Slovenská Oska 2011

Dá sa obísť Slovensko po okrajoch za 9 dní na cestnom bicykli? A aké sú to vlastne tie "hraničné" cesty? Existujú vôbec? "To neobídete" - vraveli mnohí.

...Aký bol teda cieľ? Prejsť túto trasu, trasu po najkrajnejších - najhraničnejších cestách Slovenska...živí, zdraví, zažiť "Osku". Teraz si už môžeme povedať: áno, podarilo sa nám to! Za 9 dní. Najviac by sa patrilo poďakoval asi počasiu, ktoré bolo nie že vhodné, ale bolo vynikajúce! Naozaj sme zažili 9 dní ideálne počasie na bicyklovanie, snáď až na 5 minútovú prehánku, ktorá nás prinútila urobiť si prestávku pod Bardejovom.

Mapka

Ako sme náhodne zistili, štartovali sme vo Svetový deň prvej pomoci. Náhoda? Modlil som sa aby sme "ju" nepotrebovali. Pôvodne avízovaných vyše 1700 km sa upravilo na približne 1600 km, nakoľko niektoré cesty - necesty neschodné pre galusky sme vynechali. Za 9 dní sme navštíviili asi 300 obcí, zároveň sme prešli najjužnejšším, najvýchodnejším, najsevernejším a najzápadnejším "cestným" bodom Slovenska (Patince, Ubľa, Mútne, Záhorská ves), zažili a prešli sme najprudšie stúpanie ( Červený Kameň - Vršatec vyše 22 percent), najkrajší zjazd ( Oravsko - Kysucká Magistrála), najprudší zjazd ( Huty - Zuberec, resp. Slanec), navštívili sme najteplejšie a najchladnejšie miesta Slovenska, najnižšie položené miesto Slovenska, najkrajší penzión, viacero kúpeľov a wellness centier...a mnoho ďalšieho. Jednoducho neopísateľný zážitok na celý život. Ale poďme pekne po porade.


Oska sa začala presne 10.9.2011 o 07:30 v Bratislave, pred Hotelom Danube pri Novom Moste. Po počiatočnom prihlásení viac ako 15 účastníkov, konečnú účasť s prihláškou potvrdili piati. Nakoniec na poslednú chvíľu sme ostali štyria. Vlastne ôsmi - 4 bicykle a štyria jazdci. Po dohode "ideme do toho" sme sa vydali na cestu okolo Slovenska za 9 dní, striktne po najkrajnejších - najhraničnejších spevnených a zjazdných cestách. Janko, Jardo, Jožko "Efa" a Ja. Sprievodné vozidlo s posádkou Veronika a Zuzka (trasa Bratislava - Veľké Kapušany), Gitka ( trasa Košice - Orava), Linda ( trasa Orava - Bratislava) naložené cyklistickým oblečením a "haraburdím", ionťákmi, energiou a náhradnými dielmi vyrazilo tesne za nami na plánovanú trasu prvej etapy Bratislava - Štúrovo. Krásne počasie, bezvetrie, pohoda, zoznamovanie sa za jazdy a rovina. Najvyšší očakávaný vrchol - železničný nadjazd v Komárne. Rovinkou hrádze cesta plynula rýchlo a mierne monotónne. O to viac cestu spríjemnila prvá krátka prestávka v dedinke Gabčíkovo - v miestnej cukrárni. Dedinkami, ktorých Slovenskú príslušnosť miestami narušovala výrazná jazyková bariéra a bielo-zeleno-červené vlajky zdobiace domy, nás cesta viedla až do Komárna, kde sme navštívili "slovenskú" reštauráciu s nie veľmi chápavým, a takmer výlučne po maďarsky hovoriacim čašníkom. Po krátkej prehliadke prekrásneho "Europa" centra pokračujeme smer najjužneší bod - Patince. Spoločná fotografia, sprievodné vozidlo za nami a šliapeme do pedálov ďalej. Na prvý deň stačilo, sme v Štúrove, ktoré nás vítalo kopulovitou Ostrihomskou katedrálou už z takmer 20 km diaľky. Ozaj, a všimli ste si? Takmer každá drobná dedinka dnes mala " Vendégló" a " Virág"? Nevie niekto čo to je??? Štúrovo to je aj výborné pivko, regenerácia v termálnom bazéne kúpaliska Vadaš, ubytovanie v peknom súkromí "300 metrov" od kúpaliska ktoré trvali peši večne, príjemný spánok pri krochkaní prasiatok a gáganí husí, budíček viacerými kohútmi. Etapa ľahšia, no na prvý deň tak akurát. Etapa Bratislava - Štúrovo v číslach (zdroj Garmin, Edge 705) : Vzdialenosť 166,3 km, Priemerná rýchlosť 28,6 km/h, Čistý čas 05:49 h, Stúpanie 100 m. Druhý deň vyrážame zo Štúrova o ôsmej ráno, o 10 km dostávame telefonát - "stratili sa kľúče od sprievodného auta...", samozrejme ich nachádzame v zadnom vrecku dresu, čiže " Martin - časovka do Štúrova "a dohnať pelotón.


Po neočakávanom protivetre pred Šahami bol pelotón dohnaný na 54tom kilometri. Cukráreň, kávička, kratučká prestávka v Šahoch a ide sa ďalej, už proti miernemu vetríku. Slovenské Ďarmoty,benzínka s občerstvením 5 minút a následne mierne stúpanie, dlhé únavné šliapanie do pedálov a takmer vyčerpaní a bez vody zastavíme v Panických Dravciach, konečne nachádzame krčmu s kofolou. O pár minút už v Lučenci ďakujeme cyklistovi za zavedenie do vhodnej pizzerie. Obed a ďalej smer Fiľakovo. Sprievodné vozidlo nás obieha už polepené krikľavými nálepkami, no nik netušil že Ratka v smere na Čakanovce sa bude končiť 3 km dhou "klasikou", kde cesta asfalt nevidela 50 rokov, ak vôbec niekedy. S pomocou Garminu sa uistíme či máme aspoň správny smer a po pár kilometroch týrania galusiek, karbónu a ráfikov zatočíme doľava na prekrásny fungl asfalt. Fiľakovský Hrad nás víta o piatej hodine poobede, krásny penzión "Bebek" priamo pod ním ponúka ten správny vytúžený a vydretý oddych, majiteľ síce z prvého pohľadu "nabručaný" no po chvíli rozhovoru veľmi milý a príjemný pán nám odkladá stroje do bezpečia. Večera, oddych, regenerácia a príprava na ťažkú etapu. Etapa Štúrovo - Fiľakovo v číslach: Vzdialenosť 168,3 km, Priemerná rýchlosť 26,5 km/h, Čistý čas 06:21 h, Stúpanie 1030 m. Tretí deň vstávame vo Fiľakove o pol siedmej, o ôsmej už brázdime Gemer smer Gemerský Jablonec, pred Čížom sa zdravíme navzájom s "o niečo" väčším pelotónom cyklistov s majákmi na sprievodných autách, Tornaľa poskytne krátku prestávku a stretnutie s naším polepeným sprievodným vozidlom, nasleduje prvé stúpanie - Gombasecké serpentíny, klesanie, dlhý zjazd až do Silickej Jablonice, kde už netrpezlivo čaká polepený sprievodný Seat aj s dvoma "Šumienkami" a štyrmi Bavorskými bagetami pre hladošov. Jedine dedinka Janík a Košice nás mierne zamotali v orientácii, ešte že existuje GPS a navedie nás na pár kilometrov diaľnice. Trochu prachu priemyselnou cestou na Čaňu, stúpanie na Rákoš a Slanec a pomaly sa začína stmievať, vitamín "P" v Slanci a druhý najrýchlejší zjazd, penzión Ostrožovic vo Veľkej Tŕni nám vyráža dych - jaccuzi, Tokaj, pečená kačica, lokše, prepychové izby v pivničnom štýle. Nechceme ani odísť. Tretia etapa Fiľakovo - Veľká Tŕňa v číslach: Vzdialenosť 226,3 km, Priemerná rýchlosť 26,1 km/h, Čistý čas 08:39 h, Stúpanie 1281 m. Ráno vstávame neskôr, domáci slivkový lekvár už buble v kotli za stáleho miešania, švédsky stôl a ide sa ďalej na "oddychovú etapu", ktorú po konzultácii predlžujeme na 160 km. Veď čo sa budeme flákať? Tokaj, najnižšie položené miesto na Slovensku, takmer havária s oranžovou "embéčkou" s neprispôsobivými občanmi za volantom v Kráľovskom Chlmci, rovina a už sme vo Veľkých Kapušanoch. Pri Tescu dráždi občanom nervy trulo na štvorkolke, snáď ho zelení zbalili.


Nákup v Tescu, posledná rozlúčka so "Šumienkami" a ťaháme na východnú hranicu. Obchádzame odtlačok veľryby v skale pravekého mora a fotíme sa na najvýchodnejšom bode v Ubli. Stakčín prekvapuje prvým "šusdefektom" v zjazde, našťastie bez zranenia cyklistov, netušiac že bude mať neskôr na svedomí ďalšie dve duše a výmenu nakoniec celého kolesa. Snina, ubytovanie podvečer v malebnej dedinke Zemplínske Hámre po nastúpaní posledných výškových metrov. Sprievodné auto (už s Gitkou) nás predbieha pred cieľom, zemplínska večera na domácky spôsob a výdatné raňajky - mňam. Cenovo taktiež veľmi "chutné ubytovanie". Štvrtá etapa Veľká Tŕňa - Zemplínske Hámre v číslach: Vzdialenosť 160 km, Priemerná rýchlosť 26,9 km/h, Čistý čas 05:50 h, Stúpanie 715 m. Ráno späť do Sniny a kopcovitý profil trasy typu " sto metrov hore, sto metrov dolu" trošku precvičí svaly a frekvencie srdca, "Kontador" "sype", trošku relaxu na Havaji, povzbudzovanie "zatiaľ prispôsobivých detvákov" v Krajnej Poľane na okraji cesty a hurá miernym zjazdom na obed vo Svidníku. Sklamanie z obsluhy miestneho hotela a "gumenných" parených buchiet, nákup komponentov v bicyklovom obchode. Smer - mraky nad Bardejovom, prehánka teplého dažďa a prestávka v Zborove. Krčmár ktorý preplachuje pravidelne trubky "pípy" a má milý tik, čapuje doslova pivo s krásnou čapicou. Po pár kilometroch Bardejov, penzión Rouse so saunou a bazénom s protiprúdom, krásne centrum mesta so spievajúcou a podsvietenou fontánou, masáže a večera v Bellevue. Počasie sa vylepšilo, od zajtra už opäť iba slnečno. Etapa Zemplínske Hámre - Bardejov v číslach: Vzdialenosť 135,9 km, Priemerná rýchlosť 24,7 km/h, Čistý čas 05:30 h, Stúpanie 1196 m. Ďalší deň Bardejov 7.00 ráno , štátny sviatok,12 stupňov celsia, stroho oblečení stúpame do výšin na sever do mliečnej hmly, belavý srieň na oblečení,tele a okuliaroch, zima, studený zjazd. Vraciame sprievodné vozidlo o niekoľko kilometrov späť, meníme oblečenie za typ "Spiš-Liptov-Orava", priamou čiarou smerujeme na Starú Ľubovňu, krátke občerstvenie v jedinej otvorenej cukrárni a výšľap na prekrásne Pieniny, pozdrav pltníkov na Dunajci po pravoboku, horská prémia nalačno smer Spišská Belá, ostrý zjazd a obed v motoreste Goral. Spičku prevzal do Tatier hosť Rasťo z Vyšných Hágov. Postupné stúpanie, začiatok biochemických konzultácií s Jankom Klasovitým, ktorý nás víta Držkovou polievkou v Smokovci, žiaľ ponáhľame sa Janko, nabudúce. Posledná zákruta, dopravná značka, minieme odbočku na Popradské Pleso a pokračujeme rovno na Štrbské. 1350 nad morom,slnko sa už iba "cerí", zima, pivko, krásny výhľad, vyprevadenie Liptákov s blikačkami do tmy a večera s welnessom v Toliari, vyčerpanie. Etapa "Bardejov - Štrbské Pleso" v číslach: Vzdialenosť 163 km, Priemerná rýchlosť 22,7 km/h, Čistý čas 07:11 h, Stúpanie 1998 m. Ráno v Tatrách bolo horúce - v Toliari. Pred hotelom 11 stupňov celsia. Po výbornom švédskom stole nás prekvapila správa, že Janko už v Oske nepokračuje. Studený ranný zjazd do Pribiliny nám krásne spríjemnil lietajúci dravec, ktorý s nami absolvoval tesne nad prilbami trasu v dĺžke asi 5 minút, naozaj. Liptovský Hrádok, Liptovský Mikuláš a príjmená správa že Janko pokračuje v Oske ďalej, doplnenie kalórií a znalostí z biochémie v cukrárni Veronika a opätovné pripojenie majstra Slovenska Veteránov v Cestnej cyklistike z roku 2006 do pelotónu.


Krásny výhľad na Liptov nasledovaný prudkým polhodinovým stúpaním na Huty, najprudšie klesanie celej trasy okolo Slovenska a najvyššia dosiahnutá rýchlosť. Krátka polievka v Zuberci, stúpanie na Oravice v oravskej zime, pohodlný zjazdík až do Trstenej, krátka prestávka na slniečku a finálny výšľap na hrádzu Oravskej Priehrady. Ubytovanie v Hoteli Kormorán aj s Majstrom Slovenska, chutná večera pri Rizlingu. Siedma etapa " Štrbské Pleso - Oravská Priehrada" v číslach: Vzdialenosť 118,3 km, Priemerná rýchlosť 24,7 km/h, Čistý čas 04:48 h, Stúpanie 1044 m., MAX 71,2 km/h. Ťažké ranné vstávanie, Efov defekt a veľká zima, nečakané odstúpenie Efu pre horúčku, Kontador má zrejme pokazený teplomer na Sigme. Pokračujeme po trase v počte 4 na najsevernejší bod Mútne, najchladnejšiu časť trasy Oravskú Lesnú a po krátkom výšľape si užívame najkrajší zjazd Oravsko - Kysuckou Magistrálou. Kofolka v Novej Bystrici, rozlúčka s Jankom Klasovitým v Krásne nad Kysucou, energetická bomba v skrytom Tescu v Čadci, smer Turzovka, stúpanie na Makov. Od Bytče špičku Osky ťahal vysokou rýchlosťou hosť Jozef Gábor, po "časovke" Bytča - Červený Kameň horúci čaj a za svitu diaľkových svetiel dvoch sprievodných vozidiel výšľap najprudšieho kopca Vršatec. Vrchárska prémia a ubytovanie vo výšinách, makovník, "svadobná noc". "Bojová porada" pred cieľovou etapou, tuhý spánok. Etapa "Oravská Priehrada - Vršatec" v číslach: Vzdialenosť 200,3 km, Priemerná rýchlosť 25,7 km/h, Čistý čas 07:47 h, Stúpanie 1423 m. Skoré vstávanie a krásny výhľad na Považie, prudký zjazd do Pruského, pasúci sa jeleň pri ceste v Horovciach a "naháňanie času" cez Starú Turú, Ľubinu a Myjavu. Krátka bageta a stíhacia jazda po vetre do Kútov, prudký protivietor do Záhorskej Vsi a nutná "energetická prestávka". Najzápadnejší bod Osky a následné prekonávanie vetra a samých seba na smer Bratislava, "klasika" skratka do Devínskej Novej Vsi a rakúska hranica lemovaná bunkrami, auto "havarované" medzi stĺpy. Devínska cesta, krásny sútok Dunaja a Moravy v Devíne a trúbiaci Efa na bielom passate. Cesta Bratislavou až do cieľa pri Novom Moste, šampanské a úspešné zakončenie cestnej cyklomaratónskej série OSKA. Deviata etapa " Vršatec -Bratislava" v číslach: Vzdialenosť 222,6 km, Priemerná rýchlosť 27,5 km/h, Čistý čas 08:05 h, Stúpanie 864 m.


Ďakujem všetkým za účasť a všetkým, ktorí nám držali palce a nezištne pomohli.

Nakoniec celkové čísla "Osky" - TOTAL Vzdialenosť 1561 km, Priemerná rýchlosť 26,02 km/h, Čistý čas 60 h , Stúpanie 9651 m.

O rok sa (snáď) vidíme opäť...ak zdravie a počasie dovolí
report_problem Našiel si v texte chybu?
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Reportáž: Svätojurský MTB maratón v podaní WLRMcc – v jednote je sila

Reportáž: Svätojurský MTB maratón v podaní WLRMcc – v jednote je sila

Typické aprílové počasie ukázalo všetky svoje tváre a potrápilo účastníkov na každej trati. S WLRMcc tímom sme sa 20. 4. postavili na štart prvého kola Škoda Bike Open Tour 2024 vo Svätom Jure.
Okolo slovenských regiónov: Novohrad – západní vítr je krutý...

Okolo slovenských regiónov: Novohrad – západní vítr je krutý...

Novohrad. Človek očakáva rovinu a dostane kopce. Hoci som išiel do tohto regiónu so všakovakými očakávaniami, napokon bolo všetko akosi inak. Veď posúďte sami.
Peter Sagan a pamätné dni jeho kariéry

Peter Sagan a pamätné dni jeho kariéry

Slovensko malo priemerných športovcov. Malo dobrých športovcov. Malo vynikajúcich športovcov. A potom je tu Peter Sagan.
keyboard_arrow_up