Drift HD kamera - megatest časť 4. a posledná

Tak v tomto poslednom pokračovaní seriálu o POV kamere Drift HD sa skúsim zamerať takmer výhradne na praktické skúsenosti s ňou a prislúchajúcim príslušenstvom. Zatiaľ bohužiaľ som nemal dosť príležitostí podniknúť nejakú skutočnú “adventure”. Absolvoval som pár jázd s kamerou tu po neďalekom parku na bajku a sem-tam som ju dokonca prichytil na karosériu auta keď som “browsoval” ulicami mesta, ale na skutočný terén a najmä na loď a vodu si ešte budem musieť nejaký ten týždeň počkať. Nezávisle od toho ale mám už nejaké skúsenosti a o tie sa tu s vami podelím...

Deň keď som kameru zobral na prvý ”live test” nastal iba dva dni potom čo mi prišla poštou. Deň či večer predtým som sa s ňou iba bavil v kuchyni a cvakal nejaké obrázky. Chytal som “feeling” pre ovládanie. Bolo už šero a tak obrázky neboli nejaké úžasné ale ani také hrozné. V princípe sa ale nevyrovnajú bežnej point-and-shoot kamere. Rozlíšenie sa dá voliť v dvoch úrovniach a to 5 a 9 MegaPixelov. To nie je žiadne úžasné rozlíšenie pri terajších priemerných 14 Mpixeloch, ale po pravde to nehrá takmer žiadnu rolu.


Pochybujem totiž že budete používať kameru na fotografie – problémom je šošovka ktorá je na moje gusto príliš sférická. Uhol záberu podľa výrobcu je 170 stupňov pri skutočnom HD rozlíšení. V praxi to znamená že ak idete na bajkoch napríklad s priateľom zhruba vedľa seba, tak vášho priteľa bude kamera snímať keď vás len o povedzme dĺžku kolesa predbehne. V princípe na tom nieje nič zlé lebo to eliminuje potrebu kamerou presne mieriť na subjekt záberu, čo je pri POV kamere vlastne želaná vlastnosť. Toto ale má nežiadúce vedľajšie dopady - konkrétne obraz je teda sféricky deformovaný čo sa najviac prejaví na objektoch ktoré sú blízko objektívu, alebo na objektoch ktorých hrany sú rovné a aj pozorovateľ ich očakáva rovné. V predošlom pokračovaní tohoto testu kamery Drift HD som umiestnil sériu obrázkov (fotografií) nafotených kamerou Drift HD ako aj point-and-shoot kamerou Sony (HX7V) pre porovnanie. Každý záber som sa snažil robiť fotografie z toho istého miesta obomi kamerami. Drift HD bol nastavený na 5Mpixelové zábery. Sony robí 16Mpixelové ktoré boli prevzorkované na zhruba identický (5Mpix) rozmer. Nechám na čitateľa aby si spravil uzávery, skúsim len spomenúť menej zrejmé fakty. Pozrite si napríklad obrázok okna s okrasnými lištami. Okno má samozrejme v skutočnosti všade pravé uhly ale na snímku sa javí ako súdkovité a uhly sa javia ako tupé. Smerom k stredu sa samozrejme deformácia stráca aj uhly sa blížia ku 90 stupňom. V reáli to nieje až také zlé, pretože na obrázku povedzme krajinky (dá sa vidieť na fotografiách tiež) sa deformácia zďaleka nevníma tak zrejme ako na neprirodzených rovno-hranných objektoch.


U vzdialenejších a nepravidelných scenérií sa teda efekt stráca v zmysle prestáva byť zreteľný. Treba vlastne iba dbať aby obzor bol v rovine. Všimnite si tiež pri fotografiách externých scén že na záberoch z Driftu sú viditeľné artefakty spôsobené zdrojom svetla – v našom prípade slnkom. Zaoblením šošovky sa pomerne často stáva že zdroj svetla zasiahne do záberu (v našich dvoch prípadoch vidieť že ľavé horné rohy obrázkov – tiež v treťom pokračovaní – sú ako sa hovorí “vypálené”), okrem toho môžete si tiež všimnúť malý fialový bod v obrázku spôsobený šošovkou optiky. Táto situácia nastáva keď osa objektívu vzhľadom na zdroj svetla je menšia ako 85 stupňov (polovica uhla záberu objektívu). Toto je charakteristické pre všetky kamery so sférickými šošovkami a preto túto vlastnosť nemožno vytknúť len POV kamerám všeobecne. Tomuto sa dá predísť správnym polohovaním kamery, a to takým aby sme sa pozerali kamerou pokiaľ možno smerom od zdroja svetla. Samozrejme toto môže znamenať že kameru (jej polohovanie) budeme musieť počas jazdy pár krát zmeniť. Pokiaľ sa pohybujete v tieni alebo je oblačno tak toto samozrejme nebýva problém…


Tak či tak prial by som si aby kamera mala menší uhol záberu s menšou deformáciou. Dalo by sa to vyriešiť asi menej zaoblenou čočkou (ktorá je výmenná ako som spomínal), ale zatiaľ nieje taká k dispozícii. To by asi bolo všetko na tému deformácie obrazu. Na záver snáď len poznamenám že pri videu/filme táto deformácia vadí omnoho menej ako pri statickom zábere/fotografii. Tu skôr dáva tento typ obrazu do video kompilácie oživujúci prvok akčnosti.

Ďalší článok ktorým sa budem zaoberať je batéria. Môžete si pozrieť stránku výrobcu alebo sa spoľahnúť na moje hodnoty. Býva zvykom že výrobca zvykne udávať tie krajšie hodnoty ktoré sa v reáli, nedajú dosiahnuť. Tu som ostal príjemne prekvapený pretože batéria podľa výrobcu aj podľa mojich meraní skutočne vydrží 2,5 hodiny nahrávania Hi-Definition videa (1920 x 1080), keď je nabitá naplno. Mne sa to podarilo pri asi 5 stupňoch celzia, takže je tam iste ešte nejaká malá rezerva pri priaznivejšej teplote. Toto bolo ale zapnutie kamery, spustenie nahrávania až kým sa kamera sama nevypla. V skutočných podmienkach sa kamera ale zapína a vypína na maximálne niekoľko minútové „shoty”, plus sú v tom prestoje na nastavenie záberu, alebo čakanie na ten pravý okamih, takže v reáli samozrejme natočíte menej ako tých 150 minút. Pripomeniem tu že kamera nemá GPS chip, čo môže byť pre niekoho dôležité, moja skúsenosť ale hovorí že GPS čip značne vyčerpáva batériu, a tak je lepšie (ak pri POV kamere) nieje prítomný, alebo ak je prítomný tak je vypnutý pokiaľ kamera ponúka túto možnosť. Posledná vec k batériám – cena náhradnej batérie je okolo 30 dolárov.


Z doplnkového príslušenstva spomeniem “suction mount cup” – prísavný úchyt je veľmi solídne stavaný a umožní vám upevniť kameru na akýkoľvek dostatočne hladký povrch pod akýmkoľvek uhlom. Je stavaný na omnoho ťažšie objekty, takže môžete na neho spoľahlivo upevniť aj ručný kamkordér. Rozhodne ho odporúčam ako príslušenstvo. Externý mikrofón nieje žiadnej úžasnej kvality, nakoniec stojí len pár dolárov, výhoda ale je že zachytáva okolitý zvuk citlivejšie zo všetkých smerov a bez skreslenia spôsobeného gumovou membránou na vstavanom mikrofóne. Plus je že je na zhruba metrovom kábli a má sponku/krokodíla takže sa ľahko prichytí na tričko pod bradu, alebo na podbradný pás od prilby. Toto vám umožní nahrávať komentáre aj pošepky, v prípade že nieje okolitý hluk príliš vysoký. Samozrejme dosah tohoto mikrofónu je väčší ako toho vstavaného a tak nahráte spoľahlivo celý rozhovor, keď si spravíte s kamošom prestávku na trase. Vzhľadom na takmer zanedbateľnú cenu to je vhodný doplnok. Bohužiaľ jeho použitie je obmedzené iba na aplikácie mimo vody.


Ako som spomínal kdesi na začiatku mám aj vodotesné púzdro. Kamera doň zapadne presne a po zavretí púzdra sa ani nepohne. Gombíky sa však stále dajú ovládať vďaka vodo-nepriepustným tlačítkam naboku púzdra. Samozrejme že to je obťažnejšie ale dá sa. Púzdro ponúka vodotesnosť do 10m hĺbky, môj odhad je že to bude asi viac. Priezor púzdra je mierne zaoblený čo má zmenšovať skreslenie pri natáčaní pod vodou. Ako ste už asi poniektorí uhádli vodotesné púzdro defacto úple eliminuje vstavaný mikrofón a reproduktor. Musíte mať púzdro s nahrávajúcou kamerou blízko pri ústach a kričať aby vás mikrofón aspoň trošku zachytil. Podobne reproduktor - takmer vôbec ho cez púzdro nepočuť. Celé púzdro je priehľadné (je z plexiskla) a disponuje zhodným úchytom ako má kamera takže má presne také isté možnosti prichytenia.

Na záver už iba pár riadkov... Umiestnil som na webovú stránku www.ulozto.cz dva súbory – filmové klipy z kamery. Jeden ja jazda autom, kamera bola pripevnená zvonku na karosérii pomocou “suction cup mount”. Druhý záber je kratučká jazda na bajku.

Linky sú tu:
http://www.ulozto.cz/xZnWahw/drifthd-video-wmv
http://www.ulozto.cz/xXFD4e7/drifthd-video2-wmv

Zámerne nie sú umiestnené tieto videá ako “live”, to znamená že si musíte oba súbory stiahnuť ak si ich chcete pozrieť. To je preto aby ste videli skutočnú kvalitu videa a nie nejaké procesované deriváty. To je totiž niečo čo som ja sám hľadal pretým ako som si kameru sám kúpil.

Video – jazda autom – kameru som spustil aj zastavil diaľkovým ovládaním z miesta vodiča. Slnko bolo takmer na vrchole a tak sa skôr zmienené svetlné artefakty dajú pozorovať vo veľmi obmedzenej miere a v podstate nijako nepoškodzujú natočený materiál. Môžete si tiež všimnúť že kamera zachytáva pomerne veľkú časť blatníka, nuž a toto je jedna z vecí na ktorú by som rád čitateľa upozornil. Spravidla akčné videá pri dlhšom pozeraní môžu vyvolať bolesti hlavy tým, že obraz sa prudko hýbe a scéna sa rýchlo mení. Sférická šošovka tento nežiadúci efekt do veľkej miery eliminuje, avšak vždy je vhodné ak nejaká nepohyblivá časť (v našom prípade blatník) zasahuje do obrazu a pridáva do scény stabilitu. Toto je samozrejme vypuklejšie na viac akčných videách povedzme pri bajkovej jazde po teréne. Vtedy je vhodné ak kamera zaberá časť rámu bajku napríklad.

Druhé video – jazda bajkom – kameru som mal pripevnenú priamo na hlave na pravej sluche (teda nie na prilbe). Obraz je pomerne stabilný vzhľadom na to že som šiel po teréne. Kamera je mimoridne ľahká a v podstate len čo si ju dáte na hlavu, tak zabudnete
Že ju máte, pretože nijako nezasahuje alebo neobmedzuje pohyb hlavou. Nosenie je komfortné aj po niekoľkých hodinách.

Ešte asi jednu vec pred záverečným zhrnutím – Pri MOV formáte do ktorého kamera nahráva video a nastavenej kompresii (podotýkam že ani jedno sa nedá ovplyvňovať užívateľom okrem zmeny kvality prostredníctvom zmeny rozlíšenia) sa zhruba dá nahrať do jedného GigaBajtu pamäťovej karty približne jedenásť minút Hi-Definition videa (1920 x 1080p). Alebo zhruba 180 minút do 16 GigaBajtov. Maximálna podporovaná veľkosť pamäťovej karty je 32GB (teda zhruba 6 hodín záznamu).


Na úplný záver už ponúkam len svoje (samozrejme subjektívne) hodnotenie kamery Drift HD od výrobcu Drift Innovation. Veľmi pozitívne hodnotím rozmer, tvar, farbu, existenciu displeja, ovládanie a odolnú konštrukciu. Negatívne hodnotím (na moje gusto) príliš zakrivenú šošovku s veľkým zorným poľom (ako som skôr poznamenal je to momentálne 170 stupňov, podľa mňa tých 130 by bolo optimálnych – pravda ale je že toto je silne závislé od aplikácie a teda samozrejme by bolo vhodné keby to bolo možné ovplyvňovať výmenou šošovky s rôznym zakrivením). Kvalita videa je dobrá avšak nedosahuje kvalitu dobrých point-and-shoot kamier a chýba de-fakto akákoľvek možnosť korekcie automatických nastavení kamery. Toto spôsobuje že časť natočeného materiálu bude asi nepoužiteľná. Kamera nahráva iba do MOV formátu ktorý sa nevyznačuje kvalitnou kompresiou. Momentálne najlepší formát - AVCHD je nedostupný pravdepodobne kvôli licenčným poplatkom. Pokiaľ sa týka fotografovania iste nebudete spokojní. Predstava že kúpa tejto kamery vám nahradí vreckový kompaktný foťák je teda mylná. Naopak kúpa tejto kamery ako doplnku ku štandardnému vybaveniu sa Vám iste ukáže ako veľmi dobrá investícia. Cena by mohla iste byť nižšia, ale toto je diktované trhom a tak je ilúzia si predstaviť že jú kúpime za menej ako podobné kamery tejto istej kategórie.

Samozrejme na kúpu tejto kamery sa ale treba pozerať najmä zo zorného uhla skupiny aktívnych športovcov ktorým iste ponúkne nenahraditeľné služby. Ak sa teda sami rátate k tejto skupine iste si kameru Drift HD zaraďte do svojho užšieho výberu finálnych kandidátov.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Recenzia: Garmin Edge 510 - Nadupaný cyklo-merač

Recenzia: Garmin Edge 510 - Nadupaný cyklo-merač

Za tých mnoho rokov ktoré už nepravidelne ale pomerne často bicyklujem som vystriedal celkom slušnú zbierku všakovakých “cyklo-meračov” a neskôr “cyklocomputerov”. Začal som kedysi ešte veľmi dávno ručičkovým ukazovateľom totálnej vzdialenosti a okamžitej rýchlosti čo lankom prenášal vzdialenosť/otáčky z kolesa. Potom som prešiel na prvé digitálne ukazovatele s drôtikmy a magnetom, ktoré vlastne zaznamenávali iba čas, vzdialenosť a rýchlosť, neskôr na podobné ale sofistikovanejšie prístroje s wireless senzormi, ktoré si aj pamätali totály a prípadne ponúkali veľmi jednoduché štatistiky. V pomerne neďalekej minulosti komusi múdremu napadlo, že dáta by sa mohli ukladať aj do počítača a tak “cyklocomputery” získali pamäť a možnosť prenosu dát. Ešte kúsok neskôr prišlo GPS a ukladanie dát/súradníc cyklotrasy plus drobné interné či externé senzory, ktoré dokázali zbierať údaje a pridávať ich ku údajom cyklotúry.
Test: Akčná kamera BenQ SP2 s diaľkovým ovládaním na hodinkách

Test: Akčná kamera BenQ SP2 s diaľkovým ovládaním na hodinkách

Mať v ponuke outdoorovú kameru sa pomaly stáva povinnosťou každej väčšej značky zameranej na elektroniku. V BenQ si povedali, že vyrobiť „obyčajnú“ akčnú kameru je predsa len v tejto dobe nudné a tak siahli po originálnom spojení hodiniek a kamery. Výsledok v podobe BenQ SP2 sa nám dostal do rúk na testovanie a veru sme nelenili vyskúšať, čo všetko dokáže.
Akčná kamera VIRB Elite (2. a 3. časť)

Akčná kamera VIRB Elite (2. a 3. časť)

V tejto, druhej časti pokračovania článku o Virb-e, sa zameriam najmä na moje pocity a postrehy spojené s jeho veľkosťou, váhou, dizajnom a ovládaním. Keďže som bol vlastíkom Drift-u, tak zákonite budem porovnávať novučičký Virb-Elite práve s ním. Odhliadnem zatiaľ od faktu že Virb zvláda veci, ktoré zatiaľ žiadna iná kamera nedokáže.
keyboard_arrow_up