Prešmykač typu side-swing: Výhody, kompatibilita a štandardy

Prešmykač typu side-swing: Výhody, kompatibilita a štandardy

Toľko kritiky, koľko sa valilo v posledných rokoch na prešmykače, by sa dalo už považovať za serióznu diskrimináciu (samozrejme v nadnesenom slova zmysle). Avšak jedným z vedľajších účinkov tejto mašinérie okolo systému jednoprevodníkových sád bol aj vznik novej generácie prešmykačov typu side-swing, ktoré sa cyklistickému svetu snažia dokázať, že ľavé radenie sa do výslužby ešte tak rýchlo nechystá. Prečo je tomu tak, sa dozviete v nasledujúcich riadkoch.

Nový koncept, konštrukcia aj filozofia


Neprekonateľnú výhodu veľkého rozsahu prevodov, ktorú len ťažko obídete neustálym navyšovaním počtu zubov na kazete, si plne uvedomovali aj kompetentní vedúci pracovníci v Shimane, a preto tím vývojových inžinierov dostal za úlohu prepracovať koncept prešmykača tak, aby sa zlepšil jeho chod, hladkosť radenia a minimalizoval odpor na radiacej páčke pri preraďovaní na väčší prevodník. Zadanie to ani zďaleka nebolo jednoduché, no japonskí vývojári sa s ním popasovali bravúrne, výsledkom čoho je nová generácia prešmykačov, ktorá má diametrálne odlišný mechanizmus uloženia pružiny a orientáciu miesta, kde dochádza k ťahu lanka. Samotné typové označenie „side swing“ pritom odkazuje na spôsob uloženia mechanizmu pružiny, ktorá je uložená miesto rokmi zaužívanej zadnej časti objímky v pravej časti prešmykača v oblasti klietky.





Výhody / nevýhody


  • Nový tvar prešmykača poskytuje o 15 mm viac priestoru pre plášť, čo umožňuje výrobcom navrhnúť rámy s kratšou zadnou stavbou, alebo kompatibilitu so širšími „pluskovými“ plášťami.
  • Ľahší chod porovnateľný so zadným radením, vďaka priamemu vedeniu kabeláže bez ohybov a zlomov.
  • Možnosť použiť spätne aj na desaťrýchlostné sady s 2/3x10 (SLX M7000 – 10 rýchl. sada)
  • Side swing prešmykače sú určené maximálne pre 42-zubový prevodník (10-rýchl.), resp. 40z v prípade 11-rýchlostnej sady.
  • Nutnosť vedenia lanka pozdĺž spodnej rámovej trubky.
  • Klietka má menšiu kapacitu ako pri starších typoch prešmykačov a spoľahlivo poberie maximálne 12-zubový rozdiel v počte zubov prevodníkov.






Kompatibilita a štandardy


Iste mi dáte za pravdu, že s novými štandardmi a úchytkami sa za posledných pár rokov doslova pretrhlo vrece a nezainteresovaný človek pomaly potrebuje ku kúpe prešmykača krátky slovník typového označenia návariek. Pokrok si žiaľ nevyberá, a tak si aspoň poďme pozrieť, čo všetko v rámci side-swing prešmykačov máme k dispozícii.

3x11 a 2x11


XTR M9000: Objímka (horná, spodná), úchyt na skrutku: Direct mount (horná návarka), E-type (spodná návarka alebo na misku stredového zloženia)
XT M8000: Objímka (horná, spodná), E-type, Direct Mount
SLX M7000: Objímka (horná, spodná), E-type, Direct Mount

3x10 a 2x10


SLX M7000-10: Objímka (horná, spodná), E-type, Direct Mount



A čo budúcnosť?


To, či napokon prešmykače úplne ustúpia v MTB segmente 12 a viac rýchlostným tzv. „wide-range“ kazetám so širokým rozsahom, je zatiaľ hudbou budúcnosti, no už dnes môžeme s istotou povedať, že kritika prešmykačov zo strany SRAM nebola len samoúčelná, ale konštruktívna a stala sa podnetom na vznik novej, vo všetkých ohľadoch lepšej generácie prešmykačov typu side-swing, ktorých odchod zo scény minimálne o pár rokov predĺžila.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up15thumb_down comments 20 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Shimano a SRAM – porovnanie MTB systémov

Shimano a SRAM – porovnanie MTB systémov

Sú lepší tradiční japonskí rybári alebo moderní a "cool" Američania? Večná otázka, ale tu sa pozrieme na jednotlivé časti 12-rýchlostného pohonu z hľadiska dlhodobého používania a rovnako možností mixovania.
Slepé vetvy v histórii MTB: Páky dual control

Slepé vetvy v histórii MTB: Páky dual control

Viaceré inovácie na horských bicykloch inšpirovali aj svet cestnej cyklistiky – spomeňme napríklad kotúčové brzdy alebo bezdušové plášte. Rovnaký princíp samozrejme platí aj naopak, no v prípade dual control pák to až tak dobre nedopadlo.
Blíži sa 100 rokov Shimana - vývoj odhalený vďaka patentom

Blíži sa 100 rokov Shimana - vývoj odhalený vďaka patentom

Ako Shimano využije najväčšie výročie vo svojej histórii, možno naznačujú patenty, ktoré si značka nechala registrovať. Ktorý z nich tipujete, že sa objaví v reálnej produkcii ako prvý?
keyboard_arrow_up