Tlmič na zjazd - zvoliť vzduch alebo pružinu?

Vydrží vzduchový toľko, čo pružinový? Ako zvoliť tlmič na základe jazdných vlastností jazdca, či samotných vlastností tlmiča? Pozrime sa bližšie na výhody/nevýhody a cenovú dostupnosť.

Zjazdová cyklistika a technológie zjazdových rámov sa vo vývoji posúvajú rýchlym tempom vpred. Keď sa zrodila zjazdová cyklistika, jazdci jazdili na pevných rámoch a na výber bolo veľmi málo celoodpružených bicyklov a tie boli s minimálnym zdvihom. Tie, ktoré boli vybavené odpružením, disponovali pružinovým tlmičom, na ktorom sa okrem tvrdosti nedalo v podstate nič nastaviť. Vidlice v tej dobe neboli na tom o nič lepšie, kedže boli tiež pružinové bez olejového tlmenia.


Dnes už technológia predstavuje obrovskú škálu možnosti voľby samotnej vidlice a aj tlmiča. Nielen XC, ale aj zjazdové rámy je možné vybaviť tlmičom, ktorého obsahom média pruženia je vzduch. Na svetovom pohári v zjazde je vidieť bicykle svetových jazdcov, ktorí majú vo výbave rámu vzduchový tlmič. Vydrží niečo? Prerazím ho, keď ho vymením za môj pružinový? To sú asi najčastejšie otázky, ktoré si kladie asi každý zjazdár, ktorý uvažuje o výmene tlmiča z pružinového na vzduchový. Svetoví jazdci majú vzduchové tlmiče v rámoch, ktoré majú pochopiteľne custom úpravu a sú stavané presne na ich váhu a schopnosti. Pružinový tlmič vám ešte dokáže odpustiť nedoletený skok na dopad, prípadne nejaký nepreskočený koreň, no pri vzduchovom to už tak vždy byť nemusí (ide však už vážne o extrém).

Pružinový tlmič

Výhodou pružinového tlmiča je to, že je dostatočne citlivý a ak máte pružinu určenú na vašu váhu, prípadne nejakú rezervu nad, pravdepodobnosť, že ho dáte na doraz pri bežnom jazdení je minimálna, pri nedoletenom skoku dostane doraz, no deformáciu a poškodenie sa ešte pokúsi zachrániť elastomér, ktorý je na piestnici alebo správne nastavenie kompresií, ak je tlmič tým vybavený. Jednoducho, pružinový tlmič vie odpúšťať chyby.

Pri pružinovom tlmiči máte možnosť vymeniť svoju oceľovú pružinu za titánovú, čím ušetríte váhu, je stabilnejšia a vydrží oveľa dlhšie v prvotnom stave, pričom klasická oceľová stráca pružnosť a treba ju častejšie meniť. Samozrejme, pružina sa pri dlhých náročných zjazdoch neprehrieva, čo je veľká výhoda. Titánová pružina je drahšia.


Vzduchový tlmič

Vzduchový tlmič je treba správne nastaviť. Ako hlavné je tlak vzduchu, kompresie a tiež zohľadniť samotný systém pruženia. Podfúknutý tlmič alebo nesprávne nastavený vám pri nedoletenom skoku či úplnom doraze vypovie svoje služby a pri najlepšom to skončí pri výmene pár dielov, no pri najhoršom ho úplne odrovnáte. Z tohto vyplýva, že biker, ktorý si zvolí vzduch, by mal byť fyzicky aj technicky zdatnejší, vyžaduje si to viac práce s telom a náročnejšie prekážky je potrebné zvládať s prehľadom a na istotu v rámci svojich jazdeckých skúseností.

Vzduchové tlmiče sa pohybujú v podobných cenách ako pružinové, samozrejme to záleží od funkcií samotného tlmiča a tiež značky. Montáž vám nebude robiť problém, ak zvolíte správnu dĺžku a správne zmeráte rozmery montážnych otvorov, výmena už bude jednoduchá.

Výhodou vzduchového tlmiča je hlavne váha. V dnešnej dobe nie je problém zohnať veľkosť a rozmer do konkrétneho zjazdového rámu. Vzduchový tlmič je zo začiatku tuhý na rozdiel od pružinového, kde si nastavíte citlivosť už od začiatku zdvihu. Pri vzduchovom je nutne prekonať prvotný vstup do zdvihu a so správne nastavenými kompresiami, odskokom a tlakom vzduchu, to už bude to pravé orechové.


Cenové porovnanie

FOX Racing Shox

modely 2016
  • FOX Float X2 Factory: od 612 €
  • FOX DHX2 Coil Factory: od 612 €

modely 2017
  • FOX Float X2 Factory: od 739 €
  • FOX DHX2 Coil Factory: od 720 €

RockShox

  • RockShox Vivid R2C: od 385 €
  • RockShox Vivid Air R2C: od 529 €

Cane Creek Double Barrel

  • Cane Creek Double Barrel Coil CS: od 673 €
  • Cane Creek Double Barrel AIR CS: od 673 €

Celkové zhodnotenie

Pružinový tlmič

Plusy:

  • Citlivý už od začiatku zdvihu.
  • Doraz môže zachrániť elastomér.
  • Správna tvrdosť pružiny na správnu váhu zabezpečí spoľahlivý chod.

Mínusy:

  • Váha tlmiča a pružiny (pri titánovej váha nižšia, cena cca 200 €).
  • Na jednotlivé váhové kategórie je nutné kúpiť na to určenú strunu.
  • Oceľová struna stráca používaním pružnosť.
  • Pri výmene struny, nutné demontovať z rámu.

Vzduchový tlmič

Plusy:

  • Váha samotného tlmiča.
  • Možnosť nastavenia tvrdosti tlakom vzduchu.
  • Doraz zabezpečuje správne nastavený, nafúkaný tlmič.

Mínusy:

  • Menej citlivý pri prvotnom vstupe do zdvihu.
  • Nesprávne nastavenie + nesprávny tlak = možné poškodenie pri doraze.
  • Nemá dorazový elastomer.

Čo z toho vyplýva?

Ak si začínajúci zjazdár, veľmi vhodne zvolený tlmič ti odpustí jazdecké chyby alebo nedoletený skok. Preto treba pozerať po pružinovom tlmiči, na ktorom si môžete nastaviť odskok a prípadne pomalú kompresiu. Vie odpustiť nedoletený skok, alebo nesprávne prejdenú prekážku. Vzduchový tlmič je vhodný skôr pre bikerov, ktorí už majú niečo odjazdené, sú fyzicky a technicky zdatnejší, vedia si správne nastaviť funkcie tlmiča a počítajú s tým, že práca s telom je samozrejmosťou pri ich jazde smerom dole.
report_problem Našiel si v texte chybu?
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Od základu: Ako sa zlepšiť a získať sebavedomie – 4 techniky, ktoré musíš ovládať

Od základu: Ako sa zlepšiť a získať sebavedomie – 4 techniky, ktoré musíš ovládať

Horská cyklistika má rôzne podoby. So správne zvládnutou technikou jazdy môžete prejsť aj tie najnáročnejšie úseky – zistite, ako na to.
Od základu: Odpružená vidlica a tlmič – všetky informácie pre začiatočníkov

Od základu: Odpružená vidlica a tlmič – všetky informácie pre začiatočníkov

O odpružení bicykla, teda o vidlici a tlmiči, by sa dali napísať litánie. Čo je však to najdôležitejšie, čo by začiatočník nemal prehliadnuť?
Rozhovor: Ján Frátrik – keď bicykle viac opravuješ, ako na nich jazdíš

Rozhovor: Ján Frátrik – keď bicykle viac opravuješ, ako na nich jazdíš

Rozbehol svoj vlastný servis a predajňu. Nakoniec sa ale rozhodol ísť inou cestou a skončil v našom tíme, konkrétne v žilinskej predajni.
keyboard_arrow_up