Specialized S-Works Epic 29 Carbon

Vo svete MTB sa 29tky vyskytovali už veľmi dávno, avšak až v poslednom čase sa viac a viac začínajú presadzovať v širšej verejnosti. Veľmi dlho som váhal či zvoliť Specialized S-works epic 29er alebo ísť skôr tradičnou cestou 26-tky. Napokon zvíťazila zvedavosť a už dva mesiace jazdím 29-nku. Tento úžasný bike je zrodený pre súťažný svet, preteky, XC či maratónové podujatia.

Tento článok je užívateľská recenzia, nie redakčný test.

Celý test prebiehal na spomínanom Specialized S-works epic 29 carbon veľkosti L. Komponenty pre túto MTB mašinu boli precízne vyberané počas dlhšieho obdobia. Výraznejšími zmenami v komponentoch boli kolesá, radenie na troj-pílu a kľuky s predným prešmykom. Pôvodne postavený bike zo Specialized factory, sa kotúľa na Roval SL 29. V čase rozhodovania sa medzi karbónovými a tradičnými kolesami som radšej zvolil Roval EL 29. Sú len o pár gramov ťažšie, no zdali sa mi pre testovací štýl jazdy trvácnejšie. Kľuky som zvolil FSA K-force light red carbon limitovanú edíciu so stredom BB30. Prešmyk Shimano XTR direct mount, ľavé radenie Sram X.0 (Sram zatiaľ nepodporuje troj-pílu v XX rade), pravé radenie Sram XX, brzdy, predná i zadná Formula the One limitovaná edícia, predstavec Ritchey WCS a riadidlá Ritchey Superlogic. Zadná prehadzovačka, kazeta a reťaz XX sú na biku nevyhnutnosťou a pre maximálne zníženie váhy boli nainštalované pedále Crank Brothers Eggbeaters 4Ti. Sedlo Specialized Romin a karbónová sedlovka prišli v rámovom sete od Specialized. Vidlica Rock Shox Reba a zadný tlmič Fox majú už tradične inštalovanú Specialized Brain technológiu. Dosť bolo už vypisovania o komponentoch, poďme priamo na výsledky testu.

Specialized Sworks Epic 29 Carbon
Komponenty Sram X.0 či XX pracovali počas testu bez jedinej chybičky, radenie bolo veľmi presné a rýchlosti prehodené ako náhle sa moje prsty stretli s myšlienkou a potlačili páčku ľavého či pravého radenia. Crank Brothers pedále sa akoby už zo zvyku dali nakopnúť za každých podmienok, blato nerobilo najmenší problém. Plášte Maxxis Ardent 2.25 boli trošku kompromisom, vzhľadom na váhu, no opäť umožnili ísť oveľa rýchlejšie dole kopcom a veľmi dobre držali najmä v horšom, rozmočenejšom teréne, kde sa doň zakusovali ako lev do lane.

Specialized Sworks Epic 29 Carbon
Prvý dojem z biku bol úžasný. Nádherná sexi mašinka – ľahká, rýchla, stvorená na jazdu po teréne. Nemá problém ani s prekonávaním dlhších vzdialeností po asfalte, ceste či chodníkoch. Geometria rámu je špeciálne vyvinutá pre XC a maratón- súťaže. Spolu s Brain technológiou umožňuje jazdcovi bez problémov prekonávať strmšie či menej strmé kopce a prevýšenia takmer bez straty energie. Ak je terén rovný, Brain technológia okamžite uzamkne chod tlmičov a bike sa správa ako pevný hard-tail. Ak však príde k stretu s hrboľom, Brain odomkne prietok oleja. Čím viac hrboľov, tým viac sa bike správa ako plne odpružená mašina. Naopak, v momente, keď už nie je žiadnej prekážky, ktorá by dodala Brain-u dostatočné nárazy, zadný tlmič sa uzamkne a bike opäť pôsobí ako hard-tail. Presne to isté sa vždy udeje aj s prednou vidlicou, ktorá akoby bola zosynchronizovaná s chodom zadného tlmiča.

Specialized Sworks Epic 29 Carbon
Jedinou nedokonalosťou prednej vidlice a zadného tlmiča je konštantne slabo počuteľné hrkanie (akoby detská hrkálka) počas jazdy cez viac menších hrbolčekov, napríklad po trsovitej tráve. Specialized vysvetľuje tento fakt ako momentálne neoddeliteľnú súčasť biku spôsobenú Brain technológiou. Specialized-u sa nedarí konkrétne toto hrkanie odstrániť vo vidlici a to z dôvodu malého priestoru pre všetky technológie. „Hrkálkový“ zvuk je spôsobený Brainom, klopkajúcim o iné súčiastky. Táto chyba sa dá odstrániť len nainštalovaním miniatúrnych gumových podložiek, ktoré by zredukovali hlučnosť, avšak znemožnili funkčnosť Brain technológie. Specialized správne poznamenal, že táto malinká nevýhoda „hrkálkového“ zvuku je len menším kompromisom za špičkový výkon. Na druhej strane, ak niekto nemá toto hrkanie rád, a ja ho vyslovene neznášam, je dosť ťažké sústrediť sa na maximálny fyzický a psychický výkon v súťaži. Ďalej si treba dať veľký pozor na hlavnom ráme pri zadnom tlmiči. Presne tam, kde sa hadička z Brain-u tiahne popri hlavnej konštrukcii rámu. Približne po 200km sa objavili škrabance, ktoré vyústili do približne pol milimetrového zoškrábania karbónu z konštrukcie hlavného trojuholníka. Výrazne ubudlo i z materiálu Brain hadičky.

Specialized Sworks Epic 29 Carbon
Specialized však nerobil žiadne problémy s výmenou celého rámu nakoľko túto chybu považoval za konštrukčnú. Dokonca som sa dozvedel, ako ma správne Specialized Slovensko informoval, že na hlavný rámový trojuholník je doživotná záruka, no na zadnú stavbu je záruka 5 rokov a nie 2 roky ako je to referované Specialized-om Slovensko. Taktiež je táto záruka celosvetová, teda sa nevzťahuje len na krajinu, kde je rám zakúpený, ale na celý svet. Napríklad ak si občan Slovenskej republiky kúpi rám Specialized v Nemecku, na to, aby mohol tento rám reklamovať stačí ísť do Specialized-u na Slovensku. Myslím, že takýto zákaznícky servis je úžasný a minimálne ja som bol veľmi spokojný s tým, ako sa Specialized zachoval a postavil k vzniknutému problému.

Specialized Sworks Epic 29 Carbon
Ako sa bike naozaj správa? Hore kopcom som mal pri testovaní pocit, akoby sám od seba zrýchľoval, pruženie sa odomykalo a zamykalo presne podľa terénu, Specialized S-works epic 29 carbon teda stúpa do kopcov ako tatranský kamzík. Neodolal som ani hard core testu dole kopcom. Na zjazdových tratiach Dean Forest UK sa bike správal taktiež výnimočne dobre, samozrejme som neskákal všetko, čo predo mnou dokázali DH jazdci. Bike si hravo poradil s terénom, koreňmi, skalami či strednými dropmi a skokmi. Veľmi obratný, ľahko manévrovateľný a navyše extrémne ľahký. Specialized S-works epic 29er mi po pár kilometroch prirástol k srdcu. Dokonca i DH jazdci sa divili nad výkonom konštrukcie, a teda celého biku.

Specialized Sworks Epic 29 Carbon
Každý sa snaží držať váhu modelu S-works epic čo najnižšie. Avšak ja by som odporučil nainštalovať namiesto zadnej karbónovej sedlovky o pol kila ťažšiu Rock Shox Reverb. Samozrejme, je to neslýchaná váha v porovnaní so šetrením každého gramu. No dôvod pre jej pridanie je tiež jasný. Váha robí na dlhších vzdialenostiach veľké rozdiely vo výsledných časoch a tak vplýva na výsledky pretekov. Pri väčších prevýšeniach a dlhších klesaniach na maratónoch a XC pretekoch práve nastaviteľná sedlovka ušetrí čas v zjazdoch. V závislosti od jazdcovej odvahy a štýlu jazdy môže o 450 gramov ťažšia nastaviteľná sedlovka ušetriť oveľa viac času ako by jazdec získal vo výšľapoch. Ako náhle je karbónová sedlovka pevne nastavená, na biku sa nedá ísť veľmi rýchlo dole zjazdom. Ak jazdec nechce riskovať nepekný pád po kopanci do zadku, musí v zjazde spomaliť. Na základe dĺžky klesania v pretekoch a prevýšenia klesania treba zvážiť či 450 gramov navyše znamená stratu alebo nadobudnutie sekúnd. So sedlovkou Rock Shox Reverb, kvôli nastaviteľnej výške sedla sa S-works epic 29er stal pre mňa bikeom bez hraníc použiteľnosti, či už v zjazdoch alebo výšľapoch.

Specialized Sworks Epic 29 Carbon
Celkovo je Specialized S-works epic 29er vrcholom konštrukčného MTB umenia. Slovami sa nedá popísať čo jazdec prežíva popri takmer neobmedzených možnostiach využitia tejto mašiny vo svete XC a maratónov.
report_problem Našiel si v texte chybu?
skywalker594 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Ako by vyzeral najlepší cesťák z MTBIKER shopu?

Ako by vyzeral najlepší cesťák z MTBIKER shopu?

Ako by vyzeral cestný bicykel, ak by ste vyhrali prvú cenu, ktorou je neobmedzený rozpočet v MTBIKER shope? Bol by takýto cesťák zásadne lepší od bežných?
High pivot - čo to je a na čo je to dobré?

High pivot - čo to je a na čo je to dobré?

Ak by som mal vymenovať najzaujímavejší technický trend v cyklistickom priemysle za uplynulý rok, určite by to bol návrat high pivot-u. Že neviete, o čom hovorím? Tak to je chyba!
Uhlík, kevlar či kompozit – osobnosti

Uhlík, kevlar či kompozit – osobnosti

V ďalšom, voľnejšom pokračovaní dávnejšej trilógie „Uhlík, kevlar či kompozit...“ by som sa rád zameral na osobnosti, ktoré na Slovensku pôsobia v oblasti malosériovej výroby karbónových rámov.
keyboard_arrow_up