Test: Teleskopka KLS Shift 30,9 – nutnosť alebo zbytočnosť?

Už pred časom som písal o tom, ako namontovať teleskopickú sedlovku a nestratiť pri tom nervy.

Kto ten článok nečítal, nájdete ho na tomto odkaze. Práve v tom článku som sľúbil, že neskôr prinesiem test. No tak prosím...

Nižšie alebo vyššie?

Ešte skôr, než sa mi dostala samotná teleskopka do rúk, musel som si vybrať medzi zdvihmi. Teleskopická sedlovka z produkcie slovenskej značky Kellys sa ponúka v dvoch variantoch – a to buď so zdvihom 125 alebo 150 milimetrov. Logicky ide so zdvihom ruka v ruke aj dĺžka sedlovky. Pri nižšom zdvihu je celková dĺžka sedlovky 402 mm, pri vyššom potom 445 mm.

A aby nebolo čísel málo, potom sa pri jednotlivých zdvihoch líši aj dĺžka minimálneho zasunutia do rámu. Tu je to však paradoxne naopak, a teda pri nižšom zdvihu 100 mm, pri tom vyššom 80 mm. Verím, že mnohých bude zaujímať aj dĺžka zasunutia do rámu po prachovku. Tá je pri nižšom zdvihu 230 mm, pri vyššom zdvihu 253 mm.


No, ale ako vybrať? Už vo vyššie spomenutom článku o montáži som popisoval, ako som hneď pri samotnom výbere urobil chybu. Dal som na všeobecné rady na fórach a zvolil som teleskopku s nižším zdvihom. Predsa len nie som enduro jazdec a mám rýdzi XC stroj so zdvihmi 100/100 mm. Ale ako sa neskôr ukázalo, táto voľba bola chybou a nezostávalo mi nič iné, než teleskopku vymeniť za tú s vyšším zdvihom.

Prečo? Okrem iného preto, lebo tá s nižším bola oveľa kratšia ako moja pôvodná pevná sedlovka. Mať možno o nejaký ten centimeter na výšku menej, nemusel by som to riešiť, ale pretože som na vrchnej hranici veľkosti bicykla a mám tak sedlovku vytiahnutú na maximum, tá s nižším zdvihom mi jednoducho nestačila.
Až pri prvej skúsenosti som zistil, že funkcia teleskopky nie je len o zasunutej či vysunutej krajnej polohe.

Tým ale nehovorím, že teleskopka so zdvihom 125 mm by mi nestačila. Predsa len som doteraz teleskopku nevozil a tak by bol aj menší zdvih posunom. Navyše s XC bikom nejazdím až také drsné terény. Nie že by som sa občas na nejakom tom traile nezviezol, ale rozhodne neschádzam prudké rockgardeny alebo nelietam na „dvojákoch" a nepadám zo šialených dropov.

Teleskopka KLS Shift 30,9
Čo z toho teda plynie? Opäť platí staré dobré „dvakrát meraj a raz rež“. Pri výbere tak nezabudnite popremýšľať nielen nad zdvihom samotným, ale zmerajte si aj dĺžku existujúcej sedlovky, a tú porovnajte s teleskopkou, ktorú máte v hľadáčiku.

Na nič dôležité sa nezabudlo

Teleskopka je zabalená v krabici a nechýba nič dôležité. Popri samotnej teleskopke je tak v balení aj bowden s lankom s dĺžkou 1 500 mm a dokonca aj páčka ovládania, ktorá nemusí byť u konkurenčných značiek vždy súčasťou. Pre tých, ktorí si teleskopku kupujú ako náhradu za pevnú sedlovku, je toto určite zaujímavý benefit.

Nemusí to však byť zaujímavé pre tých, čo teleskopku menia za inú a páčku už majú. Viem, o čom hovorím, ten prvý prípad bol môj. Popri výbere teleskopky riešiť ešte aj výber páčky, to by sa mi naozaj nechcelo. Takto je to dodávané spoločne, a to sa mi páči.

Teleskopka KLS Shift 30,9
Samozrejme, nechýba návod, ktorý je úplne bez preháňania rovnako podrobný, ako návod na zostavenie čohokoľvek z IKEY a montáž tak zvládne ktokoľvek, bez nutnosti vyhľadať odborníka. Chce to len trošku trpezlivosti. O tom ale viac v článku o montáži tejto konkrétnej teleskopky, ktorý nájdete na tomto odkaze .

Nielen hore a dole

Prvé „ostré“ kilometre s novou teleskopkou na mňa čakali na trase jedného z pretekov seriálu Kolo pro život – legendárneho Drásala. Vydal som sa s kamarátmi na trasu A a kto tieto preteky niekedy išiel, dá mi za pravdu, že profil je doslova hore a dole. Je len málo miest, kde sa ide po rovinke. Tým lepšie.

Je logické, že teleskopka má predsa len vyššiu hmotnosť ako tá klasická, a teda pevná, na druhej strane som však ja osobne nárast hmotnosti pri jazde nijako nepocítil. Snáď je to tým, že nepatrím medzi jazdcov s „mušou“ hmotnosťou a snáď je to aj tým, že rozdiel v teleskopke sa bude vnímať ťažšie oproti napr. kolesám, kde je úsporu alebo naopak navýšenie gramov poznať oveľa citeľnejšie.

Už na prvých kilometroch som sa vyžíval v tom, že oproti predchádzajúcej sedlovke sa na teleskopke dokážem dostať oveľa vyššie, čo je príjemným spestrením. Ale nebojte sa, rozhodne som nijako nohy neprepínal a, samozrejme, viem, ako vyzerá správny posed. Toto spomínam hlavne z dôvodu, že vďaka tomuto som si uvedomil, že sa mi ponúka oveľa viac polôh posedu.

Teleskopka KLS Shift 30,9
Táto teleskopka nebola tou prvou, na ktorej som sedel, ale priznám sa, že moja prvá skúsenosť (už si nepamätám, na akej to bolo) ma milo prekvapila. Až pri prvej skúsenosti som zistil, že funkcia teleskopky nie je len o zasunutej či vysunutej krajnej polohe, ale dá sa povedať o akejkoľvek polohe. Takže sedlo, resp. sedlovku nemusíte mať úplne zasunuté alebo naopak úplne vysunuté a je na vás, akú polohu zvolíte – pokojne niečo medzi. A presne túto možnosť vám ponúka aj teleskopka z produkcie slovenskej značky Kellys.

Vráťme sa ale späť do sedla, do Hostýnskych vrchov. Na prvý zásun som čakal až nad Rusavu, kde na mňa čakal prvý zjazd. Tento ale, bohužiaľ, nie je nijako náročný a tak nie je potrebné využiť funkciu teleskopky. Napriek tomu som ju využil, hlavne z dôvodu overenia funkcie a zistenia rýchlosti zasunutia a neskôr vysunutia a ergonómie ovládania.

Tu nie je čo vytknúť. Teleskopka sa ovláda páčkou, ktorú som umiestnil pod riadidlá naľavo, a oproti iným ovládacím prvkom, ako napr. zamykanie vidlice nemenovanej značky, páčka je veľkosti zodpovedajúcej jej funkcii, príjemná na dotyk a konštrukčne dostatočne robustná na to, aby odolala aj hrubšiemu zaobchádzaniu.

Verte mi, že aj taká chvíľa stačila na to, aby som sa presvedčil, že teleskopka je fajn vec a tá od Kellys je určite dobrou voľbou.
Na konci prvého zjazdu som išiel chvíľu po asfalte s teleskopkou logicky vo vrchnej polohe, avšak už v ďalšom stúpaní, na legendárne Grapy, som šiel so sedlovkou nečakane a možno aj nelogicky o niečo nižšie. Má to ale svoju logiku. Predsa len je to poctivé stúpanie. Nehovorím, že je najprudšie, čo som išiel, ale každý vie, že v prípade prudkého stúpania je nutné zmeniť a najlepšie znížiť ťažisko. O to viac to platí u vyšších jazdcov. Takže okrem posunutia panvy na špičku sedla môže k zmene resp. zníženiu ťažiska prispieť aj práve teleskopka. Jednoducho, trošku ju zasuniete. Samozrejme, logicky s tým ide ruka v ruke zmena šliapania, ale verím, že niektorým jazdcom toto môže pomôcť.

Teleskopka KLS Shift 30,9
Na Hostýne som sa na chvíľu z trasy Drásala odklonil a vydal sa na miestny trail. A práve tu som funkciu teleskopky využil naplno. Ide už o technicky náročnejšiu pasáž, na ktorej sa nachádzajú aj prudšie zjazdy, ostrejšie zákruty a je tu oveľa výhodnejšie a dokonca aj bezpečnejšie mať sedlo v spodnej polohe. Nielen preto, že sa veľmi rýchlo a hlavne ľahko dostanete za sedlo, ale vám aj v klopenkách nič neprekáža.

Lenže akonáhle som z Hostýna zišiel do Chvalčova, tak mi chvíľu potom „odfúkol“ tlmič a jazda v ten deň pre mňa skončila. Priznám sa, odvtedy som na MTB sedel len na triatlone Valachyman, kde som však funkciu absolútne nevyužil a inak som „brázdil" na ceste. To ale neznamená, že sa na MTB už čoskoro nevrátim alebo že by som teleskopku dostatočne nevyskúšal.

Všetko spĺňa, ale má aj svoje mínusy

Verte mi, že aj taká chvíľa stačila na to, aby som sa presvedčil, že teleskopka je fajn vec a tá od Kellys je určite dobrou voľbou. Nielenže spĺňa požiadavky na funkciu, je zaujímavá aj cenovo. Komplet s ovládacou páčkou sa ponúka za 179 €. Aj esteticky je veľmi pekná, pretože nemá zvýraznené logo, ktoré u niektorých vyzerá ako „päsť na oko“.

test Teleskopka KLS Shift 30,9
Možno nájdete lacnejšiu teleskopku, ale tá bude s najväčšou pravdepodobnosťou s vonkajším vedením alebo pri nej bude niečo chýbať. Mám na mysli napríklad páčku ovládania. Samozrejme, pripúšťam aj variant, že narazíte na nejakú inú teleskopku v akcii. Pokiaľ ale nebude s vonkajším vedením alebo v akcii, budete podobnú alternatívu hľadať len ťažko.

Plusy

  • balenie obsahuje všetko potrebné, nič nechýba
  • vnútorné vedenie
  • nulová vôľa
  • cena

Mínusy

  • ponúka sa len s priemerom 30,9 mm
  • oproti diaľkovo ovládaným teleskopkám náročnejšia montáž

Viac informácií o tejto teleskopke nájdete na stránkach výrobcu alebo na našom e-shope . K dispozícii sú aj varianty s nižším zdvihom.
Zdroj fotografií: Archív autora
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
PetrMazura 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Kellys Dakota – efektívna partnerka na každý výjazd

Test: Kellys Dakota – efektívna partnerka na každý výjazd

Ľadvinka? Veď tam sa mi nič nevojde. No ale mokrý prefúknutý chrbát z batoha už nechcem mať. Tak idem jednu skúsiť a rovno otestovať.
Test: Maxxis Minion DHF x Aggressor - ideálne kombo na suché traily

Test: Maxxis Minion DHF x Aggressor - ideálne kombo na suché traily

Plášte patria medzi najdôležitejšie komponenty na bicykli. Sú jediným kontaktným bodom bicykla s terénom, a preto treba dbať na ich výber.
Test: FOX Transfer SL – ľahká ako pierko so zvukom delovej gule

Test: FOX Transfer SL – ľahká ako pierko so zvukom delovej gule

Aj keď nejde o úplnú novinku, stále je to jedna z najľahších teleskopických sedloviek na trhu. A práve preto si zaslúži pozornosť.
keyboard_arrow_up