Predstavenie: Giant Propel 2023 - nová generácia cestného aero modelu

Síce už má na konte dve víťazstvá na Tour de France, ale oficiálneho predstavenia sa dočkal až včera. Reč je o novej aero-žiletke od značky Giant.

Áno, tušíte správne, jedná sa o novú generáciu očakávaného modelu Propel, ktorý (ako inak) dostal do vienka viacero zaujímavých inovácií, o ktorých sa viac dočítate v dnešnom predstavení.


Inovácie, ktoré nie sú len na okrasu

V prípade modelu Propel sa rozhodne nejedná
Nemožno opomenúť ani zaujímavé lakovanie, ktoré kombinuje efektné metalické a „candy” prvky.
len o kozmetické úpravy, nakoľko bol kompletne prekopaný celý základ v podobe rámu. Ten bol navrhnutý od piky pomocou technológie AeroSystem Shaping a testovaním vo veternom tuneli GST v nemeckom Immenstaade. V porovnaní s ostatnými hráčmi na trhu, ktorí používajú statickú figurínu jazdca pri testovaní, použil Giant dynamickú figurínu, ktorá podstatne vernejšie kopírovala pohyby reálneho jazdca.


Výsledkom je rám, kde je každý uhol a tvar optimalizovaný pre čo najmenší aerodynamický odpor a hmotnostnú úsporu. Predné časti rámu, kde na aerodynamike záleží najviac, majú tvar skrátenej elipsy, aby sa minimalizoval odpor vzduchu. Názov „Propel”, ktorý v preklade znamená „hnať sa”, tak nezostal nič dlžný svojmu menu. Okrem vylepšenia aerodynamiky sa vývojárom v Giante podarilo medzigeneračne navýšiť aj tuhosť a znížiť hmotnosť rámu, čo je vždy veľká výzva.

Preukázateľne na základe meraní je teda nový model rýchlejší a zároveň s lepšou efektivitou prenosu sily do pedálov. Zoštíhlené boli aj sedlové vzpery a sedlovka Vector, ktorá je v prípade vyššieho radu Advanced SL integrovaná. Prepracovné bolo aj vedenie bowdenov v oblasti predstavca a hlavovej rúry, ktoré okrem dizajnovej stránky uľahčujú aj prípadný servis. Nemožno opomenúť ani zaujímavé lakovanie, ktoré kombinuje efektné metalické a „candy” prvky.


Aero is everything! - pri ráme to nekončí

Aby bol výsledný efekt dokonalý, aero-úpravami prešli aj ostatné komponenty, ako sú riadidlá, predstavec a ráfiky. Na nový Propel Giant osádza kolesá s 50 mm vysokými aero ráfikmi CADEX a dokonca aj aero plášťami (áno, čítate správne) CADEX. Týka sa to však iba top modelov SL. Nižší model má 50 mm kolesá GIANT a klasické plášte. Pri najnižšom modely sú základné výplety s hliníkovými ráfikmy Giant P-A2 Disc, vďaka čomu sa darí držať cena dole.

Nezabudlo sa ani na detaily, ako je rozdielne aerodynamické tvarovanie košíkov na fľaše, v snahe čo najviac minimalizovať odpor vzduchu pri jazde. Výsledkom všetkých týchto počinov je ešte väčšia univerzálnosť tohto modelu, ktorý sa nestratí ani v kopcovitej etape alebo na kratších triatlonových pretekoch.


Jazdné vlastnosti v reči čísel

...modelu Propel Advanced SL sa teda znížením hmotnosti a navýšením tuhosti podarilo vylepšiť celkovú účinnosť o veľmi slušných 26,4 %.
Nový Propel je teda ideálnym náčiním pre výkonnostne orientovaných „rýchlikov”, kedy hranica medzi bedňou a zemiakom často závisí od správneho načasovania a detailov, ktoré rozhodujú. Ostré náklony, prejazdy technických zákrut, zrýchlenie v nástupe… Toto všetko sú situácie, v ktorých nový Propel vyniká najviac. Pripočítajte k tomu excelentnú aerodynamiku, vyššiu tuhosť, nižšiu hmotnosť a máte skvelého partnera pre vaše víťazstvá. Pre tých, ktorí majú radi presné údaje a vyžívajú sa v reči čísel, doplníme informácie z laboratórneho testovania, kedy inžinieri v Giante dospeli meraním k záveru, že v porovnaní s modelom predchádzajúcej generácie má nový Propel Advanced SL o 6,21 wattu nižší aerodynamický odpor, čo sa rovná úspore 27 sekúnd na 40 kilometrov pri rýchlosti 40 km/h.

Nový rám má zároveň o 9,9 % väčšiu tuhosť rámu ako starý model. Tuhosť rámu pri šliapaní sa taktiež zvýšila, a to o 7,5 %. Celková tuhosť rámovej sady spolu s vidlicou je o 9,2 % vyššia. Keď dosadíte tieto čísla do rovnice s celkovou hmotnosťou rámovej sady, dostanete magické číslo pomeru tuhosti k hmotnosti, resp. celkovú účinnosť. V prípade nového modelu Propel Advanced SL sa teda znížením hmotnosti a navýšením tuhosti podarilo vylepšiť celkovú účinnosť o veľmi slušných 26,4 %. To, že je rámová sada veľmi tuhá, ešte nemusí nutne znamenať, že je automaticky bicykel aj rýchlejší. V reálnych podmienkach dôležitú úlohu zohráva aj stabilita a kontrola, ktorá bola dosiahnutá úpravou zadnej stavby, ktorá je vo vertikálnom smere poddajnejšia a poskytuje priechodnosť pre plášte so šírkou až 30 mm.


Prívetivejší dizajn aj pre servisákov

Nové riadidlá Contact SLR Aero majú patentovaný dvojdielny dizajn, ktorý umožňuje jednoduchšie nastavenie. V porovnaní s jednodielnym combom riadidiel a predstavca podstatne uľahčujú výmenu komponentov a ich nastavenie. Radiace káble a brzdové hadice sú pekne skryté pred vetrom a zároveň sa eliminovala zložitosť, typická pre plne integrovaný dizajn riadidiel s predstavcom, ktoré sú bežné u mnohých dnešných cestných aerobikov.

Karbónové riadidlá majú vo vrchnej časti sploštený tvar pre lepšiu aerodynamiku a pohodlie rúk a zároveň väčší drop pre lepšiu kontrolu v šprinte, prejazde zákrut a zdolávaní zjazdov. Celý modelový rad Propel obsahuje aj nový OverDrive Aero System, ktorý pozostáva z krku vidlice v tvare písmena D, ktoré dopĺňajú aero podložky, umožňujúce pohodlné servisovanie vnútorne vedených bŕzd a káblov prehadzovačky.


Na záver ešte doplníme, že ceny jednotlivých modelov zatiaľ neboli pre náš trh stanovené, no k dispozícii budú tieto modely:

  • Propel Advanced SL 0 (Stardust)
  • Propel Advanced SL 1 (Airglow)
  • Propel Advanced SL - rámová sada (Nebula)
  • Propel Advanced Pro 0-Di2 (Black Currant)
  • Propel Advanced Pro 1 (Phoenix Fire)
  • Propel Advanced Pro - rámová sada (Supernova)
  • Propel Advanced 1 (Orion Nebula)
  • Propel Advanced 2 (Cobalt)

Bližšie informácie o modeloch Propel 2023 nájdete na stránke výrobcu na tomto odkaze.

Zdroj fotografií: giant-bicycles.com
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
redakcia 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Giant TCR - 28 rokov pretekárskych ambícií PR článok

Giant TCR - 28 rokov pretekárskych ambícií

Giant, jeden z lídrov v cyklistických technológiách, predstavuje už 10. generáciu svojho ikonického radu cestných bicyklov TCR. Čo sa dá ešte vylepšiť na vylepšenom?
Video: Vybrať si bicykel len preto, že to je novinka? BMC Teammachine R

Video: Vybrať si bicykel len preto, že to je novinka? BMC Teammachine R

Keď na varenie potrebuješ mrkvu, nekupuj si rajčiny len preto, že ich práve dokladajú.
Konečne som skúsil aero bicykel - sezóna s Giant Propel

Konečne som skúsil aero bicykel - sezóna s Giant Propel

Dlhé roky tvrdím, že aero model je pre mňa zbytočný, a na prvom mieste mám iné parametre než rýchlosť na rovine. Lenže doba sa zmenila a prišiel čas prehodnotiť názor.
keyboard_arrow_up