Poznatky z hodinovky využijeme všetci - F. Ganna to dokázal

Poznatky z hodinovky využijeme všetci - F. Ganna to dokázal

Čo si z nového rekordu vie zobrať aj bežný cyklista, aké poznatky z techniky a prípravy na rekord využijeme všetci?

Kto cyklistiku len trochu sleduje, určite na neho niekde vyskočilo, že jeden z najlepších časovkárov planéty Filippo Ganna sa pripravoval na zdolanie rekordu v hodinovke, čo sa mu nakoniec aj podarilo. Informácie, že jeho na mieru vyrobený bicykel so všetkými doplnkami stál asi 75 000 €, vyskakovali na nás nielen z cyklistických portálov a preto sa k nim už nechcem vracať. Viacej ma zaujíma, ako vyzerali detaily prípravy a aké jedinečné technické riešenia boli použité a prečo. Z týchto vecí sa bude dať vypozorovať kopec detailov, ktoré môžu byť užitočné pre cyklistov všeobecne a zároveň naznačia ďalší vývoj v našom odvetví.



Len málo teórie pre orientáciu


...nie je to tak, že posed a bicykel si môžu cyklisti vymyslieť, aký sa im zachce.
Kto sleduje cestnú cyklistiku vie, že Ganna je známy netradičným posedom, ktorý je typický menším rámom a tvarom aero nadstavcov, na ktorých doslova visí. Kto by sa čudoval, že prečo, tak dôvodom sú prísne UCI pravidlá, ktoré určujú, ako má vyzerať posed. Presne je stanovené, ako môže byť posunuté sedlo oproti stredu rámu, alebo koľko môžu pretŕčať nadstavce pred stred predného kolesa a v akom maximálnom uhle môžu byť zdvihnuté a kopec ďalších vecí.



Spomínam to preto, lebo pod UCI patrí aj rekord v hodinovke a preto bicykle musia spĺňať štandardy, aké majú dráhové bicykle, nie je to tak, že posed a bicykel si môžu cyklisti vymyslieť, aký sa im zachce. A aj z týchto dôvodov je to celé ešte zaujímavejšie, lebo konštruktéri balansujú medzi pravidlami a tým, čo funguje najlepšie, toto vytvára pôdu pre kreatívne novátorské riešenia. Poďme na ne.



3D tlač bicyklov


Najväčšia časť rozpočtu sa minula na rám Pinarello Bolide F HR 3D. Moja obľúbená značka Pinarello je sponzorom tímu, za ktorý Ganna jazdí a tak logicky sa postarala o prípravu jeho dráhového špeciálu. Pri jeho návrhu sa pracovalo najmä so špecifickým posedom Gannu a s aerodynamikou, ktorá je pri takomto pokuse a v tejto rýchlosti jednou z najdôležitejších vecí. Ale ako to spraviť tak, aby sa mohli detaily pri navrhovaní bicykla aj fyzicky testovať a nešlo len o suché kalkulácie počítača?



Na výrobu rámu sa nepoužil karbón, ale v cyklistike netradičný nový materiál s názvom Scandium-Aluminium-Magnesium, ktorý je vhodný na 3D tlač. Ak by existoval nejaký cyklistický bulvár, hneď si v ňom predstavujem titulok: „Hliníkový rám porazil karbón!!!”. Karbón by poslúžil určite tiež výborne, ale problémom by bola fyzická výroba jednotlivých prototypov, na každý by sa musela vyrábať drahá forma. Pri 3D tlači mohol Ganna fyzicky testovať rôzne verzie, čo pri rekorde, kde ide o každý milimeter, je veľkým pomocníkom. A čo z toho vyplýva pre nás bežných smrteľníkov?



Nič špeciálne, takto na zákazku vyrobený rám s custom nadstavcami MOST bude dostupný pre verejnosť s cenovkou okolo 20 000 €, takže masovka to nebude, je to zaujímavá ukážka vyspelosti 3D tlače. Značke Pinarello sa podarilo dosiahnuť prvenstvo, ide o prvý aero bicykel spĺňajúci UCI pravidlá, ktorý bol takto vyrobený. Karbón aj naďalej bude hrať prím, formy musí zaplatiť počet vyrobených kusov a hliník bude naďalej obľúbený aj kvôli lacnejším prvotným nákladom vo výrobe pri zmenách v geometrii a konštrukcii bicyklov.

Nové tvary


Ak považujeme za vrchol aerodynamiky kvapku,
Lepšie ako lámať reťaz vzadu na malom pastorku s 11 zubami je nahodiť väčší prevodník...
tak potom nás zaujme tvar niektorých častí rámu. Dizajnéri sa inšpirovali svetom zvierat a špeciálne plutvami, drobné výbežky aplikovali na sedlovú rúrku a sedlovku, na ktoré okrem bežného odporu vplýva aj vír vzduchu, ktorý si vytvárame kmitaním nôh. So zaujímavými tvarmi sa cyklisti už stretli veľakrát, spomeniem napríklad povrch ráfikov pripomínajúci povrch golfovej loptičky, ale až prax ukáže, či sa to chytí. Zahrám sa na vizionára, vôbec by ma neprekvapilo, keby sa tento „plutvičkový" dizajn dostal v nejakej podobe na nové cestné Pinarello, ktoré v budúcnosti príde po modeli F.



Na zuboch záleží


Pinarello vychádza z dráhového bicykla, takže nemá brzdy, je singlespeed, „furtšlap” a nemá voľnobeh. Niekde som zachytil, že Ganna použil najväčší prevodník, aký sa kedy na hodinovke jazdil, použil prevod 64/14. Dopredu vedel, že bude potrebovať točiť aspoň 96 otáčok, aby sa dostal na úroveň predchádzajúceho rekordu, za cieľ si dal kadenciu 98. A čo na to my, bežní cyklisti? Ideálna frekvencia je +- 90 otáčok, často vídam hlavne začiatočníkov a víkendových jazdcov, ako to lámu pod 80.

Podľa zvolených prevodov sa odvíja aj ďalší poznatok. Lepšie ako lámať reťaz vzadu na malom pastorku s 11 zubami je nahodiť väčší prevodník. Takto som to spravil aj ja na časovkárskom bicykli, šupol som tam 58 zubov, nižšie je trenie materiálu, keď sa reťaz musí otáčať okolo malého priemeru. Podľa obrázkov Ganna nepoužil oválny prevodník, nie som si istý, či je toto nejako limitované na dráhe, na ceste to problém nie je, preto som si vybral model od značky Garbaruk, ktorý sa vyrába aj na moje staršie kľuky. Jeho voľba bude súvisieť asi aj s frekvenciou šliapania, ja jazdím nižšie otáčky a viacej to „lámem”, ďalší rozdiel medzi nami je dĺžka kľúk.



Menej je viac


Praví časovkári su väčšinou vysokí, Talian má dokonca 193 cm.
...čistý pohon a správne nanesené mazanie vie spraviť rozdiel.
Prekvapilo ma, že na jazdu použil kľuky dlhé len 170 mm, čo je určite menej, ako zvyčajne odporúčajú sami výrobcovia. Áno, dĺžka kľúk na dráhe nemusí sedieť s tým, čo sa bežne používa vonku, ale aj na základe jeho voľby si trúfnem povedať, že trend je jasný. Nie je to tak dávno, keď sa to „nosilo” opačne a vysokí jazdci bežne vozili dĺžku 180 mm, ja som tiež neváhal a takéto si na časovkársky bicykel kúpil, pri mojej výške mi to prišlo logické. Ak by ste sa aj pretekaním nezaoberali a len chcete pohodlne jazdiť, o číslo kratšie kľuky by som neriešil, pri bolestiach kolien by som správnu dĺžku radšej preveril cez Bikefitting.



Pohon by som uzavrel tým, že mu bola venovaná extrémna pozornosť, samotné „mazanie” zabralo desiatky hodín. Špeciálna bola reťaz a aj zuby pastorka, pre nás hobby jazdcov z toho vyplýva aspoň to, že čistý pohon a správne nanesené mazanie vie spraviť rozdiel. Ultrazvukové čističku ale zatiaľ domov nekupujem.

Obutie ako kameň


Jasný je aj trend širších plášťov, keď v roku 2019 mal Campenaerts počas rekordu šírku 19 mm, Ganna obul dnes bežnejších 25 mm (písalo sa aj o 23 mm, čo je stále viacej ako 19). Nikde som sa nedočítal, aký použili tlak, z jeho tímu vyšla informácia, že to bolo viacej, ako by sa dalo čakať. Dôvodom je to, že sa jazdilo na dráhe, ktorej povrch je úplne rovný, nižšie tlaky najlepšie fungujú na bežných cestách, kedy po nerovnostiach kolesá neposkakujú. Na asfalte ostávam pri svojich 28 mm a neprefukujem.



Detaily a ďalšie detaily


Všetky ďalšie veci, ktoré som sa o jeho výbave dočítal, mi potvrdili klasické trendy, ktoré väčšina z nás už pozná. Kto rieši každý watt, ide do keramiky, extrémne dôležité pre aerodynamiku je oblečenie. Ak by som to stiahol na náš svet bežných cyklistov, určite je dobré na časovku zvážiť aspoň návleky na tretry a kombinézu, nemusí to byť špeciálna časovkárska, dobré poslúži aj klasická cestná.



Ja som tento rok vymenil aero prilbu, našiel som model, ktorý lepšie vyhovuje môjmu posedu a podľa mňa sa mi zlepšilo obtekanie vzduchu v oblasti krku. Testované vo veternom tuneli? Nie, kamoš ma odfotil a natočil za jazdy.


Týmto skokom späť do reality by som výpočet zaujímavostí ukončil, ak ste zachytili nejaké ďalšie špeciality spojené s jeho výbavou a výkonom, sem s nimi. Ak vám takéto ladenie nič nehovorí, vôbec to nevadí, nie je to nevyhnutná súčasť cyklistiky. Hlavné je, že jazdíte, kľudne aj vo voľnom tričku. Na druhú stranu je veľká skupina nadšencov, ktorých to baví, či už z pohľadu techniky a fyziky, alebo sa to snažia aplikovať aj do svojho jazdenia. Samozrejme v rámci bežných možností. Tých posledne menovaných pozdravujem zvlášť.

Komu sa zdá, že názov Bolide v spojení s technológiou 3D už niekde zachytil, tu nájde vysvetlenie.

Zdroj fotografií: pinarello.com
report_problem Našiel si v texte chybu?
cepooo (Tomáš Cepka)
Páči sa ti tento článok? thumb_up62thumb_down comments 43 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Majstrovstvá sveta v cyklistike Wollongong 2022 - kto to mohol čakať?

Majstrovstvá sveta v cyklistike Wollongong 2022 - kto to mohol čakať?

...ok, bez okolkov priznám, že Peťov tretí titul v rade bol pre mňa väčší „wow“ moment, než všetko, čo sa udialo na „majstrákoch“ toho roku. No ani útoky čajok, zlomené kosti a „pohorenie" niekoľkých favoritov neznejú zle, čo poviete?
Najrýchlejšia UCI legálna koza - nové Pinarello Bolide F

Najrýchlejšia UCI legálna koza - nové Pinarello Bolide F

Kotúčové brzdy nie sú jediná zmena na časovkárskom špeciáli. V čom je nové Pinarello Bolide F novátorské, určí ďalšie trendy v odvetví?
Video: Kontrola bicykla po daždi - správny chod bez pukania play_arrow

Video: Kontrola bicykla po daždi - správny chod bez pukania

Aké komponenty si zaslúžia nehu a opateru, keď na bicykli opakovane zmoknete? Kde hľadať príčiny pukania alebo zlého chodu komponentov?
keyboard_arrow_up