
Aké technológie priniesol rok 2024 v segmente gravity bicyklov? (1. časť)
Pridávanie hmotnosti, hmotnostné tlmiče, elektronicky nastaviteľné pruženie či ovplyvňovanie tuhosti rámu – nielen to priniesol rok 2024.
Rok 2024 priniesol viaceré novinky. Prvé dve súvisia s pridávaním hmotnosti na bicykel, druhé zase s prejavom rámu a odpruženia. V tomto článku si preberieme to, prečo pridávanie hmotnosti na bicykel môže byť v skutočnosti dobrý nápad – alebo?
Ľahký bike už nie je in
Za mojich čias, keď som jazdil zjazd, bolo bežné, že ste si zo šiestich šróbov držiacich kotúč vymontovali tri, aby ste ušetrili hmotnosť. Vychytávky na zníženie hmotnosti išli v segmente trailových, enduro a zjazdových bikov do absurdít (Danny Hart si tento rok nechal kvôli hmotnosti vyfrézovať drážku...). Najľahší bike bol najlepší bike.V uplynulej sezóne však sledujeme trend pridávania závaží na rúrku pod kľukami. Nejde pritom o pár gramov, ale dokonca v extrémnych prípadoch až o kilá pridanej hmotnosti. To je už naozaj extrém.

Je celkom jednoduché zistiť, odkiaľ tento trend prišiel. Ebiky sú tu s nami už nejaký ten rok. A hádajte, kto celú zimu trénuje na ebikoch? No predsa enduráci a zjazdári. A na čo prišli? No na to, že ten ebike nie je vôbec pomalý. Naopak, drží si stopu, má dobrý grip a jazda na ňom je o niečo hladšia.
Kde je rozdiel? No predsa v hmotnosti a jej rozložení. Tento rok sme si mohli všimnúť, že mnoho jazdcov svetového pohára jazdí s prilepenými závažiami – a nebolo ich pár. Takto upravené bicykle vôbec nekončili posledné, skôr naopak, celkom sa im darilo. Takže to asi funguje. Prečo to tak ale je?
Hmotnosť, rozloženie hmotnosti a hybnosť
Pri jazde z kopca je presná kontrola a rovnováha kľúčová, pretože trate často zahŕňajú technicky náročné prvky, ako sú strmé klesania, skoky, ostré zákruty a nerovný terén. Mierne ťažšie rámy môžu v týchto situáciách pomôcť, pretože pridaná hmotnosť ovplyvňuje jazdný prejav bicykla v niekoľkých aspektoch:1. Znížená citlivosť na nárazy
Mierne ťažšie rámy majú tendenciu lepšie absorbovať menšie vibrácie a nárazy, čo znižuje nepríjemné otrasy pri jazde cez skalnatý alebo koreňový terén. To znižuje únavu jazdca a zlepšuje schopnosť udržať kontrolu nad bicyklom.Očami fyziky: Keď bicykel naráža na prekážky ako kamene alebo korene, vznikajú nárazy, ktoré spôsobujú vertikálne a horizontálne zrýchlenia. Ťažší rám poskytuje väčšiu zotrvačnosť, čo znamená, že pri rovnakom náraze má ťažší bicykel tendenciu absorbovať viac energie skôr, než sa prenesie do jazdca.
Len pripomínam, že väčšinu hmotnosti pri jazde tvorí samotný jazdec, prejazd cez tú istú prekážku vytvorí zhuba tú istú silu nezávisle od toho, či má bike o kilo menej alebo viac (špeciálne ak máte, ako ja, cca 100 kg...).
Hmotnejší objekt má väčšiu zotrvačnosť podľa Newtonovho prvého zákona pohybu, a preto je menej náchylný na rýchle zrýchlenie alebo spomalenie pri menších nerovnostiach. Týmto spôsobom ťažší bicykel efektívne tlmí nepríjemné vibrácie a nárazy, čím zvyšuje komfort a kontrolu jazdca.
F=m*a (sila = hmotnosť × zrýchlenie). Pri rovnakom náraze a vyššej hmotnosti je zrýchlenie spôsobené nárazom menšie, takže jazdec pociťuje menšie otrasy.

2. Zlepšenie trakcie
Väčšia hmotnosť môže prispieť k lepšej trakcii, najmä pri prudkých zjazdoch alebo na klzkých povrchoch, kde je potrebné udržiavať kolesá pevne prilepené na zem. Ťažší rám môže pomôcť udržať bicykel stabilný a predchádzať situáciám, keď by mohol byť bicykel odhodený z trate pri prudkých nárazoch.Očami fyziky: Trakcia bicykla závisí od trenia medzi pneumatikami a povrchom. Trením vznikajúca sila je úmerná normálnej sile (gravitačnej sile pôsobiacej na bicykel). Ťažší bicykel má väčšiu hmotnosť, čo zvyšuje normálnu silu pôsobiacu na pneumatiky. Trenie medzi pneumatikami a povrchom sa dá vyjadriť ako:

Kde μ je koeficient trenia (určuje, aký klzký je povrch) a Fnormalna je gravitačná sila pôsobiaca na bicykel. Zvýšená normálna sila teda zlepšuje trakciu, čo pomáha udržať bicykel stabilný, najmä pri strmých klesaniach alebo na klzkých povrchoch.
Väčšia hmotnosť znamená väčšiu normálnu silu, čo vedie k vyššej, trením spôsobenej sile, ktorá udržuje kolesá v pevnom kontakte s povrchom.
3. Stabilizácia pri vysokých rýchlostiach
Ide o podobný efekt ako v prvom bode, ktorý sa ale prejavuje dvojako. Pri vysokých rýchlostiach môžu ľahšie bicykle pociťovať viac „plávania“ alebo odskakovania, najmä pri prechode cez nerovnosti. Ťažší rám dodáva bicyklu pocit väčšej pevnosti, čím znižuje tendenciu odraziť sa alebo vybočiť z požadovanej línie. To môže byť veľkou výhodou pri zvládaní náročných sekcií trate.Očami fyziky: Pri vysokých rýchlostiach má zotrvačnosť výrazný vplyv na stabilitu. Ťažší bicykel má väčšiu zotrvačnosť, čo znamená, že bude menej citlivý na náhle zmeny rýchlosti a smeru. Ak jazdec prechádza nerovným terénom, ľahký bicykel je náchylnejší na odrazenie pri prekážkach, čo spôsobuje stratu kontaktu s terénom a potenciálne stratu kontroly. Ťažší bicykel má väčší moment zotrvačnosti, čo znamená, že si zachováva svoj smer pohybu efektívnejšie.
Zotrvačnosť je úmerná hmotnosti a určuje, ako ľahko alebo ťažko objekt mení svoj pohybový stav. Ťažší bicykel vyžaduje viac energie na to, aby sa vychýlil z pôvodnej línie, čo znižuje pravdepodobnosť odrazu alebo vybočenia z požadovanej línie pri vysokých rýchlostiach.
4. Zlepšenie rovnováhy v zákrutách
V ostrých alebo technických zákrutách môže väčšia hmotnosť prispieť k lepšiemu rozloženiu hmotnosti medzi predným a zadným kolesom. To pomáha zabrániť podkĺznutiu predného kolesa a zabezpečuje lepšiu stabilitu v zákrutách, čo umožňuje jazdcovi udržať vyššiu rýchlosť a kontrolu.Očami fyziky: Pri prejazde zákrutami pôsobí na bicykel dostredivá sila, ktorá je potrebná na to, aby sa bicykel udržal na krivkovej dráhe. Táto sila je závislá na hmotnosti, rýchlosti a polomere zákruty:

kde m je hmotnosť bicykla a jazdca, v je rýchlosť a r je polomer zákruty. Ťažší bicykel má lepšie rozloženie hmotnosti medzi predným a zadným kolesom, čo znižuje pravdepodobnosť, že sa jedno z kolies „odľahčí“ a stratí trakciu. Veď vieme, že pri zatáčaní chceme na kolesá čo najviac tlačiť smerom dole, to zvyšuje trakciu, zároveň tiež chceme tlačiť súbežne na obe kolesá. Potom vieme bicykel naozaj prudko otočiť.
Väčšia hmotnosť práve niekde okolo stredu bicykla lepšie rozloží tlak na kolesá, čo vedie k lepšej stabilite v zákrutách a znižuje pravdepodobnosť straty kontaktu s povrchom.
5. Stabilita ešte raz
Tým, že presunieme ťažisko bližšie k pedálom, zníži sa vplyv síl od nerovností, ktoré sa snažia bicykel a jeho jazdca otočiť. Sily, ktoré by inak mali voči ťažisku väčší moment, budú takto pôsobiť na menšom ramene.Očami fyziky: Moment otáčania je výsledok sily pôsobiacej na bicykel, ktorý spôsobuje jeho rotáciu okolo určitej osi (v tomto prípade okolo bodu kontaktu kolesa s povrchom). Pri náraze na prekážku, ako je kameň alebo koreň, vzniká sila pôsobiaca na koleso, ktorá môže vytvoriť rotačný moment. Ak je hmotnosť sústredená bližšie k povrchu, je tento moment menší. To znamená, že bicykel sa menej prevracia alebo nenakláňa tak rýchlo a jazdec má lepšiu kontrolu nad bicyklom.
Aj zvyšovanie hmotnosti má svoje limity
Nie je to však len také jednoduché, tento koncept má aj svoje nevýhody. Zatiaľ čo nižšie ťažisko a zvýšená hybnosť zlepšujú stabilitu a kontrolu nad bicyklom, zvýšená hmotnosť znižuje jeho agilitu, najmä v technických sekciách alebo pri rýchlych zmenách smeru, ktoré sú žiaduce (veľmi technický a zavretý trail).
Jedným z hlavných problémov s vyššou hmotnosťou je znížená rýchlosť reakcie. Ťažší bicykel vyžaduje viac sily na zrýchlenie alebo spomalenie, čo môže byť problematické pri náročných technických sekciách alebo pri prudkých výjazdoch. Znížená agilita môže tiež spôsobiť, že bicykel bude menej svižný v zákrutách, najmä v tých tesnejších, kde je potrebná rýchla reakcia.
Ďalšou nevýhodou je zvýšená únava jazdca, pretože ťažší bicykel vyžaduje viac energie na ovládanie, najmä na dlhších tratiach. Zvyšuje sa náročnosť pri stúpaniach alebo pri pedálovaní v rovnom teréne, čo môže viesť k rýchlejšiemu vyčerpaniu.
Akurát sa vedie diskusia, či pridaná hmotnosť na bicykli skutočne stojí za lepšiu stabilitu a kontrolu, alebo či to zhoršuje celkový zážitok z jazdy. Väčšina odborníkov sa zhoduje na tom, že hmotnosť je len jedným faktorom a veľa závisí od štýlu jazdy, terénu a preferencií jazdca (a jeho skillu, existuje asi milión vecí, na ktoré si pri jazde treba dať pozor a majú na jazdu veľký vplyv).
V zjazdovej cyklistike je téma pridávania hmotnosti na rám bicykla aktuálna a má svoje výhody aj nevýhody. S tým koniec koncov súhlasí aj náš top zjazdár Rasťo Baránek, ktorý sa tejto téme venoval vo videu.
Hlavnou výhodou vyššej hmotnosti je zvýšená stabilita a lepšia absorpcia nárazov, čo pomáha jazdcom zvládať náročný terén s väčšou kontrolou. Nižšie ťažisko blízko pedálov znižuje moment otáčania, čím prispieva k lepšiemu zvládaniu nárazov od prekážok, ako sú korene a kamene.
Na druhej strane, pridaná hmotnosť môže znížiť agilitu a hravosť bicykla, čo sa prejavuje najmä v technicky náročných sekciách. Ťažšie bicykle môžu byť menej svižné pri rýchlych zmenách smeru, čo môže obmedziť zábavu pri jazde. Preto mnohí jazdci kompenzujú hmotnosť rámu tým, že používajú ľahšie kolesá, ktoré zvyšujú dynamiku a hravosť bicykla.
To zlepšuje celkový pocit z jazdy a robí bicykel rýchlejším pri manévrovaní v zákrutách alebo pri zložitejších technických pasážach. Sám môžem potvrdiť, že na sveťákoch je trendom mať hmotnosť sústredenú na ráme, nie v kolesách.
Záverom - nájsť správnu rovnováhu medzi stabilitou a hravosťou je kľúčové. Ťažšie rámy môžu byť výhodné v zjazdoch. V kombinácii s ľahkými kolesami umožňujú udržať si potrebnú agilitu a rýchlu odozvu, čím sa dosiahne optimálny výkon na trati.
Pridávanie hmotnosti však je len jedným z mnohých faktorov, ktoré vplývajú na jazdu a koniec koncov, vplyv zvýšenej hmotnosti na jazdu si každý môže vyskúšať po Vianociach...
V ďalšom článku sa povenujeme ďalším vychytávkam, ktoré sa objavili vo svete gravity cyklistiky.