Test: Ortlieb Vario PS - chameleón medzi ruksakmi

Vždy som sa pred cestou do práce zamýšľal, či zobrať ruksak alebo nejakú tašku na nosič. Taška je pohodlná a veľa odnesie, na druhej strane ruksak sa zase ľahšie nosí.

Keď je vonku teplo tak, že sa voda z fľaše vyparuje rýchlejšie, ako ju stíham piť, tak by som si radšej vybral tú tašku. Chrbát by sa mi určite odvďačil. Ale...

batoh Ortlieb Vario PS
Keby tak existuje nejaký hybrid, ktorý by sa jednoducho hodil na nosič a keď potrebujem, zase premenil na plnohodnotný ruksak... Ja som už skúšal a testoval kadečo a každý produkt, hlavne taký, ktorý má kombinovať viacero vecí alebo činností, má nejaké to ale. V tomto prípade som očakával tiež nejakú zradu. Buď to bude skvelá taška na nosič a mizerný ruksak, ktorý bude tlačiť na chrbte alebo to bude naopak.

Ortlieb Vario PSOrtlieb Vario PS

Viacero možností

Vario sa ponúka v 4 farebných prevedeniach (čierna, petrol, rooibos, žltá) a špeciálna reflexná čierna. Tá je pokrytá tisíckami reflexných bodov, čo prispieva k zvýšenej pasívnej bezpečnosti. Ja som dostal na test práve túto a naozaj v tme svieti ako reflektor. Veľkosť je úctyhodných 26 litrov, ale ak by vám to bolo veľa, tak sa ponúka aj menšia, dvadsaťlitrová verzia.

Ortlieb Vario PS
Na pripevnenie tašky na nosič sa používa buď Ortlieb QL2.1, ktorý je viac univerzálny a dá sa pripevniť naozaj na každý nosič alebo ak už ste plne v Ortlieb „ekosystéme", tak sa ponúka aj ich viac „proprietárny" QL3.1.

Pripevnenie na nosič je veľmi jednoduché. Tašku stačí zobrať za držadlo, čím sa otvoria háky a nasadíte ju na nosič. Háky sa dajú doplniť o vymedzovacie kusy, aby taška zbytočne na nosiči netancovala a držala pevne. Naviac sa dajú posúvať po svojej osi, a tak prispôsobiť šírke vášho nosiča. Spodná časť je zabezpečená hákom. Ten sa dá nastaviť naozaj veľkoryso a myslím, že na trhu ani nie je nosič, na ktorý by táto taška nepasovala.

Ortlieb Vario PS, pripevnenie na bicykel
...Vario je úplne ideálny kúsok na dochádzanie do práce.
Vario je vyrobená z materiálu PS33, čo je vlastne nylon potiahnutý PU (polyurethane) vrstvou a tým je zabezpečené, že je táto taška extrémne vodoodolná. Výrobca udáva štandard IP64. To určite poznáte aj z mobilných zariadení a znamená to, že taška je odolná voči striekajúcej vode z akéhokoľvek smeru alebo ľudskou rečou - taká búrka ešte nebola, aby vám premokla.

bikepacking, Ortlieb Vario PS
Materiál je taktiež až neuveriteľne odolný. Po tom, čo sa mi podarilo s taškou pri vyhýbacom manévri trafiť stĺpik na cykloceste, som pozeral a nechápal, ako nemôže byť na taške ani čiarka.

Ortlieb Vario PS
Vnútri sa naviac nachádza ochranný priečinok na notebook. Ten sa dá vyberať, takže keď nie je potrebný, nezavadzia. Zmestí sa doň aj naozaj obrovský notebook. Ja som tam natlačil svoj 15-palcový Lenovo, ktorý má hrúbku 4 cm.

Popruhy sú ergonomické a vybavené aj hrudným pásom. Ak by ste potrebovali aj bedrový, dá sa dokúpiť za príplatok. Mne však počas testovania nechýbal. Chrbtová časť je vybavená zaujímavými vzduchovými vankúšikmi. Tie majú zabezpečiť prietok vzduchu a taktiež komfort. Či to tak bolo, sa dozviete nižšie v článku. Popruhy sú pripevnené skrutkami a batoh pôsobí dojmom, akoby bol stavaný na apokalypsu. Pracka na zapínanie vrchného dielu ale aj aretáciu flapu je hliníková, takzvané G-čko.

chbtová časť batohu Ortlieb Vario PS
Za zmienku stoja aj nožičky na spodnej strane a celkové vystuženie tašky, vďaka čomu drží batoh svoj tvar aj keď nie je plný. Taktiež sa dá jednoducho postaviť bez toho, aby padal do strán. Doteraz som to neriešil ale teraz, keď mám takýto ruksak, neviem, ako som mohol bez toho žiť.

Ortlieb je veľmi ekologicky založená firma, a tak sa produkty snažia robiť tak, aby vám vydržali naozaj dlho. Kvalitu potvrdzuje výroba v Nemecku, ale aj 5-ročná záruka. Taktiež ma veľmi teší, že sa dá na tašku kúpiť akýkoľvek náhradný diel. Od kadejakej skrutky a náhradného háku až po celý predný „flap“. Takto by to malo vyzerať u každého výrobcu. Pri výrobe nebolo použité PVC a spotrebovalo sa 16,04 kg CO2. Ak teda chcete túto uhlíkovú stopu splatiť, tak musíte namiesto auta použiť bicykel aspoň na 168,8 km. Ja som už svoju dávno splatil.

Ide sa testovať

Ak to doteraz nebolo z textu jasné, tak Vario je úplne ideálny kúsok na dochádzanie do práce. Pri veľkorysom objeme sa vám do tašky zmestí všetko od notebooku a nabíjačky až po veci na prezlečenie, nejaké náradie, ale aj obed. Stále ešte ostane nejaké miesto na nákup cestou z práce.

Chtiac nechtiac som otestoval aj vodeodolnosť.
Prvý veľký záťažový test čakal Vario na gravel jazde z práce domov, ktorá sa natiahla na pekných 85 km. Keďže sme plánovali ísť aj cestou-necestou, povedal som si, že v tento deň poriadne preverím schopnosti ruksaku. Trošku som sa toho bál, predsa len ísť toľko kilometrov s ruksakom plným „blbostí“, ako je notebook, nebude sranda. Obzvlášť, keď všetci išli extrémne naľahko. No nič, nejako to prežijem.

Ortlieb Vario PS
Na moje prekvapenie je Vario veľmi pohodlný na chrbte. Vzduchové vankúšiky zabezpečovali optimálny tepelný komfort. Aj napriek vyššej hmotnosti naplneného ruksaku som necítil žiadne tlačenie. Popruhy tiež excelentne rozkladali hmotnosť.

Čo mi trochu vadí pri nosení ruksaku na chrbte, je viditeľnosť dozadu. Ruksak sa uzatvára klasicky zrolovaním a vytvára tak presne v úrovni očí prekážku pri pohľade dozadu. Treba si tak dávať väčší pozor a pri pozeraní sa viac vytočiť.

Vario som, samozrejme, používal najčastejšie ako tašku na nosič. Ako som už spomínal, nasadenie na nosič je otázkou pár sekúnd. Ešte jednoduchšie sa dáva dolu. Za jazdy drží ako „pribitá" a nikde sa nič nehýbe.

Ja som trošku zničil inú tašku a spravil z nej nosič, aby som mohol do práce chodiť na gravel bicykli. Aj napriek tomu, že rúrky nie sú úplne rovné a rovnakého priemeru, pomocou dodávaných vymedzovacích podložiek som Vario prispôsobil na mieru a všetko drží, ako má.

Ruksak obsahuje aj jedno sieťované vrecko naboku. To je dostatočne veľké aj na bidon s vodou. Oba boky sú naviac opatrené aj reflexným trojuholníkom typickým pre Ortlieb.

Ortlieb Vario PS
Výrobca udáva nosnosť na úrovni 9 kg. Vyskúšal som to nejedenkrát, či už pri nákupe alebo cestou z práce. Treba si trošku zvyknúť na zaťaženie len jednej strany bicykla, čo je iné, ako napríklad pri bikepackingu, kde sa snažím mať všetko vyvážené. Vario si však s nákladom poradí bez problémov a taška sa nijak nedeformuje a stále drží svoj tvar.

Chtiac nechtiac som otestoval aj vodoodolnosť. Pri správnom zatvorení (3-krát zatočiť) nemôže tašku nič prekvapiť a vydrží akúkoľvek búrku. Mňa chytila taká, že som sa naozaj bál, či to notebook prežil. Naviac je taška vystavená aj vode od kolies.

Samozrejme, toto je Ortlieb a ich povesť je postavená na vodotesnosti, a tak vnútri nebola ani kvapka. Predný flap obsahuje vrecko na zips, na drobnosti a to podľa výrobcu nie je vodotesné. Materiál je použitý ten istý, avšak toto už nemá tavené spoje, ale šité. Ja som však žiadnu vodu ani vlhkosť vnútri nenašiel ani po búrke.

Nepochopiteľná odolnosť

Ja nie som nejaký „dezolát" a všetky veci, aj tie, ktoré sú na test a sú zadarmo, si vážim. Predsa sa však niekedy stane, že človek spadne alebo sa niekde o niečo ošuchne a Vario je presne tá taška, s ktorou sa mi niečo také poradilo hneď párkrát. Raz sa mi neuhol stĺpik, inokedy zase boli dvere úzke a podobne. Čo je však extrémne zarážajúce, taška vyzerá, ako keby som ju teraz vybral z igelitu. Nič, ani len škrabanček. Nechápem, čo je to za materiál, ale tipujem, že táto taška ma prežije.

Ak potrebuješ 2v1, tak potom už nehľadaj

Kvalita, dômyselné riešenia, odolnosť, ale aj záruka a možnosť opravy sa podpísali na cene. Štandardná verzia stojí 185 €, a High Visibility model, ktorý som testoval ja – 235 €. Či už je to veľa alebo málo, to nechám na posúdenie každého. Podľa môjho názoru je toto najuniverzálnejší kúsok, aký som kedy testoval. Ruksak používam skoro denne na všetky aktivity a ešte dlho budem.