
Zopár rád ako byť in
Vážení! Keď sa pozriete do histórie 11stich výsledkových listín Author Šela maratónu, zistíte, že víťazov bolo viac ako jeden. Čo je teda celkom dosť. Na základe určitej logickej konštrukcie, ktorú tu nebudem rozvíjať, sa dá jasne usudzovať, že šance na umiestnenie na bedni sú viac ako dobré. Zato byť na trati 8 hodín počas európskeho monzúnového obdobia je celkom dosť. No a keďže mi prišla blahoprajná SMS od kamaráta, ktorý toto snaženie ohodnotil jednoduchou vetou „Si hrdina...“, rozhodol som sa urobiť službu celému ľudstvu a dať krátky návod v bodoch na to.
(krátka vsuvka : dole uvedené poradie nie je chronologické ani hierarchické. Domácou úlohou pre vás to bude zoradiť podľa správneho poradia. Správne odpovede budú zaradené do zlosovania o možnosť finančne prispieť na zničený materiál...)1. Vždy štartujte z poslednej vlny. 700 bikerov pred vami ten terén rozjazdí natoľko, že pri rozprávaní zážitkov budú pretekári z prvej vlny márne pátrať, kdeže sa asi tak nachádzal úsek v takom stave ako ho popisujete.
2. Pred pretekom si schválne nedajte tabletku proti kŕčom, ale vyskúšajte neznáme sypanie od kamaráta, ktorý ho má priamo od zdroja. Síce to vami prejde ako Nemci poľskou hranicou v 1939-tom, ale zaručene nebudete mať pocit, že by ste na štarte mali plné brucho.
3. Pred pretekom vypite aspoň liter koly. Túto fintu odporúčam všetkým, ktorí chcú mať hneď po odštartovaní tepy viac ako 200, hoci podľa viacnásobných testov ich maximálka je 192. Celkovo sa treba držať taktiky „začnem naplno a potom zrýchlim“.
4. V zjazdoch voľte výlučne inú stopu ako ostatní. Budete síce pomalší, ale veď viete, punk is not dead.
5. Nebojte sa vletieť v slušnej rýchlosti do blata po náboje. Následný preskok cez rajdy je praktickým cvičením pokiaľ by ste sa chceli niekedy v budúcnosti uchádzať o prácu v cirkuse.
6. V najprudších zjazdoch sa nechajte doslova zraziť zozadu premotivovaným pretekárom, ktorý by si chcel doterajšiu pozíciu 695te miesto zlepšiť na pekné 694té. Nebuďte trochári a pokojne ho nechajte, aby vám ešte prešiel aj po nohe zadným kolesom. Pád prilbou na kameň, ktorý odtrhne držiak štítku prilby berte ako bonus zdarma.
7. Na trati zmoknite. Aspoň dvakrát.
8. Štartujte na nejakom historickom modeli. Zadné véčko prestane brzdiť už po 10 kilometroch a tak budete rýchlejší. Ak máte dojem že po šiestich hodinách na trati vaše srdce už nedokáže tepať rýchlejšie ako 170, zariskujte a v poslednom dlhom zjazde si v nejakej zákrute skúste štýl plochodrážnika. Tepy vystrelia do červených čísel so zrýchlením lepším ako Honda CBR...
9. Počas najväčšieho lejaku stojte 15 minút na občerstvovačke a pozerajte ako padá. „Padá“, lebo slovíčko „prší“ pracuje s inými jednotkami prietoku. Táto taktika je obzvlášť rafinovaná, ak chcete, aby sa hlinený poklad singletrailov zmenil na kvalitné bahníčko. Keď dážď zvoľní (rozumej vodu už nevylievajú z neba kýbľami ale zmenili ju za kanvu s nasadenou kropiacou ružicou), rapídne sa zvýši vaša príťažlivosť. U beznádejných prípadov najmä zemská.
10. Občerstvovačky si užite. Ako inak, veď štartovné bolo 20 evri. Chvíľu uvažujte že tie výborné koláče zoberiete aj do ruksaku, ale na ďalšej switchnite na salámu, syr a bagetky, aby ste pre istotu nič nevynechali. V brušku sa to krásne premieša.

11. Medzi občerstvovačkami choďte hranu. Tam kde sa nedá len choďte (to je ten čudný pohyb kedy sa nohami v tretrách striedavo dotýkate zeme). Po bahne choďte. Po lúke choďte. Do bahnitých výšľapov choďte. Tesne pred zjazdom sa nechajte predbehnúť nejakým žiletkárom a dole teda choďte. Výsledná priemerka 13 km/hod sa zaradí do „best of...“
12. Na technických staniciach márne zháňajte niekoho kto by vám vystriekal reťaz vodou aby ste ju mohli naolejovať. Ak ho aj nájdete, s kľudom Angličana počkajte 5 minút kým wapkou (!) naplní 50 litrový hrniec na ďalší jonťák.
13. Socializujte sa, veď sme ľudia. Živo sa zajímajte o osudy ľudí ktorí pred vami spadli. Za každou pretekárkou choďte aspoň 5 minút a fixujte isté partie jej tela očami. Pánboh zaplať za voľbu bielych dresov, najmä po daždi...
14. Pamätajte, bahno je výborné prírodné analgetikum. Nie nadarmo chodia dôchodcovia do Piešťan riešiť svoje problémy so svalovou (mladší i erektívnou) disfunkciou. Fakt že po 2 km úseku v poli máte na biku asi 20 kíl originál modelárskeho blata riešte kúpeľom seba i biku v potoku. Svalstvo na nohe sa isto odmení ukážkovou reakciou svalového sťahu.
15. Pri spájaní trás sa nechajte vyhecovať pretekármi z krátkej trate, do stúpania sa pekne postavte a potom až do cieľa bojujte s kŕčmi.
16. Spievajte si. Osamelí a mimo civilizácie sa bojte. Hovorte si vtipy. Sami sebe. Smejte sa na tých najotrepanejších a najprevarenejších, i keď pointu už dávno poznáte.
17. Až na 60tom kilometri si uvedomte, že sa vám to vlastne páči.
18. Na ceste ťahajte balík plný pretekárov z krátkej trate aby vás potom mohli všetci obehnúť. Zásadne v protivetre. Nebojte sa hrešiť na tých čo neodstriedajú. V pohode vytiahnite aj národnostnú kartu, i keď ste na ich území. Krásne sa vám uľaví a ešte vás aj hreje myšlienka, akú veľkú guču jedu asi musia nosiť vaši konkurenti v krku keď nezastavili a jednu vám neubalili.
19. Usmievajte sa. Rozťahaná reťaz, vydraté brzdové doštičky, zničené ložiská stredového zloženia a posledný klinec do rakvy pravekej prehadzovačky SRAM9.0SL nemôže obmedziť ten úžasný pocit keď si v cieli podáte ruky so súperom ktorého poznáte 20 minút a pravdepodobne ho už nikdy neuvidíte.
20. Užite si to. Keď budete starí už takéto veci nebudete robiť. Dúfam.

Ak by mal niekto pocit, že som sa snažil týmito 20 bodmi nejako ospravedlniť svoj chabý výsledok, zúfalo sa mýli. Nesnažil. Kto chodí na maratóny, ten vie. A kto vie, ten vie. Kto na maratóny nechodí, tomu je to buď jedno, alebo robí downhill a freeride. Alebo má 18 rokov a je pánom sveta ktorý sa musí ku všetkému vyjadriť.
S niektorými sa uvidíme sa na štarte. Po včerajšom treťom umytí biku som identifikoval najväčšie škody a začínam nanovo. Po n-tý krát. Už sa teším.
Kungpao alias Roberto
Foto na úvode © Sela Sport