Giant TCR - 28 rokov pretekárskych ambícií

Giant, jeden z lídrov v cyklistických technológiách, predstavuje už 10. generáciu svojho ikonického radu cestných bicyklov TCR. Čo sa dá ešte vylepšiť na vylepšenom?

Nové TCR spája svoju legendárnu kvalitu jazdy s novou systémovou integráciou a pokrokovými konštrukčnými metódami, vďaka čomu sú rýchlejšie ako kedykoľvek predtým. Nový rad tohto osvedčeného pretekárskeho stroja zahŕňa tri série:

  • TCR Advanced SL
  • TCR Advanced Pro
  • TCR Advanced

Výsledok je súčtom spoločného úsilia vývojárov produktov, interného aerodynamického tímu, športovcov a technikov z tímu Jayco-AlUla, partnera značky Giant a súčasne tímu WorldTour.

Giant TCR Advanced SL

Optimalizácia systému

Rám, kolesá, kokpit a ďalšie kľúčové detaily nového radu TCR boli navrhnuté, vyvinuté a testované spoločne, aby fungovali ako systém. Zrejme najväčšia aktualizácia z predchádzajúcej generácie je na prednej časti bicykla, kde bola dôkladne prepracovaná spodná rámová rúrka, hlavová rúrka a komponenty kokpitu.

Kompozitná vidlica má novú korunku a aerodynamický tvar nôh. Ten bol vyvinutý v spojení so spodnou rúrkou, s novým obdĺžnikovým tvarom pre lepšie prúdenie vzduchu. Hlavová rúrka OverDriveAero, použitá na sériách TCR Advanced SL a Advanced Pro, je kombinovaná s predstavcom Contact SLR/SL AeroLight a s riadidlami Contact SLR/SL s vnútorným vedením káblov.

Kryt hlavového zloženia, káble a rozpery sú zjednotené a integrované pre aerodynamickejšie a užívateľsky prívetivejšie nastavenie. Nové nastavenie kokpitu pridáva flexibilitu tým, že umožňuje ponechať dodatočnú dĺžku bowdenu počas montáže. To zas umožňuje prispôsobenie výšky pomocou podložiek pod predstavcom.

Giant Contact SLR, OverDriveAeroGiant Contact SLR, OverDriveAero

Séria TCR Advanced využíva polointegrovaný dizajn vedenia káblov prostredníctvom predstavca Contact AeroLight a riadidiel Contact. Všetky riadidlá (Contact SLR, Contact SL a Contact) majú sploštenú hornú časť a jemne zvýšené okraje, ktoré pomáhajú jazdcom udržiavať aero polohu. Kompaktná geometria a mierne rozšírené spodné časti riadidiel umožňujú rýchle zmeny polohy rúk a tým lepšiu kontrolu pri zjazde a v zákrutách.

TCR Advanced SL je vyrobený s integrovanou sedlovkou, ktorá šetrí 40 g, zlepšuje aerodynamiku a viac prispieva komfortnej jazde oproti predchádzajúcej generácii ISP. Séria TCR Advanced Pro a Advanced používa kompozitnú sedlovku Variant, ktorá je jednoduchšia na nastavenie a prispôsobenie, ale má tiež vlastný tvar, ktorý je integrovaný so sedlovou rúrkou pre lepšiu aerodynamiku a celistvejší vzhľad.

Giant Integrated Seatpost
Modely TCR stoja na nových systémoch CADEX alebo Giant WheelSystems, ktoré boli vyvinuté a testované pre optimálnu rovnováhu vlastností, vrátane nízkej hmotnosti a aerodynamiky. Kolesá sú pripravené na bezdušové plášte a sú vybavené buď bezdušovými plášťami CADEX alebo Giant so šírkou 28 mm. Prepracovaná konštrukcia však umožňuje použitie plášťov so šírkou až 33 mm.

CADEX Max 40 WheelSystem, Giant TCR Advanced SLCADEX Max 40 WheelSystem, Giant TCR Advanced SL

Víťazná efektivita

Nová vlajková loď, rámová sada TCR Advanced SL, je nielen jedným z najľahších rámov vo svojej kategórii, ale má aj vyššiu tuhosť ako predchádzajúca generácia. Je to výsledok najnovších výrobných postupov.

Patentovaný kompozitný materiál pozostáva z prémiových uhlíkových vlákien, ktoré sú tkané vo vlastnej výrobnej fabrike značky Giant. Nová a mimoriadne presná kompozitná technika rezania za studena nahrádza proces rezania laserom z predchádzajúcej generácie, čo vedie k použitiu presnejších tvarov pri nižšej celkovej hmotnosti rámu. Na vytvorenie jednodielneho predného trojuholníka sa používa jednodielna membrána, čím sa ešte viac minimalizuje hmotnosť rámu, bez obetovania tuhosti a aerodynamiky.

Pri určovaní presných tvarov a priemerov rúrok spolu s rozložením kompozitného materiálu použitého na vytvorenie rámu a vidlice sa inžinieri Giant zamerali na dve kľúčové oblasti tuhosti:
  • tuhosť rámu, ktorá určuje veľkosť celkového torzného ohybu rámu a vidlice pri zaťažení
  • tuhosť šliapania, ktorá meria bočný ohyb oblasti stredovej konzoly pri zaťažení

Giant TCR Advanced SL 0
Nárast tuhosti pochádza z upravených častí hlavovej rúrky, spodnej rúrky a oblasti stredového zloženia. Výsledkom je nekompromisný pretekársky stroj.

Integrovaná aerodynamika

Všetky rúrky boli skonštruované a vyvinuté pomocou modelovania CFD (Computational Fluid Dynamics) a testované vo veternom tuneli. Vytvorili tak nové profilové časti, ktoré konzistentne znižujú koeficienty odporu v širšom rozsahu pri porovnaní s tradičným tvarom rámových rúrok v tvare slzy.

Giant TCR Advanced Pro 0
Rám, vidlica, kokpit a kolesá boli prepracované v aerodynamickom tuneli GST v Immenstaade v Nemecku, s použitím rýchlosti vetra 40 km/h a dynamickej figuríny. Zatiaľ čo väčšina značiek používa statickú figurínu, dynamická verzia presnejšie odhaľuje aerodynamické efekty jazdca pri pedálovaní.

Výsledkom je, že nová rámová sada TCR Advanced SL má oproti predchádzajúcej generácii aerodynamickú výhodu 2,28 wattu a úplne nový bicykel TCR Advanced SL 0 má výhodu 4,19 wattu oproti predchádzajúcej generácii pri rýchlosti 40 km/h.

Giant TCR
Vyjadril sa k nemu aj samotný Filippo Zana (Team Jayco-AlUla), ktorý mal možnosť jazdiť na modeloch TCR počas sústredenia v Španielsku. „Som ohromený tým, ako tento bicykel stúpa, zrýchľuje a cíti sa na ceste,“ povedala vychádzajúca hviezda tímu, ktorá minulý rok vyhrala etapu na Giro d’Italia. „Je to skvelý všestranný bicykel a bude to najlepšia voľba pre mnohé preteky, od jednodňových klasík až po náročné horské etapy. Neviem sa dočkať štartu pretekárskej sezóny s týmto strojom.“

Shimano Ultegra Di2SRAM Force AXS

Aké nás čakajú špecifikácie?

V ponuke TCR Advanced nájdeme najdostupnejšiu výbavu pri modeli Advanced 2 (KOM). Je osadený mechanickou sadou Shimano 105 2 x 12 a hliníkovými kolesami. Nad ním je v ponuke v podstate rovnaký model TCR Advanced 1, akurát špecifikáciu komponentov dopĺňajú tri znaky - Di2.

Najvyššiu výbavu majú TCR Advanced 0. Kým jeden ostáva na Shimano 105 Di2, druhý je vybavený konkurenčným SRAMom v podobe elektronickej sady ASX Rival. Spoločným znakom sú karbónové kolesá Giant WheelSystem SLR 2, s 36 mm vysokými ráfikmi.

Giant TCR Advanced 2 KOM Illusion White, Giant TCR Advanced 1 KOM Mars Dust, Giant TCR Advanced 0 AXS Frost Silver
TCR Advanced Pro začína tam, kde sa končí predošlá sada. Modely Pro 1 sú na výber buď so 105-kou Di2, alebo Rival AXS. Zásadný rozdiel oproti SLR Advanced je však v kľukách, kde nájdeme aj integrovaný merač výkonu a karbónové ráfiky si polepšili o 4 mm, teda majú výšku 40 mm. Advanced Pro 0 sú tiež v konkurečných výbavách, avšak o triedu vyššie.

Tá americká pozostáva z elektronickej sady SRAM Force AXS, japonská zas z Ultegry Di2. Ku nim prislúcha aj vyššia trieda karbónových kolies Giant SLR 0 40 s karbónovým aero výpletom. Obuté sú v plášťoch Cadex Race GC.

Giant TCR Advanced Pro 1 AXS Carbon Chrome, Giant TCR Advanced Pro 0 Di2 Ocean Twilight, Giant TCR Advanced Pro 0 AXS Mercury
To už sme pri najvyššej kategórii, teda TCR Advanced SL. Pozostáva z troch modelov. Dva sú označené 1-kou. Rozdiel je, ako v predošlej triede, vo výbave, teda Ultegra Di2 vs. Force AXS, no nájdeme tu aj integrovanú sedlovú rúrku, samozrejme plne integrovaný karbónový kokpit, wattmeter v kľukách a kolesá s karbónovými špicmi. Absolútny vrchol TCR rady je Advanced SL 0.

Pohon tvorí špičková sada Shimano Dura-Ace Di2, systém kolies CADEX Max 40 s karbónovým výpletom, plne integrovaným karbónovým kokpitom, tak ako sa patrí na profesionálny pretekársky bicykel. Niektoré modely sa robia aj v ďalších farbách.

Giant TCR Advanced SL 1 AXS Blue Dragonfly IrisGiant TCR Advanced SL 0 Di2 Black Lava

Ponuku cestných bicyklov výrobcu Giant nájdete na našom MTBIKER eshope. Viac informácií o novinkách nájdete na webe výrobcu.
Zdroj fotografií: Giant
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?

Podobné články

Cestné bicykle do 3 000 € - prvé kilometre s radosťou PR článok

Cestné bicykle do 3 000 € - prvé kilometre s radosťou

Tritisíc eur je suma, za ktorú si už dokážeš zaobstarať naozaj slušný cestný bicykel. Aké modely stoja za zváženie?
Cestná kolekcia Giant 2024 - evolúcia nie revolúcia PR článok

Cestná kolekcia Giant 2024 - evolúcia nie revolúcia

Giant patrí medzi popredných výrobcov bicyklov a karbónových rámov aj pre iné značky. Ako pretavili svoje skúsenosti do roku 2024 a na čo sa môžete tešiť?
Cestné bicykle BMC 2024 – poď na preteky ako „profík“ PR článok

Cestné bicykle BMC 2024 – poď na preteky ako „profík“

Podarilo sa švajčiarskemu výrobcovi bicyklov zosúladiť požiadavky náročných cyklistov ako je súhra tuhosti, prenosu sily a aerodynamiky?
keyboard_arrow_up