Kliknutím prejdeš na
www.mondrakercz.cz
Reklama
Tlmič na zjazd - zvoliť vzduch alebo pružinu?

Tlmič na zjazd - zvoliť vzduch alebo pružinu?

6 komentárov

7sedo7 26.07.2017   Tlmic Downhill Technika Horska Cyklistika

Vydrží vzduchový toľko, čo pružinový? Ako zvoliť tlmič na základe jazdných vlastností jazdca, či samotných vlastností tlmiča? Pozrime sa bližšie na výhody/nevýhody a cenovú dostupnosť.

 

Zjazdová cyklistika a technológie zjazdových rámov sa vo vývoji posúvajú rýchlym tempom vpred. Keď sa zrodila zjazdová cyklistika, jazdci jazdili na pevných rámoch a na výber bolo veľmi málo celoodpružených bicyklov a tie boli s minimálnym zdvihom. Tie, ktoré boli vybavené odpružením, disponovali pružinovým tlmičom, na ktorom sa okrem tvrdosti nedalo v podstate nič nastaviť. Vidlice v tej dobe neboli na tom o nič lepšie, kedže boli tiež pružinové bez olejového tlmenia.



Dnes už technológia predstavuje obrovskú škálu možnosti voľby samotnej vidlice a aj tlmiča. Nielen XC, ale aj zjazdové rámy je možné vybaviť tlmičom, ktorého obsahom média pruženia je vzduch. Na svetovom pohári v zjazde je vidieť bicykle svetových jazdcov, ktorí majú vo výbave rámu vzduchový tlmič. Vydrží niečo? Prerazím ho, keď ho vymením za môj pružinový? To sú asi najčastejšie otázky, ktoré si kladie asi každý zjazdár, ktorý uvažuje o výmene tlmiča z pružinového na vzduchový. Svetoví jazdci majú vzduchové tlmiče v rámoch, ktoré majú pochopiteľne custom úpravu a sú stavané presne na ich váhu a schopnosti. Pružinový tlmič vám ešte dokáže odpustiť nedoletený skok na dopad, prípadne nejaký nepreskočený koreň, no pri vzduchovom to už tak vždy byť nemusí (ide však už vážne o extrém).

Pružinový tlmič


Výhodou pružinového tlmiča je to, že je dostatočne citlivý a ak máte pružinu určenú na vašu váhu, prípadne nejakú rezervu nad, pravdepodobnosť, že ho dáte na doraz pri bežnom jazdení je minimálna, pri nedoletenom skoku dostane doraz, no deformáciu a poškodenie sa ešte pokúsi zachrániť elastomér, ktorý je na piestnici alebo správne nastavenie kompresií, ak je tlmič tým vybavený. Jednoducho, pružinový tlmič vie odpúšťať chyby.

Pri pružinovom tlmiči máte možnosť vymeniť svoju oceľovú pružinu za titánovú, čím ušetríte váhu, je stabilnejšia a vydrží oveľa dlhšie v prvotnom stave, pričom klasická oceľová stráca pružnosť a treba ju častejšie meniť. Samozrejme, pružina sa pri dlhých náročných zjazdoch neprehrieva, čo je veľká výhoda. Titánová pružina je drahšia.



Vzduchový tlmič


Vzduchový tlmič je treba správne nastaviť. Ako hlavné je tlak vzduchu, kompresie a tiež zohľadniť samotný systém pruženia. Podfúknutý tlmič alebo nesprávne nastavený vám pri nedoletenom skoku či úplnom doraze vypovie svoje služby a pri najlepšom to skončí pri výmene pár dielov, no pri najhoršom ho úplne odrovnáte. Z tohto vyplýva, že biker, ktorý si zvolí vzduch, by mal byť fyzicky aj technicky zdatnejší, vyžaduje si to viac práce s telom a náročnejšie prekážky je potrebné zvládať s prehľadom a na istotu v rámci svojich jazdeckých skúseností.

Vzduchové tlmiče sa pohybujú v podobných cenách ako pružinové, samozrejme to záleží od funkcií samotného tlmiča a tiež značky. Montáž vám nebude robiť problém, ak zvolíte správnu dĺžku a správne zmeráte rozmery montážnych otvorov, výmena už bude jednoduchá.

Výhodou vzduchového tlmiča je hlavne váha. V dnešnej dobe nie je problém zohnať veľkosť a rozmer do konkrétneho zjazdového rámu. Vzduchový tlmič je zo začiatku tuhý na rozdiel od pružinového, kde si nastavíte citlivosť už od začiatku zdvihu. Pri vzduchovom je nutne prekonať prvotný vstup do zdvihu a so správne nastavenými kompresiami, odskokom a tlakom vzduchu, to už bude to pravé orechové.



Cenové porovnanie


FOX Racing Shox


modely 2016
  • FOX Float X2 Factory: od 612 €
  • FOX DHX2 Coil Factory: od 612 €

modely 2017
  • FOX Float X2 Factory: od 739 €
  • FOX DHX2 Coil Factory: od 720 €

RockShox

  • RockShox Vivid R2C: od 385 €
  • RockShox Vivid Air R2C: od 529 €

Cane Creek Double Barrel

  • Cane Creek Double Barrel Coil CS: od 673 €
  • Cane Creek Double Barrel AIR CS: od 673 €


Celkové zhodnotenie


Pružinový tlmič


Plusy:

  • Citlivý už od začiatku zdvihu.
  • Doraz môže zachrániť elastomér.
  • Správna tvrdosť pružiny na správnu váhu zabezpečí spoľahlivý chod.

Mínusy:

  • Váha tlmiča a pružiny (pri titánovej váha nižšia, cena cca 200 €).
  • Na jednotlivé váhové kategórie je nutné kúpiť na to určenú strunu.
  • Oceľová struna stráca používaním pružnosť.
  • Pri výmene struny, nutné demontovať z rámu.


Vzduchový tlmič


Plusy:

  • Váha samotného tlmiča.
  • Možnosť nastavenia tvrdosti tlakom vzduchu.
  • Doraz zabezpečuje správne nastavený, nafúkaný tlmič.

Mínusy:

  • Menej citlivý pri prvotnom vstupe do zdvihu.
  • Nesprávne nastavenie + nesprávny tlak = možné poškodenie pri doraze.
  • Nemá dorazový elastomer.


Čo z toho vyplýva?


Ak si začínajúci zjazdár, veľmi vhodne zvolený tlmič ti odpustí jazdecké chyby alebo nedoletený skok. Preto treba pozerať po pružinovom tlmiči, na ktorom si môžete nastaviť odskok a prípadne pomalú kompresiu. Vie odpustiť nedoletený skok, alebo nesprávne prejdenú prekážku. Vzduchový tlmič je vhodný skôr pre bikerov, ktorí už majú niečo odjazdené, sú fyzicky a technicky zdatnejší, vedia si správne nastaviť funkcie tlmiča a počítajú s tým, že práca s telom je samozrejmosťou pri ich jazde smerom dole.

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Výber z produktov

Prejsť do shopu (Komponenty ~ Vidlice a tlmiče)

Komentáre

majo2 26.07.2017 (14:16)

No, v článku je zopár očividných nezmyslov a mám pocit, že autor sa tomu veľmi nerozumie. Napísať, že pružinový tlmič odpúšťa viac chyby lebo si človek môže nastaviť kompresiu je blbosť. Kompresia sa dá nastaviť presne rovnako aj na vzduchovom tlmiči.
Taktiež nie je pravda, že vzduchové tlmiče nemajú žiadny elastomér, ktorý by ich chránil pred dorazom. Väčšinou je to riešené nejakým väčším O-krúžkom, ktorý je ale vo vnútri vzduchovej komory takže ho nevidno. Treba si tiež uvedomiť, že vzduchový tlmič má prirodzene výrazne vyššiu progresivitu chodu a preto je podstatne ťažšie dať na ňom doraz pri správne nafúkanom tlaku.
To, že vzduchový tlmič sa dá zničiť pri doraze je asi nejaká legenda . Áno, pružinový tlmič je vzhľadom na svoju konštrukciu trošku odolnejší, ale taký doraz ktorý by úplne zničil tlmič, je jedno či pružinový alebo vzduchový by jazdec asi nerozdýchal . Pri dobrom nastavení keď jazdec dá raz za čas doraz netrpí ani vzduchový ani pružinový tlmič, je to úplne normálne a pri návrhu sa s tým počíta.
Či zvoliť pružinový alebo vzduchový tlmič je vo veľa prípadoch určené hlavne rámom. Rámy ktoré sú stavané na pružinový tlmič majú majú progresívnejšiu zadnú stavbu aby kompenzovali linearitu tlmiča. Teda pvzduchový tlmič nie je pre väčšinu z nich vhodný.
Naopak rámy stavané na vzduchový tlmič majú zadnú stavbu lineárnu a niekedy aj regresívnu aby sa tak výrazne neprejavovala progresivita tlmiča.
Nikde síce nie je napísané, že na rám pre pružinový tlmič nemôže človek dať vzduchový tlmič a naopak, ale vo väčšine prípadov je to skôr na škodu. Samozrejme do hry vstupujú aj iné faktory ako váha jazdca, jazdný štýl ... ale myslím si, že priebeh pruženia na danom ráme je najpodstatnejší faktor pri výbere.
Ešte čo sa týka porovnania citlivosti pružinového a vzduchového tmiča, je pravda že pružinový tlmič je a bude vždy citlivejší. Avšak u moderných vzduchových tlmičov je necitlivosť na začiatku zdvihu veľmi úspešne potlačovaná pomocou negatívnej komory. Navyše tento fakt sa dá zohľadniť aj pri návrhu rámu a upraviť krivku pruženia tak aby kompenzovala tieto negatívne efekty.
So záverom, že pružina je vhodnejšia pre začínajúceho jazdca by sa možno dalo súhlasiť ale len z dôvodu jednoduchšej údržby.

 
Dublinboy 26.07.2017 (12:04)

Čo mi tu chýba a čakal by som, že v tomto zhodnotení bude, akú progresivitu pruženia má samotný rám. Samozrejme pri väčšine zjazdových bajkov sa jedná o veľmi progresívne bajky, lebo tie už od výroby počítajú s použitím pružiny. Vzduchový tlmič výrazne ovplyvňuje progresivitu, lebo sa dá vložením tokenov jeho progresivita meniť. U pružiny to nejde a tak treba dávať veľký pozor, ak chcete vložiť pružinu do rámu, ktorý od výroby sa nerobí s pružinou.
Ďalšia vec, ktorú by sa oplatilo spomenúť je rozsah nastavení na pružine. Niektoré pružinové tlmiče ponúkajú okrem rýchlej a pomalej kompresie aj nastavenie začiatočného a koncového reboundu. A je toho samozrejme veľa čo by sa k téme vzduch vs pružina na DH dalo popísať, ale to asi nebolo predmetom tohto krátkeho článočku..

A čo nejaké vlastné skúsenosti s napr. RS Vivid Air vs Cane Creek a podobne?

 
rslosar 26.07.2017 (13:25)

Clanok hodny redaktora Noveho casu. Povrchne spracovane a zavadzajuce informacie od zaciatku az do konca.

 
lto rslosar 26.07.2017 (16:44)

Nechcel som nic komentovat, lebo uz i tak moc hejtujem, ale je to zial pravda. Okrem plno nedotiahnutych informacii a nezmyslov, je to pisane prilis jedoducho a prilis zovseobecnene, co je tak vhodne asi do sme.sk, alebo pod. Ako sam autor clanku celom dobre pise, este par clankov a imho predci "profikov" zo sme, v tom by problem nebol. Zovseobecnenie a pritiahnute za vlasy (ani nema zmysel vsetko rozoberat, lebo komentar by bol dlhsi ako clanok) tiez nie je problem. Problem je inde .. ze takyto clanok uverejnia tu, na mtbiker.sk .. to proste nechapem. Tento clanok nie je problem toho, kto ho pisal, to je problem toho, kto ho nechal zverejnit! No asi za chvilu z mtbikera bude novycas. Ostatne clanky typu, pozrite si video, poniektore PR clanky a chrlenie vsetkeho mozneho tomu nasvedcuje. Este by som k tomu napisal zopar teplych slov ohladne fora a eshopu, ale radsej si kusnem do klavesnice.

 
Denisko5 26.07.2017 (13:03)

Skor by som prijal taketo porovnanie v kategorii Enduro/AM . Pri DH je o uz davno jasne ze pruzina je tam skoro vzdy a vzduch je nova moda.
Osobne ma velmi zaujala pruzina na endure kde je to krasne progresivne a odpusta chyby. Nedavno som dal vzduch na doraz a odniesol si to prasknuty a ram a tlmic tiez vypada zle.Po tomto skoku som tuzil mat pruzinovy tlmic.

 
Bade Denisko5 26.07.2017 (23:51)

nuz skakat s xc ramom metrove dropy, nie je to prave orechove. preto ti aj praskol.

 
Pridaj komentár