Konvertujem na vieru v bezdušový systém

Konvertujem na vieru v bezdušový systém

„Vozíme sa na bycigľoch a všetko je to fajn, z čista jasna defekt, zrazu na duši máš, trochu nadávaš, v jednej duši defekt máš a v druhej smútok máš...“ Úryvok pesničky Odvrátená strana (bycigľovania) od bycigľových pankáčov The Kľemones, celkom presne opisuje pocity nás bikerov, ktorí ešte nenabrali odvahu a z kolies stále nevyhodili duše. Na mňa prišiel rad práve teraz!

Nepasujem za znalca bezdušových systémov, a preto som si možno na plecia naložil veľa, keďže doteraz som na MTBiker fóre zbieral len teoretické vedomosti. Z rôznych zdrojov som si preštudoval veľa návodov a rád, až som dospel do takého stavu, že sa mi v hlave vytvorila detailná predstava, ako rýchlo a jednoducho prejdem na bezduše. Konkrétne, ako z bežného plášťa a ráfika urobiť bezdušový systém, a to bez kupovania špeciálnych výrobkov. Aj preto uvítam v diskusii pripomienky na doplnenie tohto návodu.

Bezdušové systémy


Najskôr si dajme teoretický úvod, aby sme pochopili, prečo je vlastne dobré hodiť duše do koša. Bezdušové kolesá (ang. tubeless) sú také kolesá v ktorých, ako názov hovorí, absentuje duša a na ráfiku je nahodený len plášť. Tesnosť celého systému a zalepenie prípadných defektov môže ešte dodatočne zabezpečiť špeciálny tmel, ktorý sa aplikuje do vnútra plášťa.

Výhody: nižší valivý odpor, lepšia priľnavosť plášťa k povrchu, defekty prepichnutím sú v podstate minulosťou (tí, ktorí jazdia v agátových lesoch vedia rozprávať), nižšie tlaky v kolese bez rizika seknutia duše.
Nevýhody: náročnejšia, či skôr špinavšia údržba alebo oprava väčšieho defektu v teréne, ktorý tmel nezalepí.

UST – Universal System Tubeless


Na pomyselnom vrchole bezduší stojí UST. Tento systém sa skladá zo špeciálnych odolných UST plášťov a UST ráfikov, ktoré nemajú diery na niple. Plochý profil ráfika v oblasti pätky je prispôsobený na použitie UST alebo TLR plášťa, vďaka ktorému je ich montáž a nafúknutie jednoduché, ale je aj menšie riziko vyzutia plášťa pri nízkom tlaku v kolese (obr.1). Plášte majú tiež špeciálne pätky. V podstate stačí na ráfik len nahodiť plášte a nafúkať koleso. Nie je tu ani nutné dávať tmel, ale „pre istotu“ sa zvykne dávať aj sem, aby zalepil prípadné väčšie defekty.

Výhody: veľmi odolný plášť, tesnosť a spoľahlivosť systému aj bez použitia tmelu.
Nevýhody: hmotnosť – odolný plášť je ťažší ako obyčajné alebo TLR plášte, vyššia cena.

Bezdušový systém

TLR - Tubeless Ready


O stupienok nižšie sú tzv. TLR plášte a ráfiky, ktoré sú konštrukčne niekde medzi obyčajnými a UST, a tak kombinujú ich výhody, ale aj nevýhody. Plášte sú prispôsobené na bezdušovú montáž, ale nedosahujú takú odolnosť a tesnosť ako UST plášte, takže väčšina takýchto plášťov vyžaduje aj aplikáciu tmelu. Najvýhodnejšie je samozrejme ich použitie spolu s UST alebo TLR ráfikmi. TLR ráfik je klasický ráfik, s profilom, ktorý zaručí ľahšie použitie bezduší, stačí len prelepiť diery na niple. Do TLR ráfikov (ale aj obyčajných ráfikov) sa môže dávať aj špeciálne tvarovaná páska, ktorá upravuje profil ráfika na profil podobný s UST ráfikom (obr. 2).

Výhody: nižšia hmotnosť ako UST, ráfik a samotný plášť sú prispôsobené k bezdušovej montáži
Nevýhody: nižšia odolnosť plášťa a spoľahlivosť bez tmelu ako pri UST systéme

Bezdušový systém - prierez

Obyčajné plášte a ráfiky


Pri obyčajných plášťoch a ráfikoch sa predpokladá ich montáž iba s dušou, a tak prerobenie na bezdušový systém bude vyžadovať prispôsobenie ráfiku, ktorý má diery na niple a obyčajný profil. Do plášťa je už naozaj nutné naliať tmel, navyše v takom množstve, že čím je plášť ľahší a „deravejší“, tak tým pádom potrebuje viac tmelu na jeho zatesnenie. Dokonca niektoré ultraľahké plášte nemusí tmel nikdy dostatočne utesiť, a tak tlak v kolese bude stále rýchlo klesať. Na obr. 3 je schematicky znázornená podstata tejto úpravy ráfika.

Výhody: nízka hmotnosť a cena, z núdze cnosť.
Nevýhody: najnižšia odolnosť, tesnosť a spoľahlivosť plášťa zo všetkých bezdušových systémov.

Bezdušový systém - prierez

Ja sa budem venovať obyčajným dušovým plášťom a ráfikom a ich prerobeniu na bezdušový systém. Na druhej strane, špeciálne ráfiky a plášte sa vyznačujú lepšou spoľahlivosťou, ale za cenu nejakého toho € navyše, čo nie je vždy zanedbateľná položka. Je tiež možné zakúpiť celý set, napríklad Rubena Tubeless Kit, v ktorom je všetko na takéto prerobenie obyčajného ráfika, dokonca aj s tvarovanou páskou napodobňujúcou tvar UST ráfikov. Ja som sa dal na cestu hlbokého underground a geto riešenia.

Potrebujeme (obr. 4):
[1] obyčajné alebo TLR plášte (ultraľahké pretekárske nie TLR verzie by som neodporúčal)
[2] 20"" duše (v prípade použitia originálnej pásky nie je duša nutná, vysvetlené ďalej v texte)
[3] páska do ráfika (originál na toto účel, ja som použil obyčajnú Pattex Power Tape)
[4] tmel (ja som použil značku Joe"s No Flat Eco Sealent)
[5] lieh (alebo niečo iné po ruke na odmastenie povrchov: vodka, alpa...)
[6] ventily (originál rozoberateľné UST, ja som ich vyrezal zo starých Continental duší)
[7] alebo celá sada na bezdušovú prestavbu (napríklad Rubena kit, kde sú všetky potrebné veci)
... a nejaký ten ráfik

Bezdušový systém - čo potrebujeme

Postup:
V prípade použitia UST alebo TLR plášťa a UST ráfika je montáž jednoduchá. V podstate sa pri tomto návode vynechajú všetky kroky na prestavbu ráfika. Ak máte obyčajný ráfik a plášť, tak vás čaká trochu viac práce, predovšetkým s nutnou úpravou ráfika. Ja budem kombinovať obyčajný ráfik (Fulcrum Red Metal 5) a odolnejšie plášte (Michelin Wild Rock"r 2,1 – základná verzia s kevlarovou pätkou a podľa popisu by mal byť v prevedení TLR).

Odporúčané kombinácie (ráfik-plášť): UST-UST, UST-TLR, TLR-TLR
Možné kombinácie: obyčajný ráfik s dobrým profilom a TLR alebo iný odolnejší obyčajný plášť
Neodporúčané kombinácie: obyčajný ráfik so zlým profilom a ultraľahký pretekársky XC plášť

Ako prvé z ráfiku odstránime pôvodnú pásku, ktorá tam zakrývala diery, aby do nich neprepadávala duša. Tieto diery zalepíme kvalitnou a pevnou páskou, ktorá odolá vysokému tlaku v kolese. Ešte predtým si musíme vnútro ráfika starostlivo odmastiť, pre ideálnu priľnavosť pásky (obr. 5). Použijeme napríklad lieh. Páska musí diery v dostatočnom presahu prekrývať, preto použijeme správnu šírku pásky podľa šírky ráfika alebo si širšiu pásku narežeme a prispôsobíme na náš ráfik. S originálnou páskou stačí jedna vrstva s dostatočným presahom. Ja som dal dve vrstvy Pattex pásky. Lepíme tak, že začneme dostatočne pred dierou pre ventil (obr. 6) a skončíme za touto dierou (obr. 7).

Bezdušový systém - postup 1

Ďalšou vrstvou bude nastrihnutá 20"" duša. Z nej vyrežeme ventil (20"" dušu s galuskovým ventilom nezoženiete, tak je tam zbytočný) a z tohoto miesta po celom obvode dušu takto pozdĺžne nastrihneme (obr. 8). Dušu trochu očistíme, napríklad aj liehom, a tak ju zbavíme kriedy, ktorá môže znehodnotiť tmel. Nastrihnutú dušu vložíme do ráfika tak, aby duša kopírovala vnútornú plochu ráfika a bola pri tom rovnomerne natiahnutá (obr. 3 a 9). A to preto, že keď budeme napríklad neskôr dolievať tmel do sfúknutého kolesa, tak sa nám duša úplne nevtiahne do ráfika, ale stále bude jej dostatočná časť v pätke. Teraz nerežeme nič, prečnievajúcu dušu orežeme až nakoniec, po nahodení a nafúknutí plášťa. Myslím si, že táto duša sa bude dať znovu požiť aj v prípade výmeny plášťa, či len výmeny tmelu.

Táto duša má dve hlavné funkcie. Po prvé, dodatočne upravuje horší profil a tesnosť pätiek obyčajného ráfika. Po druhé, ak použijete napríklad Pattex pásku ako ja, tak plní aj ochrannú funkciu pred tmelom, ktorý do tejto pásky časom nasiakne (neviem ako sa správajú iné pásky) a môže ju oslabiť. Preto pri použití originálnej pásky, určenej na zalepenie dier v ráfiku pri prestavbe na bezdušový systém, nie je nutné túto dušu použiť.

Veľmi dôležité! Takže ak máte TLR ráfik alebo iný obyčajný ráfik s dobrým profilom a použijete originálnu pásku na zalepenie dier, tak dušu nemusíte vôbec použiť. Ale ak by to náhodou bez nej nefungovalo, tak nie je stále problém dať dolu plášť a nanovo to vyskúšať aj s použitím duše.

Bezdušový systém - postup 2

Nasleduje montáž ventilov. Ostrím predmetom (nožničkami, skrutkovačom...) prebodneme dušu a pásku v mieste diery v ráfiku na ventil (obr. 10). Pozor, nerežeme, ale radšej bodáme! Cez tento nabodnutý otvor pretlačíme ventil a z druhej strany ho dostatočne priskrutkujeme (obr. 11, 12, 13). Tým pádom je úprava ráfika na bezdušový systém hotová.

Pozor! Ja som použil ventily vystrihnuté z duše a v ráfiku nepasovali tak dobre, ako som si myslel, že budú. Možno som ich mohol len trochu viac orezať (ale neriskoval som...) a možno len kvôli tej duši v ráfiku. Takže úplne na záver, keď som už mal v kolese tmel a bolo nafúknuté, tak som ventil kliešťami poriadne dotiahol, aby v ráfiku dobre priľahol. Potom som ho povolil a následne dotiahol len rukou, aby som ho mohol v teréne v prípade potreby jednoducho odmontovať a dať do kolesa dušu. S originálnymi UST ventilmi by nemal byť takýto problém, takisto ani pri prevedení bez medzičlánku vloženej nastrihnutej duše.

Bezdušový systém - postup 3

Posledným krokom je nahodenie plášťa. Bol som zvyknutý nahadzovať plášte rukami, lenže teraz, a navyše s novým plášťom, som sa neobišiel bez montpáky. Keď nahodíme plášť, tak ho už môžeme skúsiť nafúknuť. Pravdepodobne budeme na to potrebovať kompresor. Pomôcť môže aj potretie pätiek plášťa mydlovou vodou. Koleso potom vyfučíme a cez rozoberateľný ventil nalejeme dobre premiešaný tmel. Ja som ho tam dával malou 20 ml striekačkou, keďže s ním nebol dodaný žiaden aplikátor, ktorý som očakával (obr. 14, hadička použitá na nasatie tmelu z hlbokej fľašky, do kolesa sa to dá streknúť aj bez nej, hold, nie všetko ma hneď napadne...). Tuhé častice sa v tomto Joe"s tmelu veľmi rýchlo/okamžite usádzali, tak som ho pre istotu pretrepal aj počas dávkovania. Do XC plášťov nalejeme približne 60 ml a do širších AM/EN plášťov nalejeme asi 120 ml. Ja som dal do môjho 2,1" plášťa na začiatok pre istotu 100 ml. Pri TLR alebo UST plášťoch netreba až tak veľa tmelu, stačí sa držať návodu. Po naliatí tmelu naskrutkujeme rozoberateľnú časť ventila a nafúkame koleso. Už by sa to malo dať nafúkať aj obyčajnou pumpou.

Bezdušový systém - postup 4

Nafúkame vyšší tlak, okolo 4 atm, aby pätka plášťa do ráfika dobre zapadla. Takto nafúkané koleso nakláňame a otáčame tak, aby sa tmel dostal do každého miesta a dobre zatesnil aj pätku ráfika. Môže sa stať, že koleso bude stále strácať tlak, tak v tom prípade sa opakovane snažíme rozliať tmel po celom plášti. Nakoniec opatrne odrežeme prečnievajúcu dušu, dávame pozor, aby sme si hneď nespravili prvý defekt... (obr. 15) Takže v tomto momente sme úspešne konvertovali na vieru v bezdušový systém.

Bezduše

Koleso nafúkame na prevádzkový tlak a jazdíme. Prvé kilometre ideme opatrne a tlak v kolese ešte občas prekontrolujeme. Po určitom čase by už malo koleso spoľahlivo držať stály tlak. Ak stále nie, tak ste zvolili zlý plášť alebo ráfik. Ak ste do ráfiku nedali nastrihnutú dušu, tak to ešte skúste s ňou, za pokus nič nedáte.

Pár rýchlych rád na záver:
- Tmel v kolese je nutné kontrolovať podľa odporúčania výrobcu, minimálne 1 – 2 krát do roka a v prípade potreby ho dopĺňať.
- Pozor pri jazdení v zime, kedy tmel môže zatuhnúť a na jar ho bude treba tiež doplniť.
- Ostré zvuky v kolese, namiesto žblnkania tmelu, signalizujú tvorbu „ježkov“, teda kúskov zrazeného a nefunkčného tmelu, vtedy ho treba vymeniť.
- Veľký defekt pomôže zaceliť aj vloženie obyčajného knôtu do diery.
- Keď nepomôže ani to, tak z plášťa vylejeme tmel, skontrolujeme či v plášti nie sú tŕne a vložíme obyčajnú dušu.
- Veľkú dieru od ostrého kameňa treba doma zošiť silonom a podlepiť bočnicou so starého plášťa alebo použiť sadu na lepenie bezdušových systémov.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up22thumb_down comments 39 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Rozdielne tlaky a jedno extrémne stúpanie - porovnanie vlastností

Rozdielne tlaky a jedno extrémne stúpanie - porovnanie vlastností

Pokúsili sme sa názorne ukázať, aký vplyv má tlak na jazdné vlastnosti v teréne a čo vám môže priniesť trochu experimentovania.
Rozhovor: Pre showroom Bratislava len to extra - správne bláznivý mechanik Andrej

Rozhovor: Pre showroom Bratislava len to extra - správne bláznivý mechanik Andrej

Z odpovedí Adreja Mikulíka cítite, že by ste s ním chceli ísť na bike alebo pivo. Pohoda, nadhľad, zábava. Prezradil aj top zážitky zo servisu v novootvorenom MTBIKER Bratislava.
Video: Ako ochrániť rám bicykla? play_arrow

Video: Ako ochrániť rám bicykla?

Viete, ktoré miesta na ráme sú najviac na rane? Poradíme vám, ako si ošetriť nový bike tak, aby ste ho čo najlepšie chránili.
keyboard_arrow_up