Test: Panaracer Gravelking EXT - prezúvať kvôli blatu?

Test: Panaracer Gravelking EXT - prezúvať kvôli blatu?

Treba gravel bicykel so zmenou ročných období prezuť na iné plášte? Alebo stačia jedny univerzálne na celý rok?

Po 10 rokoch som vymenila mtb za gravel. Trochu nečakane a zároveň aj logicky. Tu na juhu v okolí Trnavy je to pre mňa univerzálnejší bicykel. A s dvomi pármi kolies o to viac - na cestu aj mimo nej. Čo som však doteraz na mtb neriešila, bolo obutie. Jednoducho som od jari do jesene jazdila na jedných plášťoch bez ohľadu na povrch a počasie. S gravelom sa však objavila otázka, ako si poradí na jeseň s mokrejším a blatistejším povrchom. A že trnavské polia dokážu byť poriadne zradné, vám potvrdí nejeden miestny cyklista.



Na test sa mi však dostali gravel plášte od Panaracer, model Gravelking EXT v rozmere 700x38C (40-622). Už na prvý pohľad mali agresívnejší dezén, tak som bola zvedavá, ako si s poradia s blatom a ako sa ich dezén prejaví na rýchlosti.



Keď univerzálne už nestačia


Väčšinu času jazdím na plášťoch Pirelli Cinturato gravel H v šírke 40 mm.
Plášte majú aj spevnené bočnice proti defektom a preseknutiu a tiež sú tubeless ready.
Tlaky nastavujem podľa toho, ako mi ich odporučí na to určená kalkulačka. Dezén je menší, ale plášte prekvapivo podržia aj v teréne, kde sú kamene a korene, pritom stále sú dosť rýchle na asfalte. No s príchodom jesene, častejšieho dažďa a mokra, už bolo cítiť, že to nie je ono. Plášť sa obalí blatom a zrazu nie je po nejakom dezéne ani stopy. Vy máte pocit, že plávate.

porovnanie so suchým dezénom v šírke 40 mm


Prísľub väčšej istoty aj v blate


Plášť Gravelking EXT pôsobí ako štíhlejšia verzia niečoho, čo by ste v pohode obuli na MTB. Výrobca ich odporúča priamo do mokrých a blatových podmienok. Dezén je vyšší a redší. Hmotnosť pri tejto šírke je 414 g (výrobca udáva 430 g) a tento model je dostupný v troch rozmeroch 33C, 35C a 38C. Plášte majú aj spevnené bočnice proti defektom a preseknutiu a tiež sú tubeless ready.



Priznám sa, že zatiaľ jazdím stále s dušami. Našťastie, nemávam veľa defektov, preto ma to nijak neobmedzuje. No napriek tomu bolo nasadzovanie plášťov jednoduché a rýchle. Zvládla som to do niekoľko minút s montpákami a klasickou servisnou pumpou. Plášť si pekne sadol a už stačilo len počkať na vhodné podmienky a ísť jazdiť.

pri plášti do sucha blato obalí celý grip

Jazda v teréne


Gravelking EXT však aj napriek tomu, že tiež patrí medzi tie užšie plášte, držal skvele.
Na prvé jazdenie a testovanie som si zvolila overené poľné cesty v okolí, ktoré sa striedajú so spojovacími asfaltkami. Predtým niekoľko dní pršalo a boli hmly, takže ma na testovanie čakali ideálne podmienky. Už na začiatku sa prejavil dezén tým, že nepríjemne odstreľoval štrk a menšie kamienky. Všetko v podstate lieta priamo na vás, na toto som so starými plášťami nebola zvyknutá.



Mimo mesto bola konečne prvá výzva, kľučkovanie po blatovej ceste pomedzi veľké mláky. Väčšinou volím opatrnú stopu, viac na suchu, ale už tu sa plášť prejavil ako spoľahlivý a vo svojom „živle". Úsek bolo možné prejsť na istotu bez väčších problémov a aj napriek terénu plášte odvaľovali rýchlo. V podstate som necítila žiadne výrazné spomalenie.

Keď som na jar prvý raz testovala Koyuk, bol obutý na 37C plášťoch vhodných do suchých podmienok. Občas však v teréne nedržali najlepšie stopu, preto som potom na svojom vlastnom zvolila širšie až 40 mm. Gravelking EXT však aj napriek tomu, že tiež patrí medzi tie užšie plášte, držal skvele. Žiadne nečakané pošmyknutia sa nekonali. Jednoducho som sa mohla spoľahnúť, že terénom prejdú.



Väčšiu istotu a komfort nabrala aj jazda na cestách vysypaných väčším štrkom či dokonca zbytkami tehál. Doteraz som takéto úseky prechádzala skôr opatrne a s malou dušičkou, aby som znížila aspoň teoreticky riziko defektu. Teraz som si však vďaka Gravelking plášťom dovolila aj rýchlejšiu jazdu. Pre ich šírku som im spočiatku nedôverovala, ale už po prvých metroch bolo jasné, že vďaka ich robustnosti a dezénu môžem aj tu dôverovať ich jazdným vlastnostiam.



Samočistiaci efekt


Vo viac rozbrázdenom teréne začalo blato pomaly obaľovať plášte. Obávala som sa, že sa obalia tak veľmi, že dezén úplne pokryje a začne sa šmýkať. No opak bol pravdou. Vďaka ich tvaru sa na zjazdnejších úsekoch a na asfalte samé čistili. Skvele to vidno aj na fotkách, kde sme pre porovnanie odfotili plášte Gravelking v porovnaní s Cinturato (45 mm). Síce opäť ako pri štrku a kamienkoch aj blato odletovalo až na mňa, ale trochu blata ešte nikoho nezabilo. Pri niektorých výjazdoch sa cestou domov plášte na asfalte tak vyčistili, že nebolo nutné sa ani núdzovo zastaviť na opláchnutie kolies vapkou.



Celoročné alebo zimné plášte?


A ako teda hodnotím celkovo plášte Gravelking EXT? Z pohľadu hobby cyklistu, ktorý nerieši žiadne gramy, watty a odjazdené hodiny, si trúfam povedať, že na jesenné a jarné obdobie sú pre mňa dobrou voľbou. Prekvapilo ma, že rozdiel oproti plášťom do sucha bol v spomínaných podmienkach tak výrazný, že aj rekreačným cyklistom by som po tejto skúsenosti odporučila na zimu prezúvať. Dobré riešenie by bolo použiť ich aj ako celoročné gravel obutie, ako som spomínala vyššie, tak na presuny asfaltovými úsekmi boli stále dosť rýchle.

Značka PANARACER má viacero gravel plášťov Gravelking, testovaný model Gravelking EXT má odporúčanú cenu 42,99 €.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Marcela-pec (Marcela Pecárová)
Páči sa ti tento článok? thumb_up38thumb_down comments 43 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Plášte a príslušenstvo do náročných podmienok PR článok

Plášte a príslušenstvo do náročných podmienok

Jeseň je jednoznačne najkrajšie obdobie na jazdu v prírode. Terén však už býva mokrý a blatistý. Je teda vhodné vymeniť letný, rýchly dezén za niečo „agresívnejšie“, čo podrží v náročných podmienkach.
Test: Brooks C15 Carved - najlepšie sedlo, aké som kedy mal

Test: Brooks C15 Carved - najlepšie sedlo, aké som kedy mal

Veľmi silný nadpis, ktorý hneď prezrádza, ako som bol spokojný s týmto sedlom. No tak ako som bol ja zaskočený týmto kúskom, to sa ešte žiadnemu produktu nepodarilo.
Test: Panaracer Gravelking SS - rýchly a odolný

Test: Panaracer Gravelking SS - rýchly a odolný

Často sa stretávam s názorom, že gravel je na asfalte veľmi pomalý, keďže má širšie gumy s agresívnejším vzorom. No dá sa to veľmi rýchlo vyriešiť nahodením nejakých "slikov". Prvý výjazd mimo asfalt vás však donúti zamyslieť sa.
keyboard_arrow_up