Rok 2018 sa ponesie v znamení mnohých ultimátnych noviniek. O pozornosť všetkých moutainbikerov sa hlási nová generácia legendárneho pretekárskeho biku ovenčeného nespočetnými vavrínmi (nielen) v pretekoch svetového pohára. Zoznámte sa prosím, nový Epic FSR prichádza!
Na oko rovnaký, no celkom iný
Aktuálna generácia celoodpruženého biku Specialized Epic FSR pomaly nadsluhuje svoj 4-ročný cyklus a dlhoočakávané predstavenie nového modelu na rok 2018 sa naťahovalo viac ako bolo pôvodne avizované.
Napriek nespornej tvarovej príslušnosti k radu Epic, nezostal u nového Epica kameň na kameni. Okrem upravenej geometrie sa citeľné úpravy dotkli okresania rámu a celkom novej generácie inteligentnej riadiacej jednotky zadného pruženia pod názvom Brain 2.0. Poďme si všetky novinky popísať postupne a podrobne...
Upravený rám a geometria pre ešte ostrejšie nasadenie
Určite poznáte to klišé, že nový model je ľahší, tuhší a lepšie ovládateľný... Nový Epic z hľadiska PR informácií nie je výnimkou, no marketingové tvrdenia značky Specialized celkom presvedčivo potvrdzujú hodnoty a údaje v tabuľkách. Dizajnéri sa pri tvorbe rámu inšpirovali pevným modelom Epic HT a výsledkom je karbónový rám, ktorý je o 345 g ľahší ako jeho predchodca. V prípade hliníkového modelu sa váhová úspora pohybuje až na úrovni 525 g len na samotnom ráme. Najväčšie úspory sa dosiahli na hmotnosti zadnej stavby, ktorá je kompletne z karbónu, vrátane pätiek a neobsahuje žiadne hliníkové časti a vložky. Hmotnosť rámu v najvyššej špecifikácii S-Works je teda 1 883 gramov. Pochopiteľne, vrátane tlmiča s Brainom a zadnou pevnou osou. Hliníkové modely ťažia zasa z novej technológie zvárania SmartWeld, ktorá umožňuje použitie tenších trubiek a menších zvarov. A aby som nezabudol na údaj o tuhosti, predný rámový trojuholník je o cca 20% tuhší.
Geometria
Trate svetového pohára sú v porovnaní s obdobím spred štyroch rokov omnoho technickejšie. Tento trend samozrejme reflektuje aj voľba geometrie, ktorá si prešla viacerými úpravami. Predný rámový trojuholník sa natiahol o 10 mm a približne o túto istú hodnotu sa na revanš skrátil predstavec. Hlavový uhol je položenejší a zadná stavba má dĺžku 435 mm. Zmenil sa aj vnútorný priemer sedlovej trubky, ktorá prešla z 27,2 mm na 30,9 mm. Táto zmena umožňuje osadenie biku teleskopickou sedlovkou prakticky ľubovoľného výrobcu, a to napriek tomu, že v základe sú biky osadené pevnou sedlovkou. Zdvih vzhľadom na výkonnostné XC a maratónske použitie zostáva zachovaný na 100/100 mm. Zaujímavou zmenou je aj skrátenie offsetu vidlice (tzv. rake) z 51 na 42 mm, čím sa prenesie viac váhy jazdca na predné koleso, čoho dôsledkom je benefit v oblasti trakcie a stability.
Nový Brain – celkom nový koncept
Po pätnástich rokoch, kedy sme sa s každou novou generáciou mohli stretnúť s drobnými vylepšeniami, sa so starými Brainom musíme definitívne rozlúčiť. Nahrádza ho nový koncept Brain 2.0, ktorý je umiestnený za strmeň zadnej brzdy, má kompaktnejšie o 20 g ľahšie telo doplnené o AutoSag a SpikeValve komoru, ktorá reguluje priebeh chodu tlmiča a jeho zanorenie pri väčšom náraze. SpikeValve okrem iného obsahuje aj okruh s regulátorom nízkorýchlostnej kompresie. Jednotka Brain nesie logo RockShox, ktorý je dvorným dodávateľom vidlíc a tlmičov
s „mozgom“. Výsledkom celej tejto snahy je lepšia trakcia a citlivejšie odpruženie.
Nezostal kameň na kameni
Napriek tomu, že nový Epic FSR sa môže javiť len ako facelift starej generácie, v skutočnosti nezostal kameň na kameni. Dizajnéri nepočítali s ničím iným ako použitím jednoprevodníkových sád, čoho dôkazom je aj totálna absencia akýchkoľvek úchytov prešmykača a príslušnej kabeláže.
Zásadnou zmenou je aj odstránenie čapu zadnej stavby, čím je de facto nové FSR-ko prepákovaný jednočap typu Zero-pivot, kde funkciu jedného čapu nahrádza prepružovanie materiálu zadnej stavby v rozmedzí cca 5 mm. Všetky FSR-ká sa dočkali aj pozitívneho down-gradingu, ktorým je upustenie od použitia bezzávitového štandardu stredového zloženia Press-Fit, ktoré nahradil užívateľsky prívetivejší závitový typ Hollowtec II, resp. GXP. Domáca výmena stredového zloženia tak bude opäť o poznanie jednoduchšia. Vnútorné vedenie hadice zadnej brzdy reťazovou vzperou v prípade karbónových modelov je tiež prvkom, ktorý je nový. Samozrejmosťou v dnešnej dobe je pochopiteľne prítomnosť boost osiek, ktoré navyšujú tuhosť a šetria gramy absenciou pačiek. V prípade defektu kolesa tak povolíte iba 6-milimetrovým imbusovým kľúčom.
Čistokrvná pretekárska strela akou je Epic FSR, nenecháva rozhodne nič na náhodu a posúva limity váhových úspor a efektivity odpruženia na novú úroveň. Podrobnejšie informácie o cenách a komponentovej výbave môžete nájsť na stránke specialized.com/sk/cs/new-epic a už z produktových fotografií je zrejmé, že sa môžeme tešiť minimálne na novú 12-rýchlostnú sadu SRAM GX Eagle, kolesá Roval s bezdušovou kompatibilitou a komponenty kanadskej kultovky Race Face.
Specialized novým modelom fullu Epic FSR nastavil latku opäť o niečo vyššie, čo naznačuje, že s týmito bicyklami sa s vysokou pravdepodobnosťou budeme na maratónskych tratiach stretávať budúcu sezónu pomerne často.
Či už obľubujete trailové jazdenie, enduro alebo fandíte maratónu a XC, potešujúcou novinou je predstavenie zásadných celoodpružených modelov od Ghost pre rok 2021.
Aký pocit je mať v rukách naozaj rýchly stroj, ktorý nie je určený len na strmé výšľapy, ale hravo zvládne aj technickejšie pasáže? Práve v tomto duchu sa nesie kolekcia Superior v kategórii XC a trail.
Vybaviť sa cenovo dostupným modelom s kvalitným osadením je základným krokom k spokojnosti horského cyklistu. V ponuke Canyon nájdete modely od základných univerzálov až po pretekárske špeciály.
prečo to označuju FSR ,ked už to je obyčajný sk. jednočap, a atyp tlmič no to bude skvelý servis, bike len pre top jazdcov so sponzorom. ale vyskušal by som ho
Ja som sa viackrát popalil pri kúpe jazdeneho biku...povedal som si ze stačilo a kúpil som novy.Najskôr horský a neskôr aj cestny.Nikdy som tieto investície neoľutoval.Za mňa uz len nový bike.
Najväčší problém vidím v servise Brainu. Akákoľvek oprava znamená zabaliť a poslať do CZ prípadne NL. Na novom Epic HT odišla v záruke predná vidla. Som zvedaví či sa to do mesiaca podarí opraviť. Bicykel používal syn ,ktorý ma 40kg aj s tretrami a bol s tým asi na troch pretekoch. Sám používam aktuálnu verziu Epicu a ten Brain je lepší v marketingových popisoch ako v reálnom živote.
Ja riešim servis v zime a cenovo sa to da zvladnut.Jediný problém som mal s tlmičom Dt swiss zo Scottu Spark ktorý cestoval medzi mnou a oficiálnym servisom asi 3x a ak som chcel jazdiť musel som kupit zatiaľ druhy ktorý som neskôr predal.Uznávam ze Specialized je predrazena komerčná značka ale ja som s Epicom spokojny a hneď ako natrafim na nový model v nejakej vypredajovej cene nezavaham.
No a je to 27.5" alebo 29er ? Kamen na kameni nezostal, kompletne zburali Epica. Asi uz kazda znacka pomaly ponuka zaujimavejsi ram, az teda na tu vahu. Vyhoda tej vahy bude v tom, ze uz to nevydrzi ani 2 roky
A inak nepriamo povedali 2 veci .. ze horstlink a pressfit je omyl a slepa cesta. Na nizkozdvihove fully je idealny prepakovany jednocap a na vyssie zdvihy zase nieco na sposob VPP, kde je cely 3uholnik pevny. Ale nie som si isty, ci dobre spravili s tym rake a hlavovym uhlom, rovnako sa mi nezda, ze 100mm vpredu je uplne idealne
horstlink zostava na vsetkych zvysnych FSR modeloch, sem ho vraj zrusili len kvoli hmotnosti.. Bohvie kolko to usetrilo. Preco povadujes horst link za omyl? V mojich ociach, ignorujuc potrebu vela capov, to je idealna zadna stavba, kde neexistuje prenos sil z brz a pedalov na tlmic.
prečo to označuju FSR ,ked už to je obyčajný sk. jednočap, a atyp tlmič no to bude skvelý servis, bike len pre top jazdcov so sponzorom. ale vyskušal by som ho