Obavy pred nášľapnými pedálmi SPD a prvé skúsenosti a postrehy po 5 mesiacoch jazdenia

slavo 03.06.2015 24 fotografií   Tretry Vybava Horska Cyklistika Technika Pedal Spd

Ak sa bikujete nejaký ten piatok a chcete sa posunúť dopredu v jazdných schopnostiach a tým pádom získať lepší zážitok z jazdy, určite prejdite na SPD-čka alebo podobné formy nášľapných pedálov. V prípade lacnejších tretier, sa môžete spolu s dávkou odvahy za približne 100 eur posunúť výrazne vpred v jazdení. Nasledujúci článok je prehľadom najčastejších obáv a prvých skúseností po prechode z klasických pedálov na SPD.

Obavy pred SPD - Určite mi nevypne nohu a ja sa úplne dokaličím a skončím v nemocnici

Opatrnosti nikdy nie je dosť, ale všetko je vec nastavenia a zvyku. Na začiatku si netreba dať príliš veľkú silu pre vypnutie, ale pomocou jednej skrutky si nastavíte krajnú hodnotu pre vypnutie tretry úplne jemné. Mne sa na začiatku podarilo niekoľkokrát vytrhnúť tretru z SPDčiek aj klasickým pohybom kolmo nahor vďaka jemnému nastaveniu . Nie nadarmo sa hovorí, že zvyk je železná košeľa. Keď si budete istejší, môžete zvyšovať tuhosť viac a viac, podobne ako pri viazaní na lyžiach.

Začiatky na mieste

Už samotný návod a zdravý rozum hovoria, že si treba vypínanie dobre vyskúšať na mieste. Nastavte si dostatočne slabú silu pre vypnutie tretry, aby ste nepotrebovali úplne silno vykrúcať nohu, keď sa budete chcieť vyslobodiť. Kľudne 5, 10 či aj 15 krát na mieste vyskúšajte, ako sa dá zapnúť/vypnúť a nájsť ten správny grif, ako na to. Ja som sa na začiatku točil na miestach, kde bola lavička a stromy, o ktoré som sa mohol oprieť, v prípade nevypnutia tretry. Týmto štýlom skúste získať viac istoty, pretože ozajstné skúšky ešte len prídu .

Pomoc na začiatku

Moje začiatky s SPD sa odohrávali v zime, kedy zrovna nie sú práve najideálnejšie podmienky. Preto som zvolil variantu pedálov z jednej strany SPD a z druhej klasickú platformu. Vďaka tomuto máte plnohodnotnú jednu aj druhú stranu a podľa typu povrchu si ich môžete striedať. Klasická platformová strana je vhodná na hlbší sneh, ľad alebo technickejší zjazd, kde by bolo potrebné rýchle vypnutie tretry.

Pedále, na ktorých som začínal: http://www.mtbiker.sk/shop/komponenty/pedale/naslapne-mtb/shimano-pd-t780-pedale-15361.html

Aj keď je natrénované na mieste, prax je iná

Keď je čas a v hlave si stihnete premietnuť, čo idete spraviť, potom je vyzutie bez problémov aj na úplnom začiatku. Prvé komplikácie nastávajú však v situáciach, kedy treba nečakane v zlomku sekundy uvolniť nohu. Napríklad pri strmom stúpaní, kedy z ničoho nič prešmykne zadné koleso a hneď začnete padať do strany k zemi. Zo začiatku sa môžete pripraviť aj na zaujímavé a vtipné pády . V začiatkoch a hlavne pri náročnejších profiloch treba byť opatrný a zbytočne neprecenovať svoje schopnosti. Pád na koleno môže zbytočne privodiť zdravotné komplikácie, ktoré za to vôbec nestoja. Časom to si na SPD úplne zvyknete, ale chce to vo väčšine prípadov dlhší čas a určite sa po pár mesiacoch do toho naplno dostanete.

Plastové zarážky do SPD

Vhodné ako núdzové riešenie pre jazdy po meste alebo na začiatky do ťažkých pasáži. Dĺžka plastovej zarážky je ok, ale šírka už nič moc. Určite budete cítiť, že kraje nôh sú mimo plastových plôch a hlavne pri silovom šliapaní je chýbajúce kraje cítiť. Cena plastových zarážok je po 10 eur a tak sa do nich aj oplatí ísť, pretože po pár mesiacoch, keď získate istotu ich môžete úplne odložiť a budete mať ľahké SPD pedále bez platformovej strany.

Shimano Trail pedále na mojom bicykli: http://www.mtbiker.sk/shop/komponenty/pedale/naslapne-mtb/shimano-xt-spd-pd-m785-trail-pedale-20466.html

Prvá kúpa v mojom prípade boli z jednej strany SPD a z druhej klasická platforma. Po čase som si však tak zvykol, že po týchto skúsenostiach by som šiel už od začiatku do obojstranných SPD. Vďaka tomu, že jazdím na rôznych test bikoch a pre testovačky už mám obojstranné SPD a nemám s tým žiadny problém, to môžem potvrdiť zo skúseností. Preto dočasné riešenie plastových zarážok je určite dostatočné riešenie pre obdobie, kedy sa do toho naplno dostanete.

Výhoda obojstranných SPD pedálov

Výhody sú hlavne dve. Prvá spočíva aj v tom, že máte na každom pedále dve samostatné SPD mechanizmy a v prípade poškodenia jednej strany, je ešte k dispozícii druhá strana.

Druhá a tiež praktická spočíva v tom, že nemusíte pozerať na pedál, z ktorej strany je natočený a môžete sa rovno zapnúť. V prípade, že je jedna strana SPD a druhá klasická platforma sa môže občas pretáčať pedál zrovna na stranu, ktorú nebudete chcieť využiť a pri rozjazde tak namiesto pozerania pred seba, sa budete pozerať na nohy a to nie je vždy úplne bezpečné.

Obojstranné Shimano pedále na testovačky: http://www.mtbiker.sk/shop/komponenty/pedale/naslapne-mtb/shimano-spd-m540-naslapne-pedale-88.html

S pribúdajúcimi kilometrami stúpa istota

Opäť platí, že zvyk je železná košeľa a časom dostanete SPD techniku do krvi. V tomto období však môže nastať opačný problém, keď budete na biku, ktorý nebude mať SPD-čka a chcete skočiť obrubník alebo jamu . Budete chcieť skočiť a ono to vôbec nepôjde, ako ste chceli, pretože na SPD sa skáče oveľa jednoduchšie a lepšie.

Tip: Ostré skúšanie na trávnatom kopci

Pre prvý výjazd alebo výjazdy si skúste zvoliť trávnaté alebo iným spôsobom mäkšie cesty, aby ste si to riadne vyskúšali v ostrej prevádzke. Týmto spôsobom znížite riziko poranenia pri páde, pretože na začiatku pravdepodobne občas spadnete. Získate reálne skúsenosti a nový návyk vyzúvania z pedálov za začne v hlave hneď fixovať.

Jedna z mojich prvých jázd smerovala na Havran cez Červenú vežu (Piešťanci isto poznajú) a tam som kvôli SPD aj raz spadol, keď mi prešmyklo zadné koleso pri obchádzaní spadnutého stromu. Väčšinou som však mal šťastie v tom, že som sa dokázal niečoho chytiť, alebo vytrhnúť tretru kolmo z pedálu. Ale to bolo iba výnimočne v začiatkoch a neskôr už to išlo tak, ako sa patrí.

Pozor na megablato a namŕzajúci sneh

Tento problém pri klasických platformových pedáloch nebolo treba riešiť, pretože sa nemalo čo upchať. Blato však môže v prípade obojstranných SPD spraviť celkom paseku a kľudne sa stane, že sa už nezapnete. Obdobne to je aj so snehom a ľadom, ale ten už nejde tak ľahko preč ako blato.

Oplatí sa urobiť krok vpred - Hlavné dôvody prečo prejsť z platforiem na SPD

• Lepšia šliapacia technika v technických stúpaniach – zvládnete to, čo doteraz nie.
  • Efektívnejšie šliapanie po rovine ale aj hore a dole kopcom – využijete celých 360° krútenia.
  • Lepšia stabilita.
  • Lepšie kontrola pri skákaní.

Celú ponuku MTB nášlapných pedálov v MTBIKER shope nájdete na http://www.mtbiker.sk/shop/komponenty/pedale/naslapne-mtb a k nim vhodné tretry na http://www.mtbiker.sk/shop/oblecenie-a-tretry/tretry-a-obuv/mtb-tretry

Aké máte skúsenosti s SPD a čo by ste ešte doplnili alebo sa chceli spýtať? Prípadne máte tipy a triky pre skúsenejších? Ďakujem za podnety a budem len rád, ak sa pod článkom spustí diskusia .

Zďieľaj ho:
Buď naším fanúšikom:

freeride_is_my_life 03.06.2015 (19:54)

na temu spd poviem tolko ze teb kto chce jazdi spd musi mat nato dostatocnu techniku. cize ak nejaku narocnu pasaz nedate na flatoch tak na spd to uz nedate nikdy myslim si ze vela ludi ktory jazdia spd by si mali dat flaty a ucit sa techniku lebo slapanie nie je vsetko

NorbiK 03.06.2015 (20:00)

Keď som začínal tiež som vozil SPD, ale časom som prešiel naspäť na voľné a bunny hop a všetky fičuriny som sa učil na voľných. SPD sú super vec, ale opatrne s nimi, dokážu človeka naučiť zlým návykom.

slavo NorbiK 03.06.2015 (22:40)

Vdaka za komentar, ale mozes prosim blizsie opist tie zle navyky?

double slavo 03.06.2015 (22:55)

Napr ja kvoli spd neviem bunny hop Proste som sa to ucil skakat s spd a ked si dam klasicke pedale tak to na nich neviem. Takze skakat je lepsie sa ucit na klaickych potom s spdckami robis este vacsie skoky.

NorbiK slavo 04.06.2015 (01:01)

Ako píše nižšie double nenaučis sa korektne buny hop napr. Je ľahké sa spoliehať na spd pri potiahnuti zadného kolesa. Nehovoriac o pedal hop, kde na technike nôh záleží viac ako pri buny hope. A, je to len domnienka, ale asi môže byť problém sa naučiť aj odhadzovanie zadného kolesa. Pri slabom utiahnuti sa vypne pri potiahnuti pedálov, a pri silnom riskuješ pád v ťažkom teréne. Keď sa to ale naučíš na flatoch, intuitívne budeš robiť aj na spd. Alebo ich ani nebudeš chcieť. Ale aby bolo jasné, bavíme sa o technickom jazdení, než o xc. Ja nezatracujem ani jeden druh pedálov, každý nech jazdí co mu vyhovuje, ale keď sa chce niečo naučiť, tak poctivo na flatoch. Neskôr za to bude vďačný.

iron.hide slavo 04.06.2015 (01:18)

no ved napriklad ten, co si pisal aj v clanku - ze sa clovek nenauci skakat bunny aj bez SPD. ze keby nemal spd, tak ten skok neda.

Polo 04.06.2015 (11:29)

Vidim ze vela ludi si mysli ze naslapy su nevhodne do technickeho terenu. Ja si myslim prave opak.
Prva vec kvoli comu si to asi myslia je ten ze pri nepredvidatelnej situacii nevytiahnu nohu z pedala. Ja osobne som s tymto nemal problem a uz par desiatkach az stovkach kilometrov sa da na to zvyknut tak ze nohu uz budete vytahovat intuitivne, mne osobne sa este nikdy nestalo ze by som pri pade alebo nejakej inej kolizii mal problem vytiuahnut nohu von z pedala a ked uz tak, tak sa da ako to bolo spomenute, upinaci mechanizmus uplne povolit.
Druha vec je ze po spusteni nohy v technickom terene dolu z pedala je horsie ju tam nacvaknut, s cim by som tiez donedavna suhlasil ked som mal este naslapy bez klietky typu M520 a tretier s pevnou podrazkou. Toto sa vsak da eliminovat kupov pedalov s klietkou a vhodnej obuvy s prilnavejsoiu podrazkou (vacsinou oznacovana ako trail alebo enduro obuv). V tedy sa netreba po vycvaknuti za kazdu cenu kvoli stabilite zacvaknut, ale tato kombinacia dobre podrzi nohu na padaly aj mimo stycnej plochy. Opatovne priputanie k pedalu biker moze urobit az v nejakej menej narocnej pasazi.

chnuro 04.06.2015 (13:28)

SPD mi prídu už tak samozrejmé, že by ma ani nenapadlo o tom písať článok , ale za tento počin autora chválim. Každý nejako začínal a tiež som pár-krát spadol. Jazdím XC a cestu. Na oboch bikoch mám M520 / M540. Dostal som pri kúpe 3 dobré rady:

- predajca ma nenechal odísť bez toho, aby som v predajni krútil v protismere a striedavo skúšal vypnúť nohy. Pomerne dlho to trvalo.
- potom ma poslal na lúku pred jeho obchodom, nech si skúsim rozbeh, zastaviť a postaviť sa na zem. Tu bol ten prvý komický pád opitého cyklistu .
- pri jazdení mi poradil priebežne vypnúť a zapnúť nohu (pohyb päty). Naučí sa tým pozícia zámkov, teda nasadanie a rozbeh v kopci je intuitívnejší.

Bez nášlapných pedálov som dnes nesvoj. Cítim s nimi vyššiu istotu pri zjazdoch, lepšie rozloženie sily pri šliapaní kopca. Aj keď bunny hop neviem, tak preskočiť s SPD obrubník, odvodľovací kanál, alebo na žiletke železničný prechod je hračka.

U mňa SPD a nikdy inak. V zdraví aj v chorobe, smútku aj radosti.
... ÁNO, beriem

cipo11 chnuro 04.06.2015 (21:08)

Cnuro: tak pred takým predajcom klobúk dolu...Prezradíš kto to bol?

chnuro cipo11 04.06.2015 (23:03)

@cipo11 - pravda, toto je predajca na jednotku. Nikdy som tam nekúpil nič, čo by som nechcel. Bol to pán Štefan Letavay a predajňu má na Kysuciach (Turzovka, Výšný Koniec). A to nie je moja jediná dobrá skúsenosť s ním. Ak by som to mal rozpisovať, bol by to veľmi dlhý príspevok. Veľmi mi pomohol množstvom drobností už ako mladému faganovi. Radosť nakupovať aj dnes, vždy si domov odnesiem z predajne okrem iného dobrý pocit.

jojo1976 03.06.2015 (18:21)

Nemáš sa čoho báť, vždy sa vypnes aj pri páde sa vypnú úplne v pohode..

ppaalloo 04.06.2015 (10:19)

ešte sa zvykne "padať" pri zastavení, stalo sa to zopár mojim známym a takmer aj mne. A to pri zastavení štýlu, dobicyklujem, zastavím pred vchodovými dverami na baráku ... a drb ho na zem

treba na to myslieť asi skôr a vypnúť aspoň jeden pedál

cipo11 04.06.2015 (10:23)

Inak ak sa niekto naozaj bojí hneď zainvestovať veľa peňazí za dobré SPD tretry, tak ja som sa učil na tých z LIDLA. Mal som aj tie čo sa tvárili viac ako MTB aj také oranžové skôr na cestu. Môžem povedať, že na učenie sú v pohode. Kvalita v porovnaní so značkovými síce nie je bohvie čo, ale jednu sezónu určite vydržia. Ale na zoznámenie sa s SPD systémom odporúčam.

chcaldorini 05.06.2015 (15:54)

moja skusenost z spd pedalmi:
-vychadza mi zo vsetkych padov v nulovej rychlosti ci na asfalte ci na luke ze klucnu kost,ruku v predlakti si z toho nezlomis takze pady tohoto druhu neriesim,nebojim sa ich..ostanem akurat spinavy pripadne nejaka chrasta ak je mokro napriklad..
Podla mna by vsetky pohybove casti pohonu pocnuc klukou,dalej spd pedalom a konciac tretrou mali byt co najlahsie..tretra teda vo vyssie spominanom poradi najlahsia hmotnost ktora presne obopina vnutri nohu lebo je to najvzdialenejsie pohybove miesto ktore robi najvacsi okruh..a pri nejakom vyjazde 50km+ to musi byt citit ci mas obute tretry spd na mtb alebo spd tretry na downhill.(pisem po vyskusani obidvoch)Kludne aj karbonova s pevnym korpusom pod chodidlom.
-spd mam obojstranne xt s ochrannou klietkou ale podla mna klietka uplne zbytocna ked su dostatocne tuhe tretry..
ak by som mal kupovat znova tak spd pedale obojstranne iba zo systemom spd upinania..kludne aj xtr radu kvoli hmotnosti
Jazdim tak z 80% xc,20% freeride na biku s 130mm zdvihmi(Spec. Stumpjumper 29")

slavo chcaldorini 05.06.2015 (19:17)

Vdaka za vyborny komentar

erooor 03.06.2015 (18:06)

članok mi spadol pred nohy v pravý čas. Kufre mi ležia na poličke už sakra dlho no nemám odvahu ich namontovať... Ale budem musieť

slavo erooor 03.06.2015 (22:38)

Dakujem, prajem vela krasnych km.

cici 03.06.2015 (18:21)

ja som prešiel na SPD minulý rok a určite to každému odporúčam. Padol som kvôli nim iba raz - prvý deň, rovno pred školou kde bolo milión ľudí. Potom som ich ale vypínal úplne intuitívne asi po troch 20km výjazdoch.Po týždni som išiel na 24hodinovku a nevedel som si ich vynachváliť. Okrem toho že človek vie dať zo seba viac, je stabilnejší a v krízových situáciách je bike viac pod kontrolou Momentálne mám ale ešte stále nastavené na najľahšie (aj keď sa mi už dosť často stáva že ich vytrhnem aj kolmo), a to len kvôli tomu že som sa v nich ešte poriadne nevysekal a neviem aké to je dať riadny papulák so zapnutými tretrami.

hellwings 04.06.2015 (00:21)

No nejdem uz citat vsetky komenty, ale za mna mozem povedat, ze s SPD davam vsetky stupaky v okoli Kamzika, co som pred zimou v klasikach nedaval /cez zimu som netrenoval/. Takisto v technickych pasazach a zjazdoch sa citim stabilnejsie a bike mam uplne pod kontrolou. A je to asi individualne, ale zvykol som si v priebehu 2-3 20-30km vyjazdoch. Asi 2x som sa zvalil na bok v nulovej rychlosti, ale bola to skor chyba v hlave, ako nestihnutie vyslapnut. Naopak, par krat som bol prekvapeny, ako rychlo a uplne automaticky som vyslapol. Kazdopadne XC a maratony - jednoznacne SPD.

jojo1976 03.06.2015 (20:01)

zalezi aj od toho co clovek jazdi,ked slapes na xc alebo trail su ti flaty zbytocne a spd su super..to sa neda porovnavat...zase na freeride by som asi spd nechcel ani na dh tam uz musis mat fakt techniku a bajk sa tazsie zahadzuje...

umpalump 03.06.2015 (20:06)

osobne jazdim flat pedale a spd by som nikdy uz nechcel

slavo umpalump 03.06.2015 (22:43)

Co ti najviac vadilo na SPD?

cipo11 03.06.2015 (20:21)

Na SPD som prešiel minulý rok a toto rozhodnutie určite neľutujem. Aj v zjazdoch sa cítim istejšie bez strachu že sa mi zošmykne noha z pedálu. Iba raz sa mi podarilo spadnúť ešte v začiatkoch, ale keď som si to potom rozobral v hlave, spadol by som aj na platformách.
Silu vypnutia mám nastavenú tak, že aj pri núdzovom zosadnutí a hrozbe papulnáča sa mi tretra dokáže vypnúť pri zodpovedajúcej sile pohybu nohou.
Keď som šiel na biku do servisu, obul som si obyčajné tenisky aby som neklopkal celú cestu domov, keďže bike zostal v servise. A parodox bol, že som sa skoro vytrepal kvôli absencii tretier. Veľmi zvláštny pocit keď sa noha nedá pevno zacvaknúť

slavo cipo11 03.06.2015 (22:45)

Presne ten pocit ked sadnem na bike bez SPD je upone zvlastny. Hlavne ked si to clovek neuvedomi a snazi sa nieco spravit a ono to vobec nejde a obcas je to takmer na pad.

cici cipo11 15.06.2015 (13:44)

ja ked sadnem na bike bez tretier tak hladam bezpecnostny pas nech mam nejaky kontakt s bikom

Pet55 03.06.2015 (20:34)

ja som jazdil obycajne pedale (bez pinov) a na zaciatku minulej sezony som sa rozhodol prejst na SPD (Shimano M520). Dost som sa toho prechodu bal, vela som cital (lebo je vela nazorov), ale nie je to vôbec take zlozite. Par krat sa mi stalo, ze som druzgol kvôli nevypnutiu, ale to bolo preto, ze som sa pozabudol (je to inac riadny trapas, ked sa to stane pred ludmi . Postupne to ale preslo do rutiny a silu vypnutia som pridaval. Od tejto sezony mam aj plastovy adapter, lebo jazdim s malym v sedacke a vtedy nechcem nic riskovat (ale je to dost nepohodlne oproti zapnutiu, na ktore som si uz zvykol . Jazdim XC a na to su SPD perfektne. Super je, ze clovek ma stabilnu nohu, aj ked je mokro. Ako tu bolo spominane, v technických pasazach to s nimi nie je ono, ale to uz si musi kazdy sam zvazit, kedy viac potrebuje, aby to "ono" bolo
Cistenie od blata a ladu tiez niekedy nepotesi, ale to mi celkovy dobry dojem nekazi.

Pet55 03.06.2015 (20:37)

a este som zabudol, niektory riesia, ze co ked budu musiet potom daco nudzovo prejst s normálnymi topánkami. Odpoved: Na SPD sa da co-to prejst aj na lakovkach

Pet55 Pet55 03.06.2015 (21:03)

a este Kebyze kupujem znova, tak by som rozmyslal nad niecim ako M530, lebo take hole/bose ako M520/540 mi pridu cudne na klukach, ako kypte. Ale to je cisto subjektivny pohlad

wajo666 03.06.2015 (21:58)

dobry clanok pravdivy tie pady na zaciatku su komicke kym sa clovek s nimi zije potom ked slape bez niech je to take divne

slavo wajo666 03.06.2015 (22:37)

Padov sa netreba bat a ked sa na to clovek pripravi, ani si neublizi. To sa mi zda, ako najvacsi strasiak pred SPD, preto som aj robil tento clanok, aby sa vedelo, ze to nie je az take zle .

chrinik 03.06.2015 (22:08)

Akurat som piatok na vyjazde vravel, ze by som mal napisat clanok ako som zacal pouzivat flaty ...clanok je zaujimavy, no hovori len pozitiva naslapnych pedalov. Ako keby to bolo pre kazdeho a v kazdej situacii to spravne rozhodnutie.. Teda az na tie najtechnickejsie pasaze.
Moj nazor je taky, ze skutocnost je ovela pestrejsia!
kto si vazne chce zlepsit techniku jazdy, tomu mozu flaty velmi pomoct..

slavo chrinik 03.06.2015 (22:51)

Tema je ovela sirsia a urcite v buducnosti prinesieme aj dalsi clanok na tuto temu. Kazdopadne pre vacsinu skusenejsich XC az AM jazdcov su SPD dobra volba podla mna.

double chrinik 03.06.2015 (23:02)

ano ale ak uz mas techniku tak jedine SPD. Ci uz v xc alebo aj v enduro zavodoch jazdia takmer vsetci spd.

double 03.06.2015 (22:59)

Tie umele platformy na SPD si nekupujte lebo je problem pri zasunutí ich dat von a taktiez nevydrzia dlho a su uzke. Ja som si to kupil na zimu kedze nemam zimne tretry no potom som si radsej kupil klasicke pedale. Taktiez do jazdí rýchlejsie alebo nejake to endure netreba si tie pedale nastavovat nejak nasilu sem tam je dobre v ostrej zakrute vytiahnut nohu pre jej rychlejsie prejdenie.

slavo double 04.06.2015 (09:33)

Plastove zarazky su nudzove riesenie, skor pre zaciatok a na zimu. Vyberaju sa ozaj tazko, ale casom sa da prist na to, ako a kde presne zatlacit, aby sa vybrali. Pre klasicke topanky su zarazky ozaj uzke, ale na najtechnickejsie pasaze sa to da zniest. Napr. ale moje tretry su akoby robene na tu sirku a pri sliapani s tretrami na zarazke nemam ziadny problem a sirka je pre ne uplne dostatocna.

Axel double 04.06.2015 (10:05)

Ja som to vyriesil kupou M530 (maju malu klietku) a plastovymi zarazkami od BBB. Su sirsie, tuhsie, menej smykaju a navyse aj lacnejsie
Jediny problem bol v tom, ze na 530ku nejdu namontovat, lebo zavadzia klietka. Ale 15 minut s dremelom to vyriesilo. Mam pomerne robustne riesenie, odrazky v pedaloch a pedal sa navyse vzdy obrati spravnou SPD stranou. Plasty mam na technicke zjazdy a chodenie po rozky v botaskach.

pmarkus 04.06.2015 (09:01)

ja na spd jazdím asi tretí, či štvrtý deň. a začal som presne, ako je popísané v tomto článku a už mám pocit, že je to úplne v pohode, zvládol som dokonca aj krízové brzdenie. takže žiaden strach, je to len pár km, kým to človek berie ako samozrejmosť.

winter78 pmarkus 04.06.2015 (09:49)

Pozor hlavne na vycvaknutie na križovatkách na červenej alebo celkovo v premávke . Známy takto nevycvakol včas a zvalil sa na cestu priamo pod prichádzajúce auto. Nič sa nestalo, šofér už tiež dobrzďoval, len v začiatkoch na to treba včas myslieť, lebo je iné zvaliť sa na rozkvitnutú lúku kdesi v lesíku a iné na asfalt pod auto.

RISOZBA 04.06.2015 (10:06)

pripojim sa aj Ja so svojimi skusenostami. Inak SPD a uz nikdy ine hovorim dnes, ale ked som siel na svoju 1. jazdu s nimi bol to super zazitok => nahodim nove tretry, nasadnem pomalicky rozbeh hlava dole pohlad na nohy ako a kde ulozit nohu, podarilo sa, krasne cvakli parada, jazda super, vsetko ako ma byt az do momentu kedy som siel zastavit pred prechodom pre chodcov na ceste. Zabrzdil som to bolo vsetko, noha ostala zacvaknuta a ja som sa zrutil na lavu stranu. Auta zacali brzdit a kazdy kukal co to za ozrateho cyklistu ide na bike a kam Chybal ten grif ako to nohu vycvaknut von ale zivot nauci to mi hovoril kamos ktory ma na to nahovoril. Padol som este potom raz ale to uz som nejake skusenosti mal, ale to som aj spekuloval s pritiahnutim SPDcka a pritiahol som asi az moc a ked som sa siel vyhnut blatu pri jazde na Pez. babu noha ostala nacvaknuta a ja som drbol do blata az ma zalialo skoro celeho sranda musi byt .... jazdim 3 sezonu s nimi a nemenil by som za klasiku ..... hodne zdaru vsetkym ktori idu skusat.

lukasm 04.06.2015 (10:36)

podla mna v poho na ucenie Lidl tretry a v Sportisime maju SPD pedale za 15€ tusim... cize investicia do 50€
co sa tyka vypinania... padam len vtedy, ked mam rychlost takmer 0km/h a pri ostrom otacani (cize vlastna hlupost ) uz som sa naucil padnut tak, ze co najmensi damage vo vyslapoch a technickych zjazdoch ide cisto len o nastavenie tuhosti a zvyku...
porovnavat SPD a platformy je v tomto pripade uplne bezpredmetne, pretoze su to pedale na uplne iny styl jazdenia... mozno by bolo dobre toto nejak spomenut v clanku, ze co sa tak priemerne jazdi na SPD a co viac na platformach...

este by som v clanku opravil: Ale to bolo iba výnimočne v začiatkoch a neskôr "už to bolo išlo tak", ako sa patrí.

slavo lukasm 04.06.2015 (17:53)

Vdaka komentar aj postreh, upravene.

bombtrack 04.06.2015 (12:25)

Pridam aj ja moju cerstvu skusenost s spd. Mam za sebou zatial nejake 4 jazdy s SPD, pedale od svagra CB candy 1, tretry vydrazene za dvacku z ebay, povedal som si ze to skusim tak som skusil. Hned prva jazda do konca s malym v sedacke, ale vsetko v pohode bez padu, asi ma ta zodpovednost nutila viac rozmyslat, samozrejme predtym som si vyskusal na necisto ako to funguje, hlavne v ruke este pred nahodenim pedalov. Po troch jazdach som sa hned rozhodol ze to skusim na ostro a moja dalsia jazda bola na karloveskom krose teras pred tyzdnom ci tak nejak a vsetko dopadlo dobre, bez padu v pretekoch, ked som aj na trati letel z bikeu tretry som vytrhol z pedalov a vsetko som ustal, takze nie je to take strasne ako sa hovori, chyba bola akurat ze po prvom kole som skoncil s ohnutym rafikom, takze som uz dalej netestoval. Cize pre mna problem nebol ani tak sa vypnut ako sa zapnut do pedalov, ani za svet som sa tam nevedel par krat trafit.Jediny pad zatial bolo ked som odchadzal z pretekov sadol som na bike, rozbehol sa a zrazu obrubnik, z ktoreho trebalo zist a vedomie mi hovorilo zastav, lebo ohnes rafik este viac, zastavil som ale vtedy som sa uplne pozabudol a rozplestil som sa pred vsetkymi jazdcami na beton, aspon bola sranda. Cize verdikt je pre tych co uvazuju, ze treba to vyskusat, nie je to hroza je to super, lepsie jazdenie a da sa investovat aj menej pre toho kto chce len zacat za malo eur. Dalsie tretry budu uz urcite drahsie a lepsie ale tuto sezonu ich dojazdim. Urcite si este polozite mnohy otazku ako som ja blbec mohol kupit prve tretry bez skusania, jednoducho tak ze podla info co som mal tak tretry treba skusat o cislo vacsie ako tenisku, aj som si v jednom shope skusal o cislo vacsie a sadli presne, tak som z ebayu hladal o cslo vacsie od mojej nohy a ked prisli sadli ako uliate

duves 04.06.2015 (16:46)

Vyskušajte najprv nenaročny teren a zastavujte. Treba si zvyknut. Ja mam odjazdene ešte košiky a remienky, tam to bolo ešte horšie.

FelTBicycleS 04.06.2015 (18:29)

No tak ja som zacal vyuzivat SPD pred rokom a pol, konkretne teraz mam Shimano M540 aj ked som uz trikrat striedal, az som zistil, ze naslapky bez klietky mi vyhovuju najviac. Odporucam jednoznacne, pomaha aj v zjazdoch a samozrejme aj v stupakoch. Mne uz pridu uplne samozrejme. Na zaciatok by som odporucil trenovat na asfalte, ja som to tak robil. No a potom co sa ziska istota to ide rychlo skratka trenovat, zvykat si. No a prekonavat sa nabrat odvahu a nevypinat sa ani v tazsich zjazdoch, rychlejsie to pomoze si zvyknut.

Fernando 07.06.2015 (23:27)

Tak dnes som prvy krat vyskusal aj ja tieto pedale...a hned riadne ostra jazda na MTB 40km prevysenie cca 800..ziadny pad nastastie,naklikavanie spociatku problemove,ale prisiel som na fintu a potom v pohode..vypinanie tak isto v pohode.Stupania boli uzastne,fakt som citil ze tie pedale pomahaju,ale prisiel zjazd..dlhy asi 20 minutovy,rychlost okolo 50km/h,iba brzdenie,nohy bez pohybu..no nieco strasne.pocit ako ked mam obute lyziazky a strasne tlacia,nohy v tretrach uplne strpnute a ta bolest..vsetko pominulo,ked som znovu zacal slapat,ale bol som celkom rad ked som sa doma vyzul..takze prvych 40km za sebou ..uvidime dalej.

slavo Fernando 08.06.2015 (09:04)

Parada a prajem vela stastnych km.

minkobike 22.06.2015 (09:31)

Slavo preco si nespomenul moznost kupy Crank Brothers? Tie maju az styri naslapne plochy, teda o dve viac oproti ostatnym pedalom. A ked sme pri tych smiesnych zaciatkoch, ja som si trikrat ustlal v jednom stupani a parkrat na krizovatke. Drzte sa.

slavo minkobike 22.06.2015 (10:12)

Nespomenul som ich, lebo som tou cestou nesiel, ale tych moznosti je viacero. Vdaka, ze si to spomenul a snad ludia prebehnu aj tuto slusnu diskusiu, kde je viacero uzitocnych tipov.

pmarkus 26.05.2016 (10:42)

skúsenosť po roku používania spd. pred rokom som tu písal, že jazdím na nich 4 dni a zvykol som si, hoci som pre istotu používal len jednostranné spd. Teraz, po roku, som si kúpil XT - éčkové spd a bol ich vyskúšať. neviem, či je to len pocit, ale mne sa zdá, že je to o triedu vyšší level a naučiť sa jazdiť spd bolo najlepšie rozhodnutie. Takže každému, kto váha, alebo má strach, odporúčam, aby sa do toho pustili, spd je to pravé orechové (teraz premýšľam, ako sa asi povie po anglicky, to pravé orechové

pmarkus pmarkus 26.05.2016 (10:47)

a zabudol som ešte napísať, že pády boli doteraz dva aj to boli v prvom mesiaci používania.

slavo pmarkus 26.05.2016 (15:52)

Vdaka za komentar a prajem vela stastnych km!

1blackangel3 03.06.2015 (18:22)

ked natom človek pada na rovine ake su začiatky na DHčku ? to by ma skor zaujimalo

CVAPOZIT 1blackangel3 03.06.2015 (20:20)

1blackangel3 no na DH to zas taká výhra nieje nakolko tam častejšie dávaš nohu dole s pedálu.ale pokial už chceš SPD na DH tak určite nie neaké malé určené pre XC jazdu nakolko vo velkej ríchlosti a hlavne !!! v ťažkom teréne budeš mat problém v opetovnom ,,nacvaknutí,, nohy na pedál.ja mám niečo takéto-http://www.mtbiker.sk/shop/komponenty/pedale/naslapne-mtb/shimano-spd-m545-naslapne-pedale.html ---majú stále dost velkú plochu ako opora pre nohu ak sa nepodarí na prví krát nacvaknút.Mal som aj klasické malé XC SPD a je naozaj dost bolestivé pokial netrafíš a buď lítko alebo píštala prídu do kontaktu s mechanizmom pedálu dost to bolíííí.

Pet55 CVAPOZIT 03.06.2015 (20:40)

mna skor bolelo, ked som sa netrafil na zubatych klasikach.

Polo 1blackangel3 04.06.2015 (09:37)

existuju aj DHckove naslapne pedale, kopu zjazdarov ich pouziva a cchvalia si ich, skor ich nepouzivau ti zo starej skoly

Nabakov3 03.06.2015 (19:10)

nemôžu sa SPD poškodiť tým že sa vytrhnú kolmo??

cervo Nabakov3 03.06.2015 (19:56)

Ono sa to velmi ani neda, pokial su pedale nastavene na spravnu tuhost. Pokial nie su, da sa z nich noha vytrhnut a aj ked im to radost nerobi, nemalo by ich to poskodit.

slavo Nabakov3 03.06.2015 (22:32)

Mal som to nastavene uplne na jemno v zaciatkoch a mechanizmus je velmi pevny, takze nic sa nestalo.

branopetro Nabakov3 04.06.2015 (10:08)

suhlas so Slavo, je to kus zeleza ktory vydrzi vela, ja ich jazdim na ceste aj na horskom a furt mam stale tie iste, nastavene na najlahsie vypnutie.

winter78 03.06.2015 (20:51)

Ja mám spd len na cestnom biku . Na MTB a na mestskom biku mám klasické pedály a aj keď občas urobím dlhší výlet na MTB, alebo za upršaného počasia na mestskom biku ( aj cez 80 km výjazdy), tak mi spd vôbec nechýbajú. V mojom prípade to rozhodne nie je vec bez ktorej by som si cyklistiku už nevedel predstaviť.

Nagasaki 03.06.2015 (21:15)

presne nad spd som vcera rozmyslal a dnes tento clanok...uvazoval som ze by som ich skusil, ale ked som cital urazy a pribehy co sa mozu stat, asi sa radsej budem smykat na mojich platformach

matko055 03.06.2015 (21:52)

jazdím aj aj. pri flatoch mi trošku vadí, že už som navyknutý na kruhový pohyb nôch, čo spôsobuje ž sem tam pri pedalovani dviham nohu z pedála ako by som chcel potiahnuť kľuku hore. na maratóny sú spd super. vysoká efektivita šlapania pevne spojené s nohou, právaže sa mi zdá že pri blate to vidím skôr ako výhodu byť cvaknutý ako mať klasickú botu od blata na tých pinoch som si nie istý tým gripom.
osobne však rozmýšlam nad kúpou spd s klietkou, pretože necítim v mojich m520 takú oporu nohy prisilovejšom šlapaní. hlavne pokiaľ používate tretry s mäkšou podrážkou.

ennio 03.06.2015 (22:11)

"V začiatkoch a hlavne pri náročnejších profiloch treba byť opatrný a zbytočne nepodceňovať svoje schopnosti. "

radsej neprecenovat :P
...a aj to "netrebalo" si oprav

slavo ennio 03.06.2015 (22:31)

Dakujem, opravene. Netrebalo sa mi paci, ale upravene je aj to

NorbiK slavo 04.06.2015 (01:03)

Netrebalo je od slovesa "trebať" ?

iron.hide NorbiK 04.06.2015 (01:27)

"trebat" a "trebalo" je vychodnarsky terminus technicus

slavo iron.hide 04.06.2015 (09:34)

Semanuel 04.06.2015 (08:56)

Aj mne veru padol clanok do rany, nakolko nad spd zacinam uvazovat, kedze ako pri vyslapoch, tak aj pri zjazdoch zacinam citit, ze by som nohu "napevno" ocenil. Skor mam ale obavy z ceny, nechce sa mi dat 100€ za tretry+pedale, ak to napokon zabalim. Mate niekto skusenosti v Lidl tretrami? Videl som ich tusim za 20€. Ale nejaku inu lacnu alternativu? Ak by sa spd osvecili, kludne by som investoval do niecoho lepsieho...

slavo Semanuel 04.06.2015 (09:27)

Urcite nemusis investovat hned 100 a poznam viacerych, kt. dlhodobo jazdia na lacnejsich prevedeniach. Lidl ma viacero dobrych veci pre cyklistov a aj ked nemam skusenost s ich tretrami, na zaciatok to bude podla mna aj stacit. Ak do toho budes chciet ist naplno, mozno sa rozhodnes pre este drahsie tretry