Made in Slovakia - bike pre sestru

Postaviť bike? Super nápad! Odkedy som si dal do hlavy túto myšlienku, nemohol som sa jej zbaviť.

Ale pekne poporiadku. Nápad sa začal rodiť hneď po dostavaní môjho zeleného Favorit-gravela, o ktorom som tiež písal článok. Začal som pozerať videá, čítať články, hľadal som inšpiráciu. Keď už, tak poriadne! Čiže 29“ kolesá, 1x12 prevody, poriadne brzdy, aspoň Shimano XT. Avšak to sa mi začalo javiť ako finančne náročnejšie. Hlavne tak, ako sa od mala učíme na malých bikoch, tak aj stavať a vymýšľať treba od začiatku, čiže od najmenšieho.

Sestra predsa nemá bike - nápad ako za milión

Postupne som začal pozerať, ako vyzerajú detské bicykle. Aké majú parametre, uhly, dĺžky jednotlivých rúrok a priemery. Študoval som ich geometriu. Hneď na začiatku bola jasná jedna vec - a to farba, samozrejme, fialová.

Na internete som vyhľadával rôznych dodávateľov a pozeral, ako a kde by sa dali kúpiť tenkostenné rúry do hrúbky 2 mm. Avšak márne, je to celkom obtiažne. Najprv som si chcel rám pozvárať len tak doma - v garáži. Videl som, že to mnohí skúšali doma, tak reku, skúsim to aj ja. Ťažko povedať, ako by to nakoniec vyzeralo, pozvárané z kadečoho. Kolesá mali byť 24“, časom sa však ukázalo, že je to zbytočné.

Prvé návrhy a pokusy - od papiera a ceruzky až k hotovému modelu

V programe Solid Works som si podľa návodov skúsil vytvoriť prvý rám, aby som vedel, ako postupovať pri vytváraní vlastného návrhu. Išlo len o klasický hardtail rám na 26“ kolesách. Len aby som mal z čoho vychádzať a vedel pochopiť, ako to urobiť ľahko a dobre.

návrh rámu bicykla
V tomto momente som dostal tip s kontaktom na Vlada Hučka z Devonic Bikes z Banskej Bystrice. Po pár konzultáciách a niekoľkých e-mailoch mi dal inšpiráciu a poradil čo a ako. V tom čase som už mal vytvorený aj reálnejší návrh.

stavanie biyckla doma
Ako som už spomínal, ešte stále som sa držal konceptu s 24“ kolesami. Pretože som si myslel, že to bude pre sestru lepšie, kvôli jej výške. Práve p. Hučko mi vtedy poradil, aby som tam dal 26-palcové kolesá a že sa nemám toho báť. Takže som následne celý model prerobil.

stavanie bicykla
V tejto fáze sa to už pomaly začína podobať na finálny rám, ktorý sa aj vyrobil. Jednotlivé parametre sa návrhmi modelov a konzultáciami menili. Až sme sa dopracovali do finále, ktoré vyhovovalo a spĺňalo všetky parametre a požiadavky.

návrh rámu bicykla
Posledný návrh už nie je veľmi odlišný od vyrobeného rámu. Odlišuje sa len detailom, ako vzpera medzi hornou rámovou rúrou a sedlovou rúrou, vzperami na zadnej stavbe a pätkami. Tieto veci sú polotovary, ktoré sme mali pripravené dopredu, čiže sme ich len aplikovali aj na tento rám.

Keď sme boli rozhodnutí, ktoré komponenty využijeme, mohlo sa to celé začať.
Keď som už mal celý rám nakreslený a vymyslený, dotvoril som ostatné komponenty a pre vizualizáciu som ho v programe zostavil. Samozrejme, že sú tam nejaké odlišnosti, ide len o model. Tí všímavejší si určite všimli, že tam chýbajú kľuky. Je to tak, nie sú tam. Nebolo to zatiaľ potrebné. Ale pre pokoj v duši určite pribudnú.

návrh bicykla

Prípravy a geometria - získavanie vedomostí a skúseností

Ako som už spomínal, rám sa zváral v Banskej Bystrici. Prvým krokom bolo nastavenie zváracej stolice na bicyklové rámy. Ako prvé sme do nej osadili hlavovú rúrku o rozmeroch 120 x 42 mm. Druhým krokom bolo zaistenie stredovej rúrky so závitom BSA a dĺžkou 68 mm. Následne sme začali podľa geometrie a rozmerov rámu prispôsobovať hornú a spodnú rámovú rúrku. Podotknem, že horná rámová rúra je ohnutá pod uhlom 10°. Tým pádom sme mali hotový rámový trojuholník.

pozváraný bicykel
Nasledovala zadná stavba. Jednotlivé vzpery sme skrátili na požadované miery a ohli na uhly, ktoré nám vyhovovali, aby sa zmestilo koleso aj príslušne široký plášť. Ako som už vyššie spomínal, pätky a vzpery sú predpripravený polotovar. Vybrali sme ich podľa toho, ktoré najlepšie pasovali. Rám sa nám podarilo napasovať a pripraviť na zváranie. Pred samotným zváraním sme na spodnú rámovú rúru ešte vyvŕtali dve diery na nitovacie matice, aby bolo kde uchytiť košík na fľašku.

rám bicykla

Zváranie - najzaujímavejšia časť

Samotný priebeh zvárania bolo veľmi zaujímavé sledovať. Zvárali sme podľa normy STN EN ISO 4063 metódou 141, čiže TIG/WIG. Postupovali sme systematicky. Najskôr sa rám nabodoval kvôli možným zmenám. Keď sme mali istotu, začalo postupné zváranie celého rámu. Nakoniec sme prizvárali úchyty na bowdeny a brzdové hadice. Netrvalo to tak dlho a hotový, teda pozváraný rám s hmotnosťou do 3 kg bol na svete.

Po zvarení nasledovalo lakovanie. Zadanie bolo jasné: fialová farba. Preto padol výber na odtieň RAL 4006, čo je podľa mňa celkom pekná farba a vo finále to ako celok vyzerá dobre.

návrh bicykla

Výber komponentov - veľa možností na výber

Nákup komponentov je asi najľahšia vec. Ale vybrať tie správne, to už je väčší oriešok. Ako som už spomínal, najprv mali byť kolesá veľkosti 24“. Nakoniec sú však 26“ kolesá, klasika s 10 mm oskou a šírkou náboja 135 mm, teda aj šírka zadnej stavby v mieste pätiek je 135 mm. Koleso - či už predné alebo zadné, je uchytené rýchloupinákom.

Vidlica je RST GILA so zdvihom 120 mm, aby pohltila nejaké tie nerovnosti. Pohon - samostatná kapitola, najskôr 3x9, zastaralé a zbytočné. Ako reálnejšie to vyzeralo s prevodmi 2x8. Teda až do poslednej chvíle, kedy sme zistili, že by to opticky nevyzeralo až tak dobre. Taktiež aj z praktického hľadiska je ďalšia páčka pre dievča a zároveň začiatočníčku zbytočná komplikácia.

Hlavové zloženie, predstavec a riadidlá - po ich osadení to začalo chytať podobu.
Na druhú stranu to už nie je ani moderné. Vylučovacou metódou sme prišli na 1x9 pohon, ktorý bude celý zostavený z komponentov Shimano. Každému, kto si bude niekedy stavať vlastný bike, odporúčam použiť či už komponenty od jednej značky alebo aspoň modernejšie, kvôli kompatibilite, náhradným dielom ale aj správnemu fungovaniu. Brzdy - tam som šiel bezpochyby na istotu so Shimano MT 200. Funkčné a dobré.

ružový bicykel pre sestru

Špecifikácia komponentov - všetko musí fungovať ako hodinky

Keď sme boli rozhodnutí, ktoré komponenty využijeme, mohlo to celé začať. Začnime postupne. Stredové zloženie - vybrali sme Hollowtech II. Podľa môjho názoru je to najlepšie stredové zloženie, aké sa dá kúpiť, rokmi overený štandard.

Kľuky som použil Shimano Deore 5100. Zohnal som ich na MTBIKER bazári. Sú štandardnej dĺžky 175 mm, na nich bol namontovaný prevodník s 32 zubami. Je to ten správny pomer k Shimano Acera 9-rýchlostnej kazete, ktorá má rozsah 11-36 zubov.

Spája ich reťaz Shimano Deore CN-HG53 s rýchlospojkou. O prehadzovanie, teda radenie rýchlostí na jednotlivé pastorky sa stará prehadzovačka Shimano Altus M370. Celé to funguje s páčkou Shimano Altus M2010. So spomínanými brzdami Shimano MT200 nám celý bike brzdia a úplne zastavia kotúče Shimano RT26 s priemerom 160 mm, čo je postačujúce.

...hrdá majiteľka, jazdí na bicykli s vlastným menom a farbou podľa svojho výberu.
Ráfiky a duše Continental sú obuté do plášťov Schwalbe Black Jack v rozmere 26x2,10“. Celok dotvárajú gripy Gunmo od CTM, neoprénový kryt reťaze BBB, Kellys KLS Flat 10 pedále, obyčajný stojan značky Wortex, aby sa tá pekná farba nepoškriabala. Sedlovka, sedlo a predstavec sú od značky Force, tak ako aj košík na fľašu a zvonček. Pre zaujímavosť spomeniem, že som samotnú sedlovku skrátil o polovicu, aby bolo všetko na mieru a pohodlné.

Posledné dejstvo - skladanie celého biku

Celý projekt som pripravoval dlho, ale samotné skladanie biku bolo na poslednú chvíľu. V nedeľu som ho mal odovzdať nič netušiacej majiteľke, no všetky potrebné diely mi prišli až v priebehu piatku. Komplikáciám som sa našťastie stihol vyhnúť, keďže to bolo narýchlo.

Začal som presne ako v tých parádnych videách (dream build bike). Osadil som do sedlovej rúry sedlovku, nasledovalo stredové zloženie Holowtech II spolu s kľukami. Odporúčam kúpiť si tento typ kľúča, či už tento konkrétny, alebo od značky Park Tool. Podľa toho, kto má koho dcéru za frajerku. Ale bez problémov sa dá použiť aj základný od Shimana . V princípe ide len o komfort pri práci. Kľúč na orech vám nemusí preskočiť medzi zubami na stredových miskách. Je to individuálne.

Hlavové zloženie, predstavec a riadidlá, po ich osadení to začalo chytať podobu. Namontoval som kolesá a pohon. Nastavenie prehadzovačky nerobilo problém, keďže ide o komplet nové komponenty ako sú lanká, bowdeny či už samotná prehadzovačka, ktorá nemá vyťahanú pružinu.

skladanie doma vyrobeného bicykla
Po osadení kolies to chytilo tú správnu farbu, energiu, proste všetko. Presvedčte sa sami. Ostáva už len nalepiť nálepku s menom „KATARINA" na spodnú rámovku. Vtedy mi napadlo, že každý ďalší bike, ktorý postavím, bude mať ženské meno. Prečo nie?! Každý poriadny stroj to tak má. Celý bike váži 12,6 kg. Môže sa to zdať trošku viac, ale majiteľka nemá problém s manipuláciou, a to je hlavné.

skladanie doma vyrobeného bicykla
Pochváliť by som sa chcel aj estetickou výstuhou s výrezom dvojkríža, ktorá je na hornej rámovej rúre. Myslím si, že to vyzerá dobre, veď predsa celý bike je komplet vymyslený, vyrobený aj postavaný na Slovensku.

bicykel vyrobený na Slovensku

Dojatie, dobrý pocit a veľa radosti

Tak nejako by som opísal celý tento projekt. Vyšiel výborne, sestra, čiže majiteľka, podotýkam hrdá majiteľka, jazdí na bicykli s vlastným menom a farbou podľa svojho výberu. Pritom do poslednej chvíle o ničom netušila. Pre mňa to je dobrá skúsenosť v oblasti navrhovania vlastných rámov a celého výrobného procesu v oblasti výroby bicyklov.

doma vyrobený bicykelbicykel vyrobený na mieru

bicykel pre sestru
Na záver by som dodal len svoju obľúbenú vetu: „Pretože skutočné bicykle sa stavajú, nie kupujú."
Zdroj fotografií: archív autora
report_problem Našiel si v texte chybu?
PeterMatko 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Reportáž: Ako odštartoval 11. ročník Detskej tour Petra Sagana?

Reportáž: Ako odštartoval 11. ročník Detskej tour Petra Sagana?

Za krásneho počasia bikeri tejto tour prvýkrát okúsili nástrahy trate v Trenčíne. Trate v krásnom parku Brezina v blízkosti Trenčianskeho hradu mladých cyklistov poriadne preverili.
Detská tour Petra Sagana - ročník 2023 už pozná svojich víťazov

Detská tour Petra Sagana - ročník 2023 už pozná svojich víťazov

Tento rok si za finále Detskej tour Petra Sagana organizátori vybrali už osvedčený krásny areál X-BIONIC a to priamo pri dostihovej dráhe Ferries.
Reportáž: Detská tour Petra Sagana – tentokrát si decká zasúťažili v Poprade

Reportáž: Detská tour Petra Sagana – tentokrát si decká zasúťažili v Poprade

Pôvodný termín súťaže bol v nedeľu, ale v Spišskej Sobote sa organizátori rozhodli, že bude v sobotu. Urobili dobre, aj keď ešte netušili, že v nedeľu príde veľká búrka.
keyboard_arrow_up