Lokalizácia
Formulár sa odosiela
Test plášťov, ktoré vyhrali Unbound – Schwalbe G-One RX Pro

Agresívny vzor do terénu výborne odvaľuje aj na asfalte. Potvrdilo to laboratórium a aj reálne jazdenie.

Bol som na vážkach, či gravel podujatie Unbound dať priamo do nadpisu. Bude ho poznať väčšina cyklistov a cyklistiek obľubujúcich jazdu po štrku? Dúfam, že áno. Článok sa mi bude písať oveľa jednoduchšie, ak sa budem môcť odvolávať na túto asi najvýznamnejšiu gravel akciu sveta.

Okrem riadnej dĺžky je náročný jej povrch, o defekty tam nie je núdza. Na druhej strane, profil nie je až taký náročný, takže sa po trati poriadne letí. S takýmto zadaním si každý gravelista dokáže predstaviť, ako zložité je vybrať vhodné obutie – aj rýchle, aj odolné a navyše s dobrou trakciou.

Schwalbe G-One RX ProSchwalbe G-One RX Pro, gravel plášte, test, review, recenzia

Správny recept objavili tento rok u značky Schwalbe, keďže prvé a druhé miesto v elitnej mužskej kategórii na 200 míľ vyhrali jazdci s ich plášťami a rovnako aj najrýchlejšia žena. A aby to nebolo málo, Schwalbe obúval aj víťaz XL verzie na 350 míľ. Zaujímavé je, že testovaný plášť Schwalbe G-One RX Pro rôzne kombinovali aj s inými modelmi, niekedy v zvláštnom poradí. Spomeniem to ešte na záver.

Top plášť aj do kameňov

Pre účely tohto testu som sa musel zorientovať v ponuke gravel plášťov Schwalbe. Ak pôjdem poporiadku, ako idú písmená v názve, tak G označuje jednoducho gravel.

Dôležité je písmeno R, pri výbere je dobré si pamätať aspoň 3 základné možnosti. Testovaný model RX, s výrazným vzorom, je vhodný aj do náročnejšieho terénu. Vyhotovenie RS je takmer hladké a tým pádom rýchle na pevnom podklade a asfalte. A obyčajné R je kombinácia týchto dvoch svetov. Prívlastok Pro patrí top modelom, ktoré sú v ponuke najvyššie a bežne ich používajú aj pretekári.

Schwalbe G-One RX Pro, gravel plášte, test, review, recenziaSchwalbe G-One RX Pro, gravel plášte, test, review, recenzia

Toľko všeobecný prehľad, ďalej sa zameriam na testované RX. Grip je na pomery gravel jazdenia výrazný, vysoké výčnelky nebudú mať problém aj na sypkom a kamenistom povrchu. V popise sa uvádza aj jazdenie v mokrých podmienkach a blate.

K dispozícii sú dve farebné vyhotovenia a kompatibilita aj s hookless ráfikom. Možné použitie bez duší netreba ani spomínať. RX sa robia široké 40, 45 a 50 mm, ja som obúval prvé dve veľkosti.

Reálna hmotnosť a rozmery

Plášte som pred obutím odvážil, obe veľkosti majú priemernú hmotnosť presahujúcu 500 g. V galérii článku nájdete aj model RS, opäť som vážil šírku 40 a 45 mm. Po osadení, ktoré nerobilo žiadne problémy, nasledovalo meranie.
Na Unbound málo odolné plášte veľa šancí nemajú.
Šírka sedí s udávanou hodnotou, alebo je o nejaký milimeter menšia. Je to dobré vedieť, ak ste na limite rámu a dnu tlačíte viac, ako by ste mali. Pri iných modeloch sa plášte často roztiahnu viac, ale tu sa to nedeje.

Schwalbe G-One RX Pro, gravel plášte, test, review, recenziaSchwalbe G-One RX Pro, gravel plášte, test, review, recenzia

Čo hovorí laboratórny test

Ďalšie údaje som čerpal z uznávanej stránky, ktorá sa špecializuje na testovanie obutia. Model RX dostal takmer najvyššie možné hodnotenie a jeho najsilnejšou stránkou je odvaľovanie. Výsledok sa približuje hladkému modelu RS, čo je veľké a nečakané prekvapenie. Malá odbočka, RS bol častou voľbou na posledných MS v Holandsku vzhľadom na nenáročnú trať.

Plášte RX už toľko neočarili v teste odolnosti a pri simulácii mokrých podmienok. Meraná výška gripu na behúni je priemerná, ale ten po stranách poráža väčšinu konkurencie. Čo všetky tieto veci znamenajú pri reálnom použití a či s každým hodnotením súhlasím, o tom bude ďalšia časť.

Schwalbe G-One RX Pro

Odvaľujú ako hladké modely

„Labák“ hovorí, že model RX je rýchly a ja to potvrdzujem. Nečakal som, že obutie s výrazným gripom bude aj na asfalte a na pevnom povrchu tak rýchle. Objektívne porovnanie som mal vďaka kamarátovi, s ktorým veľmi často jazdím a spája nás aj to, že rovnako vážime a väčšinu času používame rovnaký model plášťov. Preto som vedel, ako rýchly je v zjazde bez šliapania za normálnych okolností.

Behúň RX sa s asfaltom kamaráti a skutočne sa výkonom podobá skôr hladkým a tým pádom rýchlym gravel modelom. Len ako zaujímavosť môžem spomenúť, že Schwalbe v tomto prípade poráža konkurenčné plášte, ktoré aj ja obúvam na väčšine pretekov. Rozdiel pri nízkom tlaku sú celé 2 watty. Takmer hladké RS sú ešte o 1 watt lepšie.

Schwalbe G-One RX Pro, gravel plášte, test, review, recenziaSchwalbe G-One RX Pro

Papierová odolnosť spochybnená

Plášte Schwalbe používam týždne a týždne a defekt som ešte nedostal. Rýchle RS som trápil aj na skalách v Chorvátsku, ale lepšie im bolo na rozbitom asfalte, kde nemali problém atakovať aj moje časy z cestného bicykla. RX som nasadil už v domácich podmienkach, zvážnice a poľovnícke cestičky „opravené“ kameňmi a stavebným odpadom ich pekne preverili.

Možno som mal len šťastie, ale rád by som veril, že zásluhu na tom má aj moja dobrá technika. Tak či onak, priemerný výsledok z laboratória sa mi nepotvrdil. Ako argument v tomto ohľade ešte raz použijem žolíka v podobe výsledkov z tohtoročného Unbound. Tam málo odolné plášte veľa šancí nemajú.

Schwalbe G-One RX Pro, gravel plášte, test, review, recenzia

Terén a vysvetlenie mokrých výsledkov

Na hline a štrku svoju úlohu plnia bočné výčnelky, ktoré sú takmer raz tak vysoké ako tie v strede. Najmä zákruty som postupne prechádzal stále agresívnejšie, ak som nejazdil sám, občas som sa obzrel za seba, koľko som ostatným vždy utiekol.

Sypký povrch v laboratóriu simulovať zatiaľ nevedia a už vôbec nie za mokrých podmienok. Preto je dobré vysvetliť podpriemerné „wet“ výsledky obutia RX. Mokrý podklad dokážu vytvoriť len na pevnom povrchu, preto je logické, že plášte s výraznejším gripom a s väčšími výčnelkami budú dosahovať horšie výsledky.

Je to vidieť aj v porovnaní s verziou RS, ktorá má výsledky lepšie. Takmer hladký behúň robí svoje. Je dobré na to myslieť, keď vybehnete s gravelom z bočnej cesty na mokrý asfalt. Ale pri jazde v blate absenciu gripu neoklamete, v tomto smere určite vyhráva RX. Ja som však takéto podmienky počas doby testu nezažil, takže doplňujem aspoň teoreticky.

Schwalbe G-One RX Pro, gravel plášte, test, review, recenziaSchwalbe G-One RX Pro

Dopredu grip a dozadu odvaľovanie?

Aby som vysvetlil, prečo som opakovane spomínal aj verziu RS, ktorá nebola predmetom testu, ešte poslednýkrát spomeniem Unbound. Je bežné, že pri jazde v teréne sa volí kombinácia rôznych plášťov.

Dopredu sa zvyčajne dáva niečo s výrazným gripom, ako má RX a dozadu rýchly model, ako je RS. Logika je jednoduchá – keď šmykne v zákrute predné koleso, je to väčší problém, ako keď sa šmykne zadné.

Schwalbe G-One RX Pro, gravel plášte, test, review, recenzia
A teraz dilema z úvodu. Víťaz z Nového Zélandu Cameron Jones to poňal opačne. Vpredu hladký plášť a vzadu s gripom. Je to kvôli tomu, že v niektorých stúpania strácal trakciu pri šliapaní? Je pravda, že zákrut na tomto podujatí toľko nie je. Dajte vedieť, čo si myslíte.

A ešte jedna otázka na diskusiu. Prečo značka Schwalbe nekričí do sveta viac o týchto veľkých úspechoch? Že boli úspešní naraz na viacerých frontoch, to som si uvedomil až pri písaní tohto článku.

Testovaný model Schwalbe G-One RX Pro má MOC 76,99 €, ale bežne sa dá nájsť aj slušná zľava. Identická cena a často aj zľava býva na spomínanom obutí Schwalbe G-One RS Pro.
Zdroj fotografií: archív autora
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
cepooo
cepooo 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela
Komentáre
Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela
Podobné články
Môžu intervaly bolieť menej? Test duálneho wattmetra SRAM Red AXS
Čo čaká cyklistu, keď chce svoje SRAM kľuky vybaviť wattmetrom? Vychádza lepšie vymeniť celé kľuky, či len dokúpiť merač a špeciálny prevodník?
Gravelové kolesá ľahšie ako cestné – test FFWD Drift Pace
Hmotnosť nie je všetko, ale na kolesách na nej záleží. Novinke FFWD Drift Pace našťastie nechýba ani poriadne široký a odolný ráfik.
Test: ERE Research Tenaci – všestranné plášte zo Švajčiarska
Ako obuť bicykel, ktorý je určený na jazdu po spevnených aj nespevnených cestách? Bude univerzálnosť plášťov iba kompromis, alebo, naopak, pokryjú moje požiadavky?
keyboard_arrow_up