Radiaca sústava: umiestnenie prehadzovačky a prešmyku v ráme

Radiaca sústava: umiestnenie prehadzovačky a prešmyku v ráme

Prečo mi to neradí? Mám problém s prehadzovačkou! Časté a frekventované otázky na cyklistických fórach. Čo s tým, ukážem v tejto trilógii článkov o nastavení a základnom servise radiacej sústavy. V druhej časti sa venujem umiestneniu prehadzovačky a prešmyku v ráme. Nesprávne namontovanie týchto komponentov len ťažko, ak vôbec, vykompenzujeme iným nastavením. Ak sú už raz nakrivo, tak nám nepomôže ani zapredanie duše Diablovi, ale len správne umiestnenie a narovnanie.

V predchádzajúcom článku som opísal výmenu a prečistenie bowdenov, ako jednu z možných problémov zlého radenia. Ďalšou možnosťou môže byť samotné zlé osadenie prešmyku a prehadzovačky v ráme. Oba tieto komponenty sú konštrukčne stavané na určitú reťazovú linku a každé vybočenie z ideálnej roviny sa môže prejaviť nejakým problémom. Aj prehadzovačka, aj prešmyk svojou konštrukciou, tvarom a vedúcimi linkami predpokladajú správne osadenie v ráme. Zle osadené to môže byť už pri skladaní bicykla výrobcom alebo vzniknúť po nehode, kde pád môže ohnúť celý komponent alebo napríklad len pätku na ráme. Práve v tej pätke prehadzovačky sa nachádza gro problémov s radením.

Prehadzovačka


Prehadzovačka sa montuje na rám cez spojovací diel z mäkkého hliníka, cez takzvanú pätku. V súčastnosti má už len nejaké zanedbateľné promile rámov pätku ako jeho súčasť a nie ako samostatný diel. Svojou poddajnosťou slúži na absorbovanie energie pri páde a má zachrániť vlastnú prehadzovačku. Keďže nie je súčasťou rámu, tak sa dá jednoducho vymeniť (aj keď nie lacno a na kúsok obyčajného hliníku je to podľa mňa celkom drahá vec). Ak radenie zlyháva, typicky po páde, na príčine môže byť zdemolovaná prehadzovačka alebo ramienko. Keď sa nedá narovnať, tak ostáva prehadzovačku len vyhodiť. V drvivej väčšine si to ale odnesie len pätka a tá sa dá celkom pekne narovnať. Veľa ľudí túto vec podcení a čuduje sa, že prečo im to tak zle radí. Dokonca nie je potrebné nutne niekde spadnúť, stačí len bicykel nešťastne položiť na zem alebo zle uložiť do auta. Aj jej mierne ohnutie dokáže úplne rozhádzať radenie, ale v tomto prípade sa dá pätka pekne vyrovnať. Samozrejme, ak pri tomto úkone nepraskne, čo a môže s oslabenou pätkou tiež stať.

Pri montovaní novej prehadzovačky na pätku je len jedna možná poloha, ako ju tam správne namontovať. Ale pri namontovaní nového prešmyku sa treba aj pohrať. Na druhej strane, problémom môže byť aj v novej pätke, ktorá nie úplne lícuje s rámom a treba ju tiež narovnať, aby radenie spoľahlivo fungovalo. Pri namontovaní novej pätky do rámu je to len výnimočne potrebné a zvyčajne netreba nič narovnávať. Ak treba, tak sa týmto musia kompenzovať nejaké nepresnosti v ráme alebo ohnutej starej prehadzovačky.

Pozor:
Tento návod predpokladá, že máte správne nastavené dorazy (alebo aspoň približne), respektívne potrebujete narovnať ohnutú pätku po nešťastnom páde. Ak nie, treba si prečítať tento článok [url 3. časti] a potom sa vrátiť k narovnávaniu. Nie je to úplne nutné, ale potom podľa mňa je pri narovnávaní jednoduchšia manipulácia. Ďalej podotýkam, že pätka sa vždy nemusí podariť úspešne narovnať. Treba mať určitú manuálnu zručnosť, je to predsa len také porovnávacie narovnávanie, ktoré nie je na 100 % presné a úspešné. Ak nie ste si istý svojími rukami a okom, dajte to spraviť radšej do odborného servisu.

Postup:
Najjednoduchšie je to zveriť do špecializovaného servisu, kde na to majú špeciálnu páku. Jeden koniec sa vloží do pätky a druhým koncom sa na základe vzdialenosti od ráfiku zistí, ktorým smerom je ohnutá a na základe toho sa potom narovnáva, a preto pri tomto postupe nie je potrebné mať nastavené dorazy. Môj návod vyžaduje, aby v pätke bola upevnená prehadzovačka. Pätku narovnávame pomocou imbusového kľúča vloženého do upevnenej prehadzovačky v pätke. Treba sa s tým trochu pohrať, ale nie je veľmi zložité. Podstatou tohto návodu je sledovanie rovnobežnosti kladiek ramienka a pastorkov kazety. Ako vidno, je to subjektívne porovnávanie, ale doteraz som si takto pekne vždy zrovnal pätku, keď to bolo treba. Na novej a ešte tuhej pätke môže byť použitie malého imbusového kľúča nedostatočné, a preto bude potrebná väčšia páka. V tomto prípade dobre poslúži francúzsky kľúč, do ktorého sa upne pätka s prehadzovačkou a narovnáva sa rovnakým postupom.

Nastavenie prehadzovačky

Ideálne je, keď si prehadzovačku naťukáme na najväčší pastorok, vtedy je kladka blízko kazety a pohodlne sa tak porovnáva rovnobežnosť. Samozrejme bez reťaze, tá by nám tam iba zavadzala. Bicykel postavíme hore kolesami. Vložíme imbus do skrutky (obr. 1) a narovnávame v dvoch hlavných rovinách. Pri pohľade zvrchu (obr. 2) a pri pohľade zo zadu, keď si nadvihneme ramienko (obr. 3), a tak sa snažíme, aby bola horná kladka rovnobežná s najväčším pastorkom. Potom natiahneme ramienko, tým smerom, ako ho normálne ťahá reťaz, pekne až na doraz (obr. 4). Teraz sa musí spodná kladka dotýkať, alebo aspoň byť presne nad najväčším pastorkom. Ďalej podľa potreby postupne pätku dorovnáme, tak aby v týchto pohľadoch boli kladky čo najviac rovnobežné s pastorkom. Týmto postupom sa dá dosiahnuť aj vynikajúci výsledok, a preto sa nevzdávajte veľmi skoro!

Nastavenie

Prešmyk


Ďalší problematický komponent. Pri zlom nahodení nie je až tak zdrojom problémov pri radení, ale hlavne zdrojom nepríjemných zvukov. Klietka prešmyku má na vnútornej strane určité výstupky a výrobca predpokladá, že reťaz pôjde presne tadiaľ a nebude škrtať. Prešmyk zvyčajne býva prispôsobený k určitému rozsahu zubov na prevodníkoch. To znamená, že ak je prešmyk určený na 3-prevodník 22-32-44, tak postup nastavenia opísaný nižšie sa nebude dať aplikovať pri zmene kľúk, napríklad na 26-38 s rovnakým prešmykom. V podstate bude postup rovnaký, len sa bude treba s tým trochu pohrať a umiestniť ho napríklad vyššie, ako je doporučované. Fungovať to bude určite, možno s menšími problémami, ale samotné nastavenie nebude v rámci tohto návodu úplne štandardné. Ešte som takto neexperimentoval, tak neviem presne povedať, že nakoľko je toto tvrdenie pravdivé. Preto ideálny stav dosiahnete len použitím správneho typu prešmyku k 3- alebo 2-prevodníku so zodpovedajúcim rozsahom zubov.

Pozor:
Reťaz v správne namontovanom prešmyku neškrtá, maximálne môže škrtať len v tých najkrajnejších polohách reťaze medzi prevodníkmi a kazetou. Každý prevod na prešmyku má svoju tvarovanú linku na jeho vnútornej strane klietky, kadiaľ je vedená reťaz. Návod taktiež predpokladá kompatibilný prešmyk k prevodníkom. Toto je len hrubé namontovanie a nastavenie prešmyku v ráme, ďalšie doladenie radenia je opísané v nasledujúcom článku [url 3. časti].

Postup:
Ak nedávame nový prešmyk, tak najskôr pre lepšiu manipuláciu rozpojíme reťaz (ale ak nemáte rýchlospojku, tak tento úkon nie je potrebný) a uvoľníme lanko. Je jedno, či je prešmyk typu down alebo top swing, všetko sa nastavuje rovnako. Najskôr nastavíme výšku. Tá sa sa určuje medzi vonkajšou hranou klietky a zubmi najväčšieho prevodníka. Jemne upneme prešmyk na svoje miesto a rukou ho dvihneme do vrchnej polohy nad zuby najväčšieho prevodníka. Správna vzdialenosť medzi vonkajšou hranou klietky a zubov najväčšieho prevodníka je 2 – 3 mm (obr. 5). Vyššie ho zvyčajne nemontujeme, iba v prípade, ak by pri pohybe prichádzal do kontaktu so zubmi ostatných prevodníkov. Vtedy sa bude treba s nastavením trochu pohrať. Ale pozor, vysoko osadený prešmyk sa tiež nedá správne nastaviť! Ak aj reťaz škrtá o výstupky v klietke aj pri bežne používaných prevodoch, tak podľa nej môžeme ešte skúsiť dodatočne upraviť jeho výšku. Ale tieto problémy by sa pri použití kompatibilných komponentov a pri nastavený vzdialenosti 2 – 3 mm nemali vôbec vyskytovať. Nový prešmyk môže byť vybavený praktickou nálepkou s ryskou, podľa ktorej sa orientujeme pri montovaní na rám. V druhom kroku dorovnáme smer vodiacej kladky, tak aby šla rovnobežne so zuboradím (obr. 6). Opatrne, aby sme nerozladili už dobre nastavenú výšku prešmyku!

Správne nastavenie prešmykovača

Ďalšie časti:
1. časť: lanká a bowdeny
3. časť: nastavenie chodu prehadzovačky a prešmyku [pripravujeme]
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up6thumb_down comments 6 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Koľko vydržia komponenty – starostlivosť, servis a výmena

Koľko vydržia komponenty – starostlivosť, servis a výmena

Cyklistika nie je úplne lacná žáležitosť a človeku vŕta v hlave, čo vlastne bicykel, resp. jeho komponenty znesú a kedy ho čaká prípadný servis alebo výmena.
Test: Trio šikovných pomocníkov od Park Tool

Test: Trio šikovných pomocníkov od Park Tool

Bicyklovanie okrem radosti občas prináša aj nejaké tie poruchy, alebo potrebu výmeny dielov. V dnešnom teste si posvietime na troch pomocníkov, ktorí by nemali chýbať v dielni žiadneho bikera.
Tuning vášho bicykla - zlepšenie vlastností aj investícia pre radosť PR článok

Tuning vášho bicykla - zlepšenie vlastností aj investícia pre radosť

Ak ste už pred sezónou skontrolovali všetky dôležité súčasti vášho bicykla a všetko funguje ako má, nastáva ideálny čas na menší tuning. Či už pre zlepšenie vlastností, alebo čisto pre radosť...
keyboard_arrow_up