Test: ABUS MonTrailer Quin - váš digitálny anjel strážny

Hlava je v prípade pádu najzraniteľnejšou časťou ľudského tela. Hoci prilba je pre drvivú väčšinu cyklistov absolútna samozrejmosť, značka ABUS sa rozhodla bezpečnosť jazdca posunúť ešte o niekoľko levelov vyššie.

Tí z vás, ktorí majú dobrú pamäť a obľubu v technologických novinkách, si možno spomenú, že Prilbu ABUS Montrailer s technológiou Quin som vám opisoval vo videu z výstavy Eurobike 2019 ešte ako predprodukčný kus. Vtedy v expozícii nemeckého výrobcu vládol pomerne čulý ruch a každý si chcel vyskúšať “crash-test” senzora Quin v skúšobnom valci. Odvtedy však prešli pomaly dva roky a mne sa naskytla možnosť otestovať túto zaujímavú “smart” prilbu aj v reáli. Kto by takejto možnosti odolal, všakže?!


Parametre, spracovanie a prvý dojem - solídny kus materiálu

Už na prvý pohľad je zrejmé, že MonTrailer je prilba určená do terénu. Robustná konštrukcia, presah škrupiny cez temeno hlavy a výrazný polohovateľný štít ponúkajú väčšiu úroveň mechanickej ochrany v prípade pádu. Čo však vidieť už menej, je malý priesvitný senzor vsadený do zadnej časti nad nastavovacím kolieskom. Čo nevidieť vôbec, je vnútorný skelet vsadený do EPS škrupiny, ktorý má za účel držať prilbu pohromade, aby sa v prípade pádu nepolámala na viacero kusov. Čo sa týka spracovania, tak to je (ako už býva u ABUS zvykom) na veľmi vysokej úrovni. Na škrupine nenájdete žiadne prebytočné výlisky ani vŕzgajúce diely. Na odvetranie prilby slúži 12 otvorov (z toho 5 pre prívod vzuchu a 7 pre jeho odvod). Štít je vyrobený z priehľadného polykarbonátu a nastaviť si ho môžete v 4 polohách.

V zadnej časti prilby, na typickej trojcípej hviezde, je umiestnený gumový prvok, ktorý slúži na bezproblémovú fixáciu zjazdárskych okuliarov. Dizajn je subjektívna vec, no z môjho pohľadu ABUS namixoval decentné a vkusné farebné verzie, bez prehnaného logovania, alebo iných do očí bijúcich farebných excesov. Upínanie prilby je riešené obojsmerným kolieskom s mikronastavením, ktoré dopĺňa magnetický úchyt pod bradu. MonTrailer-ka zvládne hravo aj jazdcov/jazdkyne, ktorí nosia vlasy v cope. Výrobcom udávaná hmotnosť je 410 gramov, no mne sa podarilo namerať o 7 gramov viac, čo nie je žiadna tragédia.


Prilba

určenie: trail/all-moutain/enduro
hmotnosť: 410 g/417 g (udávaná/nameraná)
veľkosť: M/55-58 cm L/58-61 cm

Jednotka Quin

akumulátor: 65 mAh , výdrž 90 dní, doba nabíjania cca 4 h, micro USB-B port
dosah bluetooth: 20 m (garantovaných), 50 m (v ideálnych podmienkach)
stupeň krytia: IP44 (ochrana voči striekajúcej vode z každého smeru)


Prilba nabitá technológiami

Prilba MonTrailer je takým malým unikátom, pretože výrobca sa do nej snažil napasovať fakt maximum vychytávok. Tou najzásadnejšou je samozrejme integrovanie Q-senzoru (Quin), ktorý v prípade pádu dokáže zalarmovať vami vybrané osoby. Okrem toho výrobca myslel aj na štrukturálnu pevnosť prilby a do EPS škrupiny vsadil skelet ActiCage, ktorý v prípade pádu drží prilbu pevne pokope, aby sa nerozlámala na viaceré kusy. Veľmi praktický je aj polohovateľný štít, ktorý pevne drží v štyroch aretovaných polohách. Konečne však niekomu napadlo vyrobiť priehľadný štít, ktorý čiastočne prepúšťa svetlo a netieni vám do očí v tmavom lese.

Čerešničkou na torte je magnetické upínanie pod bradou, od firmy Fidlock (áno, tá s tými magnetickými fľašami), vďaka ktorému dokážete prilbu s prstom v nose rozopnúť a zapnúť jednoducho jednou rukou. Toto je niečo, čo je fakt návykové a EÚ by miesto obmedzovania výkonu vysávačov mohla radšej presadiť takýto typ úchytu na všetkých cykloprilbách. Jediné, čo mi tu pri prilbe s takouto úrovňou bezpečnosti chýba, je technológia MIPS, ktorú síce MonTrailerky ponúkajú, no do verzie Quin sa nejako zatiaľ nevmestila.


„God save the QUIN!" - Ako to vlastne funguje a čo všetko dokáže?

Technológia Quin je vo svojej podstate taký neviditeľný anjel strážny, ktorý vďaka zabudovanému senzoru Q-senzor pomocou algoritmu vyhodnocuje údaje o náraze, zmene rýchlosti, prahovej hodnote otrasu mozgu, rotačných a lineárnych zmenách a prostredníctvom spojenia bluetooth komunikuje s vašim smartfónom. Zjednodušene povedané, prilba vie sama vyhodnotiť, že ste na biku dali peknú “držku” a v prípade, že nepotvrdíte v nastavenom časovom limite, že ste ok, tak je schopná upozorniť až 4 vami predvolené čísla, či už SMS správou, alebo notifikáciou, v ktorej ICE kontaktu zašle aj GPS koordináty, kde sa prilba s vašou hlavou nachádza.


Z ďalších (žiaľ príplatkových) funkcií, ktoré Q-senzor ponúka, je možnosť online sledovania polohy jazdca (tzv. beacon). Pokiaľ nechcete používať viacero aplikácií súčasne, abusácka appka vie ponúknuť aj zaznamenávanie údajov o výjazde a vyhodnocovanie parametrov jazdy, vrátane progresu. Rovnako dokážete archivovať štatistiku o hodinách odjazdených v prilbe, o pádoch, prípadne metriku z gyroskopu v senzore. Platená verzia appky ponúka aj možnosť privolať pomoc štyrmi poklepaniami po zadnej časti prilby (tam, kde je logo Quin), v prípade, že nezvládate použiť telefón, alebo vám pri páde mobil odletel niekam “do habeša” mimo biku. Aby toto celé však v praxi fungovalo, musíte mať cez bluetooth spárovaný mobil s prilbou, zapnuté GPS, signál mobilnej siete a dostupné mobilné dáta.


„Dr. Kvínová" v akcii - postrehy z reálneho používania

Ako to už pri smart zariadeniach chodí, ich uvítanie do života často obnáša rôzne neduhy v podobe “bavkania sa” s aplikáciami, nastavovaním, párovaním, nabíjaním a podobne. Tieto tortúry som samozrejme absolvoval aj ja. “Misia Q” začala pripojením prilby do nabíjačky, stiahnutím appky z obchodu play, naštartovaním bluetoothu a snahou o spárovanie senzora s mobilom. Nabíjanie trvá cca 4 hoďky, ale párovať môžete pokojne aj počas neho. Aplikácia vás navádza, ako máte prilbu zdvihnúť a pohrkať, aby sa senzor prebral z hibernácie a potom už viac-menej robíte len administratívu s osobnými údajmi a ICE kontaktami.

Osoby, ktoré budú informované o vašich pádoch, musia mať tiež inštalovanú appku ABUS. SMS notifikácie ponúka až platené členstvo “ESSENTIAL” za 2,99 €/mesačne (alebo 29,99 € ročne), ktoré okrem iného ponúka aj možnosť sledovania polohy jazdca cez appku, možnosť “SOS” poklepania po prilbe a údaje o preťažení senzoru. “PREMIUM” členstvo za 4,99 €/mesačne (49,99 €/ročne) ponúka navyše smart štatistiky, analýzy, plánovač jazdy a podobné vymoženosti. Skúšobné predplatné máte grátis na 2 týždne (pre každú z verzií), potom vám z účtu strhne mesačnú platbu. Free verzia ponúka iba notifikácie (CRASH-alert) cez aplikáciu.


Ak ste si týmto všetkým prešli, tak už sa smelo môžete vydať do lesa na biku. Na moju hlavu prilba sadla ako uliata a nemal som najmenší problém s tým, že by mi padala, posúvala sa, alebo ma nejako obťažovala pri jazde. Rovnako ani uťahovací mechanizmus nemal tendenciu povoľovať sa. Výstelka je pekne po celom obvode čela, tak ako to má byť, a aj keď by mohla byť trochu hrubšia, tak s ňou nebol žiaden problém po stránke komfortu. Upínacie remienky sú pekne nastaviteľné pod ušami aj pod bradou a magnetický zámok je proste vec, ktorú chceš, len o tom ešte nevieš! Pôvodne som mal trochu obavu o to, ako bude prilba dýchať, keďže na temene sa nenachádza veľa otvorov, no prúdenie vzduchu v prilbe je navrhnuté dobre a rozhodne som nemal pocit, že by sa mi varila hlava ani počas horúcich júnových dní.

Polohovateľný štít držal na svojom mieste v každej polohe aj pri prejazde úsekov, kde som bol vyklepaný ako „šnicel". To sa však nedá povedať o záslepke nabíjacieho portu, ktorá na svojom mieste drží, len kým sa na ňu dívate. Netuším, či sa jedná o systémovú vadu, alebo len o vadu tohto konkrétneho kusa, no trošku to vo mne nahlodáva obavu, že čo ak sa tam dostane počas výjazdu voda alebo blato. Nakoľko už ale mesiac nepršalo, tak som s tým problém reálne nemal.


Aby som sa však ešte vrátil k funkcii “kvínu”, tak vo free-verzii okrem GPS signálu musíte mať pustené a dostupné aj mobilné dáta, čo v určitých lesoch a zemepisných šírkach bude asi trochu problém. Čiže, ak nechcete riskovať, že počas sólo-výjazdu mimo civilizácie pri páde Quin stroskotá na absencii mobilného internetu, je lepšie si priplatiť. Ako vraví Bohuš: “Kdyžtak, já si příplatím." Počas testovania som našťastie nemal žiaden pád a neotestoval som CRASH alert v praxi. Pri simulovaných hodoch prilby o gauč a matrac sa však nemal tendenciu spúšťať alarm, takže sa nemusíte obávať, že by každé nechcené hrknutie prilby vydesilo vašich blízkych. Na to musí byť náraz fakt silný a gyroskop v senzore musí zaznamenať aj predchádzajúci pohyb a rýchlosť. Na čo by som vás však upozornil je, že do istej miery záleží aj na type smartfónu, či bude Quin správne fungovať. Zatiaľ čo na staršom mobile SONY Z5 mi spojenie fungovalo spoľahlivo, na Xiaomi A2 lite sa mal tendenciu bluetooth časom odpájať.

A čo to vlastne ten SOS a CRASH alert je?

CRASH Alert – je zaznamenaný pri naozajstnom páde pri parametroch jazdy
SOS Alert – je výstraha, ktorú si viete zavolať cez už vyššie spomínané 4x poklepanie na prilbu alebo keď pripojená prilba zaznamená silnejší pád – napríklad pád prilby na betón a podobne. Ide o to, že prilba vás upozorní na to, že mohlo prísť (iba v krajných prípadoch) k jej poškodeniu.


Plusy

  • integrovaný senzor detekcie pádu
  • priehľadný polohovateľný štít
  • magnetické zapínanie remienka
  • robustná konštrukcia

Mínusy

  • vyššia hmotnosť
  • slabo držiaca záslepka nabíjania
  • mesačný poplatok za premium funkcie
  • do prilby sa nedajú zastrčiť klasické okuliare


Pre koho je prilba určená?

Vo svojich recenziách sa vždy snažím zamyslieť aj nad tým, pre koho je daný produkt určený a komu prinesie najväčšie benefity. ABUS MonTrailer Quin je prilba určená primárne do náročnejšieho terénu, kde určite hrozí väčšie riziko pádu a popravde aj AM/EN jazdci majú tendenciu viac riskovať a vyhľadávať adrenalín. Zvlášť, pokiaľ jazdíte sám a do ťažko dostupných terénov, kombo extra odolnej prilby a systému privolania prvej pomoci je určite obrovské plus, ktoré vám v konečnom dôsledku pri drsnom páde môže doslova zachrániť život. Okrem toho máte k dispozícii aj ďalšie funkcie, ako napríklad možnosť sledovania vašej polohy. Vaša polovička vám tak nemusí vyvolávať, za koľko prídete domov, ale pekne vidí, kde sa zrovna nachádzate. Pokiaľ chcete mať istotu a byť „zichrovaní", no zároveň je MonTrailer pre vás príliš robustný a ťažký, siahnuť môžete aj po modeloch Viator, alebo Moventor, ktoré rovnako dostali do vienka technológiu Quin.

Na záver ešte doplním, že odporúčaná maloobchodná cena pre ABUS MonTrailer Quin je stanovená na 199 €, prilba je dostupná v troch farebných vyhotoveniach (Polar white, Black velvet a Neon yellow) a podrobnejšie informácie nájdete na stránkach výrobcu na tomto odkaze.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
bimjeam 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: ABUS YouDrop FF – prilba pre odvážne deti

Test: ABUS YouDrop FF – prilba pre odvážne deti

Rodičia cyklisti skôr či neskôr prilákajú k tomuto krásnemu športu aj svoje deti. S tým sa samozrejme spája aj určitý faktor strachu a tak sa často snažíme svoje deti ochrániť najlepšie, ako vieme.
Test: Uvex Revolt Mips - ak sa neviete rozhodnúť

Test: Uvex Revolt Mips - ak sa neviete rozhodnúť

Kvalita, nové technológie a jednoduchosť v rámci konvertibilných prilieb. Tieto slová by mohli definovať novinku od Uvexu – model Revolt.
Test: Dainese Linea 01 MIPS - najľahšia DH full face prilba?

Test: Dainese Linea 01 MIPS - najľahšia DH full face prilba?

Celotvárová alebo full face prilba musí bezpochyby spĺňať tie najnáročnejšie bezpečnostné kritériá. Kto by ale čakal vo full face prilbe taký prievan?
keyboard_arrow_up