Test: SRAM Rival eTAP AXS XPLR – gravel dal komponentom zabrať

Prečo má elektronické radenie najväčší zmysel práve na gravel bicykli? Ako dopadol SRAM Rival vo verzii XPLR v dlhodobom teste?

Prečo by si mal cyklista zaobstarať elektronické radenie na svoj bicykel? Pretekári budú spomínať rýchlosť a pohodlnosť radenia a všetkým sa hodí presnejší chod, keď to porovnáme s mechanickým radením. Kto by mal chuť si poskladať vlastný bicykel, tak najmä bezdrôtový SRAM nad všetkými vyhráva. Na druhej strane, hmotnosť hrá väčšinou v prospech klasickej sady. Cena je vyslovene nevýhodou elektroniky a niekomu nemusí vyhovovať, že treba sledovať stav batérií a nastavovanie prebieha za použitia mobilu.

Takýto výpočet pre a proti nevyzerá ako totálne víťazstvo modernej doby, ja som však vo svete gravel jazdenia prišiel na ďalšie dôvody. Spomeniem ich pri opisovaní niekoľkomesačných skúseností so sadou SRAM Rival eTAP AXS XPLR, ktorú som si na svoj gravel bicykel aj sám osádzal. V článku sa chcem zamerať najmä na praktické stránky a skúsenosti z používania. Detailné číselné parametre a suché dáta ma tentoraz veľmi nezaujímali.

Sram Rival eTAP AXS XPLR

Základné pojmy

SRAM je výrobca komponentov, ktorý ako prvý veľký hráč prišiel s bezdrôtovým radením – nazval ho eTAP AXS. Radiace páky, prešmykač a prehadzovačka nie sú medzi sebou spojené káblami, každý komponent má vlastnú batériu a komunikácia funguje vzduchom. Od týchto notoricky známych pojmov sa presuňme ku skratke XPLR (od slova explore), ktorá označuje ponuku ešte väčšieho rozsahu prevodov, ako má klasické cestné prevedenie.

Iná je prehadzovačka, ktorá si rozumie s kazetou s pastorkom až so 44 zubami, bavíme sa o prevedení 1x12. Použitie XPLR je cielené najmä na gravel bicykle, tak ako to bolo aj v mojom prípade. Kto so SRAM-om len začína, je dobré poznať skratku XDR, čo je označenie prevedenia orecha, na ktorý sa osádza kazeta. Viac marketingových názvov dnes nebude, mňa zaujímal najmä skutočný život s elektronickým SRAM-om.

Sram Rival eTAP AXS XPLR testSram Rival eTAP AXS XPLR review

Inštalácia elektronickej sady SRAM

Je skutočne montáž bezdrôtovej sady SRAM na bicykel taká jednoduchá? Myslím si, že to viem dobre porovnať, keďže mám skúsenosti s osádzaním ako mechanických komponentov, tak aj elektronických s označením Shimano Di2 – či to boli ešte pôvodné káblové, alebo tie novšie, „polokáblové“. A práca so SRAM vyhráva na celej čiare.

Skutočne stačí skrutkou pripevniť prehadzovačku a radiace páky a komponenty pomocou tlačidiel spárovať. Žiadne vnútorné prevliekanie káblov cez predstavec alebo okolo stredového zloženia, proste pohoda. Kto ešte nevidel „unboxing“ článok, tam je proces zachytený na fotografiách, komponenty sú tam úplne nové bez známok používania.

V mojom prípade mi sada prišla s novým bicyklom. Jediná zložitejšia operácia, ktorá vyžaduje aj potrebné náradie, sa týkala zapojenia hydraulických bŕzd. Ale to nie je nevýhoda SRAM-u, to je vlastnosť hydraulických bŕzd, s tým treba počítať. Po zapojení brzdy nebolo treba ani odvzdušňovať.

Sram Rival eTAP AXS XPLRSram Rival eTAP AXS XPLR

Kľuky na novom bicykli boli už osadené, ale na ich montáž a demontáž v zásade netreba nič špeciálne – iba silu a imbusový kľúč. Ja som sa k tomu dostal až pri výmene prevodníka. Prekvapený som bol, aký je rozdiel v porovnaní so Shimanom, čo sa týka náchylnosti na nečistoty okolo stredu bicykla. Detaily spomeniem nižšie.

Nastavovanie a ladenie

Po osadení komponentov a nabití batérie prehadzovačky som sa pustil do nastavovania. Tak ako Di2, tak aj SRAM sa najľahšie ladí cez aplikáciu, v tomto prípade vyhrávajú Američania. Appka SRAM AXS sa spája so sadou rýchlejšie, ako som bol zvyknutý u Japoncov, je aj jednoduchšia a prehľadnejšia, nič som nemusel googliť a hneď som vedel, čo mám robiť. Neskôr môžem o appke spracovať samostatné video, ako som to robil u Di2, ak to vôbec treba. Dajte mi vedieť.

Sram Rival eTAP AXS XPLR testSram Rival eTAP AXS XPLR skúsenosti

Dorazy prehadzovačky sa nastavujú klasicky skrutkami a napnutie prehadzovačky sa kontroluje plastovou mierkou. Všetky úkony prebehli hladko, tým že mám jednoprevodník, nemusel som riešiť režimy radenia a iné detaily. Vec, ktorá môže pomôcť ostatným, ale mňa netrápila, je možnosť upravovať vzdialenosť pák od riadidiel. Kto má menšie ruky, určite to privíta.

Tak ako elektronická sada Shimano 105, ani Rival nemá extra tlačidlá, ktorým by sa dali priradiť ďalšie funkcie, SRAM má dokonca na každej brzdovej páke tlačidlo len jedno. Kto jazdí 1x12, môže gesto pre zmenu prevodníka využiť na obsluhu elektronickej sedlovky SRAM Reverb AXS.

Sram Rival eTAP AXS XPLR reviewSram Rival eTAP AXS XPLR recenzia

Je radenie vzduchom pomalšie?

Cestný elektronický SRAM s dvojprevodníkom som už jazdil a nevedel som si zvyknúť na obsluhu prešmykača. Bolo treba stlačiť ľavé a pravé tlačidlo radenia naraz, niekedy som nemal istotu, či som to trafil. Tým, že Rival mám vo verzii 1x12, tohto problému som sa zbavil a radím jednoducho + alebo - jednotlivými tlačidlami. Nezvyk to je len vtedy, keď prejdem späť na cestný bicykel s Di2, kde mám ľavú páčku len na obsluhu prešmykača, občas sa pomýlim.
...je vodoodolné, nevadia mu nečistoty, ľahšie sa v teréne obsluhuje a netreba ho stále nastavovať.

Večná otázka súvisí s rýchlosťou radenia, SRAM bol za toto kritizovaný. Tým, že impulz putuje vzduchom, asi tam nejaký mikrorozdiel bude, ja však toto pri bežnom jazdení vôbec nevnímam. A ani pri pretekaní. Druhá vec je, že nová verzia Di2 má radiace páky tiež bezdrôtové, ale či to robí nejaký skutočný rozdiel, povedať neviem. Ak je, bude len malý.

Sram Rival eTAP AXS XPLRSram Rival eTAP AXS XPLR review

Elektronický SRAM a gravel

Konečne sme sa prelúskali k poznatkom z terénu, pokračujem s radením. Tým, že sú tlačidlá na pákach väčšie ako má Di2, ešte ľahšie sa obsluhujú. Toto je jedna z vecí, ktorú som na cestných bicykloch ako potrebu necítil, prišlo to až s jazdením v teréne. Ďalšia, a podľa mňa zásadná výhoda elektroniky v porovnaní s mechanikou je, že nečistoty negatívne neovplyvňujú chod radenia. Táto výhoda je tak zásadná, že si zaslúži samostatnú kapitolu.

Mechanické gravel radenie a večné problémy

Klasické radenie na horských bicykloch je konštruované do nepohody, počíta sa s nečistotami, všetko je pekne zakryté. MTB radiace páčky som čistil asi len raz v živote. Ale pozreli ste si niekedy mechanické radenie na gravel bicykli? V podstate sú to upravené cestné páky, na ktorých je kopec nechránených miest, kadiaľ sa vie dostať špina do zložitého mechanizmu.

Sram Rival eTAP AXS XPLRSram Rival eTAP AXS XPLR review

Páka potom logicky neprehadzuje presne, často treba nastavovať napnutie lanka, a to nie je všetko. Ďalší potencionálny zdroj problémov sú bowdeny – aj tam sa vedia dostať nečistoty, lanko sa potom pri radení zasekáva. Mne sa to stalo na mojom prvom gravel biku. Bowden viedol cez rám v jednom neprerušenom kuse a aj tak sa dostali dnu nečistoty, zrejme cez páku.

Toto môže nastať aj u mechanického MTB radenia, už to nie je len nevýhoda cestných/gravel pák. Nič takéto však nehrozí pri elektronickom radení, ktoré je vodoodolné (SRAM píše o hĺbke 1 m), nevadia mu nečistoty, ľahšie sa v teréne obsluhuje a netreba ho stále nastavovať. Spomínané výhody a nevýhody budú mať pre každého inú váhu, nie každý gravel bicykel sa používa rovnako, v mojom prípade je to obrovský benefit.

Sram Rival eTAP AXS XPLR recenzia

Rozsah a chod

Ako chodí elektronická „dvanástka“ s flaptop reťazou a jedným prevodníkom? Výborne. Nevadí jej ani kríženie reťaze, ani na pastorku so 44 zubami necítiť cez pedále kovové trenie, nestáva sa, že by reťaz pri pretočení dozadu skĺzla po kazete. Prehadzovačka Shimano GRX má kvôli stabilizácii reťaze takzvanú spojku, niečo podobné a bezúdržbové má aj Rival, funguje to vďaka pružine.

Pre mňa je podstatné, že reťaz v teréne netrieska o rám, ochrana zadnej stavby nejaví žiadne známky po nárazoch. Najviac som prekvapený z toho, že reťaz mi ešte ani raz nespadla z prevodníka, vodítko a ani iné pomôcky nepoužívam. Slušná bude aj výdrž Rival reťaze, od leta striedam kvôli voskovaniu dve a ešte sa nenatiahli ani o kúsok.

Sram Rival eTAP AXS XPLR

Stále tvrdé brzdy

Počas intenzívneho jazdenia v blate a prachu a občasného pretekania som vypozoroval aj ďalšie veci, ktoré by budúcich majiteľov mohli zaujímať. Brzdy netreba skoro vôbec odvzdušňovať, páky vydržia dlhšie správne „tvrdé“, v tomto smere je s cestnými a gravel pákami Shimano viacej práce. Ale tie majú zase citlivejší chod a ľahšie sa odvzdušňujú. Japonským brzdám dlhšie vydržia brzdové platničky, tie pôvodne osadené od SRAM-u sa zodrali veľmi rýchlo. SRAM kotúče fungujú, ešte sa mi nestalo, že by som ich zohol, brzdy necinkajú ani pri prehriatí.

Sram Rival eTAP AXS XPLR

Koľko vydržia batérie

Nebudem konkretizovať, koľko hodín vydrží batéria – to záleží od terénu, v ktorom sa jazdec pohybuje a tiež od vonkajšej teploty. Shimano v tomto smere vyhráva, ak to môžem odhadnúť, vydrží raz toľko. Batérie v radiacich pákach sú gombíkové, tie sa mi vybiť od leta ešte nepodarilo, ich životnosť sa môže počítať až v rokoch. Stav batérií signalizujú aj farebné diódy na komponentoch, dá sa skontrolovať aj v aplikácii alebo v cyklopočítači, ktorý ide spojiť bez nutnosti dokupovania „WU“ jednotky, ako to mali staršie Di2.

Sram Rival eTAP AXS XPLR review

Úchop a škrabance

Tým, že mám obrie ruky, vyhovujú mi viacej SRAM páky - sú väčšie. Pevnejšia mi príde aj guma, tipol by som si, že vydrží viacej ako u konkurencie. Veľmi kvalitné je aj lakovanie komponentov, odolnejšie som ešte na žiadnej inej sade nezažil. Kľuky, a najmä páky, sú stále ako nové. Jednu chybičku krásy má prehadzovačka, ale to bol taký náraz, že bolo treba vyrovnávať pätku. Aj na tomto poškodení je vidieť, ako hrubá je vrstva laku. Nebude to ale zbytočne ťažké?

Sram Rival eTAP AXS XPLRSram Rival eTAP AXS XPLR test

Bežná údržba

Rozsah prevodov mi dovolí aj pretekať, na komponenty sa môžem spoľahnúť...
SRAM má dobre vyriešené tesnenie okolo stredu, dnu sa dostáva minimum prachu, nemusím toľko čistiť ako s inými sadami. Shimano má lepšie vyriešené demontovanie kľúk, tu som si musel pomôcť gumeným kladivom. Pri kľukách ešte zostanem – SRAM má dobre vyriešený závit pedálov, prach a nečistoty sa tam vôbec nedostávajú, čím sa znižuje šanca na pukanie.


Pri výmene brzdových platničiek nebolo treba odvzdušňovať, po osadení nových ich stačilo len roztiahnuť. Teraz v zime som sa pustil aj do čistenia kladiek. Opäť mi príde, že SRAM to má spracované výborne, nebolo tam toľko nečistôt, kladky sa ochotne točia na ložiskách.


Čo ďalej?

Na bicykli som nemal osadený wattmeter, tak som si ho dodatočne zaobstaral. Prekvapila ma priaznivá cena a to, že mám verziu WIDE. Musel som ho preobjednávať. Zatiaľ som spokojný s tým, ako funguje a koľko vydrží batéria. Viacej detailov spomeniem v samostatnom článku, kde sa chcem zamerať aj na presnosť údajov, výdrž batérie a celkovú životnosť.

Sram Rival eTAP AXS XPLR skúsenosti
Ak moje skúsenosti s elektronickým Rivalom zhrniem, pre gravel bicykel to je výborné riešenie. Rozsah prevodov mi dovolí aj pretekať, na komponenty sa môžem spoľahnúť a oproti mechanike sa násobne zlepšilo radenie. Kto si bude vyberať gravel sadu alebo nový bicykel strednej triedy, určite odporúčam elektronické radenie. SRAM Rival Rival stojí v hierarchii sád na tretej priečke, oproti vyšším Force a Red je mínusom najmä hmotnosť, ostatné rozdiely vnímam skôr ako detaily. Elektronika je dostupná aj o level nižšie, SRAM Apex AXS je dokonca tiež 12-kolo.

Kto by na MTBIKER shope hľadal XPLR komponenty, najlepšie je na profile značky SRAM zadať do filtra kľúčové slovo a zobrazia sa mu dostupné produkty. Sada bola testovaná na bicykli Pinarello Grevil F7.

(Doplnené 1/24: Len ako zaujímavosť, batérie v radení klesli pod 20%, tak som ich vymenil. Zásadne ich životnosť skrátili jazdy v chlade a mraze. Vydržali asi pol roka, výmena gombíkových CR2032 bola bezproblémová.)
Zdroj fotografií: archív autora
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
cepooo 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: microSHIFT Sword - ostrý konkurent v gravel svete

Test: microSHIFT Sword - ostrý konkurent v gravel svete

Každý, kto sa trošku motá okolo gravel jazdenia, si určite všimol novinku v rámci pohonu. Bude konkurenciou pre klasických hráčov na trhu?
Video: Triky, skryté funkcie a vychytávky - elektronické radenie SRAM eTap AXS

Video: Triky, skryté funkcie a vychytávky - elektronické radenie SRAM eTap AXS

Ani majitelia elektronického radenia SRAM často nepoznajú všetky skryté funkcie a vlastnosti cestných, gravel a MTB sád s prívlastkom eTap AXS.
Predstavenie: SRAM Maven – nová dimenzia brzdného výkonu PR článok

Predstavenie: SRAM Maven – nová dimenzia brzdného výkonu

Želali ste si niekedy, aby boli na trhu brzdy, ktoré by ste nedostali na hranu ich možností? Vaše túžby boli vypočuté.
keyboard_arrow_up