už mám doma správnu výbavu. Samozrejme, niektorí vykonávajú tento úkon častejšie, záleží od najazdených kilometrov a použitia.


Priznám sa, ak by nenastala táto situácia, používal by som stále služby servisu. Naučil som sa však niečo nové a získal technický prehľad. Takže, kto má chuť a náladu sa vŕtať v bicykloch, nech určite tento úkon vyskúša. Veď ak sa niečo pokazí, najbližší servis vám už poradí. Tak veľa šťastia pri servise! Ak máte aj vy nejaké osobné zlepšováky alebo postrehy, tak sem s nimi do komentárov pod článkom. Teším sa na ne.
report_problem Našiel si v texte chybu?
filipskalican 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Na čo pozerať pri výbere brzdového kotúča?

Na čo pozerať pri výbere brzdového kotúča?

Pokiaľ ste toho názoru, že na veľkosti a ani na hrúbke nezáleží, tento článok pre vás asi nebude vhodný.
Predstavenie: SRAM Maven – nová dimenzia brzdného výkonu PR článok

Predstavenie: SRAM Maven – nová dimenzia brzdného výkonu

Želali ste si niekedy, aby boli na trhu brzdy, ktoré by ste nedostali na hranu ich možností? Vaše túžby boli vypočuté.
Čo sa mi osvedčilo v posledných sezónach

Čo sa mi osvedčilo v posledných sezónach

Ktorú bundu do tatranských mrazov, alebo aká reťaz sa najviac oplatí? Na to, ale aj na iné moje odporúčania sa pozrieme v tomto článku.
keyboard_arrow_up