Zdroj: facebook.com/lancearmstrong

Nezávislá reformná komisia svetovej cyklistiky: Armstrong bol chránenec UCI

Za éru nekontrolovaného dopingu, ktorej hlavným protagonistom bol Američan Lance Armstrong, nesie z veľkej časti zodpovednosť aj nesprávne vedenie svetovej cyklistiky v predmetných rokoch.

Vyplýva to z podrobného reportu Nezávislej reformnej komisie svetovej cyklistiky (CIRC), ktorú zriadil súčasný prezident UCI Brian Cookson. Správa tejto komisie na 227 stranách hľadá odpovede na otázky, prečo svetová cyklistika pod vedením Cooksonových predchodcov Pata McQuaida a Heina Verbruggena nechala kultúru dopingu prerásť do obludných rozmerov. S členmi CIRC sa počas rok trvajúceho vyšetrovania stretlo 174 svedkov vrátane Lancea Armstronga.

"Som veľmi vďačný CIRC za to, že sa podujala hľadať pravdu a dovolila mi spolupodieľať sa na tomto hľadaní. Z hĺbky srdca sa ospravedlňujem za všetky nesprávne rozhodnutia z minulosti, ktoré som urobil," uviedol Armstrong vo svojom vyhlásení. Bývalý sedemnásobný šampión Tour de France (1999 - 2005), ktorému odobrali všetky tituly po verejnom priznaní k dopingovej minulosti v roku 2012, ďalej uviedol, že verí v krajšiu budúcnosť cyklistiky bez strašiaka či fenoménu dopingu.

"Je mojou túžbou, aby odhalenie pravdy viedlo k svetlejšej budúcnosti bez zakázaných látok v športe, ktorý tak milujem. Chcem, aby mladí jazdci z celého sveta neboli tak ako kedysi moji kolegovia či súperi postavení pred možnosti, z ktorých obe znamenali stratu, čiže poškodenie ich kariéry a životov," dodal Armstrong.

Správa CIRC vyčíta bývalému vedeniu UCI, že pred skutočnými problémami strkalo hlavu do piesku. V čase masívneho rozmachu EPO a iných látok podporujúcich vytrvalosť a kondíciu v 90. rokoch 20. storočia sa vedenie UCI tvárilo, že doping na najvyšších poschodiach svetovej cyklistiky má iba endemický charakter. "Antidopingová polícia bola nedostatočná a branie zakázaných látok sa považovalo za neprípustné až vtedy, keď to ohrozovalo zdravie cyklistov. Tvrdý postup voči skutočným podvodníkom sa považoval za hon na čarodejnice poškodzujúci dobrý imidž cyklistiky," píše sa v správe CIRC.

Armstrong si mohol robiť, čo chcel

Pre UCI bol Armstrong v tom čase celebrita, popová hviezda, čiže človek, ktorý robí cyklistiku viac atraktívnou. Preto si prakticky mohol robiť, čo chcel. "Armstrong sa objavil v správnom čase, keď cyklistika potrebovala novú hviezdu po škandále na Tour de France v roku 1998. On bol po prekonaní rakoviny tou správnou osobou na zacielenie verejného záujmu," uvádza sa v hodnotení CIRC.

V prípade Armstrongovho pozitívneho testu na kortikosteroidy na Tour de France v roku 1999 sa všetko vyriešilo tým, že sa použil starší lekársky predpis z obdobia, keď ešte predmetná látka nefigurovala na zakázanom zozname. "Nielen z tohto jednotlivého prípadu vyplýva, že UCI závažným spôsobom porušovala svoju povinnosť viesť svetovú cyklistiku správne a korektne," vysvetľuje správa CIRC.

Armstrong dával finančné dary UCI

Napriek tomu, že Armstrong mal s vedením UCI špeciálny vzťah, nebol ani v jednom prípade zistený súvis medzi finančným darom a prípadným zakrytím jeho dopingového podvodu. Konkrétne 25 000 USD, ktoré Američan venoval UCI v roku 2002, nemalo priamu súvislosť s pozitívnym testom Armstronga na EPO na Okolo Švajčiarska 2001, na ktorý neskôr poukázal jeho krajan a tímový kolega Floyd Landis. Rovnako sa nenašiel priamy dôkaz pri stotisícovom dare z roku 2005, ktorý sa na účte UCI objavil po zverejnení Armstrongových "zmrazených" vzoriek z Tour de France 1999 pozitívnych na EPO denníkom L´Equipe.

Doping v cyklistike prežil aj po prevalení dopingu Lancea Armstronga

Hodnotiaca komisia CIRC jednoznačne tvrdí, že doping v cyklistike prežil aj po prevalení dopingu Lancea Armstronga. Jeden rešpektovaný svedok v tejto súvislosti tvrdí, že približne 90 % jazdcov stále dopuje a tri zo štyroch top tímov v tomto smere vedome podvádzajú. Report spomína "dopingových lekárov", ktorí pripravujú cyklistov na zvýšené nároky pri testovaní a detekčných metódach na odhalenie dopingu. "Cyklisti údajne užívajú zakázané látky v mikrodávkach, aby sa minimalizovala šanca na ich odhalenie. Pohybuje sa to medzi troma až piatimi percentami namiesto pôvodných 15 percent a viac v ére EPO," tvrdí hodnotiaca správa CIRC.

"Jazdci musia uveriť tomu, že môžu mať úspešnú kariéru aj bez toho, že budú dopovať. Je to jedna z kľúčových vecí v boji proti dopingu, ale zatiaľ je to iba naše želanie," dopĺňa CIRC.

Nočné odoberanie vzoriek

Vyšetrovacia komisia CIRC predložila UCI dlhý zoznam odporúčaní na zlepšenie jej antidopingovej stratégie. Mala by sa prehĺbiť spolupráca medzi orgánmi, ktoré uplatňujú dodržiavanie zákonov v športovej oblasti, aby sa zlepšila vymáhateľnosť práva. Rovnako sa odporúča, aby sa začali odoberať vzorky cyklistom, ktorí sú podozriví z dopingu, aj v nočných hodinách. "Práve títo si zvyknú vziať dávku večer a o šiestej ráno už sú spravidla čistí," hodnotí správa CIRC. Témou dňa je aj vytvorenie etickej komisie UCI, ktorá by mala právomoc odkrývať a vyšetrovať všetky podozrivé prípady v súvislosti s dopingom a prizývať si na ich objasnenie rôznych svedkov.

Bývalý prezident UCI Verbruggen označil správu CIRC za neférovú. "Je mnoho vecí, ktoré sme mohli urobiť inak alebo lepšie. Po 25 rokoch sa to však hovorí veľmi ľahko. V správe je veľa kritiky na moju osobu, vraj som bol diktátor a mal blízko k Armstrongovi. Samozrejme, že vyšetrovatelia museli s niečím prísť. Sú to však neférové obvinenia," zareagoval pre holandskú tlačovú agentúru ANP podľa Inside the Games Verbruggen.

Nový šéf UCI Cookson sa už skoro dva roky snaží o obnovu dôvery v cyklistiku. Cez víkend to tvrdil aj v Bratislave na seminároch únie. "Je zrejmé, že v minulosti vedenie UCI výrazne zasahovalo do problematiky dopingu, zásadné rozhodnutia prijímali jednotlivci. Mnohé rozhodnutia narušili dôveru v UCI a šport. Som odhodlaný využiť aj správu CIRC na pokračovanie snáh o obnovu dôvery verejnosti v cyklistiku ako čistého športu," zareagoval Cookson.

[Foto na úvode: facebook.com/lancearmstrong]

SITA
© 2024, Autorské práva SITA a.s. a uvedené agentúry.
Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.