Test: Scott Genius 710 plus - viacero funkcií v jednom biku

Nový štandard v rozmeroch kolies pod názvom 650+ vám už zrejme nie je nutné predstavovať, bikov s týmito kolesami je však medzi bikermi zatiaľ ako šafránu, a preto bola možnosť vyskúšať si Genius Plus veľmi lákavá. Už pri vybaľovaní z krabice bolo zrejmé, že pôjde o elegantne zladený bike, avšak jeho pravá tvár sa ukázala až po odlepení ochranných fólií. Výrobca stavil na hru s odleskom v podobe lesklých a matných plôch. Zaujímavosťou pri Genius-e je možnosť úpravy výšky stredu a patentovaná technológia Nude. Poďme však pekne poporiadku.

Rám

Predný rámový trojuholník je vyrobený z karbónu (IMP technológia), zadná stavba je z hliníkovej zliatiny s Post Mount úchytom zadnej brzdy, ktorý je skrytý medzi reťazovou a sedlovou vzperou zadnej stavby. Dnes je už štandardom použitie tapered-kónickej hlavovej trubky a vnútorného vedenia bowdenov a hadíc rámom, navyše oproti konkurencií Genius ponúka už spomínané dve možnosti úchytu tlmiča ovplyvňujúce výšku stredu o 5 mm (HIGH vs. LOW BB) a zároveň sklon hlavového uhla 67.5° vs 68°. Geniusy sú už dlhé roky známe možnosťou menšieho zdvihu v strednom móde, technológia zvaná Nude je vlastne skôr záležitosťou tlmiča ako rámu. Zmenšenie zdvihu (v tomto prípade o 50 mm) je docielené výraznou progresivitou vzduchovej komory, ovládanie je komfortné – páčkou z riadítok, daň za pohodlnosť je veľké množstvo bodwdenov. Zavesenie zadnej stavby sa dá charakterizovať ako prepákovaný jednočap, priebeh zadnej stavby je v strede zdvihu lineárny úvod a záver sú degresívne, pedal kickback efekt blokovania zadnej stavby ťahom reťaze je menej výrazný.


Geometria

Jeden z najdôležitejších parametrov pri výbere vhodného biku je geometria, testovaný model bol vo veľkosti M, čísla z tabuliek naznačujú mierne natiahnutú hornú rámovú trubku, ktorá je kombinovaná s krátkym predstavcom a primeraným hlavovým uhlom (pri Low BB setupe). Toto všetko naznačuje primerane dlhý posed príjemný aj na dlhšie výjazdy s dobrou obratnosťou biku, ktorá sa určite hodí v technických pasážach.


Komponenty

Pri osadení komponentov zvolil Scott odpruženie od Fox, kde je osadená vidlica z Performance série 34, 140 mm zdvihom s FIT 4 patrónou, ktorá ponúka 3 módy kompresie od otvorenej cez trailový mód až po pevný lockout. Prvý z módov je navyše možné jemne doladiť. Tlmič s patentovanou technológiou Nude od Scottu, ktorý je rovnako výrobkom z dielne Fox postavený na báze Float DPS, ponúka rovnako tri módy nastavenia kompresie, v strednom a firm móde je znížený chod zadnej stavby na 90 mm oproti pôvodným 130 mm a firm mód sa navyše postará o tuhý tlmič s lockoutom. Float Nude má navyše Evol negatívnu vzduchovú komoru, ktorá pomáha vylepšiť priebeh tlmiča v prvej a strednej časti zdvihu, odpruženie a jeho nastavenia sú ovládané páčkou z riadítok – TwinLoc. Kolesá sú zapletené na DT špiciach s nábojmi a ráfikmi od Syncross, od rovnakej značky sú riadítka, predstavec a sedlo, ktoré je upevnené na teleskopickej sedlovke Reverb od Rock Shox s vnútorným vedením hadice pre ovládaciu páčku. Prevody sú postavené na sade Sram GX a 1x11 prevodoch s kazetou 10-42z a pílou s 30 zubmi, brzdy zvolil výrobca overené Shimano SLX.




Niečo o mne

Na úvod mi príde dôležité uviesť čo zvyknem jazdiť, aby bolo jasné, z akého uhla pohľadu sa na Genius Plus pozerám. Najviac času trávim jazdením v Malej Fatre na plnohodnotnom AM biku so zdvihmi okolo 150-160 mm, obľubujem technické pasáže a dlhé klesania, kde je potrebné aktívne odpruženie, ale aj výkonné brzdy, vhodný posed je nevyhnutnosťou .


Zo sedla

Dosť bolo faktov a úvodných popisov, poďme na skutočné dojmy. Bike nám dorazil vo veľkosti M, čo je pre moju výšku 174 cm ideálna voľba, zvolil som si LOW BB výšku stredu, čo zároveň položilo hlavový uhol na príjemných 67.5°. V porovnaní s mojim rámom má posed veľmi podobnú dĺžku a ostatné charakteristiky, hneď po prvom nasadnutí bol teda posed úplne ideálny a neboli nutné žiadne zásahy do jeho úpravy. Po nastavení tlakov vo vidlici a tlmiči som narazil na menší problém, že vlastne neviem, na aký tlak nafúkať plášte, hoci mám rád objemné plášte a nižší tlak v nich, pri tomto objeme som si nebol vôbec istý. Pôvodne som spustil viac ako to bolo vhodné, čo sa prejavilo ihneď na plávaní biku a miernej neistote, po natlakovaní okolo 1.2 atmosféry vpredu aj vzadu sa tento efekt zmiernil a plášte boli primerane komfortné, je to však vždy len o kompromise medzi oboma faktormi.


Tento bod by som chcel vyzdvihnúť, ako som písal vyššie, som zástanca širokých plášťov, ktoré by podľa mňa mali mať aj svoju výšku a objem. Výmysel + rozmerov plášťov som pôvodne vítal ako pozitívum a sám by som si dávnejšie vedel predstaviť bike postavený na tomto štandarde, avšak po tejto skúsenosti som si istý, že do technického terénu a na svižné AM/EN jazdenie je klasický rozmer plášťov najlepšia voľba. Nemôžem povedať, že by som sa na biku cítil veľmi neisto, avšak v úsekoch, ktoré som šiel na svojom biku, som bol zrazu pomalší a aj odozva biku bola ťažkopádnejšia, na sypkom podklade som občas pociťoval podšmykovanie, ktoré mi psychicky bránilo ísť až na svoju rýchlostnú hranicu. Každá minca má dve strany a nie je tomu inak ani v tomto prípade, výhodou + rozmeru je jednoznačne neskutočná trakcia a grip pri technickom výšlape, v členitejších úsekoch som sa občas cítil ako na tanku, čo mi umožňovalo neriešiť niektoré nerovnosti tak, ako by som to musel robiť pri štandardných plášťoch. Na pevnom podklade bol efekt "tankoidnosti" citeľný aj pri zjazdoch, to mi však umožňovalo ignorovať ideálnu stopu a v konečnom dôsledku nie je vždy cítiť jasnú odozvu terénu. Môže to však byť veľkým prínosom pre menej zdatných bikerov, ktorí majú v ťažkých pasážach problém vybrať si ideálnu stopu. Širší rozmer plášťov im to môže značne uľahčiť a dodať naopak pocit väčšej istoty a trakcie.


Zaujímavou otázkou je určite aj tá, ako je cítiť objemnejšie pneumatiky pri šliapaní do kopca. Určite sa od PLUS biku nedá očakávať svižnosť XC/Trail biku, avšak v porovnaní s bežnými AM bikami určite nezaostáva, o čom svedčí aj hmotnosť plášťov v rozsahu 800-900 g, čo je pre toto určenie priemerná hmotnosť. K svižnosti prispieva aj možnosť úplného lockoutu odpruženia, ktoré je naozaj tuhé a pri asfaltových výšlapoch som mal pocit, že idem na pevnom bicykli.

Špecifické boli výšľapy v členitom teréne, kde nie je pevný lockout najlepšou voľbou. Pri vidlici ho plnohodnotne zastúpil medium mód, v ktorom bola primerane pritlmená, zároveň však dostatočne aktívna pri potrebe vyrovnať nejaký koreň/kameň. Aktívna zadná stavba s menej výrazným pedal kickback efektom v kombinácií s Evol komorou na tlmiči Float Nude je aj pri medium móde kompresie so zmenšeným zdvihom 90 mm hojdavá, rozhodne je teda vhodné naučiť sa pre takéto prípady šliapať do kruhu.


Pri zjazdoch je tak bike veľmi pohodlný, zdvih 140/130 mm v kombinácií s väčším objemom plášťov pohltí väčšinu lesných prekvapení, vidlica aj tlmič sú veľmi dobre vyladené a v open móde je radosť zjazdovať obľúbeným trailom, správanie odpruženia je jasne čitateľné. Genius plus mal už nejaké tie testovacie dni odjazdené, a tak bol tlmič zrelý na repas, tlmenie však fungovalo dostatočne. Ku komfortu zadnej stavby prispieva aj veľká Evol negatívna komora, ktorá zabezpečuje naozaj hladký odtrh tlmiča a výbornú citlivosť aj na malých nerovnostiach.

Zvyšné komponenty ako prevody a kompletná sada od SRAMu GX fungovali spoľahlivo, radenie pracovalo hladko, medzi niektorými prevodmi na kazete 10-42 je však na môj vkus väčší skok, čo je však daň za jednoprevodník a veľký rozsah prevodov kazety. Brzdy SLX fungovali spoľahlivo, avšak svojim výkonom by som ich zaradil k priemeru a po doskoku v ostrej technickej pasáži som mal problém dobrzdiť tak, ako by som si prial. Teleskopická sedlovka Reverb je na tomto biku nevyhnutnosťou, jej funkčnosť bola bezchybná.

Plusy

  • Všestrannosť biku vďaka Twinlock a Nude.
  • Komfortne vyladené odpruženie.
  • Objem plášťov prínosom pre technicky menej zdatných bikerov.
  • Dizajn.

Mínusy

  • Brzdy nebudú ideálne na dlhé a ostré zjazdy, pri technickom a ostrom zjazde s veľkým prevýšením.
  • Aktívna zadná stavba v členitom výšľape.
  • Plávanie biku v objeme plášťov pre technicky zdatných bikerov.

Pre koho je tento typ biku určený?

Na mieste je otázka, pre koho je tento typ biku určený. Podľa môjho názoru je vhodný pre niekoho, kto chce mať komplexne viacero funkcií v jednom biku, hoci je to kompromis, spoľahlivo bude bike slúžiť do výšľapov po asfalte a v ľahšom teréne, tak aj do zjazdov, v ktorých uľahčí výber stopy a zabezpečí výborný grip na pevnom podklade. Na druhú stranu, však Genius Plus nebude alternatívou pre bikerov, ktorí majú radi hravé traily a s chuťou hľadajú ideálnu stopu a vychutnávajú si svižnosť jazdy, kde je potrebná jasná odozva terénu. V tom prípade by som skôr odporúčal Genius s klasickými plášťami, prípadne Genius LT, ktoré ponúkajú identické technológie. A aby sa nezabudlo, cena biku je 5 299 €.

Ďalšie informácie a podobné biky si môžete pozrieť na www.scott-sports.cz
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Lapierre 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: VAUDE Virt Softshell II – multifokál medzi nohavicami?

Test: VAUDE Virt Softshell II – multifokál medzi nohavicami?

Sú softshellové nohavice Virt II skutočne natoľko univerzálne ako vyzerajú? Aký typ cyklistu ich ocení najviac?
Test: Castelli Fly – vesta, ktorá sa hneď zaradila k mojim naj

Test: Castelli Fly – vesta, ktorá sa hneď zaradila k mojim naj

Máte radi ľahké a spratné veci? Vyrážate na švih skoro ráno, prípadne podvečer alebo zdolávate veľké prevýšenie v kopcoch? Tak zbystrite pozornosť...
Test: VAUDE Kuro Tech – pre intenzívnu jazdu

Test: VAUDE Kuro Tech – pre intenzívnu jazdu

Dobrý pomer vlastností zo sveta cestnej aj horskej cyklistiky, spojených s pohodlím a výkonom. To vôbec neznie zle. Ako sa jazdí v tretrách Kuro Tech a kde majú limity?
keyboard_arrow_up