Reportáž: Horal Tour 2015 - Jazda vo vysokohorskom prostredí Vysokých aj Nízkych Tatier

Polmaratón + maratón + XC = Horal Tour. Takouto jednoduchou rovnicou sa dá popísať jediný etapový pretek na Slovensku, ktorý si pripísal tento víkend už svoj 7 ročník. Ako vyplýva z rovnice, tak Tour sa skladá z troch etáp, ktoré zavedú štartujúcich do vysokohorského prostredia Vysokých a Nízkych Tatier a do pohoria Kozie chrbty pri Svite, ktorý je už tradične centrom diania tohto podujatia.

Organizácia etapáku je tradične na najvyššej úrovni, čo dokazuje pridelenie usporiadania Majstrovstiev Európy v XCM roku 2017 práve maratónu Horal. Horal je veľmi obľúbený aj u našich západných susedov, čo potvrdzuje každoročne vysoká účasť bajkerov spoza rieky Moravy. Tour je aj tradičnou súčasťou môjho maratónskeho kalendára a tento rok som sa zúčastnil už po 5. raz v rade.

1. etapa: Polmaratónska etapa s dĺžkou 42 km

Etapa zaviedla štartujúcich do Vysokých Tatier. Oproti minulému roku sa trať výrazne zmenila a musím povedať, že zmena piatkovej etape určite prospela. Štart aj cieľ preteku bol vo Svite a Štrbské pleso, kde bol cieľ vlani, bol len prejazdový a najvyššie položený bod trasy. Štartový výstrel zaznel o 13 hodine a pelotón s takmer 70 cyklistami zamieril do Vysokých Tatier. Po úvodných stovkách metrov vo Svite sme sa ocitli na štrkoviskách za mestom, kde sa zdvihli oblaky prachu, ktoré trochu znepríjemnili pobyt pri vode miestnym obyvateľom, ktorý tu hľadali záchranu pred horúčavou, ktorá dorazila aj pod Tatry.

Po krátkom, ale prudkom stúpaní a peknom úseku po singláči sme sa ocitli v Mengusovciach, kde začalo dlhé tiahle stúpanie. Zaradil som sa do druhej väčšej skupinky, ktorá mala na vedúcich pretekárov stratu asi 200 metrov. Skupinka sa začala postupne trhať a na Štrbské pleso, kde bola občerstvovačka a môj malý osobný fanklub som už dorazil osamote. Nasledoval dlhý zjazd prakticky až do cieľa. V úvode sa šlo po asfaltke až do Vyšných Hágov a potom v teréne cez Štôlu a Batizovce až do Svitu. Vo svite som ešte musel s bajkom na pleci podliezť niekoľko mostov a v čase tesne pod 2 hodiny som dorazil do cieľa pri Kolibe vo Svite. Úvodnú etapu napriek zlomenej sedlovke vyhral Karel Hartl a medzi ženami triumfovala najväčšia favoritka Janka Števková.

2. etapa: ŠKODA Horal MTB maratón

Druhou etapou Tour je ŠKODA Horal MTB maratón a na výber sú tri možné trasy. Maratón bol zároveň aj 5. kolom ŠKODA BIKE OPEN TOUR. Prvou je naozaj plnotučný maratón Horal Krejzi, ktorý zavedie štartujúcich do Nízkych Tatier a na legendárnu Kráľovu hoľu. Reálne parametre tohtoročného Krejziho boli 141 km a 4200 výškových metrov, čo si vyžaduje už solídnu prípravu a trénovanosť. Ďalšími možnosťami, čo sa týka trás, sú 74 kilometrov dlhý Lejzi a 43 kilometrový Senzi. Krejzi bol tento rok pre mužov majstrovský a víťaz sa stal majstrom Slovenska v XCM. Majstrovské dresy pre ženy sa udeľovali na kratšej trase Lejzi. Ja som už tradične skúsil Krejziho a konečne aj s Kráľovkou na trase.

Štartovalo sa o 7 hodine v príjemnom rannom chládku, ktorý ale postupne nahradil kvalitný výpek. Úvodné kilometre sa šli ešte celkom pokojne a čelo pretekov s majstrovskými ambíciami za to vzalo až v stúpaní do sedla Madejovo. Nohy mi išli po prvej etape celkom dobre a kilometre odsýpali jedna radosť. Vytvoril som dvojičku s Peťom Benkom, tohtoročným majstrom SR v ultramaratóne z 24ky v Belej a takto v dvojici ubiehali kilometre ešte lepšie. Vrcholným momentom Horala býva už tradične prejazd cez cigánsku osadu v Telgárte, kde panuje atmosféra podobná najslávnejším stúpaniam na Tour de France.

Moje nádeje na dobrý výsledok sa rozplynuli v zjazde do Šumiaca pod Kráľovou hoľou, kde sa mi podarilo rozrezať bezdušák na kameni. Keďže som si na štart zabudol pribaliť dušu, trvalo nejakú dobu, kým prišla záchrana v podobe Tomáša Tomáška, ktorý mi dušu dal. V 12 km dlhom stúpaní na Kráľovku sa mi podarilo získať späť 17 miest, čo ma ale stálo dosť síl. Na vrchole som si dal prvú väčšiu pauzu a vyraboval som občerstvovačku. Nasledujúce kilometre som sa ešte spamätával z predošlého dlhého stúpania. Na Pustom poli som dostihol Tomáša (Katko) a išli sme ďalej spolu až kým mi nespustilo aj predné koleso. Dofúkal som ho, ale zase začalo pomaly strácať tlak.

Suverénne najhorší úsek trate bola tlačenka v bahne do Smrečanského sedla, ktorá bola vyslovene na morál. Pred nasledovným zjazdom som musel opäť dofúkať koleso a v peknom blatku po predchádzajúcej búrke, ktorú bolo vidieť z Kráľovej hole som zozjazdoval do Liptovskej Tepličky, kde začína slučka vedúca na Panskú hoľu. Záverečné kilometre sa už len opakoval stereotyp – pár km jazdy, fúkanie kolesa, ďalších pár km a zase fúkanie. Toto sa nakoniec opakovalo počas Horala až 8 krát a do cieľa som došiel až po takmer 9 hodinách boja s traťou a technickými problémami.

V rámci Horal Tour vyhral Krejziho Milan Fajt, ktorý tak využil technické problémy Karla Hartla na trati. Medzi ženami celkom suverénne triumfovala Anna Šmídová. Čo sa týka majstrovstiev SR v XCM, tak trochu prekvapujúco si majstrovský dres vybojoval Tomáš Višňovský, ktorý predstihol hlavného favorita Michala Lamiho. Medzi ženami sa žiadne prekvapenie nekonalo a majsterkou SR sa podľa očakávaní stala Janka Števková.

Viac o maratóne v samostatnej reportáži: Horal 2015 - Majstrovstvá Slovenska v XCM na skutočne maratónskej trati.

3. etapa: Nedeľné XCčko

Poslednou etapou Tour býva už tradične nedeľné XCčko. Tento rok na bajkerov v hlavnej kategórii čakalo 7 okruhov, čiže viac ako 32 km a 1100 výškových metrov na peknej trati plnej koreňov. Tretia etapa je už tradične moja najmenej obľúbená, nohy majú toho po predchádzajúcich dňoch celkom dosť a každý ďalší okruh so sebou prináša čoraz viac trápenia. Štandardne každý rok mi líder (zväčša Kája Hartl) nadelí kolo, čo sa udialo aj teraz, ale na rozdiel od minulých rokov to teraz neznamenalo stop po 6 okruhoch, ale na moje veľké a veľmi nepríjemné prekvapenie som musel dokončiť aj kolo siedme. Víťazom XCčka sa stal Kája Hartl a zabezpečil si tak aj triumf v celej Tour. Medzi ženami zvíťazila v tretej etape Janka Števková. Celkovou víťazkou Horal Tour sa stala výborná Anna Šmídová.

A na záver už len jedna rovnica. 1. etapa + 2. etapa + 3 etapa = 215km a 6500 výškových metrov, čiže jeden super víkend v sedle bicykla, ktorý si veľmi rád budúci rok zopakujem.

Fotogaléria: http://www.mtbiker.sk/clanky/7859/fotogaleria-skoda-horal-mtb-maraton-5-kolo-skoda-bike-open-tour.html