Výroba zimných pneu s hrotmi

Tento článok vznikol ako dôsledok nepodarenej zimy tu na východe v Košiciach a mojej práce so sadrokartónovými konštrukciami. Zima bola dlho bez snehu, ale o to viac bolo ľadu. Po ceste ma jazdiť nebaví, a mám obavy z premávky. Z sadrokartónových konštrukcií som si odniesol poznatok o existencii samorezných vrutov do plechu, ktoré majú prvé 2-3 mm vo forme vrtáku.

Pneumatika
Použil som Kenda Kinetics 2.1 (rear)
Vhodné sú lacné pneumatiky do blata lebo majú vysoké veľké štuple, rozumný vzor, drôtenú pätka. Sú ťažké ale dosť pevné. Je jednoduchšie pracovať s novou pneu lebo štuple sú rovnako vysoké a pneu je čistá . Dôležitý je vzor, štupľov by nemalo byť príliš veľa ani príliš málo, v prvom prípade sa zbláznite pri výrobe a bude to ťažké, v druhom budete príliš namáhať vruty. Na 20,5 cm úseku pneu (zhruba 1/10 obvodu) by malo byť medzi 18 – 28 štupľov. Úplne najkrajnejšie môžete s prehľadom vynechať, do takých náklonov sa nedostanete, a keby aj, tak sa tieto štuple ohnú a aj tak nič nepodržia. Stačia do stredu a mierne na kraje. Štupeľ by mal mať aspoň 8mm v najmenšom šírkovom rozmere, aby ho vrut neroztrhol.

Detail
Vruty
Použil som vruty do plechu tzv. „texy“ , rozmer 3.9 (priemer) a 9.5mm dĺžka. Ďalší veľkosť je až 13mm dĺžka, takže je dobré si zmerať akú dĺžku potrebujete. Príliš dlhé hroty sa budú ohýbať a budú veľmi namáhať pneumatiky a pochybujem že budú dobre držať. Použil som vruty s poľguľovou hlavičkou, nie so zapustenou. U zapustených sú okrem toho iné dĺžkové pomery, lebo do dĺžky sa ráta aj hlavička, tak potom pozor aby ste nezmýlili. Do dvoch pneu som ich potreboval asi 480 dokopy cca 120sk. Nakupujte v špecializovanom obchode v Baumaxe atď nepochodíte. V Ke je napr. Bamak na Južnej Triede.

Vrut
Náradie a náčinie
Akumulátorová vŕtačka, vrták 1.5 – 2.5, bity, detský zásyp, lepiaca páska, vruty.


DetailVýroba
Dôležité je najprv si uvedomiť aký vzor chcete na pneu mať. Potom zoberiete vŕtačku a zhora, si urobíte do vybraných štupľov dieru. Vrták stačí malý 1.5-2.5. Dôležité je vŕtať kolmo, aby vrut neutekal a nebol potom šikmo. Správne urobený vrt vám potom povedie vrut pri montáži a neroztrhá štupeľ. Keď toto máte, zoberte detský zásyp a pekne z nim vysypte znútra pneumatiku, a poriadne ho rozotrite po celom vnútornom povrchu. Potom ho otrite papierovou vreckovkou a ostanú vám jasne označené dierky kde ste vŕtali. Môžete montovať. Doporučujem použiť akumulátorovú vŕtačku s nastaviteľným momentom, aby ste vruty v pneu nepretočili a nemuseli pri tom myslieť na rýchlosť. Pneumatiky môžte montovať normálne, alebo keď chcete tak sa dá pretočiť a potom budete montovať zhora, a dezén je vnútri. Jednoduchšie sa tak montuje, ale horšie kontroluje výsledok a prípadné chyby.

Keď domontujete, tak si pneu znútra poriadne umyte, najlepšie saponátom a alebo technickým benzínom, aby ste ju znútra odmastili aby vám držala páska ktorá bude chrániť dušu. Ja som použil obyčajnú viacúčelovú pásku čiernu tzv. duct tape, dostať bežne v baumaxe., v dvoch vrstvách. Dá sa to aj vylepiť dušou, ale to sa mi nechcelo. Po prvej vrstve je dobré pneu nasadiť na ráfik a poriadne nafúkať aby duša pekne vyhladila prvú vrstvu. Potom postup zopakujte. Môžete dať aj tri vrstvy, ak ste ťažší alebo opatrnejší. Pneumatiku nasaďte na ráfik a dávajte si pozor na podlahu a nábytok. A takisto oblečenie, pneumatika s ktorej trčí cca 200 -300 hrotov je skutočne nepríjemný zatrhávač.

Jazda
Asfaltu je rozumne sa vyhýbať, má to veľký odpor a tupia sa vruty, aj keď to nie je také strašné. Ale brzdenie šmykom nedoporučujem. Na snehu sa to správa tak ako každá iná pneumatika, skôr záleží od vzoru a nahustenia než od klincov. Na veľmi tvrdom ujazdenom snehu a na ľade oceníte vaše úsilie pri montáži , lebo tu sa hroty zahryznú do podkladu a nepustia. S typickým chrapčaním pôjdete kam sa vám zažiada. Aj veľmi strmé úseky na ľade s asi 2cm snehu na povrchu som vyšiel len s veľmi malými priešmykmi – asi ako keď je trocha sypkejšia pôda. Brzdenie je takisto bezproblémové, aj zatáčanie. Nijaké extrémne zjazdy som neskúšal, ani zúrivé náklony, ale normálnu jazdu. Pozor na zostupovanie, lebo keď zídete z bicykla zistíte že na tretrách sa nemusíte udržať. Pneu pred úpravou vážila cca 860gr, teraz má asi 1100gr. Pneumatiky sú ťažké a majú veľkú zotrvačnosť. No jazda v zasneženom lese bez strachu z pádu na neviditeľnej ľadovej platni určite vyváži tento hmotnostný prírastok.

Zatazene koleso
Poďakovanie

Užívateľom Bike fóra za niektoré postrehy a nápady, Bulkovi za to že mi poradil vhodný obchod s vhodným materiálom, Paľovi za sprievod pri test ride, Fernetovi za konštruktívnu kritiku a otcovi za asistenciu a poskytnuté náradie.
report_problem Našiel si v texte chybu?
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Michelin Wild XC - drsnejší plášť pre cross-country a maratón

Test: Michelin Wild XC - drsnejší plášť pre cross-country a maratón

Vytvoriť plášť s kvalitným dezénom a nízkou hmotnosťou pre potreby pretekárov je náročná alchýmia. Ako teda uspeje tento plášť inšpirovaný svojím bratom z enduro kategórie?
Test: Challenge Strada TLR PRO - keď rýchlosť je cieľ

Test: Challenge Strada TLR PRO - keď rýchlosť je cieľ

Hľadáte plášť s unikátnymi vlastnosťami a výbornými parametrami? Tento od značky Challenge sa ručne vyrába v Taliansku a je aj s možnosťou bezdušového použitia.
Test: Plášte Schwalbe Wicked Will 2,4” - univerzál nielen na traily

Test: Plášte Schwalbe Wicked Will 2,4” - univerzál nielen na traily

Plášte Wicked Will som mal v hľadáčiku už minulý rok, keď som hľadal nejaké schopné a rýchle plášte na svoj trailbike. Žiaľ, vtedy ako čerstvá novinka sa u nás nedali zohnať.
keyboard_arrow_up