Tip na výlet: Častovský cyklookruh - zvládne to gravel?

Tip na výlet: Častovský cyklookruh - zvládne to gravel?

Gravel bikerov pribúda, ale podujatí pre nich je málo. Čo tak sa socializovať na cykloturistickej MTB akcii ako je MTBIKER Častovský cyklookruh?

Možno slabo hľadám, alebo zle pozerám, ale gravel podujatí na Slovensku je ako šafránu. Myslím plnohodnotné gravel podujatie v štýle bike maratónu alebo niečo ako cestné preteky, kde by bola trať od začiatku vymyslená pre „štrkolety". Bolo by fajn sa stretnúť v komunite, pokecať, porovnať biky a vybavenie a tak. Ešte som na podobnom neštartoval, ale myslím si, že to môže mať špecifický náboj a nebude to len o dupaní v teréne ako pri MTB, ale myslieť bude treba aj na taktiku ako na ceste.

Asi to bude otázka času, kým sa prvý gravel maratón zorganizuje aj u nás. Kým sa tak stane, priživiť sa môžu gravelisti tam, kde je ich kategória tiež vypísaná, alebo ide o nenáročnú MTB akciu, ako je napr. MTBIKER Častovský cyklookruh.



Okolie hradu gravelom


Cieľom jazdy bolo zistiť, či sa okruh hodí aj na gravel bike...
Myšlienka vyskúšať si trasu tejto akcie na gravel biku mi napadla, keď som špekuloval, kam v rámci tréningu vybehnem na svojom Marine. Pred rokmi som natáčal video pozvánku s organizátormi, terén sa mi zdal príjemne jazditeľný a nenáročný a tak som do Garmin hodiniek nahral GPX dlhej trasy a kým som vyrazil, ešte som si preveril jeden dôležitý detail.

Dobre som si pamätal, že už vtedy mi chlapi z Častej spomínali, že oficiálne je celá trasa dostupná len v čase konania akcie, lebo vedie cez obory, ktoré sú oplotené a zamknuté brány, preto na to dopredu myslite. Ja som využil kontakty a v rámci propagácie podujatia mi bol prechod umožnený.



Nejako veľa km


Z Trnavy to mám do Častej po poľňačkách asi 30 km. Klasicky som išiel cez náučný chodník pri obci Jablonec, prvá zastávka bola káva a koláč na „Červáku”.
...jediné, čo nás prekvapilo, je relatívna náročnosť, 42 km nám obom dalo zabrať.
Po doplnení energie som na hodinkách spustil navigovať. Či pôjdem celý okruh, čo je 42 km, som nechal otvorené, musel som myslieť aj na cestu domov na bicykli. Cieľom jazdy bolo zistiť, či sa okruh hodí aj na gravel bike. V popise akcie majú uvedené, že to zvládnu aj trekingové bicykle, tak som bol zvedavý.

Rôzne povrchy


Podujatie sa začína zjazdom od hradu smerom k obci Častá, kamene sú trochu väčšie, preto radšej brzdím, aby som niekde nesekol plášť. Zjazd končí až na lesnej asfaltovej ceste, po ktorej sa opäť stúpa hore a to som na gravel bicykli kráľ. Na cesťák by to bolo príliš rozbité a na MTB zase málo. Kopček vybehnem, ani neviem ako, v pohode stačia aj prevody z ponuky 1x11.



Hore sú už aj lesné cestičky, občas zvážnica, klasické Malé Karpaty. Biker by sa musel niekde zatúlať mimo oficiálnych ciest, aby narazil na terén, ktorý by bol zásadne náročnejší.



Stačilo, som upečený


Vyrazil som len s jednou fľašou, v druhom košíku bolo náradie a tak som bol po chvíli upečený a smädný, studničky v okolí boli vyschnuté. Spodný okruh som pri tomto pokuse radšej vynechal, ako sa malo odbočiť smerom k „Zoške”, a pokračoval som po trati do cieľa. No nedalo mi to, chcel som to dať celé, aby som si prešiel aj druhú časť dlhej trasy a zistil som, či aj tá je rovnako v pohode ako to, čo som už stihol prejsť.

Druhý pokus


O pár dní som naložil biky a priateľku a vraciam sa na miesto činu. Opäť dopredu kontaktujem Častovčanov s tým, že na prvý pokus som to nedal celé a znovu potrebujem „odomknúť” okruh. Teraz ideme k hradu autom, aby sme ušetrili čas a energiu na celú trasu, cieľom je prejsť kompletný okruh.

Celý čas príjemná gravelovačka bez nutnosti zásadne spomaľovať kvôli prekážkam...
Aj druhá slučka svojím charakterom nie je zásadne odlišná od prvej. Jediné, čo nás prekvapilo, je relatívna náročnosť, 42 km nám obom dalo zabrať. Nastúpali sme viac ako 1 000 metrov, v niektorých zjazdoch sa nedalo veľmi oddychovať, na graveloch bolo treba obchádzať kamene, ktoré boli na cestách vysypané kvôli mechanizmom lesníkov. Najkrajšia časť bola od Hubálovej k Čermákovej lúke, v zime sem chodím bežkovať.



Aký bike to zvládne?


Samozrejme, nie je gravel ako gravel, preto môžem odporučiť, na akom stroji sa tam vydať, aby vás nič nezastavilo, keď pôjdete na cibuľový chleba v bufete počas cyklojazdy. Môj Marin Headlands 1 je základná verzia karbónového modelu, žiadne špeciálne či extra drahé komponenty som na ňom nemenil.



Z pôvodnej konfigurácie išli dole len plášte, vymenil som ich za Pirelli Cinturato v šírke 45 mm, tento rozmer je maximum, čo zvládne zadná stavba. „Pirellky” sú vo vyhotovení H, takže univerzálny rýchly dezén bez väčších drapákov, plášte nie sú citlivé na defekty, sú rýchle aj na asfalte a vďaka zmesi dobre držia v teréne. Obutie spomínam takto detailne preto, lebo od neho do veľkej miery závisí, čo všetko zvládne konkrétny bicykel. A samozrejme aj od jazdca a jeho techniky.



Kvôli pohodliu išlo dole aj pôvodné sedlo Marin, nestačilo počtu kilometrov, ktoré som v ňom trávil. Pri mojej hmotnosti sa plastové telo ohýbalo, nedržalo ma v správnom posede. Doma som poposúval sedlá medzi bicyklami a na Marin išlo Selle San Marco Allroad Supercomfort. Iné zmeny na biku nemám, priateľka to zvládla na CTM Koyuk 3.0, plášte mala rovnaké ako ja, len v šírke 40 mm.



Dobre vymyslená trať


Podujatie, ktorému som „ukradol” GPX, má charakter turistickej akcie. Je vhodné aj pre menej skúsených jazdcov, rodiny alebo mladšie ročníky a tomu je prispôsobená aj trasa. Celú dobu príjemná gravelovačka bez nutnosti zásadne spomaľovať kvôli prekážkam, zosadnúť z biku a tlačiť netreba ani meter. Navyše na stromoch vidieť značenie z minulých ročníkov, orientácia je super jednoduchá. Častovský cyklookruh je možnosť, ako pojazdiť na miestach, kam sa bežne cyklista nedostane.

Kto je v sobotu 06. 08. 2022 voľný, tak vybehnite, prihlasuje sa dopredu cez náš Kalendár. A že nemáte odolné MTB alebo ebike? Nevadí, zoberte gravel, treking alebo kross bicykel a zistite, či sa vám to aj na takom biku bude páčiť rovnako ako mne. A ak v tento termín nemôžete, tak dostupné časti trate použite pri plánovaní svojej jazdy.

Jazda z Trnavy mi trvala 4 hodiny, aj bez celého okruhu som mal nakoniec 80 km. Na ďalší pokus sme to dali už celé, malé zachádzky boli k studničkám, až na Hubálovej nebola vyschnutá.
report_problem Našiel si v texte chybu?
cepooo (Tomáš Cepka)
Páči sa ti tento článok? thumb_up37thumb_down comments 19 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Video: Trnavský gravel - kláštor, zámok, hrad a kaštieľ play_arrow

Video: Trnavský gravel - kláštor, zámok, hrad a kaštieľ

Tieto miesta čakajú na objavenie, dostať sa k nim dá úplne bez áut a netreba ani bike do ťažkého terénu.
Pozvánka: MTB Trilogy – hranica maratónu a endura?

Pozvánka: MTB Trilogy – hranica maratónu a endura?

Dalo by sa povedať, že dnes je doba určitého „zľahčovania“. Technických úsekov z tratí ubúda, znižuje sa náročnosť, čo samozrejme súvisí aj s rozšírením štartového poľa o trochu väčšie masy a začínajúcich cyklistov. Ale nie vždy...
Začínam s gravelom - výber biku, vhodného terénu a prvé pocity

Začínam s gravelom - výber biku, vhodného terénu a prvé pocity

Podľa čoho som si vyberal gravel bicykel a ako som ho hneď upravil? Dlhšie jazdenie mi upravilo názor na vhodný terén pre gravel, takto to teraz vidím.
keyboard_arrow_up