Test: Michelin Wild XC - drsnejší plášť pre cross-country a maratón

Vytvoriť plášť s kvalitným dezénom a nízkou hmotnosťou pre potreby pretekárov je náročná alchýmia. Ako teda uspeje tento plášť inšpirovaný svojím bratom z enduro kategórie?

V dnešnom teste sa pozrieme bližšie na „štuple” tomuto plášťu od značky Michelin. Ide konkrétne model Wild XC v šírke 29x2,25 palca, ktorý je primárne určený na horšie podmienky v kategórii pretekov XCO/XCM. Článok rozdelím na viacero bodov. V prvom sa pozrieme na parametre a použité technológie tohto modelu. Plynule prejdeme na bezdušovú prevádzku, po ktorej budú nasledovať jazdné vlastnosti a moje dojmy. Nakoniec si trošku priblížime použité tlaky a vhodný terén.


Prvé dojmy a parametre

Vždy sa doma teším na nové plášte, keďže priamo z výroby je cítiť čerstvú vôňu gumy. Samozrejme, plášť hneď putuje na váhu, aby všetko bolo na poriadku. Hmotnosť tohto plášťa v rozmere 29x2,25 je 736 gramov, čo zodpovedá aj udávanej hodnote výrobcu. V ponuke nájdete aj šírku 2,35 palca. Ja som zvolil užší plášť, pretože mám 25-milimetrovú vnútornú šírku ráfika. Zaujal ma hlavne dezén plášťa, ktorý mi pripomínal konkurenciu. Konkrétne Continental MountainKing alebo Maxxis Ardent. Vysoké štuple v redšom slede s ostrými hranami vyzerali odhodlane. Výrobca použil na plášti zmes Gum-X. Keďže ide o bezdušový plášť, máme tu aj ochranu bočníc pod názvom Cross Shield. Plášť má TPI v hodnote 2x150 a je to rad racing line. Určený do náročných blatových a mokrých podmienok, hlavne v prípade pretekov. Pre porovnanie som nižšie vytvoril tabuľku plášťov aj s ich hmotnosťou a použitými technológiami.


Inštalácia bezdušovej verzie

Stačí otvoriť fórum MTBIKER a dozvedeli by ste sa veľa príhod na túto tému. Bol by hriech tieto plášte neotestovať v bezdušovej verzii a časom aj chyba. Základom pre správne nahodenie je mať na to určené plášte a hlavne kolesá aj s ventilmi. Najlepšie už priamo z továrne pripravené od výrobcu.


Ja vždy pred nahodením plášť rozložím do kruhu a nechám cez noc v takomto stave. Plášť dostane svoj prirodzený tvar a lepšie sa s ním pracuje. Keďže mi na test prišli dva kusy, rozhodol som sa urobiť malý experiment. Na predné koleso putoval takto odležaný plášť cez noc. Vďaka kevlarovým pätkám šiel jednoducho nahodiť na ráfik a mňa osobne prekvapil. Iné plášte v TR vyhotovení som musel nahodiť cez „booster” alebo kompresor. Tento som nahodil jednoducho nožnou pumpou. Bral som to ako šťastie.

Zadné koleso a zložený plášť. Najhoršie je práca s mliekom, kým to človek odsaje zo starého plášťa, hlavne keď ste pred dvomi týždňami dolievali mlieko. Tu trošku plášť protestoval pri nahodení, pretože sa jemne prehýbal. Nakoniec som ho rovnako nahodil nožnou pumpou bez najmenších komplikácií. Takže naliať mlieko, nafúkať na 2 bary (tak to robím ja) a nechať plášte odležať.

Vždy pred prvou jazdou ešte ráno plášte skontrolujem, či držia tlak a nemajú prípadný únik. Tu mi však všetko sadlo na prvýkrát a už to len chcelo vyraziť.


Prvá jazda

Sobota podvečer, hovorím si, to by ich chcelo aspoň na pol hodinku trošku zajazdiť. Ponechal som tlak 2 bary a išiel sa previesť na pumptrack. Tu sa hneď prejavila „lepivá” zmes Gum-X. Každý kamienok a jemný štrk sa doslova lepili na dezén a lietali okolo mňa. Tvrdý asfaltový podklad mi nespôsobil žiadne vrásky a plášte krásne kopírovali terénne nerovnosti.


Na druhý deň som sa rozhodol ísť si pozrieť prírodný singláč, ktorý má veľa koreňov, kameňov s úsekmi hrabanky aj prašnými časťami. K tomu nechýbajú prudké zošupy. Použité fotografie sú z tohto miesta a písal som o ňom aj v jednom mojom tipe na výlet. Najprv som musel prekonať šotolinovú cestu a tam som hneď musel uberať tlak. Išiel som na mojich zaužívaných 1,6 bar vpredu aj vzadu. Okamžite sa zvýšil komfort a pri rozumnej kadencii sa mi išlo dobre. Mne osobne veľmi neprekážal redší a hlbší dezén. Neskôr som vyšiel na hrubšiu šotolinu a znova som musel uberať tlak. Obe kolesá dosť odskakovali od kameňov a počas výšľapu do kopca som strácal trakciu. Nakoniec som skončil pri tlaku 1,1 bar v oboch kolesách.


Konečne nasledoval zjazd. Keďže som aj fotil, veľa úsekov som si prešiel viackrát a vďaka tomu som si utvoril obraz o týchto plášťoch. Najskôr som prechádzal pasážou s kopou koreňov a kameňov. V priamom smere mi dodávali veľký pocit istoty a úsek som prešiel s „prstom v nose". Pri prechode do lesnej hrabanky a ostrých vracačiek sa hneď prejavili vysoké bočné štuple, ktoré pri nižšom tlaku pekne držali stopu bez náznaku pošmyknutia. Posledná časť je prašná s koreňmi a kameňmi, kde sa za sebou striedajú rýchlejšie pasáže s technickými a uzavretými vracačkami. Tu sa výborne prejavili brzdné vlastnosti vďaka vyššiemu dezénu.


A práve tu poznať inšpiráciu od brata z enduro disciplíny. Ako som už vyššie spomínal, plášť je určený pre kategóriu XCO/XCM, kde jazdci prekonávajú aj prudké stúpania bohaté na techniku. Preto som sa ďalšie dni rozhodol preveriť ich v stúpaniach. Doma dofúkam tlak na 1,5 bar v oboch kolesách a poďme na to. Prvý kopec mal necelé tri kilometre s priemerom 8,4 % a 252 výškových metrov. Rôzny mix terénu dal zabrať, no plášť krásne držal po celý čas a nakoniec z toho bolo aj moje PR. Ďalší kopec s uvoľnenými kameňmi už bol horší a nakoniec som musel zosadnúť. Bohužiaľ, znova plášte odskakovali od kameňov, preto som musel spustiť tlak na 1,2 bar v oboch. Po znížení plášť krásne držal a aj pri silovom šliapaní zo sedla sa nepošmykol na voľných kameňoch a prachu. Druhý pokus som nakoniec získal aj KOM na tomto kopci.


Kvôli redšiemu vzoru by sa zdalo, že to bude brzda pri asfaltových stúpaniach. Osobne si myslím, že vďaka použitej zmesi a pevným bočniciam sa plášť správa dobre aj na asfalte. Presvedčilo ma o tom stúpanie s dĺžkou 5 kilometrov a prevýšením 300 výškových metrov. Najlepší čas je tesne nad 17 minút a ja som toto stúpanie zvládol bez tlačenia na pílu s časom pod 26 minút. V tomto prípade ich preto neurčujem ako „brzdu" na asfalte. Rozhodnúť môže samotná únava jazdca. Predsa len, čím viac výškových metrov človek nastúpa, tým viac začína plášť „ťahať” za nohy.


Plášť má výborné jazdné vlastnosti hlavne v nižších tlakoch

Správny tlak je základ úspechu

Vyššie som v jazdných dojmoch dosť často spomínal tlak v plášťoch. Tu sa chcem pozastaviť a zhrnúť môj pohľad a zistenia. Doteraz som jazdil s najnižším tlakom 1,6 bar. Nižšie som už nešiel, pretože v náročnejšom teréne som sa bál prerazenia alebo preseknutia bočnice. Tento plášť od Michelin mi ukázal, ako dokáže kvalitná ochrana Cross Shield s dobrým TPI jazdiť aj pri nižších tlakoch. Po celý zvyšok testu som jazdil s tlakom od 1,0 do 1,2 bar. Preletel som veľa skál, koreňov a skokov s dopadom do kameňov. Ani raz sa mi nestalo, aby som narazil na ráfik. Tento plášť je mäkký v dezéne, ale dostatočne tuhý na obvode, preto pri nižších tlakoch funguje lepšie. Osobne si myslím, že tu by asi bola vložka do plášťa zbytočná.


Vhodný terén a použitie

Za celý čas testovania som zhodnotil, že tento plášť sa v náročnom teréne správa ako doma. Je jedno, či je vlhko alebo sucho. Vždy funguje a dobre drží v teréne. Na asfalte veľmi nepoznať jeho slabosti a skôr ich cítite pri zvyšujúcom sa počte nastúpaných výškových metroch. Ja osobne ešte tieto plášte poriadne otestujem na jeseň, kde som zvedavý na jeho vlastnosti pri jazde po popadanom lístí. Ak nemáte úplne pretekárske ambície a hľadáte vhodný plášť, zaraďte si tento do hľadáčika. Odolnosť, výborná trakcia a vzhľadom na dezén aj dobrá hmotnosť. Najlepšie sa uživí na prednom kolese v kombinácii s rýchlejším vzorom vzadu.


Záver

Bohužiaľ, v čase písania testu je tento plášť vypredaný. Preto pridávam odkaz na MTBIKER shop pre plášte Michelin v rozmere 29 ”. Viac informácií o samotnom plášti nájdete na stránke dovozcu. Cena tohto modelu sa pohybuje okolo 70 €.

V prípade konkurencie môže byť dostupnejšou alternatívou plášť Continental MountainKing alebo Schwalbe NOBBY NIC. Za zmienku stojí aj Maxxis Ardent alebo v podobnej cenovej relácii plášť Pirelli Scorpion XC S. Ponuku 29” plášťov pre rôzne použitie som vytriedil priamo v MTBIKER shope, ktoré sú momentálne skladom.


V prípade otázok mi pokojne napíšte do komentára pod článkom. Ak jazdíte na týchto plášťoch, napríklad na enduro alebo trail, rád si prečítam vaše postrehy a dojmy o plášťoch od značky Michelin.

Otestuj niečo aj ty

Dostal si tiež chuť napísať článok? Výborne, už teraz sa tešíme na zaujímavý text a pekné fotky. Písať môžeš, o čom chceš, podeliť sa dá s tipom na výlet alebo so zážitkami z pretekov. Užitočné pre ďalších bikerov sú tvoje skúsenosti s produktami z nášho shopu, napíš si svoj test bicykla, oblečenia, trenažéra alebo iného cyklovybavenia. Nech všetko funguje ako dobre namazaná reťaz, tu sú užitočné informácie k písaniu článku.

Zdroj fotografií: archív autora článku
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
filipskalican 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: ABUS HiDrop – pekná prilba, ktorá sa osvedčila

Test: ABUS HiDrop – pekná prilba, ktorá sa osvedčila

ABUS sa v mojom ponímaní preslávil výrobou cyklistických zámkov. Avšak v portfóliu nájdete aj iné výrobky a v neposlednom rade aj kvalitné prilby.
Test: Plášte Schwalbe Wicked Will 2,4” - univerzál nielen na traily

Test: Plášte Schwalbe Wicked Will 2,4” - univerzál nielen na traily

Plášte Wicked Will som mal v hľadáčiku už minulý rok, keď som hľadal nejaké schopné a rýchle plášte na svoj trailbike. Žiaľ, vtedy ako čerstvá novinka sa u nás nedali zohnať.
Test: Plášte Pirelli Scorpion – ako som prišiel na chuť ľahkým plášťom

Test: Plášte Pirelli Scorpion – ako som prišiel na chuť ľahkým plášťom

Trailové plášte sú veľmi široký pojem. Doteraz som veľmi ľahkým plášťom s nízkym dezénom neveril. Až tento test mi viac otvoril oči.
keyboard_arrow_up