Ako pripraviť bicykel na jesenné či zimné jazdenie - mazanie a ochrana rámu

Keď pekné počasie skončí a začne obdobie dažďa, blata či snehu, váš bicykel dostáva zabrať ešte viac, ako bežne. Bola by ale škoda ho odložiť na zimný spánok, preto zbystrite pozornosť.

Umývanie bicykla po jazdení v blate a vode vyžaduje väčšiu dávku trpezlivosti, ak tak robíme v zimných podmienkach, nie je vôbec príjemné. Ono dlho sa máčať v studenej vode po náročnom výjazde hlavne na jeseň alebo v zime sa mi tiež dvakrát nechce, ale výberom správnych pomocníkov si viem celý proces zjednodušiť a skrátiť. Nechať bicykel pokrytý blatom a kadejakým bordelom mu vôbec neprospeje, takže na výber nemáme, zároveň partneri alebo partnerky nebývajú dvakrát radi, ak do bytu donesiete zablatený bicykel.

Pure = zodpovednejšie k prírode

Pri voľbe značky a konkrétnych prostriedkov je dnes výber široký, ja používám najradšej tie z radu Pure, nakoľko sú šetrnejšie k prírode a plne rozložiteľné a tak môžem s kľudným svedomím umývať bicykel aj na záhrade. Pre všetkých, čo majú deti a sú vo fáze pomáhania so všetkým, taktiež odporúčam, aj u nás Filip strieka prostriedky kade-tade a väčšina skončí na ňom.

Ochrana je základ

Ako som už nespočetnekrát písal a hovoril, očista bicykla začína jeho ochranou. Je oveľa jednoduchšie umyť bicykel, ktorý bol ošetrený ochranným sprejom. Naviac používanie ochranného prostriedku vytesňuje vodu zo všetkých špár a miest, kde sa handrou nedostanete.

Ďalšou výhodou je, že po umytí bicykla a nanesení ochrannej vrstvy, vám nebudú hrdzavieť skrutky od vody, ktorá sa zachytáva hlavne v hlavičkách. Nie je to veľmi estetické, keď na bicykli za niekoľko tisíc vidieť hrdzavé skrutky. Ja zvyčajne prípravok nastriekam a nechám pôsobiť pár minút a potom všetko vyutieram dosucha. Pri aplikácii dávajte pozor, aby ste si nekontaminovali brzdové kotúče a platničky.

Hlavne nezabudnúť na tesnenia

Keď už sa bavíme o ochrane rámu a komponentov, netreba zabúdať ani na tesnenia vidlíc, tlmičov a sedloviek. Tento úkon zaberie pár sekúnd, ale má veľký dopad na životnosť komponentov a ich chod. Stačí prestreknúť každé gumové tesnenie sprejom, s takto naneseným povlakom na sedlovke alebo tlmiči pohýbať komponentom a pekne zostávajúcu vrstvu a nečistoty dosucha utrieť.

Nedávno som asi po dvoch rokoch prvýkrát čistil sedlovku, ktorú takto pravidelne ošetrujem a pod tesniacou maticou nebolo ani zrnko špiny alebo prachu.To ma len ďalej utvrdzuje v používaní tohto produktu.

Najviac pozornosti treba venovať reťazi

Prízvukovať časté čistenie a mazanie reťaze v dobe, keď cena kazety je na úrovni minimálnej mzdy, už dúfam nemusím. Čistiť by sme mali samozrejme čo najčastejšie. Záleží, aké má kto možnosti, avšak nie je nič jednoduchšie, ako prebehnúť reťaz práčkou a odmasťovačom.

Asi je to už aj trochu na tej mojej práčke vidieť, že má nejaký ten cyklus za sebou a tak som sa rozhodol vymeniť vnútornosti. Veľkou výhodou týchto práčiek je ich servisovateľnosť a dlhá životnosť, to je hlavný rozdiel oproti tým najlacnejším, ktoré sa často rozpadnú, zlomia alebo netesnia.

to, že si nanesiem mazivo na časť reťaze, jemne vmasírujem prstami do článkov a zvyšky utriem handrou.
Mazanie v jesenných podmienkach záleží veľmi od povrchu, na ktorom jazdíte. Ja osobne mažem rezať po segmentoch. Znamená

Ak mažete reťaz spôsobom, že otáčate kľuky a nanášate na celu reťaz naraz, tak týmto sa mazivo dostáva v prebytočných množstvách na kazetu, prevodník ale aj kladky prehadzovačky. Týmto sa na pohon lepí len viac bordelu. Taktiež mazivo na vonkajšej časti reťaze nemá žiadny benefit a len na seba opäť lepí nečistoty.

V jesenných podmienkach používam olej do mokra, ktorý veľmi dobre odpudzuje vodu a naozaj vydrží dlho. Ak viem, že budú podmienky katastrofálne, tak väčšinou siahnem po TF2 Extreme Wet, ktorý je už bez kompromisov a vydrží všetko. Od tripu na jesenné Rychleby, kde zachránil život a pohon celej výprave, ho volám s obľubou "rychlebský". Kto tam bol na jeseň počas daždivého počasia, tak mi dá určite za pravdu, že podmienky sú tam veľmi nehostinné, hlavne keď na začiatku treba hneď brodiť rieku .

Ak sú vaše traily suché aj v zime, netreba sa báť vyraziť aj s mazivom do suchých podmienok. Oveľa dôležitejšie ako typ maziva je to, že reťaz mažete a čistíte, ako je treba, pokojne aj pred každou jazdou. Zároveň platí, že ako si reťaz namažem a ošetrím pred jazdou, o to menej roboty budem mať po jazde pri jej čistení.

Nekonečný cyklus

Znie to ako z nejakého futuristického seriálu, ale čistenie a ochrana bicykla je naozaj taký nekonečný kolobeh života bikera. Ak ste však ako ja a máte veci radi v poriadku a hlavne 100 % funkčné, tak tých pár minút nebude pre vás predstavovať problém. Traily sú najkrajšie práve na jeseň, kedy les hrá všetkými farbami alebo sú chodníčky jemne poprášené snehom, tak neodkladajme bicykle a poďme jazdiť. Vidíme sa na trailoch...

Ponuku čistiacich prostriedkov od značky Weldtite nájdete na stránke dovozcu.