Test: Nová sada SRAM GX Eagle – rozsah na rozdávanie

Sada SRAM GX bola prelomová v tom, že dostala jednoprevodníky ku masám. Hoci sa to možno ani nezdá, aktuálna sada SRAM GX Eagle je už jej treťou generačnou obmenou.

Nám sa dostala táto sada do testu a svoje poznatky zo zhruba dvojtýždňového jazdenia by som vám rád priblížil v tejto recenzii.


Víťaz v boji o rozsah – o dva zuby lepší, alebo aj niečo viac?

Hlavnou a najviditeľnejšou zmenou je pomyselný boj s japonským rivalom v oblasti pohonu. Hlavný tromf nového GX-ka je totižto 520 %-ný rozsah, ktorý zabezpečuje obrovský 52-zubový pastorok, ktorý nahradil 50z pastorok. Zvyšok kazety vrátane odstupňovania zostal nezmenený. Zmeniť sa tak musel čiastočne aj tvar ramienka, aby dokázalo pobrať takto veľký pastorok. No a čo nejaké ďalšie inovácie?


Drobné detaily, na ktorých záleží

Ostatné zmeny sú viac-menej kozmetické, zamerané na aktualizáciu grafiky komponentov. Okrem laserom vypáleného nápisu „520%” na vnútornom ramienku v blízkosti spodnej kladky je najnápadnejším rozdielom strieborne-kovové ozubenie prevodníka bez typického čierneho eloxu. Dôvodom na túto zmenu je údajne feedback od zákazníkov, ktorým sa nepáčilo, že čierna farba zubov prevodníka sa rýchlo ošúcha a zuby vyzerajú opotrebovane. Druhým zlepšovákom je doplnenie ponuky o pohľadné  karbónové kľuky s dostupnou cenovkou. Trošku škoda, že v teste sa nám ocitli miesto nich hliníkové kľuky s novou „orliou” grafikou, ktoré majú direct-mount prevodník a DUB osku.  


Spomínané kľuky nie sú duté, ale majú vo vnútornej strane vyfrézované veľké otvory, ktoré zaručujú nízku hmotnosť. Radenie zostalo prakticky bez zmeny, vrátane tvaru páčky a úchytu matchmaker X s dvomi polohami uchytenia vo vzdialenosti od gripu.


Teória v praxi – reálne postrehy z jazdy

Medzi predchádzajúcou generáciou, ktorá fungovala s 50-zubovou kazetou, sa toho popravde až toľko nezmenilo. Ako už som avizoval v úvode, jediným zásadným rozdielom je výmena 50z alu pastorku za 52-zubový. Ten dostal aj novú grafitovo-šedú farbu eloxu. Pôvodný 50z pastorok na GX Eagle kazete bol čierny. Zvyšok kazety zostal identický s rovnakým odstupňovaním. Príjemne ma prekvapilo slušné preraďovanie v ťahu, ako aj hladké preraďovanie 10-zubového skoku z 42z pastorku na 52-zubový. Dobrá správa je aj, že pri točení vzad reťaz spadne z 52z pastorku až po tretej otočke. V praxi sa vám tak nestane, že keď zastanete v kopci a potrebujete si natočiť kľuky do optimálnej pozície pre záber, že by vám reťaz padla na ťažší prevod. Radenie je presné a chod páčky radenia má príjemný krok. Mne osobne však trochu vadia samotné hrany podraďovacej páčky, ktoré nie sú veľmi príjemné, keď vám nechtiac skĺzne palec. Rovnako by sa hodilo nejaké zdrsnenie alebo protišmyková plocha.


Najväčšie emócie vzbudzuje určite veľký skok na najľahší prevod. Mne osobne prechod zo 42z na 52z neprišiel až taký problematický, ako prechod z 52z na 42z, kde je celkom kumšt dostať sa na optimálnu kadenciu. 520-percentný rozsah je však skvelý a myslím, že bude plne dostačujúci aj pre rekreačného cyklistu, ktorý nebude mať problém nahradiť touto sadou napríklad dvojprevodník s desiatimi kvaltami. Hoci ja by som sám seba neradil k hobíkom a rekreačným cyklistom, tak 52z „vyprošťovák” mi často padol vhod, najmä v strmých stojkách, kde som si mohol šliapať kadenčne a na pohodu.


Nakoľko som nemal možnosť sadu testovať dlhodobo, nerád by som sa vyjadroval k jej životnosti, no počas testovacích dvoch týždňov som nezaznamenal žiadne poruchy, nežiadúce rozštelovanie, vôľu v čape prehadzovačky a podobne. Trochu ma prekvapila hlučnosť novej kazety a mierne „kostrbatý” chod na 12z pastorku. Predpokladám, že toto je však otázka času, než sa obrúsia hranky a potom už to bude obdobné ako na X01 kazete, na ktorej mám natočené niečo cez 2 tisíc km. Nezaznamenal som ani žiadne problémy s ohnutými zubami na kazete, ktoré používatelia minulej generácie zvykli konzultovať na cyklofórach. Vyzerá, že v tomto ohľade si sramáci zobrali kritiku k srdcu a zapracovali aj na týchto detailoch, aj keď viacerí z nás možno čakali aj niečo viac.

Plusy

  • aktuálne najväčší možný rozsah spomedzi jednorýchlostných sád
  • hladké preraďovanie (aj v ťahu)
  • reťaz nespadne pri pretočení vzad na najľahšom pastorku
  • spätná kompatibilita šaltra s 10-50z kazetami

Mínusy

  • veľký skok medzi 42z a 52z pastorkom
  • vyššia hlučnosť novej kazety


Zhrnutie

Nové GX-ko je z môjho pohľadu dobre spracovaná sada, ktorá ponúka aktuálne najväčší možný rozsah prevodov a nové grafické spracovanie jej rozhodne pristane. Kované kľuky s hliníkovou DUB osou ponúkajú výbornú tuhosť a stred s vylepšenou životnosťou. Ak používate aj nejaký iný set kolies s 12-rýchlostnou kazetou s rozsahom 10-50z, tak bude všetko fungovať ako má. Tí z vás, ktorí však dúfali, že starší pohon up-gradujú len o kazetu s 52z pastorkom, budú však asi sklamaní. Hoci to fungovať môže, SRAM to oficiálne neodporúča a v praxi môže dôjsť k poškodeniu prehadzovača.


Ak však hľadáte spoľahlivé a presné radenie, ktoré nebude mať tvrdý a hlučný prejav a zároveň požadujete maximálny rozsah, nové GX-ko bude pre vás určite správna voľba. Rovnako, pokiaľ nechcete utrácať zbytočne viac peňazí, než je potreba, tak táto sada je ten správny ekonomicky rozumný stred v ponuke tohto výrobcu.

Kompletné formácie o tejto sade nájdete na tomto odkaze.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
bimjeam 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Predstavenie: Nové sady SRAM Eagle X0, XX a XX SL AXS - návrat do budúcnosti

Predstavenie: Nové sady SRAM Eagle X0, XX a XX SL AXS - návrat do budúcnosti

Prototypy novej MTB AXS sady s logom BlackBox už pár mesiacov sledujeme v rámci jednotlivých kôl svetového pohára. Dnes je ten deň, kedy sa oficiálne odhalia všetky podrobnosti.
Video: Triky, skryté funkcie a vychytávky - elektronické radenie SRAM eTap AXS

Video: Triky, skryté funkcie a vychytávky - elektronické radenie SRAM eTap AXS

Ani majitelia elektronického radenia SRAM často nepoznajú všetky skryté funkcie a vlastnosti cestných, gravel a MTB sád s prívlastkom eTap AXS.
Test: SRAM Rival eTAP AXS XPLR – gravel dal komponentom zabrať

Test: SRAM Rival eTAP AXS XPLR – gravel dal komponentom zabrať

Prečo má elektronické radenie najväčší zmysel práve na gravel bicykli? Ako dopadol SRAM Rival vo verzii XPLR v dlhodobom teste?
keyboard_arrow_up