Test: Dainese Linea 01 MIPS - najľahšia DH full face prilba?

Celotvárová alebo full face prilba musí bezpochyby spĺňať tie najnáročnejšie bezpečnostné kritériá. Kto by ale čakal vo full face prilbe taký prievan?

Či už v nej poletujete po skokoch, balansujete v extra technických a prudkých skalnatých sekciách, alebo naháňate sekundy na DH trati, vždy od nej čakáte 100-percentnú ochranu v prípade, ak...

Posledné roky je aj v týchto kategóriách trendom odľahčovať, či už ide o samotné bicykle, komponenty, alebo o ochranné prvky. Aby výrobcovia dodržali štandardy ochrany alebo ich dokonca ešte zlepšili, majú tento „oriešok“ pri znižovaní hmotnosti o to väčší. Mne sa dostala do rúk minuloročná novinka - DH prilba od výrobcu Dainese Linea 01 MIPS, a tak sa na ňu pozriem trochu detailnejšie.

Full face prilba Dainese Linea 01 Mips

Hmotnosť a normy

Hneď v úvode musím spomenúť, že s hmotnosťou 570 gramov (veľkosť M) ide o najľahšiu celotvárovú prilbu na trhu s DH certifikátom. Keď som ju prvýkrát po vybalení zobral do rúk, bolo až neuveriteľné držať tak masívnu prilbu s takou hmotnosťou. Na hlave jej robustnosť preto vôbec necítiť, čo z nej robí výborného adepta aj na enduro jazdenie. Pritom sa chváli dodržiavaním noriem CPSC 1203, CE EN1078, ASTM F1952-DH, ASTM 2032-BMX a AS/NZ 2063. Aby som tu len tak nevypisoval písmenká a čísla, pozrel som sa trochu na to, čo ktorá norma znamená, nech je v tom jasno.

  • Prvá z uvedených CPSC 1203 je US ekvivalent CE EN normy, ktorá je ale o čosi benevolentnejšia, takže v podstate CPSC 1203 znamená vyššiu ochranu v štyroch kategóriách – test pri tlmení nárazu, test udržania pevnosti, test stability pozície a test periférneho videnia.
  • Druhá norma CE EN1078 je spomínaná benevolentnejšia norma, pri ktorej môže byť výplň o čosi tenšia a tým aj ľahšia, ale keďže predošlá norma je striktnejšia, tak plnenie tejto je v princípe automatické.
  • ASTM F1952-DH ako napovedajú posledné dve písmenká, hovorí o zjazdovej bezpečnosti. Je ešte o čosi prísnejšia ako prvá CPSC norma, jej naplnenie vyžaduje viac ochrany a testuje sa pri väčších nárazoch.
  • ASTM 2032-BMX je zase zameraná na špecifiká nárazov pri BMX použití.
  • A nakoniec AS/NZ 2063 je austrálsko-novozélandská norma, ktorá testuje absorbovanie bežných nárazov, bezpečné uchytenie prilby a pod.

Takže o bezpečnosť by malo byť teoreticky postarané nadštandardne.

Dainese Linea 01 Mips

Materiály, technológie...

Konštrukciu tvorí vonkajší plášť z polykarbonátu v kombinácii s vnútorným plášťom z EPS s dvojitou hustotou, mapovaný podľa tých oblastí lebky, ktoré sú najviac vystavené nárazom. Robustnosť a tuhosť ešte zlepšuje nylonový exoskelet, ktorý je zapustený do vnútornej škrupiny, počínajúc EPS chráničom brady a ochrany cez oblasť líc.

... výrobca si dal záležať, aby otvory boli dostatočné, ale aj aby lícny chránič nebránil vo výhľade...
Integrovaný systém MIPS je tu už nejaký ten rok, tak ho už veľmi predstavovať nebudem. Len v stručnosti, znižuje možnosť prenosu nebezpečných rotačných nárazových síl na hlavu a tým prispieva k ešte vyššej ochrane v prípade pádu. Prilba je tiež vybavená systémom NFC (Near Field Communication) TwiceMe, ktorý podľa výrobcu umožňuje rýchlejší prenos osobných a zdravotných informácií, čo umožňuje výrazne skrátiť čas pri záchrane. Táto vychytávka ma zaujala a hneď som aj musel vyskúšať, ako funguje. Po priložení mobilu k symbolu mi mobil ponúkol prejsť na odkaz NFC Tag appky v prehliadači. Po následnom odkliknutí sa otvorí stránka technológie TwiceMe s popisom na inštaláciu aplikácie s rovnakým menom.

„Appka“ je nainšalovaná a vpravo dole ponúka menu 4 ikonky – Emergency, Location, Profiles a Info. Emergency je úvodná stránka, ktorá ponúka núdzové volanie, info o aktuálnej pozícii a aktiváciu scenera na identifikáciu niekoho s prilbou, ktorá má túto technológiu. Menu Location otvorí mapu (treba mať zapnuté určovanie polohy GPS v mobile) a tu je možnosť poslať svoju polohu. Bohužiaľ, v našich polohách záchranári tento systém ešte nemajú. V Európe podľa tej mapy na tom fungujú hlavne v Alpách, teda Rakúsko, Švajčiarsko a Francúzsko.

V menu Profiles je všetko o vás, teda po tom, čo si tam pridáte všetky možné informácie, ktoré tam chcete mať. Rovnako ponúka aj pridať konkrétnu prilbu a nahranie informácií do zariadenia v prilbe. Veľmi šikovné! Posledná ikonka menu Info zobrazuje rôzne novinky, správy od vývojára, tutoriál atď.


Samotná prilba je ako pravý švajčiarsky ementál - je vybavená celkovo 30-timi ventilačnými otvormi. Z toho je 22 na centrálnom jadre a 8 zadných extraktorov. Chcel som ju vyskúšať na hlave aj pri bežnej jazde z mesta do lesa, no keď do prilby zafúkal vietor cez všetky tie otvory, nejako sa ten vzduch v prilbe začal víriť a normálne som si musel dať na hlavu aspoň tenkú čelenku. Kto by čakal vo full face prilbe taký prievan...?

Dainese Linea 01 Mips
O pohodlie sa vo vnútri prilby stará mäkká, antibakteriálna a tepelne tvarovaná podšívka odolná proti zápachu, ktorá je odnímateľná a dá sa prať. Aj tá prispieva k tomu, že prilba drží výborne na hlave, najmä lícne výstelky príjemne plnia svoju funkciu.

So zorným poľom nie je najmenší problém, výrobca si dal záležať, aby otvory boli dostatočné, ale aj aby lícny chránič nebránil vo výhľade. Rovnako aj šilt je aj v najnižšej polohe dostatočne vysoko a nebráni vo výhľade. Jeho nastavenie a posunutie nie je problém vykonať ani v rukaviciach, drží ho síce skrutka, ale nie je zatiahnutá úplne, aby to šlo pohnúť.

Rovnako som skúšal kompatibilitu otvoru prilby s MX okuliarmi a oba modely, čo som mal k dispozícii, sedeli výborne.


Zapínanie Dainese Linea 01 Mips
Čo ma skutočne dostalo, je magnetický systém Fidlock zapínania remienkov. Keď som ho skúšal „nasucho" odopnúť pri nenasadenej prilbe, tak som sa trochu zapotil, no „iná kávička“ je to s prilbou na hlave. Krásne sa to magneticky zacvakne už pri priblížení oboch koncov k sebe a odopnutie ide úplne prirodzene posunutím vrchnej časti do strany. A to všetko ide aj jednou rukou napríklad pri pokojnej jazde na biku... Klobúk aj s prilbou dole za to!

Prilba Dainese Linea 01 Mips v praxi
Čo ešte dodať? No to hlavné je cena (ibaže by nie ), ktorá sa pohybuje pod 290 €, čo nie je málo, ale zase na takého lídra vo svojej triede tak akurát. Hlavne keď vezmem do úvahy, že sú aj drahšie prilby s vyššou hmotnosťou, menej technológiami atď. Môžete ju nájsť v troch farebných kombináciách (NARDO-GRAY/RED, BLACK/GRAY, WHITE/BLACK) a veľkostiach S - M, M - L a XL.

Plusy

  • hmotnosť
  • ventilácia
  • viditeľnosť a kompatibilita s MX okuliarmi
  • zapínanie remienka, ktoré ma dostalo

Mínusy

  • trochu objemný dizajn
Zdroj fotografií: archív autora
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
warzone 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Uvex Revolt Mips - ak sa neviete rozhodnúť

Test: Uvex Revolt Mips - ak sa neviete rozhodnúť

Kvalita, nové technológie a jednoduchosť v rámci konvertibilných prilieb. Tieto slová by mohli definovať novinku od Uvexu – model Revolt.
Test: Giro Insurgent Spherical - keď ide do tuhého

Test: Giro Insurgent Spherical - keď ide do tuhého

Vedeli ste, že štatisticky sa dá predchádzať až 80 % výjazdom vrtuľníka k zranenému cyklistovi v bikeparkoch? Viac v teste prilby, ktorá s tým veľmi úzko súvisí...
Test: Lazer Coyote KinetiCore - ochrana alternatívnym spôsobom

Test: Lazer Coyote KinetiCore - ochrana alternatívnym spôsobom

Univerzálnosť a ochrana hlavy s pečiatkou inovatívneho prístupu. Ako obstojí Lazer Coyote v prérii plnej tradičných riešení?

Výber z produktov

keyboard_arrow_up