Porovnanie v zjazde – teleskopická sedlovka vs. klasika
Skúsili sme preniesť teóriu do praxe a porovnať zjazd s rozdielnou výškou sedla. Ako to dopadlo plus niekoľko vecí navyše, sa dozviete vo videu a článku.
Tento komponent som už skutočne veľakrát spomínal – či už v rámci videí, napr. o technike jazdy, prípadne v spojitosti s tunningom atď. V skratke by sa dalo povedať, že patrím medzi fanúšikov tejto „vymoženosti“ a vždy ju odporúčam v prípade snahy o posun v technike jazdy, prípadne v snahe o viac kontroly a tým spojenej bezpečnosti. Napadlo ma ale skúsiť spraviť nejaké konkrétne porovnanie, kde sa spojí dokopy objektívne meranie (teda čas) a rovnako subjektívne pocity. Predsa len nie každému ide o sekundy v zjazde a zrejme je oveľa viac takých, čo jazdia pre zábavu a pôžitok. Výsledkom je video nižšie a pár ďalších vecí si rozoberieme v tomto článku.Takže ešte raz opakujem, že sa jedná o moje pocity, štýl, akým jazdím a samozrejme aj vzhľadom na zvolený terén. Ale myslím, že každý si to už vie zasadiť do určitého kontextu.
Ide to samozrejme aj bez nej
Hneď na úvod začnem tým, že vôbec nechcem tvrdiť, ako bez teleskopickej sedlovky nemôžete jazdiť, alebo si nebodaj užívať terén. Kaleráby do hlavy tlačím nerád a veselo môžete brázdiť terény aj s „klasikou“. Všetko záleží od preferencií a toho, čo jazdíte, rovnako aj akú máte techniku jazdy.Môžeme sa pozrieť na skok do svetového pohára, odkiaľ sa vlastne tento trend dostal aj na športovo zamerané bicykle. Viac skokov, strmejší terén, náročné rockgardeny – dôvody, prečo si svetoví jazdci osvojili tento komponent, určený pôvodne do disciplín ako trail a enduro. Dnes už by sa niektoré časti na XC okruhoch vôbec nestratili aj na nejakej RS . Celkovo výrazne badať nástup teleskopiek asi tak 3-4 roky dozadu, s čím šla ruka v ruke aj úprava geometrie XC strojov. Položenejšie uhly, dlhší rám, krátky predstavec, široké riaditká...a teleskop.
Ale aj tu sa našli výnimky a hneď u tých najlepších – taký Nino Schurter alebo aj Mathieu Van der Poel vyhrávali aj bez nich. Ale treba poukázať na ich obrovský talent a vycibrenú techniku, takže aj bez toho dokázali dostať svoj bike na potrebný limit. Radšej šli do nižšej hmotnosti, ktorá je v tomto svete stále extrémne dôležitá. Teda niekde som ešte čítal, že Nino ju nechcel aj z dôvodu, že by šiel potom cez limit biku. Ale časy sa menia a čo som videl pár fotiek zo zbrojenia na (zvláštnu) sezónu 2020, už aj Nino sa nechal zlomiť bezdrôtovým prevedením .
No a samozrejme, stále môžete jazdiť tak, že máte klasickú sedlovku a pred zjazdom dáte sedlo nižšie – veď tak sa to veľmi často robievalo predtým. Hlavne, ak jazdíte skôr vo väčších kopcoch, kedy po dlhom výšlape nasleduje dlhý zjazd. V prípade, že jazdíte zvlnený terén, alebo viac krátkych úsekov, už to bude z môjho pohľadu slušná otrava...
Kontrola, bezpečnosť a „fun factor“
Realita bežných výjazdov sa diametrálne odlišuje od svetového XC. Čo sa nedá úplne presne zmerať, je práve pocit bezpečnosti – aj keď v mojom prípade možno áno a práve vďaka pocitu, že mám všetko viac pod kontrolou, to viem aj viac pustiť. Ako vravím, nie som typ, čo vypne mozog a uvidí. No ak sa ide skutočne strmý terén, nie je o čom a možnosť ľahko si „vystúpiť“ je obrovské plus z hľadiska celkovej bezpečnosti. Nehovoriac o takom jazdení na snehu, ak vás chytilo zimné jazdenie...Kde máte rovnako veľkú výhodu a nemusíte ani jazdiť náročné traily, je mokro, blato. Tu si dovolím tvrdiť, že ak sa bavíme o pretekovom nasadení, spraví teleskop oveľa viac služby, ako také zadné odpruženie. Rýchlosť je nižšia a práve možnosť práce s ťažiskom využijete oveľa viac.
No a tým možno najdôležitejším pre nás je zábava. Veď koľkokrát som už spomínal, že jazdenie vás musí v prvom rade baviť. A práve tu získava teleskopická sedlovka množstvo bodov, pretože výrazne posúva „fun faktor“ smerom nahor a aj z ortodoxnej XC mašiny vie spraviť stroj na zdolávanie hôr a nových terénov. K tomu agresívnejšie plášte a okamžite objavíte nové schopnosti vášho stroja.
Vyšší jazdci
Keďže meriam 196 cm, tak v tomto prípade rozhodne viem, o čom hovorím . Čím ste vyšší, tým máte v teréne vyššie ťažisko, čo samozrejme nie je výhoda. Vidieť to aj na geometrii bikov, kedy bicykle v XL vyzerajú úplne inak ako katalógové fotky modelov vo veľkosti M. Nie som toľko usadený "medzi kolesami" a ak sa pri mojom posede terén zlomí výrazne nadol, okamžite cítim, ako ma to tlačí dopredu.Aj preto obdivujem MVDP, ktorý je rovnako dosť vysoký, ale dokáže držať krok s najlepšími aj bez teleskopickej sedlovky. Tu vidieť roky praxe a neskutočný talent v technike jazdy vycibrený k dokonalosti na cyklokrosovom biku. Pretože ten vám rozhodne nič neodpustí, a keď sa naučíte jazdiť v teréne, či skákať prekážky na tej veci s baranmi a 33 mm plášťami, asi máte na všetko iný pohľad . Čo som ale chcel povedať, je fakt, že práve vyšší jazdci ocenia výhody teleskopickej sedlovky ešte o niečo viac...
Asi najviac sa mi to potvrdilo na tohtoročnom zimnom cyklonáreze, kedy ostala moja teleskopka v servise po zanedbaní „posezónnej“ údržby. Podmienky vytvorili ľadové koľaje a doslova bolo vidieť, aký vplyv má môj posed na celkovú stabilitu pri takto extrémnych podmienkach. Aj drobné zmeny polohy ma okamžite rozhodili, zjazd bol vážne des a poriadne som strácal.
Ďalší dych pre hardtail
V nejednom článku som spomínal, že práve 29 palcové kolesá a objemnejšie plášte v podstate zachránili hardtaily a znovu ich vrátili do pozornosti ako bicykel, ktorý nie je len na poľné cesty. Stále je výrazne lacnejší ako FS a pre začínajúcich podľa mňa aj vhodnejší, o čom som hovoril minule ohľadom techniky jazdy. No a práve teleskopická sedlovka je v tomto smere ďalší dôležitý prvok. Veľa z vás možno váha, či sa oplatí investovať do celopéra vzhľadom na terén, financie a všetky ďalšie faktory. Za mňa teda odporúčam skúsiť práve teleskop a možno nájdete pre vás ideálny kompromis a objavíte zábavu aj tam, kde by ste nečakali .Len dodám, že ak sa bavíme o populárnej kategórii XC/maratón, tak práve na HT bude mať tento komponent väčší efekt, ako pri FS. Ako to myslím? Pri FS máte stále v zálohe tlmič, ktorý poberie väčšie nárazy, no pri HT ste odkázaní len na vaše vlastné pruženie a takto mu viete dodať výrazne väčší „zdvih“.
Komentáre Zobraziť komentáre (54)