Test: Prologo Scratch M5 PAS – spoločník na dlhé výjazdy
Sedlo je časť bicykla v priamom kontakte s najcitlivejšími partiami cyklistu a cieľom každého z nás je mať také, o ktorom ani nevieme.
Určite to poznáte, keď vaše staré sedlo už postupne dosluhuje, či už vďaka nekonečným hodinám cyklodobrodružstiev, pri ktorých vám robilo spoločnosť alebo je na príčine chvíľka nepozornosti, ktorá mu uštedrila pár rán a je skrátka čas ho vymeniť. Lenže zohnať na chlp rovnaké po rokoch spolupráce býva často problém a človek potom rozmýšľa či to nemal urobiť ako dámy s topánkami: „Keď ti sadnú, zober si pár v každej farbe“? Milo ma prekvapil prístup talianskeho Prologo, keď sa aj napriek moderným trendom nekonečnej ponuky stále držia aj myšlienky univerzálnosti. A inak tento konkrétny model jazdí aj minuloročný víťaz Tour de France.Práve model Scratch je u nich už dlhé roky symbolom pohodlia a maximálneho výkonu takzvanej ergonomickej rady pre dlhé a stredne dlhé výjazdy, na cesty i mimo nich a odporúčajú ho rovnako pre ženy aj pre mužov. Ergonomickej preto, lebo má poskytnúť čo najväčší komfort pri podávaní najvyšších výkonov. Krok s dobou zas držia prispôsobením tvaru a veľkosti, kedy na dĺžku z neho medzičasom ubudli približne 3 centimetre. Pri pohľade zvrchu je klasického „T-čkového“ tvaru a čo sa profilu týka, tak Scratch sa radí zas k tým viac zaobleným.
Na dĺžke samozrejme ubrali vpredu, z časti, ktorá nie je nevyhnutne potrebná, čo sa hodí pre jazdcov so širokými stehnami, kedy ich práve toto miesto mohlo zbytočne odierať. Tvar písmená „T“ zas posúva ideálnu pozíciu jazdca smerom dozadu, vďaka čomu je jednoduchšie si ten správny posed nájsť a absolútne to eliminuje pocit krátkeho sedla. Oblejší tvar vyhovuje jazdcom, ktorí sa nedokážu úplne zabaliť na riadidlá, čiže ich sedacie kosti nie sú až v takom ostrom uhle, aby im lepšiu podporu poskytlo viac ploché sedlo. O 15 milimetrov narástli aj koľajničky na uchytenie, čo umožňuje väčšiu variabilitu pri hľadaní predozadnej polohy sedla na vašom bicykli.
Technológia pod zadkom
Pri vývoji tohoto modelu sa Prologo obrátilo aj na inštitút Politecnico of Milano. Výsledkom tejto spolupráce je takzvaný Multi Section Technology (odtiaľ to M5 v názve), ktorý delí výplň sedla na päť častí, pričom každá má iné tlmiace a pružiace vlastnosti - tak, aby poskytli oporu a komfort na miestach, kde je to potrebné a tým prispeli k zvýšeniu efektívnosti šliapania. PAS alebo Paerineal Area System je vlastne stredový otvor alebo výrez, ak chcete, ktorý slúži na zníženie tlaku na citlivé partie a prispieva k zlepšeniu prietoku krvi do dolných končatín. Poväčšine ho ocenia práve jazdci na dlhé trate. V ponuke je samozrejme aj model bez výrezu pre tých, ktorým táto drážka až tak nevyhovuje.Špeciálne pre cestných cyklistov je ešte v ponuke model s technológiou CPC (Connect Power Control), ktorú používajú napríklad aj v prípade cyklistických rukavíc. Jedná sa o plôšky patentovaného polyméru, ktorý má zlepšovať tlmenie vibrácií a odvádzanie prebytočného tepla a vlhkosti z povrchu. Koľajničky sú na výber buď z materiálu TIROX, čo je vlastne hliníková zliatina, ktorá sa vďaka svojim vlastnostiam, teda hlavne pevnosti a nízkej hmotnosti, používa aj v leteckom priemysle alebo z materiálu NACK. Druhý menovaný je Nano Carrbon Fiber rail, kde špeciálnym procesom spájajú tri rôzne typy materiálu - karbón, hliník a kevlarové vlákna, tak aby dosiahli čo najpevnejšiu štruktúru pri zachovaní nízkej hmotnosti.
Telo sedla, ktoré tvorí pevnú základňu pre všetky použité technológie, je z dlhovláknitého karbónu navrhnuté tak, aby sa podieľalo na tlmení vibrácií a podpore dynamiky šliapania do pedálov. Vďaka pevnosti tohoto materiálu je možné ho použiť menej a tým tiež prispieť k celkovej nízkej hmotnosti.
Jedno sedlo – more možností
Prologo spolupracuje s mnohými tímami World Tour a sponzorujú aj veľké preteky ako nedávne parádne Strade Bianche. Konkrétne model Scratch, samozrejme v top špecifikácii, vozil minulý rok po francúzskych cestách aj víťaz Le Tour, Tadej Pogačar. Ja som nahodil na bicykel verziu s TIROX koľajničkami a PAS systémom. Hmotnosť tejto verzie udávaná výrobcom by mala byť 185 gramov, mne váha ukázala rovných 194 gramov, čo je v rámci tolerancie.Kto chce ušetriť ďalšie gramy, musí priplatiť za model s NACK koľajničkami, kde by sa mal dostať na 132 gramov. Verzia s CPC systémom zas trošku priberie a rovnako pár gramov logicky pribudne, aj keď sa rozhodnete vynechať PAS výrez. Okrem štandardných rozmerov 250x140 milimetrov je tu ešte verzia Space, ktorá je o ďalších 7 milimetrov širšia a aj výstelka je o niečo hrubšia, tu však už neponúkajú karbónové koľajničky. Všetky verzie sú v tradičnom čiernom alebo bielom prevedení, ale výrobca má v ponuke aj špeciálne farebné edície.
Sedlo zabalené na tvrdom kartóne, ku ktorému bolo pripojené plastovou napodobeninou úchytu na sedlovke. Okrem manuálu na správnu inštaláciu, ktorú by ste podľa toho aj tak mali zveriť odbornému distribútorovi, v balení nič navyše nebolo. Na prvý pohľad vyzerá luxusnejšie a viac prepracované, ako sedlá, ktoré sa bežne v základe montujú na bicykle pri predaji. Rozhodne patrí medzi tie tvrdšie, takže pre úplných začiatočníkov to bude asi až príliš.
V ťažkých zimných podmienkach putovalo najskôr na MTB, nech sa teda pozriem bližšie na tú univerzálnosť. Dlho som hľadal správnu pozíciu i sklon, ale ani po niekoľkých aj dlhších výjazdoch to nebolo to pravé. Prvý dojem po nasadnutí bol vždy fajn, ale zhruba po pol hodinke šliapania do pedálov sa vždy dostavila taká mierna neurčitá bolesť a nijako som to nevedel skorigovať. Keď sa na to teraz spätne pozriem, tak tento diskomfort mohol byť spôsobený práve tým, že to boli prvé kilometre po zimnej prestávke a aj nastavením kokpitu, ktorý som nechal trošku vyššie ako obvykle, nech mám vzpriamenejší, pohodlnejší posed. Zrejme mu dám počas sezóny ešte jednu šancu .
S príchodom mierneho oteplenia a možnosťou vyraziť na cesty si sedlo našlo svoje miesto na mojom vytrvalostne ladenom cesťáku, kedy je posed trošku vzpriamenejší, ale nie až tak ako na MTB. Vzhľadom na to, že je trošku viac zaoblené ako moje pôvodné sedlo a ideálny bod na sedenie, na ktorý som zvyknutý, je posunutý o kúsok dozadu, musel som sedlo vysunúť dopredu na maximum. Neskôr som ešte musel mierne upraviť sklon posunutím špičky o niekoľko málo stupňov dolu a už sme si rozumeli ako starí kamaráti.
Jarné klasiky sú minimálne u nás medzi Trenčínom a Piešťanmi v znamení neúprosného premenlivého vetra, takže najviac využívanou pozíciou je byť tesne nalepený na riadidlá. Pri tomto spôsobe jazdy mi vyhovuje práve stredový výrez a každé z mojich sediel má v tomto priestore minimálne hlbokú drážku. Zmena pozície v stúpaniach nie je u mňa až tak veľká, obvykle stačí posun dopredu o nejaký ten centimetrík, takže aj v tomto smere sme si rozumeli a tak kratšie sedlo nerobilo žiadne problémy. Po niekoľkých aj štvorhodinových výjazdoch hodnotím celkovo toto sedlo pozitívne, aj keď povrchová úprava na koľajničkách a logo výrobcu na karbónovej časti by mohli vydržať aj viac. Možno to je ale strategický ťah, aby nám pomohli rozhodnúť sa pre originálne príslušenstvo ako podsedlová kapsička alebo U-click systém pre rýchle uchytenie svetla alebo spomínanej kapsičky, vďaka ktorým by sa odieranie povrchovej úpravy mohlo eliminovať.
Plusy:
- moderný atraktívny dizajn
- nízka hmotnosť
Mínusy:
- škrabance na povrchovej úprave koľajničiek po pár týždňoch používania
Sediel je v ponuke ako rybiek v mori, odskúšať na sebe každé a vybrať to správne, by trvalo roky. Niekto má to šťastie, že mu padne ako uliate takmer všetko, na čo sa posadí, iní donekonečna laborujú a hľadajú to pravé orechové. Keď však už máte aspoň akú – takú predstavu, čo váš zadok znesie, potom môže pri rozhodovaní, po čom sa nabudúce poobzerať, pomôcť ešte takáto osobná skúsenosť. Cena testovaného modelu sa pohybuje okolo 135 €. Kompletnú ponuku sediel a príslušenstva nájdete na stránkach výrobcu alebo aj na našom MTBIKER shope.