Tip na výlet: Od kamenných gúľ, cez chatu Skalku a Kronerov chodník

V dnešnom tipe na výlet by som vám chcel ukázať viacero zaujímavostí, ktoré som spojil do pekného okruhu.

V našom kraji nájdete mnoho vecí, ale kamenné gule sú na Kysuciach raritou. Je iba málo miest na svete, kde ich môžeme vidieť. K tomu si dať ešte nejaké príjemné stúpanie a následne za odmenu pekný zjazd. To bude náplňou môjho dnešného tipu pre vás.

Parametre trasy

• Dĺžka: 55 kilometrov
  • Prevýšenie: 1 450 metrov
  • Náročnosť: stredne ťažká
  • Povrch: asfalt, lúky, lesné chodníčky
  • Vhodné pre: horské, skôr odporúčam jazdu na celoodpruženom bicykli

Začiatok a úvod trasy

Začiatok trasy som situoval pred hlavnú železničnú a autobusovú stanicu v Čadci. Kúsok odtiaľ sa nachádza aj nákupné stredisko, kde si môžete zaparkovať svoje auto a prípadne ešte dokúpiť nejaké jedlo alebo vodu.

Vyrážame smer Svrčinovec, kde pri čerpacej stanici odbočíme vľavo a budeme pokračovať po hlavnej ceste popri rieke. Na križovatke pokračujeme znova vľavo a tu už pôjdeme po červenej cyklotrase cez časť Milošová. Zatiaľ nás čaká presun iba po asfalte.

Po približne troch kilometroch budeme pokračovať po modrej cyklotrase, okolo vodnej nádrže. Tu sa povrch trochu zhorší, no stále tu je väčšina asfaltu. Po prejdení hrebeňa vstúpime do lesa, odkiaľ sa znova dostaneme k červenej cyklotrase. My budeme pokračovať vpravo, kde sa po chvíľke dostaneme na konečnú zastávku autobusov. Odbočíme vľavo a miernym zjazdom a následným odbočením vpravo sa dostávame k nášmu prvému bodu záujmu. Po ľavici uvidíme informačnú tabuľu o miestnom úkaze, kamenných guliach, lesnou cestou sa dostaneme bližšie k miestu.

Toto miesto je veľmi dobre prístupné a ideálne aj ako rodinný výlet. Cesta tu je zväčša asfaltová, takže nič náročné nás nečaká. Podobne si môžete tento výlet dať aj na pešo a auto zastaviť niekde bližšie miesta. My sme už tento výlet absolvovali s rodinou.

Výstup na chatu Skalka

Pokračujeme ďalej našou cestou, prechádzame hranice a pokračujeme po náučnej cyklotrase v Čechách. Prejdeme okolo domov, až sa dostaneme do lesa. Vyjdeme na cyklotrasu číslo 6081, po ktorej pokračujeme vľavo a čaká nás ešte kúsok asfaltu. Cyklotrasa zatáča vpravo, kde už nás čaká šotolinový výjazd na druhú asfaltovú cestu. Povrch je pevný a stúpa sa príjemne.

Po príchode na asfaltovú cestu pokračujeme ďalej vľavo po cyklotrase 6084, ktorá je tvorená ako okruh. Na rázcestí tejto cyklotrasy odbočíme vpravo na šotolinovú cestu, ktorá nás zavedie až k chate. Tento presun je vcelku príjemný a nečaká nás nič náročné. Koniec kopca sa nám pred chatou trošku viac zdvihne, ale je to len kúsok. Pri chate nájdete množstvo miesta na oddych a posedenie. V prípade núdze sa môžete aj občerstviť. Ja všetko mám, obliekam rukavice a začínam zjazd za odmenu. Ak neholdujete zjazdom, tak túto časť nemusíte absolvovať, pokračujte ďalej po cyklotrase ku Kamennej chate.

Zjazd vedie po neznačenom lesnom chodníku a rúbanisku, ja som sa navigoval podľa aplikácie Trailforks. Na začiatku nás čakajú väčšie skaly a kopa koreňov. Potom menšie stúpanie, dostávame sa krátkym presunom do poslednej časti a ocitáme sa na šotolinovej ceste, ktorou sme pred chvíľou stúpali. Zjazd pokračuje ďalej do lesa, kde cestou narazíme na korene a skaly. Druhá polovica vedie po bývalom rúbanisku, odkiaľ sa naskytnú krásne výhľady. Tu si treba dať pozor na staré pne, ktoré sú schované v tráve a vedia nepríjemne prekvapiť. Priznám sa, bol som tak unesený zjazdom, že som aj zabudol fotiť. Koniec tohoto singláča je na asfaltovej ceste. Po výdatnom zjazde môžeme začať znova stúpať a dostaneme sa na našu cyklotrasu 6084 a po nej naspäť k chate Skalka.

Od Skalky to máme už len kúsok po hrebeni a ocitneme sa pri druhej Kamennej chate. Je tu opäť možnosť občerstvenia. Samozrejme záleží od sezóny a dňa. Ja som tu bol cez týždeň a chata bola zatvorená. Keďže už mám za sebou vyše hodiny jazdy a tisíc výškových, tak si dávam nejaký ten cukor na cestu ďalej.

Veľký polom

Túto časť mám najradšej a je to pre mňa taká srdcovka. Od chaty pokračujeme ďalej po hrebeni, čistá prírodná trasa. Začiatok je celkom príjemný, ale po  jednom kilometri sa to pekne zdvihne a začína technickejší výšľap. Keď prekonáme toto stúpanie, dostaneme sa na hrebeň, kde si za odmenu užijeme čisté prírodné jazdenie pomedzi kamene a suché stromy. Táto časť lesa nie je poznačená ťažbou a tak si les žije svojím životom.

Na hrebeni nás nečaká nič ťažké, až na jeden prechod skalou, ktorá sa bohužiaľ nedá vyjsť na bicykli a musíme ju prekonať pešo. Od tejto skaly je to k vrcholu už len kúsok. Nachádza sa tu informačná tabuľa a za dobrej viditeľnosti aj krásne výhľady. Fotografia z vrcholu je použitá ako titulná na začiatku článku.

Teraz už prichádza príjemnejšia časť, zjazd až ku kaplnke na Muřinkovom vrchu. Vopred upozorňujem na technicky náročný zjazd, nachádza sa tu veľa koreňov a voľných kameňov, takže radšej byť opatrnejší. Začiatok je ľahší a po prvom ťažšom zjazde pokračujeme po hrebeni úzkym chodníčkom pomedzi čučoriedkové kríky.

Následne vojdeme do lesa, kde sa nachádza menšie rašelinisko, ktoré treba obísť. Ak pôjdete po dlhšom suchu, tak sa to dá. Po výdatnejších dažďoch je tu potom vždy viac blata. Po prekonaní prejdeme menší výšľap pomedzi skaly a dostávame sa k druhému zjazdu. Začiatok ide medzi stromy po skalách, ten nás vyvedie na otvorený prudký zjazd dole. Tu si niektoré pasáže dávam aj ja pešo, veľa voľných kameňov a korene vzbudzujú rešpekt. Keď prejdem najťažšiu časť, sadám naspäť na bicykel a pokračujem až ku kaplnke.

Pri kaplnke sa nachádza aj studnička, kde si doplním vodu a pokračujem zjazdom smer obec Olešná. Začiatok je lesná cesta, neskôr nás čaká už asfalt v lepšom stave. Počas zjazdu sa pripojíme na červenú cyklotrasu, ktorou pokračujeme až na rázcestie s modrou cyklotrasou.

Kaplnka svätej Anny

Zídeme kúsok po hlavnej ceste a odbočíme vľavo smerom ku kaplnke. Tu si môžeme znovu doplniť vodu a počas horúcich letných dní oddýchnuť v tieni. Ja si kúsok zídem naspäť k hlavnej ceste a pokračujem hore po šotolinovej ceste Kronerovým chodníkom.

Kronerov náučný chodník

Táto trasa je nazvaná po rodákovi a hercovi Jozefovi Kronerovi. Stúpanie má príjemný charakter a celý čas ideme po šotolinovej ceste zarezanej do lesa. Po výšľape sa dostaneme na kopec, odkiaľ pokračujeme vpravo kratším zjazdom po lesnej ceste. Touto cestou sa dostaneme až do osady Prachniarovci, odkiaľ sa nám naskytnú pekné výhľady. Pokračujeme rovno okolo domov, odtiaľ sa dostaneme na lúčnu cestu.

Táto časť trasy je stále hore-dole, kde prejdeme kopec Vrchmosty. Kúsok za vrcholom a krátkym zjazdom sa dostaneme ku krížu. Znova sa nám naskytnú výhľady do doliny. My pokračujeme ďalej zjazdom po lúke až do obce Staškov. Vopred chcem upozorniť na značenie celej trasy. Pri kaplnke je trasa značená zeleno-bielym štvorcom, no časom už je trasa značená aj modrým C. Zatiaľ to oficiálne ako cyklotrasu nenájdete na mapách, tu musíme počkať na aktualizáciu. Keďže spomínam presun lesom, tak tu sa bude treba trochu vyhrať a dávať si pozor. Miestna ťažba a vozenie sa terénnou technikou vytvorila v lese doslova bahenné galeje, tie sa našťastie dajú šikovne obísť, len si treba dať pozor na stabilitu a „nezahučať" do niektorej z viacerých mlák.

Posledné kilometre

Z obce Staškov máme viacero možností vrátenia sa naspäť do Čadce. Prvá možnosť, odviezť sa vlakom, druhá po hlavnej ceste absolvovať transfer alebo si to ešte prejsť cez dva kratšie kopce. Ja volím posledný variant a pokračujem krížom cez hlavnú cestu a most ku kostolu v obci. Prechádzam okolo kostola a po rozbitej asfaltovej ceste stúpam do osady Letovci.

Keďže je sucho, tak volím prejazd cez Lúku a zjazdom po asfaltovej ceste do obce Zákopčie. Dostávame sa k väčšej ceste, kde pokračujem vľavo. Tu míňame prvú odbočku vpravo so závorou, aby sme sa dostali k tej druhej. Je to lesná asfaltová cesta, ktorá slúži pre lesnú techniku počas ťažby alebo ako prístupová protipožiarna cesta. Po prvom stúpaní si môžeme nabrať vodu v studničke pri kaplnke a pokračujeme ďalej zjazdom do ďalšieho a dnes už posledného stúpania. Po prekonaní tohto stúpania sa cestou zvezieme do časti Krkoškovci. Prejdeme okolo cintorína a po dlhom zjazde nás cesta vyvedie v centre mesta.

Koniec výletu

Presunom z centra mesta sa vieme vrátiť na východzí bod nášho výletu k železničnej stanici. V meste máme možnosti občerstvenia na doplnenie energie. Všetko samozrejme záleží od vývoja epidemiologickej situácie počas roka. Takže treba s tým dopredu rátať.

Alternatíva

Keďže najťažší úsek po hrebeni môže niektorých odradiť, tak Veľký polom vieme obísť traverzom zo slovenskej strany. Namiesto pokračovania od Kamennej chaty využijeme zjazd a presun traverzom cyklotrasou 8464, ktorou prídeme k Medvedej skale. Odtiaľ sa dostaneme zjazdom na rázcestie a pokračujeme po červenej Kysuckej cyklomagistrále smer Olešná. Je to tá istá trasa, na ktorú sa napojíme pri zjazde z Muřinkového vrchu. Táto cesta je prevažne tvorená horším a rozbitým asfaltom.

Zhrnutie

Takto vyzerá jeden z mojich obľúbených okruhov, ktorý obsahuje mix všetkého.
Najviac sa vždy teším na technickejšie časti tejto trasy, kde si človek dobre zajazdí a preverí aj svoju techniku.
Táto trasa sa nachádza aj kúsok za slovenskými hranicami. Treba na to brať ohľad a v dnešnej dobe a situácii pozerať aj na dané opatrenia pri vstupe do zahraničia. Článok píšem na začiatku októbra, kedy je ešte cestovanie v určitej miere povolené. Počas jazdy som mal vlastné zásoby, takže som sa na chate ani nezastavil. Určite toho nebudete so sebou veľa potrebovať, v priaznivom počasí vám stačí aj jedna fľaša vody, po ceste sa nachádza veľa studničiek, všetky v článku spomínam. Celú trasu som absolvoval na svojom bicykli Orbea Oiz so zdvihom 120 mm a teleskopickou sedlovkou. Podľa mňa sú takéto zdvihy dostatočné a nejaký trail bicykel bohato postačuje. Samozrejme vyššie zdvihy budú výhodou pri zjazde z Veľkého polomu, inak sú ale zbytočné a väčšinu trasy na vás nečaká nič ťažké a ani náročné.

Pre zdatnejších môže byť výzva absolvovať prvú časť zjazdu od chaty Skalka opačným smerom. Ako výšľap je to zábavné a aspoň si vždy potrénujem techniku jazdy do kopca.

Záver

Keďže je to obľúbená lokalita pre cyklistov a turistov, treba byť k sebe ohľaduplný. Hlavne pri užších chodníkoch a horšej viditeľnosti byť dopredu viac obozretný. Odmenou vám bude obdiv alebo povzbudzovanie od turistov.

Dúfam, že sa vám tento tip páčil a radi ho absolvujete. Ak máte nejaké otázky ohľadom trasy alebo iných vecí, kľudne mi napíšte alebo sa opýtajte v komentároch, veľmi rád odpoviem. Viac fotografií nájdete v galérii pod článkom.

Mapku vrátane GPX súradníc nájdete v sekcii Výjazdy.