Test: Prilba Giro Switchblade MIPS 2017 – akcia „dve v jednom“

Test: Prilba Giro Switchblade MIPS 2017 – akcia „dve v jednom“

O dôležitosti prilby sa zrejme nemusíme baviť, najmä v prípade agresívneho jazdenia. Giro Switchblade kombinuje „trailovú“ a plnohodnotnú DH prilbu do jednej. Aké z toho pramenia výhody?

Keď som dostal Giro Switchblade na test, tešil som sa, že konečne mám v rukách poriadny kus prilby, pretože to nie hocijaká prilba. Je to chameleón. Prilba na trailové každodenné jazdenie. Také to pohodové šlapanie s kamarátmi po hrebeňoch, výšľapy na vrcholy alebo potulky po zvážniciach. A keď vyšliapete na vrchol a chcete si to poriadne pustiť dole kopcom, tak mávnutím prútika (či skôr dvoma klikmi) sa z bežnej prilby zmení Giro Switchblade na certifikovanú DH prilbu s chráničom brady. Poviete si, to poznáme, veď také prilby sú tu na trhu aj od iných výrobcov. Táto je však trošku iná. Giro má totiž túto prilbu certifikovanú v DH štandarde ASTM-1952. Má aj ďalšie 2 certifikáty CPSC a EN-1078. Avšak nielen pre celotvárový variant, ale aj pre ten bez ochrany brady. A je to veru cítiť. Prilba pôsobí veľmi odolne, tvrdo a bez ohýbania lícnej časti alebo aj oblúku ochrany brady, ktorý sa po nasadení a zacvaknutí nehne ani o milimeter. Čo je obrovský rozdiel oproti konkurencii.



Konštrukcia


Fajn, máme tu DH certifikovanú prilbu, ktorá sa dá nosiť bez chrániča brady aj pri bežnom jazdení. Čo viac? Prilba je štandardne osadená MIPS systémom (Multi-Directional Impact Protection System), ktorý minimalizuje otrasy pri rotačnom náraze. Na utiahnutie sa používa tzv. Roc Loc Air systém, čo je štandardné koliesko vzadu na temene, ktoré otočením a hlasným klikaním utiahne vnútorný skelet prilby. Switchblade má 20 otvorov na chladenie vášho „mozočku“, čo je taký stredný štandard v tejto triede. Predáva sa v 3 veľkostiach – S, M a L. Máte 2 šilty, ktoré sú vymeniteľné, a to preto, lebo jeden je polohovateľný a ten druhý fixný s úchytom na kameru. Vo verzii „fullface“ váži vo veľkosti L - 995 g (výrobcom udávaná váha veľkosť M – 975 g), bez chrániča brady v trail verzii váži 685 g (výrobcom udávaná váha 695 g). Aby prilba držala poriadne na hlave a nebodaj vám pri páde neodletela z hlavy, na zapínanie používa Giro tzv. D-ring, čo je štandardná motorkárska pracka. Prevlečie sa jeden popruh cez dva D krúžky, vráti sa do prvého krúžku a zatiahne. Je to vraj najbezpečnejšie a najjednoduchšie zapínanie, no je aj praktické? Povieme si neskôr.



Hurá na trail


Poďme si v nej teda zajazdiť. V prvom rade nie je ľahké si túto prilbu nasadiť, takže pozor pri výbere správnej veľkosti. Ja so svojím obvodom hlavy 58 cm som mal veľkosť L, čo by mala byť tá správna. Avšak nasadzovanie a hlavne dávanie dolu z hlavy mi pripomenulo motorkárske časy, kedy je helmu nutné poriadne roztiahnuť oboma rukami. Alebo mám len zle tvarovanú hlavu a odstávajúce uši.

Akonáhle je už nasadená, tak je to obrovský rozdiel oproti bežným „trail“ prilbám. Pomôže nielen dotiahnutie kolieska na temene, ale je cítiť tvar prilby aj na lícnych kostiach a celkové obopnutie hlavy. Máte chuť sa rozbehnúť doslova hlavou proti múru. Tam ale všetok komfort končí. Ak na výjazdoch stojíte každých 10-15 km, jazdíte zvážnice a ste zvyknutí prilbu dávať často dole, môže to byť pre vás dosť otravné. A vy s odstávajúcimi ušami pozor, skutočne to bolí . Navyše, D-ring pracku nedáte len tak dole v rukaviciach a aj nasadzovanie a lúskanie popruhu medzi kovovými prackami nie je pre hrubé prsty. Chce to zvyk. Mne to napriek mojim skúsenostiam z motoriek trvalo celý týždeň, kým som to zvládol aj v rukaviciach. Prilba má síce 20 otvorov a aj veterný tunel, ale šliapať v nej 30 km a viac pri teplotách nad 25°C nie je komfortné. Na vine je príjemné vnútorné polstrovanie a tiež polstrované popruhy. A nezabúdajme, že prilba obopína oveľa väčšiu časť hlavy ako bežné prilby.



Pre koho bude ideálna?


Ak ste „borec“, ktorého cieľom je hlavne cesta dole, tak všetky tieto drobnosti pretrpíte, vyžmýkate na vrchole pot z prilby, dvoma klikmi nasadíte chránič brady (bez toho, aby ste ju zložili z hlavy) a máte zrazu plnohodnotnú DH prilbu. Ten odnímateľný chránič brady je skvelý, lebo na rozdiel od DH prilby si ho viete kedykoľvek nadvihnúť, ak sa potrebujete napiť alebo odpojiť, keď potrebujete zavolať drahej, aký super skok ste dali.



Takže pre všetkých ameňákov, enduristov, prípadne tých, ktorí cez týždeň jazdia po trailoch a o víkendoch brúsia trate v bikerparkoch - máte jednu prilbu na všetko. Pri tých výšľapoch v tejto kategórii diskomfort nie je problém a v zjazdoch príde maximálne vhod pevnosť a robustnosť, čo iste pridá aj trochu sebavedomia a motivácie na nejaké tie skoky či dropy. Pretože, ak to len trošku myslíte s tým jazdením vážne, určite ste už párkrát popadali a viete, že nie je nad starú dobrú „fullface“ priblu na kokose. Predsa len, zdravie je prvoradé.

(na fotke je Henry33)

A na záver? Ak vás to ešte neodradilo, tak posledný kandidát je cena. Odporúčaná predajná cena je 295,95 €. Za to máte v podstate slušné 2 helmy. Jednu „fullface“ a jednu na trail. Lenže nie dve v jednom, čo je práve tá najväčšia pridaná hodnota. Viac informácií nájdete na tomto odkaze.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up9thumb_down comments 5 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Bell Super Air R MIPS – ochrana do bikeparkov aj na enduro výjazd

Test: Bell Super Air R MIPS – ochrana do bikeparkov aj na enduro výjazd

Moja prilba už má čo-to za sebou, a preto som bol rád za nový kúsok do testu. Či vyhovela mojim požiadavkám alebo ich dokonca prekonala, sa dozviete nižšie.
Test: Giro Ventana - dobrý kompromis na nohách

Test: Giro Ventana - dobrý kompromis na nohách

Pohodlné tretry určené na dlhé enduro výjazdy či trail jazdenie, kedy si na svoje možno prídu aj XC a gravel jazdci. Prečo je tomu tak?
Test: Bell Super DH MIPS - pripravená na všetko

Test: Bell Super DH MIPS - pripravená na všetko

Už sú preč tie časy, kedy ste museli nosiť dve prilby a striedať ich. Dnes sa nosia takéto elegantné riešenia, naviac, plne certifikované pre downhill. Čítajte viac v našom teste.
keyboard_arrow_up