Bikestein - zrod cyklomonštra

S príchodom zimy som sa pohrával s myšlienkou, že tento rok pošetrím svoje pretekárske bicykle a vyskladám si tzv. „zimák“. Hneď z úvodu som zistil, že to nebude také jednoduché.

Inšpirovaný článkami a videami som sa do toho nakoniec pustil. Čo som vyskladal a ako to celé dopadlo, si môžete prečítať v tomto článku.

Úvodná dilema

Aký „zimák“ bude top? Poskladám si cestný bicykel či jednoduchý horský hardtail? No a potom mi napadlo, čo keby som sa pokúsil o konštrukciu gravela?

Z môjho pohľadu nemá táto disciplína obmedzené limity, pretože niektoré bicykle sa podobajú viac na cestné „žiletky" a iné majú bližšie k MTB. Navyše ide o pomerne novú a populárnu kategóriu cyklistiky, ktorú som doteraz nemal možnosť vyskúšať.

Z pohľadu tréningu sa mi zdalo, že to taktiež bude ideálne. Veď predsa na šotolinových cestách, zvážniciach a v ľahkom teréne býva aj v najškaredších dňoch celkom dobrý podklad a dá sa tu trénovať za každého počasia. Okrem toho som chcel niečo s minimálnou údržbou, a tak bolo rozhodnuté.

Hlavne lowcost

Ako každý správny biker, aj ja sa riadim zásadou, že bicykel musí byť aspoň dvakrát drahší ako auto, na ktorom jazdím.


Keďže vlastním už dva takéto stroje, tak som si povedal,
Bicykel som teda skladal po nociach ako Frankenstein svojho syna.
že sa pokúsim zimný bicykel skonštruovať čo najlacnejšie, max. do 250 €. Začal som prezerať bazáre, hľadať potencionálne rámy, ktoré by boli vhodné na takúto stavbu. Originál gravel rámy, 27,5“ aj 29“ MTB rámy boli nad finančný limit, ktorý som si dal. Zo starého cestného bicykla gravel nevyskladám, a tak som svoj výber obmedzil na 26“ horské hardtaily.


Našiel sa rám

Na MTBIKER bazári mi do oka padol parádny rám Kinesis maxlight XC 120, ktorý sa predával spolu s pevnou vidlicou Mosso. Hneď ako som ho zbadal, tak som si vedel vizuálne predstaviť, ako bude vyzerať v gravelovom prevedení. Ešte skôr ako padlo definitívne rozhodnutie, som si preveril jeho parametre.


Na stránke kinesis.co.uk zisťujem, že v roku 2008 išlo o TOP rám, pričom v hliníkovom prevedení váži len 1 400 gramov. Voľba je jasná, píšem na inzerát, zjednávam cenu a kupujem ho spolu s pevnou vidlicou, hlavovým zložením a sedlovkou za 100 €.

Komponenty

Už predtým som mal zabezpečenú kompletnú 10-rýchlostnú sadu Shimano 105 R5700, ktorú som získal výmenným obchodom.


Zo starších bicyklov mi ostalo plno komponentov, ako mechanické kotúčové brzdy, predstavec, riadidlá, sedlo a všetko potrebné na vyskladanie kompletného bicykla. Jediné, čo mi ešte chýbalo, boli kolesá s nábojmi na rýchloupnutie.


Tu sa začali ďalšie špekulácie. Dám tam 26“ alebo 27,5“ kolesá s tučnejšími plášťami, či budú pasovať aj 29“ na nejakých užších plášťoch? Na moje prekvapenie do 26“ rámu v pohode vošli 29“ kolesá, pričom zostalo dosť priestoru aj pre plášť. Tak som sa rozhodol práve pre tento variant s ďalšou investíciou 100 €.

Zrod monštra

Ako vzorný manžel, otec dvoch detí a pravidelne trénujúci cyklista nemám veľa času navyše. Bicykel som teda skladal po nociach ako Frankenstein svojho syna.


Na bezproblémový priebeh môžete zabudnúť a dosť vecí ma potrápilo. Najviac asi osadenie kľúk. Model, ktorý som mal k dispozícii, mal prevodníky 53/39z. Najprv som tam chcel dať dvojprevodník, no, bohužiaľ, staré MTB rámy neboli konštruované na tak veľké prevodníky, ako je 53-zubová píla.
Vďaka dobrým ľuďom okolo seba som už nemusel nič do biku investovať.
Tak odnímam dole veľký prevodník a osádzam ich tam len s malým prevodníkom. Takto tam vošli, no aj napriek tomu, že som pri montovaní stredu použil podložky, vzdialenosť kľúk od rámu bola minimálna. Bál som sa, že keď do nich pri jazde nohami viac pritlačím, budú šúchať o rám. Takisto aj reťazová linka bola dosť exponovaná, a tak si vravím, či to bude v zábere dobre radiť.


Čo sa týka plášťov, tak na úvod som obul rozmer 622x38c. Tie vošli do rámu bez problémov. Ostatné komponenty pasovali a za dva dlhšie večery sa zrodilo monštrum. V krátkom reels-e si môžete pozrieť pár záberov, ako to celé prebiehalo.



Prvé jazdy a vlastnosti bicykla

Jedna vec je bicykel poskladať, no bude sa dať na ňom naozaj jazdiť?


Bez výčitiek svedomia, že ničím drahý materiál, vyrážam na tréning aj do tých najhorších podmienok.

Na biku som si spravil totožný posed, ako mám na svojich pretekárskych „raketách" a vyrazil som. Na počudovanie, jazdné vlastnosti neboli vôbec zlé a zisťujem, že tréning na zimnom bicykli môže byť plnohodnotný. Napriek tomu sa prejavili aj nejaké nedostatky:

  • Ťažký prevod – k dispozícii som mal cestnú sadu s 39-zubovým prevodníkom a kazetou v rozsahu 11-28. Pri jazde v kopcoch so sklonom nad 8 % alebo na mäkšom povrchu som musel nohami doslova zalamovať, a to mi nevyhovovalo.
  • Kľuky – moje obavy ohľadom radenia a reťazovej linky sa taktiež naplnili. Systém neradil dobre a keďže som nemal originál jednoprevodník, tak mi často padala reťaz.
  • Zlá voľba plášťov – po pár jazdách sa ukázalo, že plášte sú nedostačujúce z hľadiska gripu a komfortu.

Nasleduje tuning

Vďaka dobrým ľuďom okolo seba som už nemusel nič do biku investovať. Otec mi daroval parádne kľuky SRAM NX s 36-zubovým prevodníkom. Vďaka 113 mm oske sa kľuky dostali do ideálnej polohy, čím sa dosiahla ideálna reťazová linka a radenie. Navyše originál jednoprevodník eliminoval padanie reťaze. Vymenil som aj kazetu Shimano 105 (11-28) za Deore XT (11-36).

Ďalším bartrom sa mi podarilo získať karbónovú vidlicu a semi-hydraulické brzdy. Nakoniec som spravil ešte jednu investíciu a kúpil som poriadne plášte s terénnym vzorom. Dopredu Panaracer 43C a dozadu Schwalbe Smart Sam v 40c prevedení.

Zrodila sa hviezda

Aj napriek úvodnej myšlienke sa to zvrhlo a z bicykla, ktorý mal slúžiť ako zimák, sa stal plnohodnotný gravel bike, ktorý nielen dobre vyzerá, ale má aj super jazdné vlastnosti.


V pohode na ňom viem absolvovať dlhšie výjazdy v ľahšom i ťažšom teréne. Vyhovuje mi aj jeho jednoduchá údržba a jediné, čo som od jeho finálnej podoby menil, sú lanká.

Prečo „bikestein”?

Pretože podobne ako Frankensteinovo monštrum sa skladalo z častí rôznych ľudí, tak sa aj to moje skladá z rôznych bláznivých kombinácií cestných a MTB komponentov. Však nakoniec posúďte sami:

  • Rám: MTB 26“ Kinnesis Maxlite XC120, aluminium
  • Vidlica: Ritchey carbon
  • Páky: Shimano 105, R5700, 10 spd, dual control
  • Kľuky, prevodník: SRAM NX, FSA 36z
  • Prehadzovačka: Shimano 105, 10 spd, dlhé ramienko
  • Kolesá/náboje: Syncross 30 mm, Formula
  • Plášte: Schwalbe Smart Sam 40 c
  • Riadidlá: One, gravel, 440 mm, 20° flare
  • Predstavec: Specialized MTB
  • Brzdy: X – tech semi-hydraulic
  • Reťaz: KMC cestná 10 spd
  • Kazeta: Shimano Deore XT 10 spd, 11-36
  • Sedlovka: Syntace P6, karbón

Na záver musím zhodnotiť, že zimný bicykel je top investícia, ktorú som v minulom roku urobil. Vďaka super ľuďom okolo seba, ktorí podporili moje dielo a darovali mi rôzne komponenty, som svoj finančný limit prekročil len minimálne. Za konečnú investíciu by som určite nič lepšie nekúpil.


Disciplína gravel ma celkom oslovila. Bicykel mi robí radosť každý tréningový deň. Bez výčitiek svedomia, že ničím drahý materiál, vyrážam na tréning aj do tých najhorších podmienok. Vďaka nemu nepotrebujem trenažér. Plnohodnotne trénujem na čerstvom vzduchu, zlepšujem svoju kondíciu, skill aj otužilosť organizmu.

Verím, že sa vám článok páčil a budem rád, keď mi do komentárov napíšete, či ste už skonštruovali niečo podobné.
report_problem Našiel si v texte chybu?
michalPro1 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Zimný dres a nohavice Isadore Signature - výborný strih a vlastnosti

Test: Zimný dres a nohavice Isadore Signature - výborný strih a vlastnosti

Nešlo mi do hlavy, prečo chodia cyklisti v oblečení Isadore tak naľahko. Aby som to mohol vyskúšal aj na sebe, najprv som musel pochopiť ich tabuľku veľkostí.
Test: Zimné oblečenie Sportful – aký materiál u mňa vyhráva?

Test: Zimné oblečenie Sportful – aký materiál u mňa vyhráva?

Prečo som si obľúbil bundu Sportful Total Comfort a nohavice Fiandre? Je rozdiel v materiáloch tak zásadný?
Video: 10 zásad pri plánovaní sezóny - ako na cyklistické ciele a predsavzatia?

Video: 10 zásad pri plánovaní sezóny - ako na cyklistické ciele a predsavzatia?

Ako prekonať lenivosť a nevytvárať si prekážky na ceste do stanoveného cieľa? Čo naopak pomôže, aby sme boli so sezónou spokojní?
keyboard_arrow_up