Test: Specialized Stumpjumper FSR Expert 650B 2016 - legenda nesklamala

Test: Specialized Stumpjumper FSR Expert 650B 2016 - legenda nesklamala

Celkom ma potešila správa, že na ceste ku mne je legenda, ktorá je v ponuke Specialized už hádam viac ako 30 rokov. O to viac, že už nejaký ten čas jazdím Stumpjumper FSR Expert Carbon Evo 29 2014, s ktorým som si za viac ako rok užil neskutočnej zábavy. Bude to tak aj s týmto najnovším modelom?

Stumpy a jeho miesto medzi modelmi od Specialized


Úloha Stumpyho je vyplniť miesto medzi modelmi Camber a Enduro. Cambera by som radil niekde medzi rýchlym XC/Trail bicyklom a Enduro skôr do kategórie gravity. Stumpjumper má byť teda bicyklom v štýle AM (All-Mountain, ja ich volám „univerzál“). Inak povedané, je vhodný aj na celodenné výlety, nemal by obťažovať pri stúpaniach a ani zahanbiť sa pri drsnejších zjazdoch.

Rám, detail, Fact 9m

V predchádzajúcich rokoch boli v ponuke verzie Štandard a Evo. Verzia Evo ponúkala o niečo viac zdvihu a pár zmien v geometrii zameraných skôr na agresívnejších jazdcov. Od roku 2016 už verziu Evo v ponuke nenájdete, vyššie zdvihy a moderný trend agresívnejšej geometrie však zostal a teraz patrí všetkým modelom v ponuke. Myslím si, že to bol krok vpred k zákazníkovi, ktorý sa bude ľahšie orientovať medzi jednotlivými verziami modelov.

Stumpy s dierou v ráme


Rám testovaného modelu sa skladá z karbónového predného trojuholníka (FACT 9mm) a hliníkovej zadnej stavby (zliatina M5). Oproti minulým rokom je vedenie bowdenov už vnútrom rámu, spodná časť rámu má odoberateľný plastový chránič a čierno-bielo-červené prevedenie rámu svedčí.

Dĺžka zadnej stavby sa skrátila na 420 mm pri 27.5“ a na 437 mm pri 29“. Je to asi jedna z najkratších v kategórii trail bicyklov. Dokázali to vďaka úprave tvaru vidličky a uchytenia zadnej stavby medzi rámom a tlmičom (horné premostenie tam už nenájdete). Uhol hlavovej trubky bol položený na 67 stupňov (67.5 pre 29“) a zdvih predný aj zadný má 150 mm a nechýba predná aj zadná pevná oska. Stredová os je položená o pár mm vyššie v porovnaní s minuloročnými modelmi, minimalizovalo sa tým časté chytanie pedálov/kľúk o korene a kamene (viem, o čom hovorím).

SWAT a rám

SWAT (Storage Water Air Tools) – v ráme nájdete aj dieru, ktorá sa nachádza priamo pod košíkom na vodu. Je dosť veľká a pohodlne do nej vopcháte náhradnú dušu, pumpičku a vlastne všetko to, čo potrebujete, ak sa to tam samozrejme vojde. Multikľúč má svoju zásuvku priamo nad tlmičom a pod krytkou v hlavovom zložení je ukrytý ešte nitovač a náhradná rýchlospojka reťaze. Diera v ráme je celkom zaujímavé riešenie, pri ktorom Specialized myslel na to (samozrejme pri zachovaní tuhosti rámu), aby ste na výjazd nemuseli brať záťaž na chrbát, ale všetko to najdôležitejšie poskrývali priamo v ráme. Na kratšie výjazdy ok, ale pri dlhších by som sa asi tak či tak bez môjho ruksaku nezaobišiel.

Stumpy a osadenie


Celkovo je Stumpy z môjho pohľadu veľmi kvalitne osadený. Či sa to týka pruženia, vpredu fantastická RockShox Pike RC Solo Air, vzadu trailovo ladený FOX Float Factory CTD s Kashima povrchovou úpravou, radenie Sram X1 a jeho 11-rýchlostí, alebo bŕzd Shimano XT. Asi nikto z nás nebude nič vytýkať brzdám Shimano XT s Ice-Tech technológiou, ktoré brzdia priam úžasne, ale mne osobne kokpit v mixe Sram a Shimano celkom neladil. Konečne boli vypočuté ohlasy od jazdcov a na kľuky bol pripevnený 30-zubový prevodník Sram X-Sync, ktorý si budete pochvaľovať hlavne pri strmších stúpaniach. Pracuje s 10-42 zubovou kazetou Sram XG-1180.

Rám a pruženie

Ráfiky už klasicky Roval Traverse, ktoré sú však 29 mm široké a zdá sa mi, že v teréne lepšie držia plášte na svojom mieste. Vzadu sú kolesá obuté do Specialized Purgatory Control, ktorý ma zatiaľ nesklamal a predný plášť Butcher je trocha poddajný v zákrutách a nie vždy som sa pri ňom cítil úplne isto.

Palec hore dávam za páčku diaľkového ovládania teleskopickej sedlovky, ktorá má tvar páčky radenia prešmykača a dizajnovo pekne zapadá do kokpitu. A ešte vrchnému vodítku reťaze, ktoré pomáha narrow-wide prevodníku v tých najnáročnejších zjazdoch proti padnutiu reťaze.

Stumpy pred jazdou


Asi najdôležitejšou vecou je správne nastavenie pruženia. Štandardne ma zadný tlmič FOX tzv. Autosag. Na jednej strane výhoda, keďže si pohodlne a rýchlo nastavíte zanorenie (Sag) podržaním červeného ventila, na druhej strane výmena tlmiča za niečo iné ako FOX je už na rozlúsknutie tvrdšieho orieška (ak je to vôbec možné). Tlmič má systém CTD a v polohe Trail ešte možnosť 3 dodatočných nastavení low-speed kompresie (tzv. Adjustable Trail Mode). Správny tlak v prednej vidlici Pike sa už hľadá ťažšie, keďže je známe, že ju treba fúkať na nižšie tlaky, ako udáva výrobca. K tomuto veľmi dopomôže stupnica na vnútornej nohe vidlice, na ktorú dobre vidno aj počas jazdy (pri mojich 93 kg som jazdil tlak cca 80 psi).

RockShox Pike

No a samozrejme nebolo by na mieste vynechať teleskopickú sedlovku (na testovačke bola ešte predchádzajúca generácia Command Post IR, sériový model 2016 je však už s Command Post IRcc). Teleskopka je naozaj fantastická vec, bez ktorej by som si už asi AM bicykel nedokázal predstaviť, ale jej funkčnosť je podmienená neustálym čistením po každom výjazde, mazaním a kontrolovaním tlaku (+ samozrejme pravidelný servis).

Stumpy v teréne


Z prvej zoznamovacej jazdy som sa vrátil neskutočne nadšený. Bolo to hlavne vďaka tomu, ako pracovala predná vidlica Pike. Pohlcovala všetko, čo jej prišlo do cesty, jej citlivosť na malé prekážky, progresívnosť chodu. Nie nadarmo sa hovorí, že je to asi jedna z najlepších trail vidlíc súčasnosti. A vôbec, celkovo vyvážený chod prednej vidlice s vyladeným zadným tlmičom, proste po prejdení prekážky predným kolesom viete, čo môžete očakávať od zadného kolesa.

Jazda na trailoch

A na druhý deň už ťaháme do kopcov, obľúbená Chata Červenec. Zaujímali ma hlavne prudšie stúpania. Konečne! Nebolo to cez „bolesť“, keďže Specialized vpredu osadil 30-zubový prevodník, ktorý je v kopci cítiť. Páni od Specialized, ďakujem. Nemal som problém zdolať aj úseky blížiace sa k 30-percentnému sklonu a to dokonca zo sedla a bez toho, aby sa odlepovalo predné koleso od zeme. Kratšia zadná stavba a lepšia trakcia zadného kolesa, vtedy nie je potreba v sedle až tak prenášať váhu a ak pri výšľape potrebujete nadvihnúť predné koleso cez prekážku, tak to ide veľmi ľahko. Tu by stálo za zmienku spomenúť mierne pohupávanie zadného štvorčapu FSR (aj keď je tlmič v polohe Climb - čo neznamená úplné uzamknutie a tlmič je stále do určitej miery aktívny), ale ak dlhšie s takýmto niečím jazdíte, verte mi, zvyknete si a nebudete to už viac riešiť (ja niekedy prifukávam o 10-20 psi zadný tlmič oproti hodnote nastavenej AutoSagom).

Shimano XT s Ice-Tech

Trail a zjazd so Stumpjumperom je jednoducho krása a zábava v jednom. Užijete si ho vďaka perfektne vyladenému pruženiu a ak sa pohráte ešte aj s low-speed kompresiou (možné využiť len v polohe Trail), tak si jazdu užijete dvojnásobne. Priebeh prednej vidlice Pike si viete takisto upraviť adaptérmi (tzv bottomless tokens) a dostanete z nej buď lineárnejší chod (ľahšie ide do zdvihu), alebo naopak progresívnejší chod. Naozaj ma dostalo, ako Stumpy s ľahkosťou zatáča. Proste stačí naznačiť, kde chcete ísť a on hneď reaguje. Osadený predstavec má dĺžku 60 mm a nemal som možnosť počas krátkej doby testu vymeniť ho za niečo kratšie, ale osobne si myslím, že kratší predstavec v spojení so 750 mm riadítkami by bol v odozve na zatáčanie a v chovaní biku hlavne dole kopcom ešte lepší.

Jediná vec, ktorú som pozoroval pri zjazde po kamenistom/rozbitejšom chodníku pri vyššej rýchlosti bola, že sa bicykel pod vami mierne rozhádže a stáva sa nestabilnejším, nie je to však nič zásadné. A posledná vec, veľmi rád sa pýta do vzduchu .

Plus

  • Vyladené a vyrovnané pruženie (tlmič má Autosag).
  • 30-zubový prevodník Sram X-Sync.
  • Hladký chod radenia Sram X1.
  • Shimano XT brzdy.
  • SWAT
  • Sedlo Specialized Body Geometry Henge Comp.

Mínus

  • Ani neviem, či som prišiel počas tých pár dní testovania na nejaké to mínus. Môžem tak akurát spomenúť pískajúce brzdy, stačí menšia mláčka alebo brod a o ich používaní vie celé vaše okolie.

Stumpy a záver


Odhliadnúc od ceny (tú by som nerád riešil a nižšie modely sa dajú kúpiť aj o polovicu lacnejšie), je legenda Specialized Stumpjumper FSR Expert 650B vynikajúcim „univerzálnym“ (rozumej All-Mountain) bicyklom, ktorý vás už po prvej jazde očarí perfektne fungujúcim a vyladeným pružením. Je s ním naozaj zábava jazdiť, a to ako hore, tak aj dole kopcom. Nie je to čistokrvné enduro a ani XC bike a jeho miesto medzi modelmi Enduro a Camber mu právom patrí. V spojení s kvalitne osadenými komponentami bude každodenným spoločníkom, ako na celodenných výjazdoch, tak aj na poobedňajších blbnutiach na trailoch za domom. Počas pár dňového testu sme si na seba tak zvykli, že keby som mal tú možnosť, určite by som neváhal a aj tento model by si našiel miesto v mojej garáži.

Cena testovaného modelu: 5 990 €, testovaná veľkosť L, váha bicykla cca 12.6 kg (vážené bez pedálov), mám výšku 184 cm.

Podrobná špecifikácia: http://www.specialized.com/sk/cs/bikes/mountain/stumpjumper-fsr/stumpjumper-fsr-expert-650b#specs

info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up32thumb_down comments 27 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: CTM Skaut 3.0 – poctivý trailový bicykel s prívetivou cenovkou

Test: CTM Skaut 3.0 – poctivý trailový bicykel s prívetivou cenovkou

CTM Skaut je úplne nový model bicykla pre rok 2021. Prekvapilo ma to najmä vtedy, keď som sa dozvedel, že budem tento model testovať a nikdy predtým som o ňom nepočul.
Test: Ghost SLAMR 4.9 - odolný pracant do ťažkého lesného terénu

Test: Ghost SLAMR 4.9 - odolný pracant do ťažkého lesného terénu

Chuť jazdiť v náročnom teréne nás nabáda k výberu stroja, ktorý znesie všetko, na čo si len pomyslíme alebo kam nás lesná cesta zavedie. „Duch“ SLAMR prichádza s cieľom do bodky splniť tieto, ale aj náročnejšie požiadavky.
Test: Tufo Swampero -  nič ma nemôže prekvapiť

Test: Tufo Swampero - nič ma nemôže prekvapiť

Ak aj vy patríte k zarytým gravel jazdcom, ktorí sa tešia na každé počasie a neodkladajú bicykel ani pri blate alebo mínusových teplotách, tak sa pohodlne usaďte a prečítajte si moje skúsenosti s pneumatikami Tufo Swampero.
keyboard_arrow_up