Nový Specialized Epic FSR 2018 – XC full, ktorý opäť posúva latku smerom hore

Nový Specialized Epic FSR 2018 – XC full, ktorý opäť posúva latku smerom hore

thumb_up23thumb_down 15 komentárov

bimjeam 10.07.2017 15 fotografií   Full Sezona 2018 Novinky Horska Cyklistika Specialized

Rok 2018 sa ponesie v znamení mnohých ultimátnych noviniek. O pozornosť všetkých moutainbikerov sa hlási nová generácia legendárneho pretekárskeho biku ovenčeného nespočetnými vavrínmi (nielen) v pretekoch svetového pohára. Zoznámte sa prosím, nový Epic FSR prichádza!

 

Na oko rovnaký, no celkom iný


Aktuálna generácia celoodpruženého biku Specialized Epic FSR pomaly nadsluhuje svoj 4-ročný cyklus a dlhoočakávané predstavenie nového modelu na rok 2018 sa naťahovalo viac ako bolo pôvodne avizované.



Napriek nespornej tvarovej príslušnosti k radu Epic, nezostal u nového Epica kameň na kameni. Okrem upravenej geometrie sa citeľné úpravy dotkli okresania rámu a celkom novej generácie inteligentnej riadiacej jednotky zadného pruženia pod názvom Brain 2.0. Poďme si všetky novinky popísať postupne a podrobne...



Upravený rám a geometria pre ešte ostrejšie nasadenie


Určite poznáte to klišé, že nový model je ľahší, tuhší a lepšie ovládateľný... Nový Epic z hľadiska PR informácií nie je výnimkou, no marketingové tvrdenia značky Specialized celkom presvedčivo potvrdzujú hodnoty a údaje v tabuľkách. Dizajnéri sa pri tvorbe rámu inšpirovali pevným modelom Epic HT a výsledkom je karbónový rám, ktorý je o 345 g ľahší ako jeho predchodca. V prípade hliníkového modelu sa váhová úspora pohybuje až na úrovni 525 g len na samotnom ráme. Najväčšie úspory sa dosiahli na hmotnosti zadnej stavby, ktorá je kompletne z karbónu, vrátane pätiek a neobsahuje žiadne hliníkové časti a vložky. Hmotnosť rámu v najvyššej špecifikácii S-Works je teda 1 883 gramov. Pochopiteľne, vrátane tlmiča s Brainom a zadnou pevnou osou. Hliníkové modely ťažia zasa z novej technológie zvárania SmartWeld, ktorá umožňuje použitie tenších trubiek a menších zvarov. A aby som nezabudol na údaj o tuhosti, predný rámový trojuholník je o cca 20% tuhší.



Geometria


Trate svetového pohára sú v porovnaní s obdobím spred štyroch rokov omnoho technickejšie. Tento trend samozrejme reflektuje aj voľba geometrie, ktorá si prešla viacerými úpravami. Predný rámový trojuholník sa natiahol o 10 mm a približne o túto istú hodnotu sa na revanš skrátil predstavec. Hlavový uhol je položenejší a zadná stavba má dĺžku 435 mm. Zmenil sa aj vnútorný priemer sedlovej trubky, ktorá prešla z 27,2 mm na 30,9 mm. Táto zmena umožňuje osadenie biku teleskopickou sedlovkou prakticky ľubovoľného výrobcu, a to napriek tomu, že v základe sú biky osadené pevnou sedlovkou. Zdvih vzhľadom na výkonnostné XC a maratónske použitie zostáva zachovaný na 100/100 mm. Zaujímavou zmenou je aj skrátenie offsetu vidlice (tzv. rake) z 51 na 42 mm, čím sa prenesie viac váhy jazdca na predné koleso, čoho dôsledkom je benefit v oblasti trakcie a stability.



Nový Brain – celkom nový koncept


Po pätnástich rokoch, kedy sme sa s každou novou generáciou mohli stretnúť s drobnými vylepšeniami, sa so starými Brainom musíme definitívne rozlúčiť. Nahrádza ho nový koncept Brain 2.0, ktorý je umiestnený za strmeň zadnej brzdy, má kompaktnejšie o 20 g ľahšie telo doplnené o AutoSag a SpikeValve komoru, ktorá reguluje priebeh chodu tlmiča a jeho zanorenie pri väčšom náraze. SpikeValve okrem iného obsahuje aj okruh s regulátorom nízkorýchlostnej kompresie. Jednotka Brain nesie logo RockShox, ktorý je dvorným dodávateľom vidlíc a tlmičov
s „mozgom“. Výsledkom celej tejto snahy je lepšia trakcia a citlivejšie odpruženie.



Nezostal kameň na kameni


Napriek tomu, že nový Epic FSR sa môže javiť len ako facelift starej generácie, v skutočnosti nezostal kameň na kameni. Dizajnéri nepočítali s ničím iným ako použitím jednoprevodníkových sád, čoho dôkazom je aj totálna absencia akýchkoľvek úchytov prešmykača a príslušnej kabeláže.

Zásadnou zmenou je aj odstránenie čapu zadnej stavby, čím je de facto nové FSR-ko prepákovaný jednočap typu Zero-pivot, kde funkciu jedného čapu nahrádza prepružovanie materiálu zadnej stavby v rozmedzí cca 5 mm. Všetky FSR-ká sa dočkali aj pozitívneho down-gradingu, ktorým je upustenie od použitia bezzávitového štandardu stredového zloženia Press-Fit, ktoré nahradil užívateľsky prívetivejší závitový typ Hollowtec II, resp. GXP. Domáca výmena stredového zloženia tak bude opäť o poznanie jednoduchšia. Vnútorné vedenie hadice zadnej brzdy reťazovou vzperou v prípade karbónových modelov je tiež prvkom, ktorý je nový. Samozrejmosťou v dnešnej dobe je pochopiteľne prítomnosť boost osiek, ktoré navyšujú tuhosť a šetria gramy absenciou pačiek. V prípade defektu kolesa tak povolíte iba 6-milimetrovým imbusovým kľúčom.



Čistokrvná pretekárska strela akou je Epic FSR, nenecháva rozhodne nič na náhodu a posúva limity váhových úspor a efektivity odpruženia na novú úroveň. Podrobnejšie informácie o cenách a komponentovej výbave môžete nájsť na stránke specialized.com/sk/cs/new-epic a už z produktových fotografií je zrejmé, že sa môžeme tešiť minimálne na novú 12-rýchlostnú sadu SRAM GX Eagle, kolesá Roval s bezdušovou kompatibilitou a komponenty kanadskej kultovky Race Face.



Specialized novým modelom fullu Epic FSR nastavil latku opäť o niečo vyššie, čo naznačuje, že s týmito bicyklami sa s vysokou pravdepodobnosťou budeme na maratónskych tratiach stretávať budúcu sezónu pomerne často.
 

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Výber z produktov

Prejsť do shopu (Komponenty)

Komentáre

zihadlo 5 10.07.2017 (13:18)

thumb_up6thumb_down


prečo to označuju FSR ,ked už to je obyčajný sk. jednočap, a atyp tlmič no to bude skvelý servis, bike len pre top jazdcov so sponzorom. ale vyskušal by som ho

 
zlobor zihadlo 5 10.07.2017 (15:45)

thumb_up0thumb_down


1 servis toho tlmiča bude stáť viac jak moj bajk z bazaru

 
birkovnik 10.07.2017 (13:01)

thumb_up4thumb_down


kto kupi moj stary epic a auto ? ...

 
palo14 10.07.2017 (13:22)

thumb_up3thumb_down


Jednu nevyhodu asi bude mat, cenu.

 
iron.hide 10.07.2017 (14:45)

thumb_up2thumb_down


no toto, ten zadny cap bol jeden zo zakladnych znakov Epica... okrem toho tie farby su desne

 
bmartin 11.07.2017 (20:28)

thumb_up0thumb_down


Ja som sa viackrát popalil pri kúpe jazdeneho biku...povedal som si ze stačilo a kúpil som novy.Najskôr horský a neskôr aj cestny.Nikdy som tieto investície neoľutoval.Za mňa uz len nový bike.

 
vlsu 12.07.2017 (09:35)

thumb_up0thumb_down


Najväčší problém vidím v servise Brainu. Akákoľvek oprava znamená zabaliť a poslať do CZ prípadne NL. Na novom Epic HT odišla v záruke predná vidla. Som zvedaví či sa to do mesiaca podarí opraviť. Bicykel používal syn ,ktorý ma 40kg aj s tretrami a bol s tým asi na troch pretekoch. Sám používam aktuálnu verziu Epicu a ten Brain je lepší v marketingových popisoch ako v reálnom živote.

 
bmartin vlsu 12.07.2017 (09:54)

thumb_up0thumb_down


Ja riešim servis v zime a cenovo sa to da zvladnut.Jediný problém som mal s tlmičom Dt swiss zo Scottu Spark ktorý cestoval medzi mnou a oficiálnym servisom asi 3x a ak som chcel jazdiť musel som kupit zatiaľ druhy ktorý som neskôr predal.Uznávam ze Specialized je predrazena komerčná značka ale ja som s Epicom spokojny a hneď ako natrafim na nový model v nejakej vypredajovej cene nezavaham.

 
dodes 12.07.2017 (21:19)

thumb_up0thumb_down


Na vrchnej fotke setup jak na mna, dlhy predstavec, nizko rajdy, sedlo vzadu... Mnammm

 
lto 10.07.2017 (15:42)

thumb_up-3thumb_down


No a je to 27.5" alebo 29er ? Kamen na kameni nezostal, kompletne zburali Epica. Asi uz kazda znacka pomaly ponuka zaujimavejsi ram, az teda na tu vahu. Vyhoda tej vahy bude v tom, ze uz to nevydrzi ani 2 roky

 
lto lto 10.07.2017 (15:45)

thumb_up0thumb_down


A inak nepriamo povedali 2 veci .. ze horstlink a pressfit je omyl a slepa cesta. Na nizkozdvihove fully je idealny prepakovany jednocap a na vyssie zdvihy zase nieco na sposob VPP, kde je cely 3uholnik pevny. Ale nie som si isty, ci dobre spravili s tym rake a hlavovym uhlom, rovnako sa mi nezda, ze 100mm vpredu je uplne idealne

 
daniel_po lto 10.07.2017 (19:54)

thumb_up0thumb_down


Na chrtie xc-čka je 100/100mm v poriadku, či?

 
mihallko lto 10.07.2017 (22:01)

thumb_up0thumb_down


horstlink zostava na vsetkych zvysnych FSR modeloch, sem ho vraj zrusili len kvoli hmotnosti.. Bohvie kolko to usetrilo. Preco povadujes horst link za omyl? V mojich ociach, ignorujuc potrebu vela capov, to je idealna zadna stavba, kde neexistuje prenos sil z brz a pedalov na tlmic.

 
bmartin lto 11.07.2017 (11:26)

thumb_up1thumb_down


Na ram je dozivotna zaruka, aspon doteraz bola

 
mihallko bmartin 11.07.2017 (20:07)

thumb_up1thumb_down


Taká doživotná že len predný trojuholník. Nové spodné hliníkové nohy 300e

 
Pridaj komentár