Najdôležitejší článok cyklistiky – s čiapočkou alebo bez?
Búrlivý príbeh spojený s ventilmi duší sa blíži ku koncu. Konečne vyjde najavo, či majú čiapočky právo na existenciu.
Nie každá z vecí je rovnako dôležitá pre všetkých cyklistov alebo cyklistky, ale tým, že o nich budeme vedieť, na druhý tábor sa budeme pozerať s väčším pochopením. Vďaka tomu bude medzi nami už len harmónia a porozumenie a keby aj náhodou nie, som pripravený osvetliť aj ďalšie zákutia nášho krásneho športu. Jednoprevodníky, gravel, ebiky…
- + ochrana nerozbalenej duše
Nové duše sa predávajú často v krabičkách a aby nezaberali veľa miesta, bývajú zložené. Plastová čiapočka slúži ako ochrana, aby obnažený ventil nepoškodil dušu. Identická situácia nastáva, keď si berieme náhradnú dušu do dresu alebo do kapsičky. Najmä ostrý koniec galuskového ventilu môže byť nebezpečný. Skladá niekto rezervu tak, že ventil nechá až na koniec a on trčí von? Aj to je riešenie, ale takáto duša je menej skladná.
- - s utesnením nepomôže
Najrozšírenejší omyl súvisí s predstavou, že ventil s čiapočkou lepšie tesní. Ak by sme toto od čiapočky očakávali, potom by musela inak vyzerať jej konštrukcia, určite by to nebol len obyčajný kus plastu so závitom, muselo by tam byť aj nejaké tesnenie. Najčastejšie sa s unikaním vzduchu cez ventil dá stretnúť pri klasickom (Dunlop) ventile, už menej často sa to deje s autoventilom. Tesnenie toho galuskového vie niekedy zničiť agresívny tmel, ale čiapočka s tým nepomôže.
- + ochráni pred špinou
Aká je typická nevýhoda malej súčiastky na bicykli? Skôr či neskôr ju stratíme.Po omyle spomeniem najrozšírenejší argument pro-čiapočkovo orientovaných cyklistov, a to je ochrana pred blatom a prachom. Ja, ako zástupca opačného tábora, s tým nemám problém súhlasiť, ale len v prípade autoventilu a čiastočne aj klasického ventilu. Tie majú dieru, otvor, kam sa nejaká nečistota môže skutočne dostať. Ale moja otázka znie: koľko moderných bicyklov dnes používa iný ako galuskový ventil? Skoro žiadne a pritom je jasné, že keď nie je na ventile otvor, netreba sa báť ani jeho upchania.
- - strata času
Čas má rôznu hodnotu, záleží od človeka a situácie. Preto si už každý zhodnotí sám, či sa mu chce investovať čas a energiu do manipulovania s čiapočkou pri každom fúkaní, z dôvodov opísaných vyššie to najmenší zmysel dáva v prípade galuskových ventilov. Čas je dôležitá veličina najmä pri pretekaní – kto by chcel s čiapočkami súťažiť, dobré by bolo natrénovať ich expresnú demontáž. Skúšal to niekto na čas? Čo sa považuje za dobrý výsledok?
- + dizajn
Čiapočka môže poslúžiť na vyjadrenie osobnosti cyklistu, netreba sa držať pri zemi a vyberať len z rôznych farebných prevedení. Čo hovoríte na dizajnové kúsky v tvare lebky alebo kocky? Hodnotne vyzerá kovové prevedenie, len pozor pri jazdení v mraze, kov sa môže v nízkej teplote stiahnuť a bez kombinačiek si neporadíte. V tomto bode nesúdim, čo je ešte pekné a čo je už príliš, každý máme iný vkus. Výnimkou je len čierna plastová čiapočka, tá sa dizajnom nazvať určite nedá.
- - stále niečo hľadať
Súčasťou čiapočky môže byť náradie, ktoré poslúži pri riešení problémov v teréne.Aká je typická nevýhoda malej súčiastky na bicykli? Skôr či neskôr ju stratíme. Bicykel je relatívne komplikovaný mechanizmus a keď si predstavím, ako ho servisujem, často niečo hľadám. Raz zabudnem, kde som odložil imbus a potom hľadám skrutku a takto dokola. Čím menej drobností na zapatrošenie, tým pre mňa lepšie. A to opisujem situáciu v pohodlí domova, pátrať po čiapočkách niekde na okraji cesty, to radšej nie.
- - hmotnosť a aerodynamika, najmä tá v hlave
Áno, idú po sebe dve negatíva, ale len kvôli tomu, aby som skončil pozitívne. A ten posledný benefit skutočne stojí za to, podľa mňa to je najužitočnejšia vlastnosť čiapočiek. Pred tým však musím upozorniť, že čiapočka je záťaž navyše a aerodynamike nepomáha tiež.
Samozrejme, potencionálne straty budú len mikroskopické, ale do popredia by som dal hlavu cyklistu, ktorá často rozhoduje o výkone. Ak si „čiapočkár“ všimne, že cyklista, ktorý ho obieha, žiadnu ochranu ventilu nepoužíva, môže rozdiel vo výkonnosti prisúdiť tomuto detailu a predčasne sa vzdá. Veď na čo sa snažiť, keď súper je viacej aero a ešte aj ľahší?
- + čiapočka ako nástroj
Súčasťou čiapočky môže byť náradie, ktoré poslúži pri riešení problémov v teréne. Najčastejšie býva čiapočka doplnená o kľúč na utiahnutie jadra galuskového ventilu, ktorý sa môže pri používaní malých servisných púmp povoliť, najmä ak majú šróbovaciu hadičku. Takéto dofúknutie na kraji cesty sa potom končí povolením jadra a stratou tlaku v obutí. A fúka sa odznova!
Chuťovkou je aj čiapočka s torx náradím, prípadne sa na ventil používa redukcia, ktorá umožňuje fúkanie galuskových ventilov napríklad na „benzínke“. Nevedel som, že existujú aj farebné prevedenia.
Komentáre Zobraziť komentáre (64)