Príbeh o tom, ako sme postavili unikátny 20" detský bicykel (2. časť). Ako sme ladili TORP Bite

Príbeh o tom, ako sme postavili unikátny 20" detský bicykel (2. časť). Ako sme ladili TORP Bite

Ak sa vám zapáčila 1. časť príbehu, tak určite nevynecháte toto pokračovanie, v ktorom aspoň na pár riadkoch popíšeme dolaďovanie niektorých dôležitých komponentov na detskom bicykli a snáď si odnesiete aj zopár užitočných rád.

Pri detských bicykloch je niekoľko dôležitých vecí, na ktoré by mal rodič pri výbere klásť dôraz. Určite je toho viac ako spomenieme, a preto budeme radi, ak sa aj v diskusii pod článkom podelíte o svoje skúsenosti, ako ste prípadne vy bojovali s výberom, kúpou, prerábkou (tuningom).

Detské kľuky

Nechceme síce hádzať všetkých výrobcov do jedného vreca, ale veľké percento si s týmto neláme hlavu a detské bicykle osadia dlhými kľukami, ktoré vôbec nie sú vhodné pre deti. Je pravda, že zohnať krátke kľuky nie je vôbec jednoduché. Avšak pre výrobcov by to problém nemal byť. Ak sú totiž kľuky príliš dlhé (a hlavne pri nižšie položenom sedle, ktoré často pri deťoch vidím, pretože sú naučené, aby zo sedu dotiahli na zem => chyba rodičia!) dochádza k situácii, že keď je pedál v najvrchnejšej polohe, tak dieťa má nohu v kolene až moc ohnutú a má ju vysoko. To po prvé nemusí dobre vplývať na ich vývoj a po druhé je pre nich ťažšie (neprirodzené) zašliapnúť opäť z tejto polohy do pedálov (vyskúšajte si to na svojom bicyki).

Torp Story Param 01
My sme skúšali rôznu dĺžku kľúk a ako výsledok dlhodobejšieho testovania sme zvolili práve 125 mm ako najoptimálnejšiu dĺžku na celú dobu užívania 20” bicykla. Jednoduchý vzorec na výpočet dĺžky kľúk je asi 10% z výšky dieťaťa, takže ak by sme chceli ísť do dokonalosti, ideálne by bolo začať s dĺžkou 110-115 mm a končiť niekde pri 130-135 mm (výchadzam z našej skúsenosti, kde šikovnejšie dieťa začne jazdiť na 20” bicykli pri výške 110 mm a končí pri 130-135 mm).

Torp Story Param 03
Začínali sme s originálnymi 125 mm kľukami od jedného anglického distribútora. Tie však boli 5-pavúkové a teda skôr vhodné pre cestné použitie s 5-dierovými prevodníkmi, no na začiatok to plne postačovalo. Následne sme sa dostali ku špeciálne skracovaným dospeláckym MTB kľukám, ktoré mi doniesla sestra priamo z USA. A tak sme začali skracovať kľuky SRAM S600 (120, 125, 130 mm, vďaka za pomoc a trpezlivosť Janovi ). Tieto sme používali a testovali nejakú dobu. Tento rok sme sa však cez môjho známeho dostali k firme AJ Components z Lučenca (špecialisti na CNC obrábanie). Fantastický prístup Aďa a Števa, s ktorými sme počas leta dali hlavy dokopy a výsledkom tohto celého boli CNC opracované nádherné detské kľuky a prevodníky, však posúďte podľa obrázkov. Kľuky majú štandardne rozteč BCD64, avšak s možnosťou adaptéra a zväčšenia rozteče na BCD104. Ušetrili sme ďalšie desiatky gramov na váhe, pretože kľuky vážia bez adaptéra 281 g a samotný adaptér 41 g. S Q-faktorom (vzdialenosť kľúk od osy bicykla) sme sa dostali na 164 mm, ale pracujeme ešte na verzii so 140 mm, kde by sme chceli maximálne eliminovať rozostup nôh (jednoducho povedané, aby nohy dieťaťa nerobili striešku).

Torp Story Param 04

Vzduchová vidlica

Veľa detských bicyklov, hlavne tých lacnejších, je osadených pružinovou vidlicou, ktorá skôr pridáva na hmotnosti a nie na funkčnosti. Práve prednedávnom sme tu na fóre v téme "Vaše vysnívané bicykle pre deti" riešili , či je vôbec odpružená vidlica na 20” bicykel potrebná. Zhrniem to asi tak, že ak jazdíte s dieťaťom v teréne, funkčná odpružená vidlica by nemala chýbať. Mám doma bicykel Isla s pevnou vidlicou, a aj TORP-a s odpruženou. Väčšinou si synátori vybrali ten s odpruženou vidlicou, ale ak sme išli len na asfaltový cyklochodník, vyhrával Isla s pevnou.

Spinner 300 Air OS
My sme od začiatku išli za tým, že TORP musí byť osadený vzduchovou vidlicou, kde máte minimálne možnosť zmeny tlaku podľa hmotnosti dieťaťa, prípadne terénu. Tých možností pre 20” bicykle nie je veľa, preto sme zobrali do rúk Spinner Grind Air (28 mm nohy) a neskôr Spinner 300 OS Air (30 mm nohy) a snažili sa z nej vyťažiť maximum. Do modelu Grind sme navrhli aj vlastnú patrónu, avšak kvôli jej výrobnej cene sme to zatiaľ “odložili do šuplíka” a používame RockShox patrónu. Veľká vďaka patrí hlavne Mirovi (http://lapierre.mtbiker.sk), ktorý si celý proces tuningu odpruženia zobral pod palec a spravil neskutočnú robotu.


Vidlica je kompletne rozobratá, má presne vymedzené vnútorné púzdra, dorobili sme do nej patrónu s možnosťou nastavenia odskoku a pohrávame sa ešte s vhodnou tvrdosťou negatívnej pružiny, ktorá taktiež vylepšuje odtrh/citlivosť vidlice. Pri skladaní používame kvalitné mazivá a oleje, aby sa minimalizovalo trenie, a to dotvára celkový výsledok úprav. Môžeme povedať, že oproti sériovým kusom je výrazne citlivejšia = má lepší odtrh, čo je veľkým prínosom pre deti a ich nízku hmotnosť. Navyše ponúkame nastavenie rýchlosti odskoku (návratu) vidlice, zabezpečujúce kultivovaný chod bez spätných rázov od prirýchlo sa rozťahujúcej vidlice.

Radenie, prevody, ich počet a rozsah

Pri výbere bicykla je dôležitý aj dostatočný rozsah prevodov. Stretávali sme sa práve s tým, že deti pri kopčekoch už nemali kde radiť, zoskakovali z bicykla a tlačili. Áno, záleží od toho, kde bude daný bike využívaný, ale do terénu predný 36-zubový prevodník proste nepatrí, minimálne nie na detský bicykel.

Torp Story Param 06
Taktiež sme na KONE začínali s 36-timi zubami vpredu, ale postupom času sme cez 32 a 30 zubov skončili pri 28-zubovom prevodníku a 10-rýchlostnej kazete (11-36z). Starší mi tak bez pomoci dokázal šľapať do kopcov v teréne a na asfaltových rovinkách dokázal ísť 25 km/h, čo sa nám zdá ako plne postačujúce.

S firmou AJ Components sme vyrobili nádherný 28-zubový a 30-zubový NW prevodník (prevedenie úzky-široký zub). 28smička váži 42 g a 30tka 28 g. Pri použití nami navrhnutých kľúk je však možné prevod upraviť podľa potreby prevodníkom od 22 zubov až po 38 zubov (pri použití adaptéra).

Torp Story Param 05
Otázkou tiež bolo, či použiť gripshift (otočné radenie) alebo páčkové radenie. Všimli sme si, že dieťa sa dokáže veľmi rýchlo medzi nimi adaptovať a po chvíľke vedelo radiť, či už na jednom alebo druhom systéme bez problémov. Pri gripshifte sme však videli problém v tom, že radenie je robustné a menšia detská ruka ho nevedela poriadne uchopiť, nie to ešte s ním otočiť a preradiť. A ešte jednu vec, niekedy pri posunutí ruky na gripoch alebo brzdení sa im nechtiac podarilo aj preradiť. Páčkové radenie teda vyhrávalo, nazasahuje do priestoru gripov a dieťa viete od malička učiť ktorým palcom brzdiť a ktorým radiť. Vybrali sme SRAM systém, pri ktorom páčky radenia sú bližšie pri sebe a viete ho na riadítkach pootočiť. A priznávam sa, som zaťažený na značku SRAM . Deti sme na začiatku veľmi rýchlo naučili preraďovať pokrikom "dlhá alebo krátka páčka", neskôr už len pokrikom "preraď si", až sa naučili preraďovať samé podľa potreby hore alebo dole. A nie je na škodu k pokriku pridať ešte "nezabudni palec na brzdovú páčku" .

A aby som nezabudol na ľahké radenie. Skúšali sme lanká a bowdeny rôznych výrobcov. Pokiaľ nahodíte nové lanko + bowden a dobre premažete, všetko sa zdá byť OK. Problém nastával časom, kedy sa chod lanka zhoršuje a je potrebný servisný zásah, prípadne výmena. My sme tento defekt eliminovali použitím kvalitného Sram Slickwire radiaceho setu, ktorý má špeciálne nerezové lanko a bowden (+ špeciálne koncovky, ktoré chránia proti zatekaniu a špine). Dlhodobé testovanie ukázalo, že ani časom nebolo treba lanko meniť a radenie si zachovalo ľahký chod.

Brzdy

Otázku, aký typ bŕzd pre 20” detský bicykel a či sú potrebné a vhodné kotúčové brzdy, sme riešili taktiež na fóre. My sme za to, že áno, pokiaľ jazdíte s deťmi v teréne technickejšie úseky aj zjazdy. Ale vo všeobecnosti k brzdám na detský bicykel:

  • brzdová páčka by mala mať možnosť nastavenia vzdialenosti od riadítok
  • brzdová páčka by mala byť menšieho tvaru, vhodná pre detskú ruku (deti však niekedy brzdia aj 4 prstami, tu je vhodné ich učiť brzdiť maximálne 2 prstami)
  • brzdová páčka by mala mať ľahký chod (pri mechanických brzdách odporúčam časté premazanie, prípadne zainvestovať do kvalitnejšieho setu lanka a bowdenu)

Prešli sme si aj V-éčkami, aj mechanickými kotúčovými a aj hydraulickými. Áno, V-brzdy sú fajn, ak sú dobre nastavené, páčka má ľahký chod a tvar. Avšak my sme sa pri testovaní stretávali s problémom, že sa drobci sťažovali hlavne pri zjazdoch na bolesť palcov a museli sme často oddychovať (a verte mi, tento problém sme neriešili len my). Keďže postupom času sa toto opakovalo častejšie, začali sme sa obzerať po kotúčových brzdách.

Torp Story Param 07
Najprv sme objednali asi najlepšie mechanické kotúčové brzdy na trhu, Avid BB7 v spojení s páčkami Avid Speed Dial 7 a použili Jagwire brzdový set (lanko a bowden). Fantastický set, ktorý na jednom prototype jazdíme doteraz. Palec hore dávame hlavne za jednoduché nastavenie prasiatka a brzdových doštičiek voči kotúču, možnosť nastavenia chodu páčky (ostrejšie, jemnejšie), celkový účinok bŕzd a ľahký chod lanka Jagwire. Avšak je to stále mechanika.

Torp Story Param 08
Nakoniec sme skončili pri hydraulických brzdách Avid DB1 (podľa posledných informácií sa však už nebudú vyrábať a budeme ich meniť za model DB3). Páčka má ideálny tvar, ľahké stlačenie, dostatočný brzdný účinok a čo bolo hlavné, reakcie z testovaní na ne boli pozitívne. Bolesť palcov a časté prestávky boli odvtedy minulosťou.

Ostatné komponenty

Ladiť sme sa snažili aj ďalšie komponenty a môžeme povedať, že pre detský segment to vôbec nie je jednoduché (hlavne pri veľkosti 20”). Napr. už len nájsť detské pedále v prevedení “menšia platforma s pinmi” bol problém, ktorý sme vyriešili len pár týždňov dozadu. Ďalej môžeme spomenúť problém nájsť krátke 250 mm sedlovky s 0 mm offsetom. Našťastie sú už na ceste karbónové 250 mm sedlovky. Riešili sme aj ideálnu dĺžku riadítok (560, 580, 600 mm) a predstavca, výber detského sedla, špeciálne duté stredové osky typu štvorhran apod. Niečo sa Vám proste podarí vyriešiť na prvýkrát a s ďalším komponentom bojujete aj niekoľko mesiacov.

Detské pedále platformy s pinmi

Veľká vďaka testerom

Bez nich by to nešlo. Hlavne s mojimi dvoma drobcami, s ktorými sme spolu najazdili niekoľko stoviek km a stáli pri celom projekte od začiatku. Práca to nebola jednoduchá, ale myslím, že sme to zvládli a dôkazom toho je finálny model. Najlepší je asi môj starší 6-ročný synátor, ktorý sa ma už pravidelne pýta, či som niečo nové neobjednal, aby sme mohli ísť testovať.

Testovanie TORP prototypov
Posledné mesiace je testovaných niekoľko finálnych prototypov (testeri určite napíšu svoje poznatky do diskusie). Zbierame tak veľmi cennú spätnú väzbu a drobnosti ešte dolaďujeme. Čo nás najviac teší je fakt, že reakcie chodia veľmi pozitívne a malí torpíci po skončení testovania nechcú vrátiť TORP-a späť .

Torp Story Param 09

Finálny bicykel TORP Bite

Ak ste náš príbeh dočítali až tu, dovolil by som si predstaviť náš finálny detský horský bicykel TORP Bite. Pýši sa unikátnym dizajnom v limetkovej farbe a je vyrobený s láskou na Slovensku. Na prvom mieste u nás nebola váha bicykla, ale postaviť bicykel na zábavu a užiť si s ním terén naplno (Bite Your Ride = Zahryzni sa do terénu). A sme presvedčení, že sme to zvládli veľmi dobre.

Rám je postavený na oceli 4130 CrMo AH, kde sme predĺžili predný trojuholník, znížili hornú rámovú trubku (nižší standover height), položili hlavový uhol a skrátili zadnú stavbu. Docielili sme tak progresívnejšiu geometriu bicykla. Trubky sú špeciálne ohnuté s cieľom získať priestor na košík a fľašu a samozrejme zatraktívniť celkový vzhľad. Oceľ je pevná a zároveň pružná, lepšie absorbuje vibrácie a ľahko sa s ňou pracuje.

Torp Story Param 10
Kompletnú špecifikáciu bicykla nájdete nižšie (alebo na http://www.torpbikes.com). Vypichli by sme hlavne upravenú vzduchovú vidlicu Spinner 300 OS Air s dorobenou patrónou a možnosťou nastavenia odskoku, ktorá je oveľa citlivejšia ako sériová. Vyrobili sme špeciálne kľuky s roztečou BCD64, ktoré budú osadené 28 zubovým NW prevodníkom, ktorý spolupracuje s 11-36 zubovou kazetou a tým sme dali deťom dostatočný rozsah prevodov a hlavne možnosť šľapať do kopcov. K ľahkému radeniu napomáha špeciálny set lanka a bowdenu Sram Slickwire.

Torp Story Param 11
Kolesá sú od firmy RemerX osadené ľahkými plášťami od Rubena/Mitas. Set kolies je naozaj ľahký a napomáha tak deťom ľahšie akcelerovať. A kotúčové brzdy sú pod taktovkou Avid DB3 (podľa aktuálnych informácii sa verzia DB1 už vyrábať nebude) s možnosťou nastavenia vzdialenosti páčky od riadítok.

Našim cieľom bolo vyrobiť ten najlepší a najfunkčnejší 20" detský bicykel. Nerobili sme preto kompromisy ohľadom kvality. Toto odráža i cena, ktorú sme dokázali stlačiť na 999€.

Plány do budúcna

Plánov a nápadov, či v hlave alebo už aj na papieri, je niekoľko. Všetko bude záležať na tom, ako sa posunieme s modelom TORP Bite. Určite máme ešte priestor na zníženie váhy ako aj ďalšie laborovanie s komponentami. Avšak na toto všetko bude potrebný opäť nejaký ten časový priestor a v neposlednom rade aj financie. Dôležité však je, že chuť máme a testovací jazdci sú už teraz pripravení .

Určite by sme však budúci rok chceli zriadiť pár pointov, kde by bolo možné bicykel vidieť, prípadne si naň sadnúť a otestovať. Či sa už bude jednať o kamenné predajne, prípadne sa stretneme na cyklistických podujatiach.

TORP Bite na Detskej Tour Petra Sagana v Súlove
A nechcem prezrádzať viac, ale čoskoro sa chceme pustiť minimálne do 24” prototypu. Už len z toho dôvodu, že moj starší syn si svojou výškou pýta presedlať. Avšak o tom niekedy nabudúce.

Prosba

Ak ste náhodou ešte nevyplnili dotazník a máte pár (max. 5) minút času, kliknite prosím na Krátky dotazník k detským bicyklom. Ďakujeme.

A ak nechcete zmeškať žiadnu novinku, dátum, akciu, pridajte sa do našeho newslettera na http://www.torpbikes.com alebo nás like-nite na facebooku (https://www.facebook.com/torpbikes/).

A na záver...

Ak máte deti, nájdite si čas a venujte sa im, športujte a jazdite. A ak zatiaľ nemáte, tak športujte, jazdite a rozmýšlajte nad nimi, TORP čaká už teraz. Bite your ride...
report_problem Našiel si v texte chybu?
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Made in Slovakia - bike pre sestru

Made in Slovakia - bike pre sestru

Postaviť bike? Super nápad! Odkedy som si dal do hlavy túto myšlienku, nemohol som sa jej zbaviť.
Reportáž: Ako odštartoval 11. ročník Detskej tour Petra Sagana?

Reportáž: Ako odštartoval 11. ročník Detskej tour Petra Sagana?

Za krásneho počasia bikeri tejto tour prvýkrát okúsili nástrahy trate v Trenčíne. Trate v krásnom parku Brezina v blízkosti Trenčianskeho hradu mladých cyklistov poriadne preverili.
Vrchy, hrady a iné zákutia regiónu Šariš – 3. časť

Vrchy, hrady a iné zákutia regiónu Šariš – 3. časť

Po dlhšej dobe tu máme tretiu časť môjho seriálu, v ktorej sa zameriam na menej navštevované pohorie Bachureň.
keyboard_arrow_up