Test: Tern NBD S5i - kvalitný mestský „pracant” na každú príležitosť
Tern NBD je veľmi zaujímavý mestský bicykel, ktorý sa ľahko skladuje, veľmi pohodlne sa na ňom jazdí a vyžaduje len minimálnu údržbu.
Pôvod prekvapí
Ak ste tipovali Tern na holandskú spoločnosť (veď kto iný by mal vyrábať mestské cargo bicykle), tak ste sa mýlili. Ide o taiwanskú značku so sídlom v Taipei, založenú v roku 2011. Pomerne mladý hráč na trhu, avšak ich bicykle ste už určite zaregistrovali. Ako som písal na začiatku o svojej túžbe vyskúšať cargo bike, tak práve ich model GSD (Get Stuff Done) som obzeral v magazíne „Venku” už pred pár rokmi. A potom prišla možnosť vyskúšať menšieho „bráška" a nezaváhal som.Tern NBD
...aj napriek prvotným úškrnom a posmeškom, čo to je za „geriatrický" voz, si Tern hneď zaľúbili.Novinka značky s príznačným názvom „New Bike Day” alebo deň nového bicykla. Ako som už spomínal, Tern ponúka veľmi široký rad cargo bicyklov. Tie sú super a dokážu odniesť, čo si zmyslíte, ale koľkokrát taký bicykel potrebuje bežný človek? Výrobca ponúka aj niečo medzi, v podobe HSD a GSD, avšak stále tam chýbala nejaká veľmi skladná, ľahká a hlavne menšia alternatíva.
NBD je čisto mestský, oddychový cargo bicykel, ktorý ponúka 20-palcové kolesá a Bosch motor uložený v strede. Typické malé kolesá, ale aj špecificky tvarovaný rám umožňuje veľmi pohodlné nastupovanie aj starším ľuďom alebo, keď máte vzadu sedačku s dieťaťom. Dokonca ide o najnižší nastupovací bicykel na trhu s hodnotou iba 39 cm.
Rám je vyrobený z hliníka a na rozdiel od iných modelov sa NBD neponúka s odpruženou vidlicou. Vďaka balónovým kolesám a celkovej nižšej hmotnosti však ani žiadnu nepotrebujete. Ja som bicykel trápil aj po poľných cestách a rôznych rozbitých povrchoch a vôbec mi nechýbalo žiadne odpruženie. Vzadu Tern osadil odpruženú sedlovku, ktorá sa dá nastaviť na vašu hmotnosť a vie pohltiť nepríjemné vibrácie a nárazy.
Bol som tak trochu za čudáka u nás v dedinskom Tescu, ale trendy raz dorazia aj k nám.Riadidlá sú typické pre túto kategóriu a vyznačujú sa veľmi dlhým krkom. Dajú sa sklopiť pre ľahšie odkladanie alebo prevážanie bicykla. Predstavec sa dá nastaviť bez použitia náradia pomocou dvoch páčok. Viete si jednoducho nastaviť nielen sklon celých riadidiel, ale aj vzdialenosť od sedla. Výška sedla má úctyhodný rozsah a bicykel je vhodný na výšku postavy od 147 do 190 cm. Jeden bicykel vie tak podľa potreby používať celá rodina.
Za ten čas, čo som mal bicykel na test, si ho pár ľudí vyskúšalo a aj napriek prvotným úškrnom a posmeškom, čo to je za „geriatrický" voz, si Tern hneď zaľúbili. Prispôsobenie bicykla novému jazdcovi je otázkou pár sekúnd. Na NBD bez problémov jazdila aj Olívia, ktorá je presne na hranici a má 147 cm. Ja pri svojich 185 cm síce na fotkách vyzerám, ako keby som mal bicykel pre deti, avšak ide asi len o optický klam, nakoľko sa mi na Terne jazdilo veľmi dobre a pohodlne. Na sedle ešte stále ostáva rezerva asi 10 cm. Netreba zabudnúť ani na maximálnu úžitkovú nosnosť, ktorá je úctyhodných 140 kg.
Kvalitné komponenty kam sa len pozrieš
Zadný nosič je na samostatný článok. Jedným slovom perfektný. Zvládne odviesť až 27 kg a je kompatibilný nielen s príslušenstvom od Ternu, ale aj hocijakými taškami, ktoré už doma máte. Nepochybne poteší aj možnosť uložiť bicykel práve na nosič do vertikálnej polohy. Poľahky ho tak viete zaparkovať do špajze, garáže alebo len tak za gauč v byte.Ja som na test dostal aj obrovskú Cargo Hold tašku s objemom 28 litrov. Tá je vodoodolná a má roll top uzatváranie, takže sa prispôsobí veľkosťou aktuálnemu naplneniu. Obsahuje aj fidlock magnetickú pracku a manipulácia s ňou je naozaj ľahká.
Košík na nákup ma tiež príjemne prekvapil. Narábanie s ním je jednoduché, uchytenie a odopnutie od bicykla je otázkou pár sekúnd. Stačí prísť do obchodu, nakúpiť čo treba a uložiť si nákup rovno do svojho košíka. Bol som tak trochu za čudáka u nás v dedinskom Tescu, ale trendy raz dorazia aj k nám.
Trošku viac známa v našich končinách je prevodovka Nexus ukrytá v zadnom náboji. Ide o model s piatimi rýchlosťami a je špeciálne určená aj pre použitie s ebike motorom. Zvládne tak aj jeho silu. Nemá problém ani radiť pod plnou záťažou, avšak asi by som to nerobil dlhodobo, keďže si prevodové stupne viete radiť aj bez šliapania. Rozsah je úplne postačujúci a väčšinu času som aj tak jazdil na štvorke. Jednotka mi prišla použiteľná iba pri nejakom extrémnom stúpaní. Päťka naopak pri rýchlostiach nad 30 kilometrov, avšak tu mi už nepomáhal motor, takže to veľmi nemalo zmysel.
Pohon je riešený cez ozubený remeň Gates. Ak ste doteraz na takom bicykli nejazdili, tak si poviete: „No, to je riadna blbosť." Avšak opak je pravdou.
Bicykel vie poslúžiť celej rodine vďaka svojej univerzálnej veľkosti.Vôbec mi nevadí koncept reťaze ako takej, avšak nebaví ma tá údržba s ňou spojená. Na druhej strane remeň je absolútne bez údržby. Raz som nastavil napnutie pomocou aplikácie, a to bola celá údržba. Žiadne mazanie, čistenie a bordel s tým spojený. NBD vyžaduje od svojho majiteľa len minimálnu údržbu a okrem nabíjania som bicykel iba sem-tam umyl a skontroloval.
Tern vsadil na pohon od Bosch. Na rozdiel od väčších cargo bikov použil „iba” Performance line s výkonom 65 Nm. Píšem – iba, lebo už sme tak zvyknutí, že keď to nie je číslo blížiace sa 100 Nm, tak to nebude použiteľné. Opak je však pravdou a bicykel má sily naozaj až-až. Aj keď som viezol na nosiči nákup alebo Filipa, tak sme poľahky vyšli akýkoľvek kopec.
Motor je veľmi tichučký a veľakrát ho pri ostatných ruchoch ani nepočuť. Kapacita batérie (500 Wh) postačuje naozaj na celodennú prevádzku. Dokázal som na jedno nabitie ísť do práce a späť (44 km), potom na nákup do Pezinku a späť (20 km) a večer ešte s Filipom na tréning (10 km). To všetko na dvoch najsilnejších stupňoch asistencie. Nebudem sa predsa hrať na eko, keď môže ťahať motor.
Výpočet komponentov zahŕňajú ešte brzdy od Magury, konkrétny model MT4. Tie majú sily na rozdávanie a zastavia bez problémov aj plne naložený bicykel. Taktiež majú nastaviteľné páčky ovládané jedným prstom. Trošku ma ako u všetkých Magúr hnevá, že sa ťažšie nastavujú a sem-tam mi trošku šúchajú. Možno to však len robím zle, neviem.
Pneumatiky tiež stoja za zmienku a ide o Big Ben model od Schwalbe. Tie ponúkajú dostatočný grip aj na mokrom mestskom povrchu, ako je asfalt, betón alebo kocky. Navyše majú obrovský objem a ponúkajú veľmi dobrý komfort. Ešte spomeniem aj vynikajúce ergonomické gripy.
Kde sú teda jeho silné stránky
Ľahkosť ovládania a jazdenia je určite na prvom mieste. Pre starších je nepochybne výhodou nízky nástupný bod, to som však ocenil aj ja, keď som vozil vzadu dieťa. Bicykel vie poslúžiť celej rodine vďaka svojej univerzálnej veľkosti. Silný motor a skoro nulová údržba poteší aj tých menej technicky zdatných. Nezabudnime ani na kvalitné komponenty, ktoré síce zvyšujú cenu bicykla, avšak môžete si byť istí ich trvácnosťou.Nevýhodou je len cena
Tern NBD S5i má celkom slušnú cenovku 4 799 €, avšak toto je bicykel patriaci do prémiovejšej kategórie. Tomu zodpovedá kvalita aj celkové prevedenie bicykla. Okrem toho v cene je už všetko, čo by ste mohli potrebovať. Dostanete zadný nosič, blatníky, predné a zadné osvetlenie, ale aj integrovaný zámok. Ten je navyše spárovaný so zámkom batérie, a tak vám stačí iba jeden kľúčik. Trochu viac prívetivú cenu (3 999 €), ale aj nižšiu výbavu ponúka model P8i postavený na rovnakom ráme.Bicykel nie je primárne určený ako náhrada za automobil, avšak ja som si skúsil týždeň bez auta a šlo to bez problémov. Zvládol som dochádzať do práce, cestou z práce som sa zastavil v obchode a poobede ešte zobral Filipa na tréning na zadnom nosiči. V meste si to viem predstaviť ešte o niečo jednoduchšie, nakoľko práve tu má takýto bicykel najväčší význam.
Celkový pocit z bicykla je veľmi pozitívny a určite, keď v budúcnosti budem pozerať po mestskom bicykli na každú príležitosť, tak si na Tern spomeniem. Viac informácií ako aj ostatné modely od Ternu nájdete na stránke výrobcu Tern.