
Predstavenie: Giant Propel 2023 - nová generácia cestného aero modelu
Síce už má na konte dve víťazstvá na Tour de France, ale oficiálneho predstavenia sa dočkal až včera. Reč je o novej aero-žiletke od značky Giant.
Áno, tušíte správne, jedná sa o novú generáciu očakávaného modelu Propel, ktorý (ako inak) dostal do vienka viacero zaujímavých inovácií, o ktorých sa viac dočítate v dnešnom predstavení.
Inovácie, ktoré nie sú len na okrasu
V prípade modelu Propel sa rozhodne nejedná
Nemožno opomenúť ani zaujímavé lakovanie, ktoré kombinuje efektné metalické a „candy” prvky.len o kozmetické úpravy, nakoľko bol kompletne prekopaný celý základ v podobe rámu. Ten bol navrhnutý od piky pomocou technológie AeroSystem Shaping a testovaním vo veternom tuneli GST v nemeckom Immenstaade. V porovnaní s ostatnými hráčmi na trhu, ktorí používajú statickú figurínu jazdca pri testovaní, použil Giant dynamickú figurínu, ktorá podstatne vernejšie kopírovala pohyby reálneho jazdca.

Výsledkom je rám, kde je každý uhol a tvar optimalizovaný pre čo najmenší aerodynamický odpor a hmotnostnú úsporu. Predné časti rámu, kde na aerodynamike záleží najviac, majú tvar skrátenej elipsy, aby sa minimalizoval odpor vzduchu. Názov „Propel”, ktorý v preklade znamená „hnať sa”, tak nezostal nič dlžný svojmu menu. Okrem vylepšenia aerodynamiky sa vývojárom v Giante podarilo medzigeneračne navýšiť aj tuhosť a znížiť hmotnosť rámu, čo je vždy veľká výzva.
Preukázateľne na základe meraní je teda nový model rýchlejší a zároveň s lepšou efektivitou prenosu sily do pedálov. Zoštíhlené boli aj sedlové vzpery a sedlovka Vector, ktorá je v prípade vyššieho radu Advanced SL integrovaná. Prepracovné bolo aj vedenie bowdenov v oblasti predstavca a hlavovej rúry, ktoré okrem dizajnovej stránky uľahčujú aj prípadný servis. Nemožno opomenúť ani zaujímavé lakovanie, ktoré kombinuje efektné metalické a „candy” prvky.

Aero is everything! - pri ráme to nekončí
Aby bol výsledný efekt dokonalý, aero-úpravami prešli aj ostatné komponenty, ako sú riadidlá, predstavec a ráfiky. Na nový Propel Giant osádza kolesá s 50 mm vysokými aero ráfikmi CADEX a dokonca aj aero plášťami (áno, čítate správne) CADEX. Týka sa to však iba top modelov SL. Nižší model má 50 mm kolesá GIANT a klasické plášte. Pri najnižšom modely sú základné výplety s hliníkovými ráfikmy Giant P-A2 Disc, vďaka čomu sa darí držať cena dole.
Nezabudlo sa ani na detaily, ako je rozdielne aerodynamické tvarovanie košíkov na fľaše, v snahe čo najviac minimalizovať odpor vzduchu pri jazde. Výsledkom všetkých týchto počinov je ešte väčšia univerzálnosť tohto modelu, ktorý sa nestratí ani v kopcovitej etape alebo na kratších triatlonových pretekoch.
Jazdné vlastnosti v reči čísel
...modelu Propel Advanced SL sa teda znížením hmotnosti a navýšením tuhosti podarilo vylepšiť celkovú účinnosť o veľmi slušných 26,4 %.Nový Propel je teda ideálnym náčiním pre výkonnostne orientovaných „rýchlikov”, kedy hranica medzi bedňou a zemiakom často závisí od správneho načasovania a detailov, ktoré rozhodujú. Ostré náklony, prejazdy technických zákrut, zrýchlenie v nástupe… Toto všetko sú situácie, v ktorých nový Propel vyniká najviac. Pripočítajte k tomu excelentnú aerodynamiku, vyššiu tuhosť, nižšiu hmotnosť a máte skvelého partnera pre vaše víťazstvá. Pre tých, ktorí majú radi presné údaje a vyžívajú sa v reči čísel, doplníme informácie z laboratórneho testovania, kedy inžinieri v Giante dospeli meraním k záveru, že v porovnaní s modelom predchádzajúcej generácie má nový Propel Advanced SL o 6,21 wattu nižší aerodynamický odpor, čo sa rovná úspore 27 sekúnd na 40 kilometrov pri rýchlosti 40 km/h.
Nový rám má zároveň o 9,9 % väčšiu tuhosť rámu ako starý model. Tuhosť rámu pri šliapaní sa taktiež zvýšila, a to o 7,5 %. Celková tuhosť rámovej sady spolu s vidlicou je o 9,2 % vyššia. Keď dosadíte tieto čísla do rovnice s celkovou hmotnosťou rámovej sady, dostanete magické číslo pomeru tuhosti k hmotnosti, resp. celkovú účinnosť. V prípade nového modelu Propel Advanced SL sa teda znížením hmotnosti a navýšením tuhosti podarilo vylepšiť celkovú účinnosť o veľmi slušných 26,4 %. To, že je rámová sada veľmi tuhá, ešte nemusí nutne znamenať, že je automaticky bicykel aj rýchlejší. V reálnych podmienkach dôležitú úlohu zohráva aj stabilita a kontrola, ktorá bola dosiahnutá úpravou zadnej stavby, ktorá je vo vertikálnom smere poddajnejšia a poskytuje priechodnosť pre plášte so šírkou až 30 mm.

Prívetivejší dizajn aj pre servisákov
Nové riadidlá Contact SLR Aero majú patentovaný dvojdielny dizajn, ktorý umožňuje jednoduchšie nastavenie. V porovnaní s jednodielnym combom riadidiel a predstavca podstatne uľahčujú výmenu komponentov a ich nastavenie. Radiace káble a brzdové hadice sú pekne skryté pred vetrom a zároveň sa eliminovala zložitosť, typická pre plne integrovaný dizajn riadidiel s predstavcom, ktoré sú bežné u mnohých dnešných cestných aerobikov.
Karbónové riadidlá majú vo vrchnej časti sploštený tvar pre lepšiu aerodynamiku a pohodlie rúk a zároveň väčší drop pre lepšiu kontrolu v šprinte, prejazde zákrut a zdolávaní zjazdov. Celý modelový rad Propel obsahuje aj nový OverDrive Aero System, ktorý pozostáva z krku vidlice v tvare písmena D, ktoré dopĺňajú aero podložky, umožňujúce pohodlné servisovanie vnútorne vedených bŕzd a káblov prehadzovačky.
Na záver ešte doplníme, že ceny jednotlivých modelov zatiaľ neboli pre náš trh stanovené, no k dispozícii budú tieto modely:
- Propel Advanced SL 0 (Stardust)
- Propel Advanced SL 1 (Airglow)
- Propel Advanced SL - rámová sada (Nebula)
- Propel Advanced Pro 0-Di2 (Black Currant)
- Propel Advanced Pro 1 (Phoenix Fire)
- Propel Advanced Pro - rámová sada (Supernova)
- Propel Advanced 1 (Orion Nebula)
- Propel Advanced 2 (Cobalt)
Bližšie informácie o modeloch Propel 2023 nájdete na stránke výrobcu na tomto odkaze.
Zdroj fotografií: giant-bicycles.com
comment Komentáre Zobraziť komentáre (8)