Level up, alebo zmena po rokoch

Rok 2021 je definitívne ukončený. Priniesol nám opätovné rozšírenie rôznych podujatí, dobiehanie oproti minulému roku, aj krásu v podobe olympiády. Žiadne veľké akcie sa ma však netýkali.

Keďže šlo pre mňa o nadmerne turbulentný rok, rozhodol som sa zamerať predovšetkým na čo najmenej vecí, o to viac som si ich však užil. Medzi skvelé zážitky rozhodne patrila zmena biku. Žreb padol na českého výrobcu – Author, konkrétne model Context. Ale prečo vlastne nový bicykel?


Zmena, štýl a rozpočet

Dôležitým krokom k novému biku bola chuť posunúť sa trochu ďalej. Keďže patrím do skupiny, ktorú som si pracovne nazval „Znováčikovia" – teda ľudia, ktorí po rokoch opäť nachádzajú vzťah k jazdeniu – potreboval som zmenu. Prvé nové kroky na dvoch kolesách som rozbehol len minulú sezónu, aj to spočiatku veľmi pomaly. Keďže som v tom čase oprašoval „fullík“ na 26-palcoch z roku 2009, po zabehaní sa to chcelo „level up". Po viacerých uhloch pohľadu na môj štýl jazdy, preferovaný terén, či agresiu rámu som si nastavil základné obrysy. Pridal som komponenty, resp. kategóriu komponentov, ktoré by mi vyhovovali a ktoré by nezruinovali môj rozpočet. Rozhodol som sa pre vyššiu strednú kategóriu do cca 1 300 €. Uvedomil som si, že potenciál celoodpruženého stroja pri mojich trasách nie je využívaný ani zďaleka, a preto som sa rozhodol pre hardtail.

Avšak obrie kolesá, ktoré som mal zrazu pod zadkom, začali dávať svoj zmysel.
Keď bolo jasné, čo vo všeobecnosti od biku očakávam, začalo sa hľadanie toho správneho výrobcu a modelu. Nuž a to bol, ako isto mnohí z vás pocítili, naozaj náročný počin. Roky 2020 a 2021 nám dali pocítiť, akí závislí sme medzi sebou po celom svete. Obmedzené dodávky komponentov, či celých radov bicyklov mi výber prudko zúžil. Možno žiaľ, a možno našťastie, pretože by som pri plných možnostiach, aké boli pred začiatkom pandémie, vyberal ten pravý bike asi až dodnes . A tak, pri všetkých možných obmedzeniach a redukciách padla voľba na dvoch výhercov – agresívnejší Kellys Gate 50 a všeobecnejší Author Context, oba na 29 palcoch. Kellys ako náš domáci ťahúň však zmizol skôr, než som sa zbadal, voľba preto padla na stroj od „Pražákov“.


Prvé šoky, prvé kroky

Priznám sa, nie som ťažko technický typ. Zvládam základný servis, defekt v teréne a pár drobností, ktoré považujem za nevyhnutnosť. Keďže však náročnejšie záležitosti rozhodne nechávam na odborníkov v servise, technikálie tu len tak ľahučko „líznem“, nech poteším aj milovníkov čísel, avšak zameriam sa na pocity, ktoré som mal pri prvotných nastaveniach a počas jazdenia. Tie boli pre mňa totiž najdôležitejšie v rámci celej zmeny. Odpružený model spred dvanástich rokov a moderný hardtail – tu už bolo čo porovnávať. Tým, ktorí sa jazdeniu venujú pravidelne a modely striedajú aspoň každých pár sezón, možno môj opis nebude veľa hovoriť. No ale predsa, aj vy to zažívate pri každom novom biku – opäť niečo nové, nový rad tlmenia, čerstvé, ešte nevyšúchané gripy, vôňa nepoužitých plášťov. Krásny pocit, ktorý som mal aj ja, no pri takom veľkom skoku bol ešte intenzívnejší.

Prišiel deň prvej jazdy. Našťastie to bol pre mňa deň dovolenky, manželka v práci, doma veci porobené – proste ideálne podmienky, ktoré sú veľmi zriedkavé. Vďaka kope času som si nechal nastavenia až na ráno. Sedlo v správnej výške, citlivosť brzdných páčok doladená a jedna povinná samozrejmosť – premazanie továrensky olejovanej reťaze. Ešte výber vhodnej trasy, nič príliš náročné, pár stúpaní, občas lesné cestičky, trocha šotolinky a miestami nejaký ten asfalt, nech skúsim všetko. Chcel som proste vedieť, čo od biku očakávať. Musím povedať, že ma čakali naozaj rôzne šoky. Boli však zmesou niečoho nového, ale príjemne pozitívneho. Isteže, k daným šokom prispel aj fakt, že som spravil takú obrovskú zmenu. Očakával som však, že mi dá neodpružený zadok naozaj razantnejšie pocítiť moje vlastné chyby v teréne, opak bol však pravdou.

Keďže nepatrím medzi jazdcov s agresívnym štýlom, ale skôr medzi pohodárov, ktorí netrhajú plášte v každej ostrejšej zákrute, no odvážia sa aj na drsnejší terén, mierne som sa obával o skalnaté zjazdy, či prudké výjazdy, ktoré neobľubujem pri žiadnej veľkosti, či tuhosti kolies. Avšak obrie kolesá, ktoré som mal zrazu pod zadkom, začali dávať svoj zmysel. Predpokladám, že pokiaľ by niekto menil full za hard, no veľkosť kolies by ostala bez zmeny, tak by so mnou asi nesúhlasil. Samozrejme aj ja som zachytil rozdiel a odpružená 26-tka je v kľúčovom momente pre pohodlie „zadnice" iste vhodnejšia, než „twentynajner“ bez tlmiča. Keďže som však mal možnosť porovnať technológiu s rozdielom jednej dekády, hodnotím prudký posun vpred a efektivitu tlmenia aj bez pružiny pod sedlom. Pre vás, čo modely meníte častejšie, to musí znieť až smiešne .


Fajnová výbava už od podlahy

Vyzerá to tak, že som si zvolil správne. Na prvý pohľad geometricky príjemne vyzerajúci rám v sebe skrýva zaujímavý potenciál. Napriek menšej agresii ide stále o konštrukciu, ktorá vás pri jazde dostatočne tiahne vpred. Rám je síce univerzálnejší, zameraný na väčšie spektrum užívateľov, bez problémov by však s prihliadnutím na cenovú kategóriu obstál aj na nejakom tom maratóne. Tlmiace funkcie mi zabezpečuje vzduchová vidlica RST First so zdvihom 100 mm, ktorá odvádza naozaj dobrú prácu. Vzduchová vidlica bola jednou z podmienok môjho výberu a rozhodne nesklamala. Ako bonus model ponúka možnosť vidlicu uzamknúť priamo z riadidiel. No parádička .


Pri riadidlách musím pozitívne vypichnúť šírku úchopu, ktorá mi vyhovuje a pociťujem vysokú stabilitu.
...na asfalte nijako neruší, šotolinu zbožňuje, smerom z kopca dodáva slušný pocit istoty.
Svojou nízkou postavou som sa tesne zmestil do veľkosti rámu M, preto cítim, že je bike pre mňa mohutný, nie však v zmysle, že je obrovský, skôr mám pri ňom pocit, že zvládnem všetko, až na úplne plnohodnotné lietanie . To je aj vo všeobecnosti veľmi rýchle zhodnotenie pocitov z jazdy – tento bike je pre mňa taký malý tank. Nie taký ťažký, zato taký hutný. Úprimne, až na zvalený 200 ročný dub v lese ma vážne nič na ďalších výjazdoch nezastavilo. Aby nebolo všetko len „juchú“, nevyhovovali mi gripy. Nechcel som počas sezóny nič meniť, chcel som vlastne vedieť, čo ponúka výrobca sám od seba. Gripy budú rozhodne jednou z prvých zmien, ktoré nastanú v zimnom období, kedy takmer nejazdím.


O radenie sa na výjazdoch stará systém Shimano Deore, ktorý považujem za typický pre modely danej kategórie. Nie nadarmo je práve Deore využívaný pri širokej škále modelov rôznych značiek. Svoju prácu robí viac než spoľahlivo a považujem ho za istý most medzi kategóriami „ujde to“ a „už nikdy nemením“. Proste šikovný priemer. Brzdy Shimano MT 400 postačili zatiaľ vždy, do budúcna možno niečo viac. Na downhill by zrejme neobstáli, utiahli však aj mnoho samovražedných scenárov . Na brzdovom systéme ma však viac potešili páčky, kombinácia akéhosi kovo-plastu ma zaujala, pretože napriek danej kombinácii nejde o „šunt“. Vďaka tomu sú však ľahké a držia sa príjemne, k čomu prispieva aj sympatický dizajn, na ktorý krásne zapadne jeden až dva prsty, ako káže moderný bontón.


Nečakane príjemný pocit som mal aj z komponentu, ktorý väčšinou mením kvôli komfortu ako jeden z prvých – sedlo. Nehovorím pritom len o prvom výjazde. Sedlo som si ponechal, aj keď som dopredu počítal, že bude to jediné, čo popri sezónnom teste vymením. Nestalo sa . Za spomenutie ešte rozhodne stojí obutie na plášťoch Vittoria Barzo. Model ponúka celkom zaujímavý vzor pre všestrannosť – na asfalte nijako neruší, šotolinu zbožňuje, smerom z kopca dodáva slušný pocit istoty. Smerom hore to bol občasný boj, pripisujem ho však aj vlastnému „zabehávaniu“ s 29-tkami kolesami. Nuž a keď nie, príde čas na výmenu .


Pocity z jazdy

Za ušlú sezónu sa mi na biku podarilo precestovať nejaký ten kilometer. Rôzne typy terénov, rôzna intenzita a rozmanité počasie. Tri ročné obdobia boli bohaté a vďaka tomu som mal možnosť porovnávať, aké podmienky vlastne zvládne. A ono toho vôbec nebolo málo. Bike obstál na viac ako výbornú aj tam, kde som to nečakal. Veľkú zásluhu má na tom práve príjemná geometria, ktorá v kombinácii s dobrým posedom a šírkou riadidiel dodáva nielen istotu stability, ale aj istotu do toho riadne dupnúť. Jazdu som si užil ako pri krátkom, intenzívnom tréningu, tak pri niekoľkohodinovom výjazde. Prvých pár jázd si zvykal chrbát, po adaptácii na nový posed a miernych úpravách sa problém stratil.

Zhrnutie

So zmenou som rozhodne spokojný. Bike univerzálnejšieho charakteru si môže nájsť miesto medzi širším publikom a vzhľadom na komponenty má daná cenová kategória čo ponúknuť. Po zabehanej sezóne to chce rozhodne menšie úpravy, personalizácia je však už na každom zvlášť. Bicykle s podobnou cenovkou (1 200 – 1 500 € pri HT) sú prechodnou bránou medzi rodinným výjazdom a súťažným hltaním jedného maratónu za druhým, aj preto majú silné zastúpenie na trhu. Raz darmo, je o ne záujem a niet sa čomu diviť. Za prijateľnú cenu, ktorá sa dá napríklad našetriť za celkom slušný čas, už získaš stroj, ktorý splní veľkú škálu tvojich očakávaní, čo upevňuje skvelý pocit v sedle.


Takýto pocit je umocnený aj drobnosťami, ktoré sú v modernej cyklistike očakávané. Ide o maličkosti ako väčšinou všadeprítomné „rýchloupináky“, či kabeláž vedená vnútrom rámu. Pri dobrom obchode v správnom čase ťa v danej kategórií občas čaká aj komfort v podobe teleskopickej sedlovky, bez ktorej sa samozrejme svet nezrúti, no rozhodne poteší. Ja som potiahol ušlú sezónu na pevnej sedlovke a zmenu zatiaľ nechystám. Keď ju však trafíš v rámci cenovej kategórie počas nejakej akcie, či špeciálnej zľavy, rozhodne ňou nepohrdni. Trvalo mi istý čas, kým som sa rozhýbal a prehovoril sám seba do nového biku. Hľadal som kopu dôvodov na zmenu, medzi inými aj fakt, že vidlica vpredu mi rozhodne stačí a tlmič len pridával na hmotnosti, navyše 11 rokov dozadu boli konštrukcie sami o sebe ťažšie, investoval som do akej-takej modernizácie pomaly toľko, čo by stál nový bike, a tak ďalej. Jazda na tom starom mi však pomohla. Dala mi čas rozmyslieť si, či chcem jazdiť ďalej a myšlienka zmeny biku prišla až potom. Vrelo odporúčam aspoň na jednu sezónu.


Ako dieťa som jazdil často aj „závodne", preto bolo po jednej aktívnej sezóne pre mňa rozhodovanie jednoduché. Opäť som sa v sedle našiel. Ak prechádzaš podobným scenárom váhania a po viacerých výjazdoch si zistil, že by ťa jazda bavila, tak neváhaj, pokiaľ by kúpa pre teba neznamenala, že najbližšiu dobu nebudeš môcť jesť pre nedostatok financií. Podobný extrém skús obehnúť aj v prípade, že financie by sa v pohode našli, no jazdil si dávno, alebo len párkrát za poslednú dobu a bike sa chystáš kúpiť z dôvodu, lebo je zelený a tak podobne .


Moja skúsenosť snáď niekomu pomôže, to je práve zámer tohto článku. Nenavigujem ťa ku konkrétnemu výrobcovi, svoj prieskum medzi nimi si musíš prebehnúť sám, podľa vlastných požiadaviek. Ak však chceš mať dostupné modely viacerých značiek pohromade a zjednodušiť si tak výber, určite neprehliadni horské modely v MTBIKER eshope.

Mates
report_problem Našiel si v texte chybu?
mgrkovacs 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Z 0 na 1 300 za 2 roky

Z 0 na 1 300 za 2 roky

Čaute, bikeri a bikerky. Rád by som sa s vami podelil o to, ako som po dlhých rokoch znovu objavil lásku k bicyklu.
Ako 46-ročný som si kúpil downhill bicykel. Bola to chyba?

Ako 46-ročný som si kúpil downhill bicykel. Bola to chyba?

Zjazdové bicykle nie sú určené iba pre pretekárov či rýchlych mladých jazdcov.
Imro vs. Cepo alebo súboj pod Tematínom

Imro vs. Cepo alebo súboj pod Tematínom

Naštylizovali sme sa do polohy cestného a MTB cyklistu, dali si konečne battle a popri ňom vám predstavíme aj MTBIKER trail, či stúpanie na Tematín.
keyboard_arrow_up