Spokojné kilometre s galuskami Tufo - plášte ešte nevyhrali

Aké obutie na pretekárske kolesá? Kraľujú dnes definitívne plášte? Musí byť výmena galusky vždy boj?

Pre bežného jazdca je určite jednoduchšie používať plášte. Je to ľahšie, lacnejšie a výkon úplne postačí. No máme tu aj skupinu cyklistov, ktorí pretekajú alebo sa z iných dôvodov orientujú na výkon, napr. lovci KOMov. Tým by som rád ukázal, že galusky majú stále svoje miesto v ponuke obutia a život s nimi nie je vôbec taký komplikovaný, keď viete, ako na ne.

Na tento článok som sa tešil aj preto, lebo mám chuť zastať sa aktuálne „slabšieho”. V poslednej dobe nám výrobcovia obutia ukazujú, že plášte sú rovnako dobré a ešte lepšie ako galusky, profesionálne nás tým nútia jazdiť na plášťových kolesách. Mne to „smrdí" marketingom, hlavne pre profesionálov vidím jasné výhody v prospech galusiek a podľa mňa majú miesto aj u amatérov. Keď budete vyberať svoje ďalšie karbónové „nedeľné” kolesá, nasledujúce informácie vám pomôžu s výberom.


Nevýhody a výhody galusiek

Galusky a plášte dnes stoja podobne, v cene zásadný rozdiel nie je. Nevýhodou sú menšie možnosti pri oprave defektu a zložitejšia je aj ich montáž. O týchto veciach nebudem polemizovať. Musia však existovať aj výhody, ktoré to vyvážia, inak by tu neboli s nami tak dlho. Toto sú moje dôvody, pre ktoré som sa rozhodol pre galusky na svoje pretekárske kolesá.

Hmotnosť kolesa

Ja nie som na hmotnosť orientovaný cyklista, ale galuskové ráfiky sú ľahšie, čo pre niekoho môže byť silný argument. Jednoduchšia je konštrukcia ráfika, netreba toľko materiálu. Posledné roky jazdím najmä holandskú značku FFWD, rozdiel medzi týmto a rovnako vysokými ráfikmi s výškou 55 mm je viac ako 100 g.


Aj duša niečo váži

...dôvod, prečo stále jazdím s galuskami, je ten, že cítim, ako sa pekne odvaľujú...
S hmotnosťou súvisí aj to, koľko váži obutie. V prípade plášťov treba pripočítať duše alebo TL mlieko, galuska je vlastne všetko v jednom. Detailista môže pripočítať hmotnosť lepidla alebo obojstrannej pásky, pomocou ktorej sa galuska lepí na ráfik. Výsledok?


Veľmi porovnateľný. Keď som zvážil svoje Pinarello obuté na galuskových a potom na plášťových kolesách a odpočítal papierový rozdiel v hmotnosti kolies, galusková verzia vyhrávala o viac ako 100 g. Nie je to úplne vedecké porovnanie, ale rozmer a aj cena obutia boli podobné.

Pri príležitosti tohto článku prezúvam časovkársky bicykel, obúvam model Tufo Elite S3. Hľadal som niečo rýchle s dobrým TPI, výrazný dezén som nepotreboval. Pre gramárov dopĺňam údaje o hmotnosti. Tento model v rozmere 25 mm váži podľa výrobcu 265 g, 23 mm má len 225 g. To sú veľmi dobré výsledky aj v porovnaní s inými značkami a s ich top modelmi s cenou pokojne aj okolo 100 €.


Najväčšie výhody sú TPI a odolnosť

Ako som povedal, hmotnosť ma až tak netrápi. Dôvod, prečo stále jazdím s galuskami, je ten, že cítim, ako sa pekne odvaľujú. Vyššie spomínaný model S3 uvádza TPI na behúni až 375. Pre porovnanie, bežné sú čísla okolo stovky.

Ďalšia dôležitá výhoda, ktorú, nanešťastie, relatívne dosť často využívam, je odolnosť galusiek. Na maratónoch a pretekoch nás často pošlú na miesta so zlou cestou, ľahko chytíte jamu v pelotóne a v spleti tiel nemáte dobrý výhľad. Odolnejší je ráfik a aj samotné obutie. Galuska ráfik chráni a nehrozí ani precvaknutie o bočnice, ako sa to môže stať pri plášťoch.


Klopenie ako na motorke a filtrovanie

Z detailov spomeniem aj možnosť „klopenia”. Keď sú galusky dobre nalepené, viem sa do nich v zákrutách viac oprieť. Poteší aj možnosť bezpečnejšieho zastavenia v prípade náhleho defektu. Galuska je nalepená, nezvlečie sa z ráfika ako plášť. Pohodlie do značnej miery závisí od tlaku a rozmeru obutia a ráfikov, tu by som kecal, keby som tvrdil, že cítim veľké rozdiely.

Praktické tipy

Najväčšia otrava v súvislosti s galuskami
Inú možnosť, ako použiť tmel, cyklista pri oprave nemá...
je ich lepenie na ráfik a s tým súvisiace odstraňovanie starého lepidla pri výmene starej za novú. Pohodlnejšia možnosť je použitie obojstranne lepiacej pásky. Netreba sa toho báť, drží výborne aj roky a máte menšiu šancu, že sa niečo pokazí, ako pri používaní lepidla. A je to rýchlejšie.


Lepenie galusiek Tufo

Páska sa nedá použiť vždy, tvar galusiek a ráfikov je rôzny a záleží od značky. Ideálne, ak je tvar ráfika plochý a rovnako aj spodná strana galusky. Potom nič nebráni tomu, aby ste použili obojstrannú pásku. Ak máte galusku značky Tufo, je to ideálne, tie sú priamo vyrábané na takýto spôsob lepenia.


Páska ide dole, lep dá zabrať

Na fotkách vidno, že som musel odstrániť starú pásku, a aj po rokoch ide celá dole. Až na malé zvyšky lepidla som použil Tufo Rim Cleaner, dobrá vec aj na klasické lepidlo. Následne ráfik prebehnem šmirgľom a ráfik je pripravený na novú pásku. Keď je nalepená, nafúkam galusky, natiahnem ich pomocou nohy a ruky, nech sa ľahšie nazúvajú a na neodlepenú pásku ich vyfúknuté ľahko nahodím. Použijem kúsok izolepy, aby ventil nepukal v diere ráfika.


Obrovská výhoda pásky je, že po osadení sa dá galuska na ráfiku ešte posúvať, aby bola presne v strede. Po roztočení vidím, že nikde nehádže. Pri lepidle to je ťažšie, tam na to máte len jeden pokus a malé korekcie sa robia ťažšie. Nakoniec vytiahnem ochrannú fóliu, takže galuska je už nalepená, nabombujem a hotovo.


Čo s defektom

Nepoznám lepší tmel, ako ten od Tufa. Iný som ani neskúšal. V ponuke majú menej agresívny, ktorý sa dáva ako prevencia defektov, ten s prívlastkom Carbon lepí aj veľké diery. A časom aj ventilky. To je jeho jediná nevýhoda, že občas treba redukciu ventilka prepichnúť najtenším imbusákom. Inú možnosť, ako použiť tmel, cyklista pri oprave nemá, už sa nerobí tak ako v minulosti, že by sa galuska zospodu rozpárala a duša sa v nej opravila fľakom.


Galusky sú stále tu

Viem, nové marketingové informácie hovoria, že moderné plášte vraj prekonávajú galusky, sú viac aero a ešte neviem ako inak sú zázračné. Mne to ale nejako logicky nevychádza. Konštrukčne mi pripadá galuska lepšia, aj keď uznávam, že rozdiely sa určite stále zmenšujú. Na plášťoch sa dnes dá vyhrať aj Paris Roubaix, čo si pred pár rokmi nevedel predstaviť nikto. Neverím, že keby ste sa opýtali profíka na pive, či galusku alebo plášť, že by si bez tlaku sponzora vybral na pretekanie to druhé.

Takže to zhrniem, galusky sú tu, majú svoje významné výhody a život s nimi nemusí byť otrava so zababranými prstami od lepu. Na tréningy ideálne plášte, keď ide o sekundy a bezpečnosť, tak galusky.


Veľké rozdiely sú v značkách. Vedel by som menovať také, ktoré sú typické svojou malou výdržou, no Tufo patrí presne na opačný koniec spektra. Ich galusky veľa znesú a sú odolné voči defektom. Ja som s modelom Elite Ride dal bez jediného problému celý etapák v Kamerune, čo bolo vyše 1 000 km po afrických cestách.


Česká značka robí aj plášte. Tie sú obuté na testovacích kolesách Shimano Ultegra. Nechýbajú ani redukcie a ďalšie príslušenstvo. Tu nájdete ich kompletnú ponuku.
Zdroj fotografií: archív autora
report_problem Našiel si v texte chybu?
cepooo 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Plášte a príslušenstvo do náročných podmienok PR článok

Plášte a príslušenstvo do náročných podmienok

Jeseň je jednoznačne najkrajšie obdobie na jazdu v prírode. Terén však už býva mokrý a blatistý. Je teda vhodné vymeniť letný, rýchly dezén za niečo „agresívnejšie“, čo podrží v náročných podmienkach.
XC plášte – rýchlosť, priľnavosť a odolnosť PR článok

XC plášte – rýchlosť, priľnavosť a odolnosť

Cross-country jazdenie je náročné na výdrž, silu, nechýbajú strmé stúpania, rýchle a technické zjazdy. A to musia zvládnuť aj plášte. Poď si s nami vybrať tie pravé.
Test: Maxxis Minion DHF x Aggressor - ideálne kombo na suché traily

Test: Maxxis Minion DHF x Aggressor - ideálne kombo na suché traily

Plášte patria medzi najdôležitejšie komponenty na bicykli. Sú jediným kontaktným bodom bicykla s terénom, a preto treba dbať na ich výber.
keyboard_arrow_up