Prvý v cieli Sereďmaratónu - koordinátor dopravy
Zaujímalo vás niekedy, ako vlastne funguje zákulisie pretekov? V tomto článku si predstavíme oblasť dopravy a jej zabezpečenia.
Venujem sa cyklistike a organizovaniu cyklistických podujatí už pár rokov. Začínal som teda od najspodnejšej vrstvy. Založil som cyklistické občianske združenie s názvom Cyklisti z okolia Hlohovca, neskôr sme sa rozrástli o cyklistický klub Cycling Team Hlohovec, ale o tom potom.
Skúsenosti som naberal práve tu. Neskôr som oslovil už tradičné preteky Sereďmaratón, ktoré budú 21. 05. 2023 písať príbeh už 17. ročníka. Môj prvý a druhý rok participácie vyzeral tak, že som dostal do ruky „lapaňu” a pokyn: „Keď prejde prvé sprievodné vozidlo, zastav dopravu a nič nepusti!“ Tretí rok som bol však pozvaný riaditeľom pretekov na spoločné stretnutie organizátorov, kde mi navrhli pozíciu koordinátora dopravy. Vôbec som nevedel, do čoho vlastne idem, no dal som tomu šancu. Bol som ešte mladé ucho, netušiace, aké zodpovednosti si beriem na ramená.
„Opýtajte sa koordinátora dopravy“ - a čo si predstavíte pod slovom maratón?
Ak sa spomenie slovo maratón, alebo slovné spojenie cyklomaratón, predstavíme si mnoho športovcov na jednom mieste. Alebo čo si predstavíte vy? Pre nás, organizátorov, je pohľad však kúsok odlišný. Prečo je tomu tak? Ak chceme mať v „deň D” kľud a kávičku, musíme chystať preteky s dostatočným predstihom.Koordinátor dopravy je srdciarska záležitosť. Musíte milovať cyklistiku a zároveň dopravu. My, koordinátori a organizátori, častokrát z pretekov nič nemáme, aj keď sme priamo v ohnisku deja. Vnímame úplne iné veci ako pretekári, či fanúšikovia pri trati.
Minister koordinácie dopravy
Práca v tejto oblasti začína návrhom trate, za predpokladu, že na svojich pretekoch každý rok meníte trasu. Či už zo zvyku alebo ste k tomu nútený skrz dopravné obmedzenia na daných úsekoch. Svoj návrh následne musíte odkomunikovať s úradmi a orgánmi, ktoré vám povedia áno alebo nie. Ak áno, máte prvú vec z krku. Krok dva je zabezpečenie trate - koľko ľudí treba na zabezpečenie križovatiek, prioritizácia križovatiek, údržba…Všeobecne platí, že v doprave na Sereďmaratóne koordinujete dokopy asi 100 ľudí:
...dobrovoľníkov nie je nikdy dosť...
- políciu,
- mestskú políciu,
- obecný hasičský zbor
- dobrovoľníkov
- traťových maršalov
- správu a údržbu ciest
Polícia
Je neoddeliteľnou súčasťou všetkých pretekov, ak sa bavíme o cestnej cyklistike. Je potrebná v konvoji, na križovatkách či v cieli. Na Sereďmaratóne v deň pretekov s nami spolupracuje do 30 príslušníkov. Najdôležitejšia je však posádka v konvoji pred prejazdom prvých cyklistov. Ak si správne nastavíte dopravnú politiku, viete si prioritizovať križovatky, a teda na kritické miesta požiadať o pridelenie policajtov. Zväčša sú to najfrekventovanejšie úseky alebo cesty prvej a druhej triedy.Mestská polícia
Ak vaše preteky prechádzajú cez nejaké mesto, je dobré požiadať o pomoc aj miestnu mestskú políciu. Ak za náčelníkom prídete v dostatočnom predstihu, vie naplánovať svojim najskúsenejším príslušníkom službu na daný deň a určí im, kde majú stáť.Obecný hasičský zbor
Po starom aj DHZ - dobrovoľný hasičský zbor. Pre mňa najdôležitejšia esencia pretekov! DHZtko má zriadené takmer každá samospráva a hasiči z týchto zborov sú vždy ochotní pomôcť. Pokrývajú spravidla až 90 % križovatiek na Sereďmaratóne. Ak však v obci DHZ nemajú, zvyknem osloviť hasičov z okolitých obcí.Dobrovoľníci
V krajnej núdzi využívam aj dobrovoľníkov, ktorých si vždy zaškolím. Za posledné roky som vo svojej oblasti výrazne zainvestoval do terčov, reflexných viest či iných doplnkov, ktoré im odovzdám. Mimochodom, dobrovoľníkov nie je nikdy dosť a ak by si nám chcel pomôcť aj ty, kľudne nás kontaktuj. Prípadne mi rovno napíš na doprava@seredmaraton.sk. Samozrejmosťou je aj odmena.Traťový maršal
Je našou neoddeliteľnou „kartou v hre". Maršali sú ľudia na motorkách, ktorí sú vybavení vlajkou a píšťalkou. Samozrejme aj mapou, bagetou či vodou. Zabezpečujú nám križovatky, na ktoré sa nám nepodarilo priradiť ľudí. Silným pískaním a mávaním vlajkou označujú prudké zákruty, ostrovčeky či rizikové úseky. Na pretekoch spolupracujeme s 15-timi maršalmi.Správa a údržba ciest
Jeden zametá, druhý maľuje... tretí riadi dopravu...Príchodom do štruktúr Sereďmaratónu som zaviedol novinku, vďaka ktorej mnohokrát vyzerajú cesty počas našich pretekov ako na Tour de France. Vďaka cestárom majú naši cyklisti opílené konáre, ktoré zasahujú do cesty, pokosené pri ceste, pozametané krajnice i križovatky, či zaplátané výtlky.
Okrem SÚC sme častokrát nútení kontaktovať aj železničiarov, keďže prechádzame aj cez železničné priecestia, ktoré častokrát bývajú v katastrofálnom stave. Pamätám si na minulý rok, kedy sme jedno priecestie museli vysypať drevenými pilinami, pretože výmena panelov nestačila.
Ak máte toto všetko vybavené, 60 % práce koordinátorstva máte za sebou. Teraz nasleduje krok tretí - podanie potrebných žiadostí na úrady, ktoré väčšinou spracováva riaditeľ pretekov na základe čísel ciest, ktoré mu poskytnete. Medzitým, ako sa úrady vyjadria, si môžete zorganizovať stretnutia so samosprávami a všetkými vyššie vymenovanými inštitúciami, aby ste si osobne upresnili všetko potrebné. Vypočujete si ich požiadavky, návrhy a naopak, interpelujete ich v dôležitých otázkach.
Ak máte úradmi všetko odobrené, už len čakáte na „fajnl vík" (final week).
Chlapi, nočná!
…týždeň známy aj ako „kozmetický" týždeň, kedy sa začínajú posledné práce v tejto oblasti - značenie trate. Ak ste v minulosti išli naše preteky a zablúdili ste, ospravedlňujem sa vám. Vďaka šikovnosti si viete veľa pomôcť, keď zorganizujete posilu ľudí, ktorí si s vami vo štvrtok večer potiahnu nočnú. V stredu zvykneme prejsť celú trať, aby sme sa zoznámili so skrytými vadami, ktoré si poznačíme a vo štvrtok ich s posilou vyriešime.Auto vybavím majákmi, vyzdvihnem parťákov a ideme. Jeden zametá, druhý maľuje navádzacú šípku pred križovatkou, tretí riadi dopravu a ja autom chránim parťákov, aby ich nič nezrazilo. Okrem šípok značíme aj horské a rýchlostné prémie, ktoré nám zaberajú najviac času. Pomocníkov vždy motivujem neskorou večerou v známom fastfoode, ktoré má v logu písmeno M. Posilnení a odhodlaní dobojovať, končíme v piatok o tretej ráno. V ten istý deň, po dobrom obede, sadáme opäť do auta a venujeme sa posledným úpravám trate, ako vyhradzovanie parkovísk pre pretekárov.
Deň D
Je deň „vysvedčenia" od ľudí. Na námestie prichádzame už okolo piatej až šiestej hodiny ráno. Všetko prebieha v plnom prúde. Ľudia sa zbiehajú na námestí, dievčatá registrujú posledných účastníkov a tiež vydávajú štartovacie balíčky, ktoré majú hodnotu desiatky eur. Koordinátor dopravy vykonáva posledné úpravy štartu a cieľa, stretáva sa so zástupcami polície i mestskej polície, s vedúcim traťových maršalov a „žehlí" nečakané problémy. Na spoločnom mítingu, hodinu pred štartom, dolaďujeme posledné inštrukcie, motorkárom rozdávam vybavenie, ktoré som už spomínal vyššie.Pripraviť sa, póóózor, štart!
No a keďže som spomínal, že my, organizátori, z pretekov nič nemáme a vy ste mi neverili, koordinátor dopravy všetku svoju prácu a prípravu,Príde obrovská úľava, padne kameň zo srdca...ktorú vložil do pretekov, kontroluje 15 minút pred prejazdom prvého cyklistu. Predtým, ako riaditeľ pretekov pištoľou „zastrelí náhodne prelietajúceho vtáčika", s asistentom som už dávno vo vedľajšej obci, kde dávam pokyn na zastavenie dopravy. Ale aspoň vďaka vysielačke viem, že už chlapci vyštartovali a ja sa spokojne presúvam z obce do obce.
Pozor sliepky! …alebo iné pikošky
V predošlých ročníkoch sa nám totiž stalo, že niečo počas prejazdu vybehlo na cestu. Okrem psíka pri ceste pobehovali aj sliepočky, ktoré sme trúbením zaháňali do dvora. Ja som si o rok neskôr vďaka nim vyrobil menší trapas na tlačovej konferencii, kde som vyzval obyvateľov obcí, aby si zabezpečili svojich domácich miláčikov, vrátane hydiny.Naopak, mám aj nepríjemné skúsenosti, spojené s mojou funkciou. Pri sprevádzaní „odpadlíkov” cez nemenovanú obec, v ktorej majú škaredú neprehľadnú zákrutu, nám z protismeru vyletelo auto, ktoré si zákrutu zrezalo. Vodič auta sa zľakol, vyšiel na krajnicu vo svojom pruhu, zachytil sa o výtlk a v tej rýchlosti spravil „Tokyo drift". Vyplašený zostal stáť, naštvane som ho poprosil, aby išiel na krajnicu a počkal na prichádzajúcu policajnú posádku, ktorú som na daný moment upozornil.
Ďalší moment pochádza z mesta, kde križovatku zabezpečovala mestská polícia. Prešli sprievodné vozidlá, „meskáči" odstavili dopravu zdvihnutím ruky s terčom. Agresívni vodiči však týchto strážnikov začali obchádzať a takmer nám zrazili v tom čase prechádzajúcu skupinku cyklistov. Vďaka týmto momentom sme sprísnili akékoľvek pravidlá počas prejazdu našich pretekárov.
Výborní fanúšikovia pri trati
Sereďmaratón je dlhodobo známy svojou fanúšikovskou základňou. V obciach, cez ktoré prechádzame každoročne, nás už veľmi dobre poznajú a začali si proaktívne vyrábať svoje povzbudzovacie predmety, od transparentov cez rapkáče po vlajky. S radosťou povzbudzujú svojich kamarátov.Blížime sa do cieľa
Pre mňa je najkrajší práve tento moment. Keď sme pár kilometrov pred cieľom. Príde obrovská úľava, padne kameň zo srdca a poviem si, že sme to dali zas a znova úspešne. Neopísateľný moment nastáva práve prejazdom cez cieľovú rovinku, kde nám každý máva, tlieska a usmieva sa. Spokojne auto zaparkujem a čakám už len na víťaza, ktorému neskôr gratulujem. Minulý rok to bol váš redaktor a veľmi dobrý cyklista so srdcom na mieste, Cepo. <3V cieli si spoločne vychutnávame výborný obed, super čapovaného radleríka a parádne debatky. Takto krásny deň ukončujeme večer, balením všetkých „pakšamentov.”
A ja vám všetkým ďakujem, že ste dočítali až sem. Prajem vám, aby vám táto sezóna vyšla tak, ako ste sa pripravovali a dali si ciele. Nabudúce sa s vami podelím o skúsenosti z Okolo Slovenska, kde som nášmu fenomenálnemu Peťovi Saganovi robil ochranku. My sa zase vidíme neskôr a budem rád, ak sa mi prihovoríte aj 21. 05. 2023 na námestí v Seredi.
Na tomto odkaze môžete sledovať moje príbehy zo sveta cyklistiky.
Zdroj fotografií: seredmaraton.sk
Komentáre Zobraziť komentáre (10)